Grupa II - Przyjaciele Wróbelka Elemelka

  • Informacje grupowe

    Witamy w grupie II „Przyjaciół Wróbelka Elemelka”. Do naszej grupy chodzi nas 25 dzieci. Są z nami Pani  Iwonka, Pani Ewa i Pani Ela. Pomaga nam Pani Agnieszka, a o nasze brzuszki i czystość naszej sali  dba Pani Małgosia.

                                    

    Ważne wydarzenia w naszej grupie :

    MARZEC :

    Drodzy Rodzice , Kochane dzieci.

    Przez kolejne dni na stronie bawię się i uczę,zamieszczane będą materiały do wykorzystania podczas wspólnego spędzania czasu.

     

    09.03.2020 – Spotkanie z okazji Dnia Kobiet – Występ dla Pań dzieci z gr. III i IV

    STYCZEŃ :

    17.01.2020 – Próba w MOK przed „Małym Artem” – koszt dojazdu 4 zł

    18.01.2020 – Występ „Mały Art” w MOK Głogów . Występ dla Babci i Dziadka o godz. 11.00

    Zbiórka w holu o godz.10.45.

    Dziewczynki ubieramy – białe rajstopki i biała bluzeczka ( spódniczki będą przedszkolne),

    Chłopcy – strój galowy ( ciemne spodnie , biała koszula ).

    Wszystkie dzieci będą miały na głowach czapeczki. Proszę o uwzględnienie powyższego przy czesaniu fryzur dziewczynkom.

     

    23.01.2020 – Bal Karnawałowy  ( Prosimy o przebranie dzieci )

    GRUDZIEŃ :

    04.12.2019 – Dzień Górnika

    06,09.12.2019 – Spotkanie z Mikołajem

    12.12.2019 – Zajęcia otwarte dla rodziców – dekorowanie pierników

    LISTOPAD :

    07.11.2019 –  Akademia z okazji Odzyskania Niepodległości

    08.11.2019 – Wspólne śpiewanie Hymnu Polski o godz.11.11

    13.11.2019 – Zebranie z rodzicami o godz. 15.00

    15.11.2019 –  Pokaz Iluzjonisty

    25.11.2019 – Dzień Pluszowego Misia

    25.11.2019 – 02.01.2020 – Akcja „Góra Grosza”

    PAŹDZIERNIK :

    14.10.2019 – Dzień Edukacji Narodowej

    15.10.2019 – Czytanie bajek  dzieciom przez młodzież

    21.10.2019 – Teatrzyk „Tygrysek Pietrek”

    WRZESIEŃ :

    05.09.2019 – Zebranie z rodzicami

    17.09.2019 – Teatrzyk „Rozmaite bajki”

    23.09.2019 – Powitanie Jesieni – ubieramy się w kolor czerwony

    24.09.2019 – Dzień Pieczonego Ziemniaka

    30.09.2019 – Dzień Chłopaka

  • Uczymy się i bawimy

    Religia: 

    Kochani Rodzice:

    Zbliżamy się do Wielkiego Tygodnia i nie będzie możliwości pokazać dziecku dużego krzyża w kościele, więc stańmy z nim przed krzyżem i przeżegnajmy się z nim razem, dziękując Jezusowi za Jego miłość do każdego z nas. Dlatego narysujcie krzyż, ponieważ nie przeszła ilustracja, odczytacie dziecku treść modlitwy i pomóc ją pokolorować.

    Jezu mój kochany, za nas ukrzyżowany.                                                                                                                                         Kocham Cię serdecznie i oddaje Ci moje serce.       

    Postarajcie się drodzy Rodzice  porozmawiać z dziećmi o tym, co Pan Bóg Wam dał i wspólnie podziękować za te dary piosenką: „Kto stworzył mrugające gwiazdki / 5 x, nasz Ojciec Bóg.           

    Kto stworzył fruwające ptaszki / 5 x, nasz Ojciec Bóg.                                                                             

      Kto stworzył falujące morze / 5 x, nasz Ojciec Bóg.

    Na kartce pomóżcie narysować dzieciom morze i ptaszki nad nim.

    ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

    27.03.2020

    Wiosną rachuje z radością

    Chciałabym zaproponować 2 proste, zabawy matematyczne, dla 3-latków, które rozwijają zdolność logicznego myślenia pomagają w skupieniu uwagi i co najważniejsze uczą pojęć matematycznych. Pamiętajcie rodzice o jasnym i precyzyjnym wydawaniu poleceń typu: narysuj koło, połącz wszystkie czerwone koła, czasami trzeba je powtórzyć 2-3 razy głośno i wyraźnie.

    Figury geometryczne

    Zacznijmy od figur geometrycznych płaskich takich jak koło, kwadrat, trójkąt. Na początku należy je maluchowi narysować na kartce, nazywając je, a następnie prosić o wskazanie konkretnych figur. Dzięki temu 3-latek nauczy się je rozpoznawać i właściwie nazywać. Potem poprośmy malucha, aby sam narysował konkretne figury. Można sprobowac aby odszukały w domu przedmioty o takim kształcie np. okrągły talerz – to koło, klocek – kwadrat.

    Łączenie podobnych figur

    Gdy trzylatek nauczy się rozpoznawać figury (niekoniecznie je rysować), możemy wprowadzić kolejny element do naszych potyczek matematycznych polegający na szukaniu i łączeniu podobnych figur. Zanim przejdziemy do zabawy należy wcześniej przygotować kartki, na których przyklejamy koła w różnych, ale powtarzających się kolorach. Potem prośmy, aby dziecko najpierw pokazało wszystkie czerwone kółeczka a następnie połączyło je ze sobą itd.

    Zabawę tą proponuję zacząć od łączenia dwóch kół w tym samym kolorze, czyli tzw. pary, choć pojęcie pary jest jeszcze dla 3-latka bardzo abstrakcyjne. Potem stopniowo można wprowadzić więcej kół do łączenia w tym samym kolorze, z doświadczenia jednak wiem, że przy 5 kołach zaczyna się gubić. Następnie można mieszać ze sobą koła z kwadratami i trójkątami.

     

    Zabawa „Co pływa, co tonie”.

    Do miski z wodą wrzucamy różne przedmioty: ołówek, kamień, moneta, gwóźdź,piasek, spinacz biurowy, klucz, korek, magnes, spinacz, plastikowy klocek. Obserwujemy i omawiamy co dzieje się z tymi przedmiotami. Następnie dzieci wrzucają: piłeczkę pingpongową, kawałeczek drewna, papier i inne lekkie przedmioty. Po całym eksperymencie dzieci wraz z rodzicami mogą porozmawiać dlaczego jedne rzeczy toną, drugie unoszą się na powierzchni..

    A teraz Wasza ulubiona zabawa ,, Koniki’’. Pokażcie rodzicom jak bawiliśmy się przy tej piosence w przedszkolu.

    https://youtu.be/r8qvgiG0GXA

    Noga goni nogę ,biegają  koniki

    Stukają kopytka w rytm muzyki

    Jedna noga tupie: tup, tup, tup

    Druga noga stuka: stuk, stuk, stuk

    Konik skacze sobie: hop, hop, hop

    Koniku w drogę! Wioooooooooooo!

    26.03.2020

    Dzień Dobry Kochani witam Was serdecznie  i zapraszam do wspólnych  zabaw „Przy okazji” swoich prac.Dziś polecam wspólne zabawy ruchowe w formie opowieści ruchowej. Zróbcie proszę sobie przerwę i pobawcie się z dziećmi opowiadając im historyjkę        jednocześnie wykonując proste ćwiczenia.

    „Małe nasionko”

    • Jedno małe nasionko leciało z wiatrem – truchtem biegniemy  po obwodzie koła
    • Gdy wiatr ustał, nasionko upadło na ziemię – przykucamy 
    • Leżało tam sobie , wygrzewało się na słońcu – leżymy na plecach
    • Nic się nie działo, dopiero gdy przyszła ulewa , deszcz zrosił ziemię, małe ziarenko poczuło , że coś dziwnego zaczyna się z nim dziać- kilkukrotnie uginamy i przyciągamy kolana do brzucha
    • Najpierw z łupinki wysunął się mały korzonek – przykucamy
    • Potem z korzonka wyrosła łodyżka – unosimy złączone dłonie zygzakiem nad głową z jednoczesnym wyprostowaniem nóg 
    • Gdy łodyżka wyrosła już wystarczająco mocna, silna i rozłożysta rozwinęła nad nasionkiem piękny liściasty parasol – rozkładamy uniesione ręce na boki
    • Roślinka łapała w ten sposób słoneczko, codzienne stawała się coraz większa aż pojawiły się na niej piękne kwiaty – naprzemiennie opuszczamy wyprostowane ręce do wysokości ramion i unosimy je nad głowę
    • Do kwiatków przylatywały owady , które wyjadały słodki nektar z kielichów – biegniemy po obwodzie koła
    • Kiedy kwiatki przekwitły , na ich miejscu pojawiły się małe nasionka przyczepione do małych spadochronów – złączamy ręce nad głową
    • Gdy zawiał silny wiatr , jedno nasionko oderwało się od reszty – skłony boczne   i poleciało wysoko nad łąką – biegniemy po obwodzie koła. Zabawę możemy powtórzyć.

    Dziękuję za wspólną zabawę i do następnego spotkania. Pa Pa Wróbelki !!!

    25.03.2020

    Witajcie Drodzy Rodzice i Kochane Wróbelki w środę 25 marca .

    Zapraszam do zabaw ” Przy okazji”. Dziś może to być  przy okazji przygotowywania posiłku a dokładnie zupy.Proszę porozmawiajcie Rodzice ze swoimi dziećmi co jest potrzebne do zrobienia  zupy – oczywiście warzywa. Dzieci mogą wymieniać nazwy warzyw, które właśnie wykorzystujemy w kuchni.Następnie zapytajmy dzieci skąd mamy warzywa? Co trzeba zrobić aby wyrosły w ogródku? Porozmawiajmy z dziećmi o wiosennych pracach w ogrodzie – wysiewanie nasion. Zachęcam do wysłuchania piosenki pt. ” Polka – Fasolka”. Możecie też Drodzy Rodzice zrobić z dziećmi   małe doświadczenie – założyć hodowlę fasoli. Potrzebny będzie mały słoiczek , gaza , gumka recepturka i kilka ziaren fasoli. Do słoika nalewamy wodę , owijamy słoik gazą ,  na której położymy ziarenka fasoli. Gaza musi być stale wilgotna. Zachęćmy dzieci do obserwacji co się będzie działo z nasionkami. Swoje obserwacje dzieci mogą narysować .

    Marzec

    LOGOPEDIA
    Zapraszam dzieci i rodziców do wspólnej pracy i zabawy nad kształtowaniem poprawnej wymowy dziecka – nauczyciel, logopeda Regina B. Pod nagłówkiem LOGOPEDIA będę zamieszczała zabawy i ćwiczenia logopedyczne. Miłej i efektywnej zabawy . Zabawy logopedyczne powinny dostarczać dziecku radość i kojarzyć się z miłym spędzaniem czasu. Ćwiczenia usprawniające wargi czy język i pomagające w rozwoju mowy wcale nie muszą być nudne!                                                                                           Zabawy logopedyczne na usprawnienie warg ;                                                                                                                               Ćwiczenie „buziaczki-śmieszaczki”
    Usiądźcie wygodnie naprzeciwko siebie i poprzesyłajcie sobie buziaczki (ściągajcie wargi w dzióbek) i uśmiechy (rozciągajcie wargi w szerokim uśśśśmmiechu). Powtórzcie tę zabawę kilka razy. Na pewno wprawi was w dobry nastój.
    Ćwiczenie „wesoły dźwig”
    Usiądźcie razem przy stole. Postaw przed dzieckiem talerzyk, na którym rozsypiesz kilka małych cukierków (lub kulek zbożowych). Zadaniem dziecka będzie chwytanie ich ustami i przenoszenie do twojej dłoni. Usta dziecka będą dźwigiem, a twoja dłoń budowlą.
    Ćwiczenie „zmęczony konik” Tę zabawę możesz przeprowadzić kilka razy w ciągu dnia. Pokaż dziecku, jak parska konik, a następnie poproś trzylatka o powtórzenie. Możecie parskać na zmianę.

     24.03 2020r

    Witamy w kolejny dzień. Dzisiaj na początek posłuchajcie opowiadania.,, Zielona Żabka”  B. Forma

    Zielona żabka nad stawem mieszkała. Siadała na olbrzymim liściu i wciąż rozmyślała.
    – Ach, jaka jestem brzydka, zielona, jak glony w stawie. Nie wyglądam wcale ciekawie. Kto taką brzydką zechce mieć żonę. Dlaczego wszystko jest tak zielone!
    W pobliżu żabki ważka usiadła. A żabka rzecze:
    – Jaka powabna. Wszyscy uwagę na nią zwracają, barwy jej bardzo mnie zachwycają.
    Nagle biedronka się pojawiła.
    – Czemu się smucisz sąsiadko miła? Bezchmurne niebo, piękna pogoda a w stawie czysta i chłodna woda.
    – Biedronko, piękna twoja sukienka. Ciągle zazdrośnie ktoś na nią zerka. Jam nieszczęśliwa w swojej zieleni, kolor mój nigdy już się nie zmieni.
    Wtem dumnie bocian przez łąkę kroczy. Otwiera mocno swe bystre oczy.
    – Jak tu zielono, moi kochani, że aż  się w głowie kręci czasami.
    We wszystkie strony zerka ciekawie.
    – Och, może żabka siedzi gdzieś w trawie. Pora śniadania właśnie nastała, drobna przekąska by się przydała.
    Żabce serduszko mocno zabiło.
    – Kiedy mnie ujrzy nie będzie miło. Widok bociana to nie zabawa. Dobrze że wkoło zielona trawa. Teraz rozumiem – barwa zielona, specjalnie dla mnie jest przeznaczona. Trudno mnie dostrzec zatem bocianie, chyba gdzie indziej zjesz dziś śniadanie.

    A teraz zapraszam Was do zabawy muzycznej pt ,, Żabka”, którą bardzo dobrze znacie, bo bawiliśmy się często w przedszkolu. Zaproście do zabawy rodzeństwo a może rodziców .

    Życzymy  miłej zabawy.

    https://youtu.be/DupvPbnrAYE

    Jam jest żabka, tyś jest żabka.

    My nie mamy nic takiego:

    Jedna łapka, druga łapka,

     Skrzydełka żadnego.

    U-ła-kła-kła! U-ła-kła-kła!

    My nie mamy nic takiego:

     Jedna łapka, druga łapka,

    Skrzydełka żadnego.

    ,, Grasz w zielone”- zabawa integracyjna
    Grasz w zielone

    Gram
    Masz zielone
    Mam
    Jestem zielony i uśmiechnięty
    od czubka głowy do samej pięty
    Zielony jest kolorem wiosny dlatego
    KAŻDY PRZEDSZKOLAK BARDZO RAD,

    WIOSNĄ PIĘKNIEJE CAŁY ŚWIAT

     

    JĘZYK ANGIELSKI

    Kochani przypomnijcie sobie i pobawcie się przy piosence, którą już znacie i lubicie. Miłej zabawy!

     

     

     23.03.2020

    Mamy już Wiosnę, słoneczną lecz jeszcze chłodną, więc na rozgrzewkę kilka propozycji na dziś.

    Drodzy Rodzice, przeczytajcie dzieciom wierszyk, może uda się wam nauczyć go dzieciaczki na pamięć, powolutku po  linijce i powtarzajcie. Powodzenia.

    „Wiosna”
    Przyszła do nas wiosna,

    Ciepła i radosna.
    Ptaszek pięknie śpiewa,
    Zielenią się drzewa.
    Słonko w górze świeci
    Weselą się dzieci.
    Każdy dobry nastrój ma,
    Niechaj wiosna długo trwa!

    Zabawa ,, Gotujemy marcową pogodę?

    Wspólnie z rodzicami dzieci przygotowują   garnek narysowany na  kartce lub  wycięty z kolorowego  papieru  

    Pod rysunkiem garnka podajemy  „przepis na marcową pogodę”, tzn.  ile trzeba nakleić słonek, chmurek, deszczowych kropli i śnieżynek.

     Dzieci naklejają wycięte symbole według „przepisu” podanego przez rodzica :

    1. 1 słonko , 2 chmurki, 3 krople deszczu itd.

     Gra ,, Wiosenne memo” – rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i koncentracji uwagi

    Przygotuj z rodzicami rożne obrazki , w tym po dwa takie same , przedstawiające charakterystyczne dla wiosny rośliny , zwierzęta np: krokusy, przebiśniegi, bociany itp.

    Zasady gry:

    Wśród rozłożonych obrazków dziecko odszukuje  dwa takie same obrazki .Tą samą czynność wykonuje rodzic . Wygrywa ten , kto zbierze więcej ,,par’’ obrazków. Powodzenia.

    „Tropiciel kształtów”

    Wspólnie z dzieckiem zgromadź kilka przedmiotów (np. klocek, kapeć, łyżkę) i obrusuj ich kształty na kartce. Połóż przedmioty przed dzieckiem i zachęć do odszukiwania ich kształtów. 

     

    20.03.2020

    Wiosno, przybywaj, nie zwlekaj, każdy na ciebie czeka.

    Już jutro 21 marca pojawi się u Nas „Pani wiosna”. Drodzy rodzice przeczytajcie swoim pociechom , krótki wierszyk Jana Brzechwy „Przyjście wiosny”.

    Naplotkowała sosna,
    że już się zbliża wiosna.

    Kret skrzywił się ponuro:
    „Przyjedzie pewnie furą”.

    Jeż się najeżył srodze:
    „Raczej na hulajnodze”.

    Wąż syknął: „Ja nie wierzę.
    Przyjedzie na rowerze”.

    Kos gwizdnął: „Wiem coś o tym.
    Przyleci samolotem”.

    „Skąd znowu – rzekła sroka –
    Ja jej nie spuszczam z oka
    I w zeszłym roku, w maju,
    Widziałam ją w tramwaju”.

    „Nieprawda! Wiosna zwykle
    Przyjeżdża motocyklem!”

    „A ja wam to dowiodę,
    Że właśnie samochodem”.

    „Nieprawda, bo w karecie!”
    „W karecie? Cóż pan plecie?
    Oświadczyć mogę krótko,
    Przypłynie własną łódką”.

    A wiosna przyszło pieszo –
    Już kwiaty z nią się śpieszą,
    Już trawy przed nią rosną
    I szumią: „Witaj wiosno!”.

    A teraz możecie wspólnie spróbować namalować słoneczko lub chmurkę. Do dzieła.

    19.03.2020

    Dziś wspólnie wybieramy się na spacer do lasu . Drodzy rodzice przeczytajcie dzieciom przygotowaną na dziś opowieść   ruchową połączoną z ćwiczeniami artykulacyjnymi – „Spacerkiem po lesie”.

    Proponuje wybranie się, na niby, na wycieczkę do lasu. Poproście dzieci, aby naśladowały odgłosy i ruchy, o których będziecie im opowiadali i które będziecie im  pokazywali. 

    Wybieramy się na wycieczkę do lasu, mamy brzydką pogodę, dlatego należy się odpowiednie ciepło ubrać. (Dzieci naśladują za czynności związane z ubieraniem się). Las znajduje się bardzo daleko, dlatego wybierzemy się na tą wycieczkę samochodem. (Dzieci jeżdżą samochodami po pokoju, mając za kierownice plastikowe  lub papierowe kółka. Przygotujcie sobie rodzice także 2 kółka , jeden w kolorze zielonym i drugi czerwonym. Gdy podnosicie czerwony krążek dzieci zatrzymują się, tak jak na czerwonym świetle, natomiast gdy zielony jadą dalej).
    Już prawie jesteśmy w lesie, wybraliśmy się na spacer jak Ola z piosenki Poszła Ola na spacerek.
    Jesteśmy w lesie. Idziemy cicho, aby nie spłoszyć zwierząt żyjących w lesie. (Dzieci skradają się na palcach). Drzewa poruszają gałęziami, słychać szum wiatru. (Dzieci naśladują ruchy gałęzi drzew i szum wiatru: szszsz o różnym natężeniu).
    Na ścieżce spotykamy wiewiórkę, która wesoło skacze i szuka orzechów na zimę.  Wiewióreczki skaczą na ugiętych nogach, z rękami zgiętymi przed sobą pomiędzy drzewami, co pewien czas zatrzymują się, przykucają i szukają orzechów.
    Z drzewa na drzewo przelatuje dzięcioł. (Naśladują lot ptaka – poruszają się, machając rękami). Właśnie usiadł na jednym z drzew. Posłuchajcie, jak stuka dziobem w jego korę. (Przykucają, rytmicznie stukają zgiętym palcem o podłogę, powtarzają słowa: stuk, puk, stuk, puk). W oddali słychać, jak drwale piłują drzewo. (Dobierzcie się parami, podajcie sobie ręce i naprzemiennie się przeciągajcie – naśladujcie piłowanie drewna – naśladują: zzz, zzz, zzz).
    Na sośnie siedzi wróbel i głośno ćwierka. (Przykucają i głośno ćwierkają: ćwir, ćwir, ćwir). Idziemy dalej, przedzieramy się przez gęste zarośla, podnosimy wysoko nogi, omijając wysokie trawy. (Pokazują, jak przeciskają się przez zarośla. Idą, wysoko podnosząc nogi, jakby przechodziły przez wysokie trawy). Opadłe liście szeleszczą pod stopami. (Szurają stopami i powtarzają: szur, szur, szur). Nagle w oddali pojawił się niedźwiedź. Cicho pomrukuje i szuka kryjówki, aby położyć się do zimowego snu. (Idą na czworakach i powtarzają: wrr, wrr, wrr).
    Na niebie pojawiły się ciemne chmury i zaczął padać deszcz. (Naśladują ruchami palców padający deszcz, powtarzają: kap, kap, kap.) Niestety, nasza wycieczka dobiegła końca. Biegnijmy szybko do samochodów, aby schować się przed deszczem.

    18.03.2020

    Na dziś propozycja wspólnej nauki wierszyka jako pomysł na zabawę. Na początek najlepsze będą krótkie, łatwo wpadające w ucho wierszyki, które zachęcą malucha do nauki.

    Idzie wąż

    Idzie wąż wąską dróżką,                                                                                                                                                                            nie porusza żadną nóżką.                                                                                                                                                                Poruszałby gdyby mógł,                                                                                                                                                                             ale wąż przecież nie ma nóg.

    Łyżka nożyk i śliniaczek

    Łyżka nożyk i śliniaczek,                                                                                                                                                                             je śniadanie niemowlaczek.                                                                                                                                                                        Na śliniaczku misie siedzą,                                                                                                                                                                 pewnie też śniadanie jedzą.     

    Ola Poszła 

    Poszła Ola do przedszkola, zapomniała parasola. 

    A parasol był zepsuty i zostały same druty.

    Ślimak

    Ślimak, ślimak, pokaż rogi,
    Dam ci sera na pierogi,
    Jak nie sera, to kapusty,
    Od kapusty będziesz tłusty.

    ( tutaj proponuje abyście wspólnie spróbowali namalować ślimaka, rodzice pokażcie najpierw dzieciom jak można szybko i łatwo namalować ślimaka )

    Możesz narysować z dzieckiem całą rodzinkę ślimaków! Pobawcie się kolorami,zaprojektujcie dla każdego z rodzinki niepowtarzalny domek!

    Wykonanie:

    1. Narysuj równomierne kółko- będzie to zarys muszli twojego ślimaka.
    2. W środku kółeczka zrób „kręciołka” w kształcie spirali. Muszla jest już gotowa.
    3. Teraz rysujemy zarys ciała ślimaka. Jednym ruchem kredki poprowadź kreskę, jakbyś chciał(a) obrysować muszlę, ale nie do końca.
    4. W miejscu, gdzie twój ślimaczek będzie miał „ogonek”, połącz niedokończoną linię z muszlą.
    5.Twój ślimak ma już swój domek i ciało, ale żeby mógł się poruszać i odżywiać, musi mieć czułki („różki”). Zwróć uwagę, że czułki naszego ślimaka są zakończone kółkami.
    6. Jeszcze tylko radosny uśmiech i ślimak jest gotowy.
    7. Przyszła kolej na kolory. Pokoloruj najpierw „ciałko”.
    8. Teraz możesz puścić wodze fantazji, twój ślimak może mieć na sobie wszystkie kolory tęczy!

     

    I wierszyki, podczas których można nie tylko wspaniale się bawić, ale także uczyć dzieci np. części cała.

    Lata osa

    Lata osa koło nosa
    Lata mucha koło ucha
    Lata bąk koło rąk
    Lecą ważki koło paszki
    Lata pszczoła koło czoła
    Lata mucha koło brzucha
    Lecą muszki koło nóżki
    Biegną mrówki koło główki.

     

    Idzie stonoga

    Idzie, idzie stonoga,
    A tu… noga,
    Idzie, idzie malec,
    A tu… palec,
    Idzie, idzie koń,
    A tu… dłoń,
    Idzie, idzie krowa,
    A tu… głowa,
    Leci, leci kos,
    A tu… nos.

    17.03.2020

    Dziś dzień zabaw plastycznych z wykorzystaniem domowej masy solnej i ciastoliny.

    Masy sensoryczne i plastyczne uwielbiam nie mniej niż dzieci. Jedne pachną, inne szokują konsystencją, relaksują i wciągają do niekończącej się zabawy maluszki i starszaków. Niezależnie od wieku naszych przedszkolaków – wszyscy chętnie po nie sięgają. Część z nich jest doskonałą bazą do wykonywania trwałych dekoracji, inne – wręcz przeciwnie.

    Masy sensoryczne i plastyczne – masa solna

    Przepis na masę solną

    przepis na masę solnąCo można zrobić z masy solnej? A czego nie można? – tak powinno brzmieć pytanie. Można niemalże wszystko – masa zastyga w zależności od grubości od kilku godzin do kilku dni.

    Składniki:

    • mąka;
    • sól;
    • woda
    • ilość: 2:2:1, czyli tyle samo mąki co soli i połowę mniej wody.

    Przygotowanie:

    Mąkę mieszamy z solą (drobnoziarnistą). Wodę dodajemy ostrożnie, nie całą na raz. Ciasto powinno mieć konsystencję zbliżoną do ciasta na pizzę.

    Wykorzystanie:

    • można dodać do niej barwniki i olejki zapachowe, ja dodałam barwniki do malowania jajek
    • można z niej lepić trwałe dekoracje, świeczniki, przestrzenne figurki i płaskie dekoracje;
    • zastyga od kilku godzin do kilku dni – w zależności od grubości, po wyschnięciu malować farbkami.

    Przepis na  domową ciastolinę

     Przepis, który podaję jest zajmuje 10 minut, jest przyjemny, zawsze się udaje, a rezultat niczym nie różni się od kupnej ciastoliny. Brudny jest jedynie garnek i łyżka.  Oczywiście najbardziej bawi ich dodawanie kolorów i aromatu. Domowa ciastolina to świetny przepis na przynajmniej godzinkę kreatywnej zabawy. A jaka satysfakcja!

    Składniki:

    2 szklanki mąki

    1 szklanka soli

    2 szklanki ciepłej wody

    2 łyżki oleju

    1 łyżka kwasku cytrynowego

    ulubiony aromat do ciast (dałam migdałowy) oraz barwniki spożywcze o których wspomniałam przy masie solnej.

    Przygotowanie:

    Mąkę, sól, wodę, olej i kwasek wymieszaj w garnku (użyłam w tym celu miksera). Podgrzewaj na wolnym ogniu, mieszając drewnianą łyżką. Masa powinna zgęstnieć i uzyskać konsystencję puree ziemniaczanego. Urwany kawałek ma się nie kleić do palców. Ciepłą ciastolinę wyrabiaj na stolnicy lub na stole, dodaj aromat. Podziel na tyle kawałków, ile chcesz uzyskać kolorów. Dodaj barwniki spożywcze i wyrabiaj do uzyskania jednolitego koloru. Ciastolinę przechowuj w szczelnie zamkniętym pojemniku. I tyle.

    Milej zabawy !

     

    16.03.2020

    Poczytaj mi Mamo.

    „O marcu, pannie Juliannie i ptaszku” L. Krzemienieckiej – historyjka obrazkowa.

    Rozmowa nt. opowiadania.
    „- Kto wystąpił w opowiadaniu?
    – Jaką przygodę miała panna Julianna?
    – Dlaczego marzec został nazwany psotnikiem?
    – Jaka pogoda była tego dnia, gdy panna Julianna wybrała się na spacer?
    – Jak należy ubierać się gdy mamy do czynienia z taką właśnie pogodą?”

    „O marcu, pannie Juliannie i o ptaszku”

    „Zbudził raz marzec pannę Juliannę.
    – Spójrz, jak słoneczko błyszczy poranne! Idźże czym prędzej na spacer miły, już wszystkie panny to uczyniły.

    Pyta Julianna tuż przed okienkiem.
    – A jaką marcu, wziąć mam sukienkę?
    – Weź tę leciutką, tę w kwiatki zwiewną, pogoda ładna będzie na pewno. I kapelusik ten z różyczkami. I pantofelki – te z dziureczkami.

    Biegnie Julisia wesoła taka, zdejmuje lekką suknię z wieszaka. Bierze kapelusz pełen różyczek. Frr… już wybiegła. Mknie przez uliczkę i myśli sobie: „Pójdę w aleje, już się tam wiosna na drzewach śmieje”.

    Lecz psotnik marzec pannę dogania, chmurami szybko niebo zasłania, zerwał się wiatr i deszcz chlusnął z cebra. Panna Julianna narobi krzyku:
    – Ej psotny marcu, psotny deszczyku! – Mój kapelusik, on nie na deszcze!
    I frr… pobiegła przebrać się jeszcze. Wzięła parasol, czapkę na słoty.
    – Na nic mi teraz marcowe psoty!

    Lecz marzec psotnik pannę dogania. Szepnął coś słonku, bo się wyłania i tak przygrzewa, i tak przypieka. Z panny pot spływa, panna narzeka:
    – Ej, nie na słońce grube ubiory. Ależ ten marzec do psoty skory!
    Miesza jak w garncu słońce i deszcze. Pójdę się chyba przebrać raz jeszcze.

    Znów się przebrała, biegnie z podwórka. Ujrzał ją ptaszek, ten w szarych piórkach, i ćwierknął głośno:
    – Dziwię się pannie, że piórka zmienia tak nieustannie. Ja, kiedy deszczyk mam na ogonku, wysycham sobie w marcowym słonku.”

    Zabawy dla dzieci w domu czyli Rodzinne podchody:

    Co do czego:

    Ułożyć na stole nożyczki, kartkę, klej, długopis i pobawić się w zadawanie pyta typu: Czym skleimy kartkę? Czym przetniemy? Czym napiszemy? I tak dalej.

    Stare dobre „ciepło- zimno”:

    Schowanie kilku przedmiotów i zabawa w “ciepło-zimno”, używanie słów “pod”, “za tobą” – aby pomóc dziecku w zlokalizowaniu schowanych rzeczy (aby było bardziej atrakcyjnie, dziecko może dostawać za każdy odnaleziony przedmiot np. naklejkę). Jest to idealna forma zabawy dla 3 latka.

    Wspólnie łatwiej:

    Zapytać dziecko czy chciałby na jeden wieczór zostać prawdziwym kelnerem – prosić o pomoc używając krótkich poleceń. Np. Proszę podaj mamie łyżkę, proszę połóż tę zabawkę na półce etc. I chwalić, chwalić, chwalić. 🙂

     

     

    Marzec :

    I. Poznajemy pracę krawcowej.

    II. Wiosna tuz tuż.

    III. Wiosna idzie przez świat.

    IV. Zielone kąciki w naszej sali.

     

    Zabawa paluszkowa

    Dzień dobry, dzień dobry ( machanie rączką )

    Wszyscy się witamy ( ukłon )

    Dzień dobry, dzień dobry ( machanie rączką )

    Dobry humor mamy ( palcami wskazującymi rysujemy uśmiech na twarzy )

    Dzień dobry, dzień dobry ( machanie rączką )

    Słońce jasno świeci ( poruszanie placami obu rąk uniesionymi do góry )

    Dzień dobry, dzień dobry ( machanie rączką )

    Pani wita dzieci ( wskazywanie na panią i na siebie )

    Dzień dobry, dzień dobry ( machanie rączką )

    Jest bardzo miło ( robimy młynek )

    Zróbmy wszyscy koło ( ustawianie się w kole )

    Dzień dobry, dzień dobry ( machanie rączką )

    Podaj prawa rękę ( podawanie rąk )

    Dzień dobry, dzień dobry ( machanie rączką )

    Zaśpiewaj piosenkę ( przed ustami trzymamy dłoń złożoną w pieść – mikrofon )

     

    Wiersz „Tańcowała igła z nitką” J. Brzechwa

    Tańcowała igła z nitką,
    Igła – pięknie, nitka – brzydko.

    Igła cała jak z igiełki,
    Nitce plączą się supełki.

    Igła naprzód – nitka za nią:
    „Ach, jak cudnie tańczyć z panią!”

    Igła biegnie drobnym ściegiem,
    A za igłą – nitka biegiem.

    Igła górą, nitka bokiem,
    Igła zerka jednym okiem,

    Sunie zwinna, zręczna, śmigła.
    Nitka szepce: „Co za igła!”

    Tak ze sobą tańcowały,
    Aż uszyły fartuch cały!

    Wiersz: „Wiosenne porządki” K. Różyckiej

    W naszym ogródeczku zrobimy porządki.

    Wygrabimy ścieżki, przekopiemy grządki.

    Potem w miękką ziemię włożymy nasionka.

    Będą się wygrzewać na wiosennym słonku.

    Przyjdzie ciepły deszczyk i wszystko odmieni.

    W naszym ogródeczku wszystko zazieleni.

     

     

    Piosenka „Kle, kle boćku”

    Kle -kle boćku, kle-kle, witaj nam bocianie,

    Wiosna ci szykuje, Wiosna ci szykuje

    Żabki na śniadanie. Kle-kle boćku,

    kle-kle, witamy cię radzi,

    Gdy zza morza wracasz, Gdy zza morza wracasz

    Wiosnę nam prowadzisz.

    Kle-kle boćku, kle-kle,

    Witaj na stodole, Chłopcy ci szykują,

    Chłopcy ci szykują Gniazdo w starym kole.

    Luty :

     

    Styczeń :

    I. Tak mija nam czas.

    II. Dokarmiamy ptaki.

    III. W karnawale same bale.

    IV. Moja babcia i mój dziadek.

    V. My się zimy nie boimy.

     

    Piosenka na występ dniu 18.01.2020 r. „Mały ART”

    1. Żyją w lesie małe duszki,
    które czyszczą leśne dróżki.
    Mają miotły i szufelki
    i do pracy zapał wielki.

    Ref. Duszki, duszki, duszki leśne
    wstają co dzień bardzo wcześnie
    i ziewając raz po raz
    zaczynają sprzątać las.

    2. Piorą liście, myją szyszki,
    aż dokoła wszystko błyszczy.
    Muchomorom piorą groszki,
    bo te duszki to czyścioszki.

    Ref. Duszki, duszki, duszki leśne…

    3. Gdy ktoś czasem w lesie śmieci,
    zaraz duszek za nim leci.
    Zaraz siada mu na ręce,
    grzecznie prosi: – Nie śmieć więcej!

    Ref. Duszki, duszki, duszki leśne…

     

    „Zimne ręce” – Ewa Małgorzata Skorek

     Uhu ha, uhu ha,

    mroźną zimę mamy.

    Nasze ręce mocno zmarzły,

    więc na nie chuchamy.

     

    Zimne ręce ciągle mamy,

    nierozgrzane wcale.

    Jeszcze sobie pochuchamy

    na ten  i ten palec.

     

    Uhu ha, uhu ha,

    mroźną zimę mamy.

    Żeby ręce nam nie zmarzły,

    to na nie chuchamy.

     

    Środek zimy mocno trzyma,

    płatków tysiąc leci.

    By minęła szybko zima,

    pilnie ćwiczą dzieci.

     

    Uhu ha, uhu ha,

    dzieci zimę mają.

    Zmarzły dzieciom noski,

    więc na nie chuchają.

     

    Nie wykonał ktoś zadania,

    temu zimno będzie.

    Nam jest ciepło od chuchania,

    chociaż zima wszędzie.

     

    Wiersz do zabaw logopedycznych.

     

    „Moja Babcia” – Bożena Forma

     Jestem sobie wnuczka mała,

    moja babcia jest wspaniała.

    Zna tuziny pięknych bajek,

    których słucha się wspaniale.

     Gry, zabawy, wyliczanki

    różne wiersze, zgadywanki.

    Umie z klocków stawiać wieże,

    dobrze gra na komputerze.

     Zawsze zgrabnie piłkę łapie,

    aż się na nią gapią gapie.

    Zimą bierze mnie na narty.

    Kocham babcię, to nie żarty!

      

    Wiersz – „Dziadek” – Magdalena Pawińska

     Dziadek, to jest super facet,

    który zawsze wszystko wie.

    Dziadku, powiedz nam jak bywa

    w najpiękniejszym twoim śnie?

    we śnie zawsze o was myślę,

    we śnie zawsze o was marzę,

    lubię, kiedy mi się przyśni wnuczek

    z radością na twarzy.

     

    Grudzień :

    I. Ulubione zabawy i zabawki.

    II. Zima biała.

    III,IV. Święta tuż – tuż.

     

    Piosenka „Dzyń, dzyń, dzyń, Mikołaju święty”

    1. Siedzę cichuteńko, patrzę za okienko
    Poruszyły się zasłonki.
    Chyba już go widzę, chyba już go słyszę
    Zadźwięczały jego sanek dzwonki.
    /:Dzyń, dzyń, dzyń:/, Mikołaju Św.
    /:Dzyń, dzyń, dzyń:/, Przynieś nam prezenty!
    2. A co to? A co to?
    A kto to? A kto to? Nasz Mikołaj już się zbliża.
    Chyba już go widzę, chyba już go słyszę
    Zadźwięczały jego sanek dzwonki.
    /:Dzyń, dzyń, dzyń:/, Mikołaju Św.
    /:Dzyń, dzyń, dzyń:/, Przynieś nam prezenty!

    Piosenka „Choineczki”

    My jesteśmy choineczki
    Raz, dwa, trzy
    Mamy na głowach dzwoneczki
    Raz, dwa, trzy
    Wyrosłyśmy w gęstym lesie
    Raz, dwa, trzy
    W którym echo głośno niesie
    Raz, dwa, trzy

    Teraz w rączki zaklaszczemy
    Raz, dwa, trzy
    I nóżkami potupiemy
    Raz, dwa, trzy
    Wkoło się poobracamy
    Raz, dwa, trzy
    I rączkami pomachamy
    Raz, dwa, trzy

    Śnieżek pada, słonko świeci
    Raz, dwa, trzy
    Podskakują w górę dzieci
    Raz, dwa, trzy
    Już niedługo będą święta
    Tak,tak,tak
    Buzie mamy uśmiechnięte
    Ha, ha, ha

     

    Wiersz. T.Kubiak „W kopalni”

    Górnik świdrem węgiel kruszy,
    z latarenki światło spływa.
    Już wagonik z węglem ruszył,
    winda w górę go porywa.

    Jutro węgla bryły czarne,
    kolejarze w świat powiozą.
    A pojutrze – piece nasze,
    będą grzały na złość mrozom.

     

    Listopad :

    I. Domy i domki

    II.A deszcz pada i pada

    III.Dbamy o zdrowie

    IV.Urządzenia elektryczne

     

    Piosenka „Deszczyk”

    I.Pada, pada, deszczyk pada,

    deszczu już za wiele, deszczu już za wiele.

    Pójdę do przedszkola, bo mi tam weselej,

    bo mi tam weselej.

    II.Pożycz, pożycz mi, babuniu,

    swego parasola, swego parasola.

    Chociaż deszczyk pada,

    pójdę do przedszkola, pójdę do przedszkola

     

    Wiersz „Gimnastyka”

    Gimnastyka to zabawa
    ale także ważna sprawa,
    bo to sposób jest jedyny
    żeby silnym być i zwinnym

    Skłony, skoki i przysiady
    trzeba ćwiczyć- nie ma rady!
    To dla zdrowia i urody
    niezawodne są metody.

     

    Rymowanka

    Moje mieszkanie

    przedpokój ma,

    kuchnię, łazienkę,

    pokoje dwa.

     

    Pięć paluszków – zabawa inscenizowana

    Pięć paluszków rączka ma

    Pięć paluszków rączka ma

    Jedna zrobi pa, pa, pa

    Druga zrobi pa, pa, pa

    Nóżka tupie tup, tup, tup

    Nóżka tupie tup, tup, tup

    Jeden skok i drugi skok

    Teraz na dół hop, hop, hop

     

    Październik:

    I. Lubimy owoce
    II. Kolorowe warzywa
    III. Bezpieczne ulice
    IV. Jesień w parku

    Rymowanka

    Wpadła gruszka do fartuszka,
    A za gruszką dwa jabłuszka,
    Lecz śliweczka wpaść nie chciała,
    Była jeszcze niedojrzała.

    *******************

    Rymowanka

    W jednej ręce mam gruszeczkę,

    a w drugiej – jabłuszko.

    Zaraz jabłko tobie  dam,

    podzielimy się gruszką.

     

    Masażyk „Idzie pani, wietrzyk wieje”

    Idzie pani: tup tup tup,

    Dziadek z laską: stuk stuk stuk,

    Skacze dziecko hop hop hop,

    Żaba robi dłuuugi skok!

    Wieje wietrzyk fiu fiu fiu, Kropi deszczyk puk puk puk,

    Deszcz ze śniegiem chlup chlup chlup,

    A grad w szyby łup łup łup!

    Świeci słonko, wieje wietrzyk,

    Pada deszczyk… Czujesz dreszczyk?

     

    Piosenka „Bezpieczne przejście”

    1. Zielone światło nad drogą świeci,

    na drugą stronę zaprasza dzieci.

    Ref:   Przechodź po pasach na drugą stronę,

    kiedy się pali światło zielone.

     

    2. Czerwone światło świeci z daleka.

    Co to oznacza? Stop! Proszę czekać.

    Ref:   Czerwone światło w miejscu stoimy,

    na drugą stronę nie przechodzimy.

     

    Wrzesień:

    I. Pierwszy raz w przedszkolu

    II. W naszym przedszkolu jest wesoło

    III. Lubimy przedszkole

    IV. Jesień w sadzie i ogrodzie

    Piosenka „Jestem sobie przedszkolaczek”

    Jestem sobie przedszkolaczek,
    Nie grymaszę i nie płaczę,
    Na bębenku marsza gram,
    Ram tam tam, ram tam tam.

    Mamy tu zabawek wiele,
    Razem bawić się weselej,
    Bo kolegów dobrych mam,
    Ram tam tam, ram tam tam.

    Mamy klocki, kredki, farby,
    To są nasze wspólne skarby,
    Bardzo dobrze tutaj nam,
    Ram tam tam, ram tam tam.

    Kto jest beksą i mazgajem,
    Ten się do nas nie nadaje,
    Niechaj w domu siedzi sam,
    Ram tam tam, ram tam tam.

    Wiersz „Mam 3 latka 3 i pół”

    Mam 3 latka, 3 i pół
    brodą sięgam ponad stół.
    Do przedszkola chodzę z workiem
    i mam znaczek z muchomorkiem.
    Pantofelki ładnie zmieniam,
    myję ręce do jedzenia.
    Zjadam wszystko z talerzyka,
    tańczę, kiedy gra muzyka.
    Umiem wierszyk o koteczku,
    o tchórzliwym koziołeczku,
    i o piesku co był w polu,
    nauczyłam się w przedszkolu.