-
Informacje grupowe
Witamy w grupie: „Przyjaciele Misia Puchatka”
Przyjaciółmi Misia Puchatka są: Paweł, Natan,Wojciech F., Kaja, Laura, Pola, Julia, Jakub M., Martynka, Magdalena, Kacper, Artur P., Wojciech P., Filip, Jakub P. ,Marysia i Marharyta.
Nauczyciele: Ewa Wechman, Renata Ciesielska, Elżbieta Brodecka
Pomoc nauczyciela: Monika Kułakowska, Paulina Lubak
J. angielski: Klaudia Aleksandrowicz
Religia: s. ReginaUwaga!
W związku z zapowiadanymi niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi
Piknik Rodzinny odbędzie się w placówce bez udziału rodziców.
Wszystkie zaplanowane atrakcje odbędą się zgodnie z planem.
CZERWIEC:
01.06.2021r.- Dzień Dziecka
14.06.2021r.- Wycieczka do miejscowości Bieńków
24.06.2021r.- Piknik Rodzinny
MAJ:
01.05.2021r.- Święto Pracy
02.05.2021r.- Święto Flagi
03.05.2021r.- Święto Konstytucji 3 Maja
KWIECIEŃ:
22.04.2021r.- Dzień Ziemi
Drodzy Rodzice! Kochani Dzieci!
Zdrowych, pogodnych Świąt Wielkanocnych,
przepełnionych wiarą, nadzieją i miłością.
Radosnego, wiosennego nastroju,
serdecznych spotkań w gronie rodziny i wśród przyjaciół
oraz wesołego ” Alleluja”.
MARZEC:
08.03.2021r.- Dzień Kobiet
15.03.2021r.- Dzień Piekarzy i Cukierników
22.03.2021r.- Pierwszy Dzień Wiosny- prosimy aby w tym dniu dzieci miały na sobie element koloru zielonego
29.03.2021r.- 09.04.2021r.- Przedszkole funkcjonuje w ograniczonym zakresie.
LUTY:
11.02.2021r.- Tłusty czwartek
15.02.2021r.- Walentynki
STYCZEŃ:
29.01.2021r.- Bal karnawałowy
21.01.2021r.- Dzień Babci i Dziadka
Kochane Babcie …. Drodzy Dziadkowie…
W dniu Waszego Święta pragniemy
złożyć Wam najpiękniejsze życzenia,
aby radość i pomyślność towarzyszyły
każdego dnia
a zdrowie służyło przez długie lata
aż do końca świata !
04.01- 15.01.2021r.- przerwa feryjna
Drodzy Rodzice
Niech magiczna noc wigilijna wieczoru
przyniesie Państwu spokój, wytchnienie i radość.
Każda chwila Świąt Bożego Narodzenia niech
żyje własnym pięknem, a Nowy Rok obdaruje
zdrowiem, pomyślnością i szczęściem.
GRUDZIEŃ:
04.12.2020- Dzień Górnika
07.12.2020- Mikołajki
09.12.2020- „Alicja”- online- film,teatr cyrk- koszt 16 zł
LISTOPAD:
09.11.2020- Zakończenie III Modułu projektu „Mały Miś w świecie wielkiej literatury”
09.11.2020- Światowy Dzień Zdrowego Śniadania
11.11.2020- Narodowe Święto Niepodległości
20.11.2020- Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka
22.11..2020- Dzień Kredki
25. 11.2020- Dzień Pluszowego Misia
27.11.2020- Andrzejki
PAŹDZIERNIK:
02.10.2020- Światowy Dzień Uśmiechu
10.10. 2020- Dzień Drzewa
14.10.2020- Dzień Edukacji Narodowej
19.10.2020- Zakończenie I Modułu projektu „Mały Miś w świecie wielkiej literatury”
WRZESIEŃ:
18.09.2020 – Ścieżka edukacyjna – segregowanie śmieci
20.09.2020 – Światowy Dzień Przedszkolaka
23.09.2020 – Powitanie jesieni kolorem czerwonym ( prosimy aby dzieci miały na sobie element ubioru w kolorze czerwonym)
23.09.2020- Wyjście do kina na film animowany pt. ” O czym marzą zwierzęta?”- cena biletu 13 zł
25.09.2020 – Dzień Pieczonego Ziemniaka
30.09.2020 – Dzień Chłopaka
Uwaga : fotorelacje z wydarzeń dostępne są w galerii naszej grupy 🙂
-
Uczymy się i bawimy
TEMATYKI CYKLICZNE:
CZERWIEC
1.Niby tacy sami, a jednak inni.
2.Wakacyjne podróże.
3. Pożegnania nadszedł czas.
4.Projekt „Segregowanie śmieci”.
MAJ
1.Moja miejscowość, mój region.
2.Moja ojczyzna.
3.Łąka w maju.
4. Święto rodziców.
TEMATYKA TYGODNIA: „Zwierzęta naszych pól i lasów”
Piątek – 16.04.2021 r.
Dzień dobry!
1. Dzisiaj ponownie zaczynamy od rozwiązania zagadki:
Może być żółty, może być biały
z chlebem i masłem zawsze doskonały. (ser)
Czy znasz zwierzę, które bardzo lubi ser?
Wykonaj labirynt w serze dla myszki zgodnie z instrukcją:
-przygotuj kartkę żółtego papieru
-za pomocą dziurkacza zrób w nim dziurki
-przewlekaj przez nie sznurek
-przymocuj początek sznurka do kartki za pomocą zszywacza, żeby nie wysuwał się z dziurek.
2. Wydrukuj poniższą kartę, połącz zwierzęta od najmniejszego do największego, policz je i pokoloruj.
Dobrej zabawy!
Czwartek – 15.04.2021 r.
Dzień dobry!
1. Na początek naszej dzisiejszej zabawy rozwiąż zagadkę:
Cztery ściany. okna, drzwi
O czym myślę? Powiedz mi.(dom)
Odpowiedz na pytania:
a) Czy zwierzęta, tak jak ludzie, mają swoje domy?
b) Czy wiesz, jak nazywają się domy następujących zwierząt: lisa, borsuka, myszy? (nora)
2. Przygotuj sobie tackę. Poproś mamę, żeby wysypała na nią trochę mąki. Teraz rysuj palcem na mące korytarze kreta. Możesz też usypać z mąki kopiec.
3. Nabierz powietrze nosem, a następnie wypuszczaj je równomiernie wypowiadając zdania:
- Chomik lubi ziarna
- Lis biegnie do lasu.
- Myszka mieszka w norce.
4. Zaśpiewaj piosenkę „Idą lisy dwa” i zatańcz dowolny taniec w rytm jej melodii.
Baw się dobrze!
Środa – 14.04.2021 r.
Dzień dobry!
1. Pobawcie się wykorzystując rymowankę:
Jeden, dwa – szara myszka norkę ma.
Trzy, cztery – myszka bardzo lubi sery.
Powtórz tekst rymowanki kilkakrotnie z rodzicem, starszą siostrą bratem, płynnie i z podziałem na sylaby. Potem postaraj się wypowiadać słowa tekstu w różny sposób – cicho, głośno, wolno, szybko. Pokazuj przy tym kolejne palce zgodnie z tekstem rymowanki.
2. Zbuduj z klocków dom dla ulubionego zwierzątka leśnego i nadaj nazwę wykonanej budowli.
3. Wytnij z papieru kilka postaci zwierząt (koniecznie myszkę), przelicz je i przenieś za pomocą słomki do wybudowanego wcześniej domu.
4. Do tej zabawy wykorzystaj sylwetkę myszki, którą wyciąłeś w poprzednim zadaniu. Poruszaj papierową myszką zgodnie z treścią poniższych zdań:
- Cicho poruszała się do przodu.
- Skręciła w bok
- Podskoczyła do góry.
- Spadła w dół.
Następnie pokaż myszce swoje mieszkanie. Połóż myszkę: na krześle, pod stołem, przed szafką, na półce, w szafce, obok okna.
Dobrej zabawy!
Witajcie we wtorek 🙂
Na dobry humor trochę ruchu https://youtu.be/izQ5IAmTaFA
Teraz odpocznijcie , polecamy Zabawę paluszkową https://youtu.be/xaf9qPkQwA8
W poszukiwaniu zieleni
– Zabawa: Grasz w zielone?
Dz. odpowiada: Gram, -Masz zielone ?
-Dz. Mam, po czym pokazują na swoim ubraniu kolor zielony,
(w następnej kolejności szukają koloru zielonego w domu),
wśród zabawek, wymieniają rośliny, warzywa , owoce w kolorze zielonym itp.
Wysłuchanie wiersza czytanego przez rodzica pt. „Może zobaczymy”- H. Bechlerowej.
Idźmy leśną ścieżką
cicho, cichuteńko,
może zobaczymy
sarniątko z sarenką.Może zobaczymy
wiewióreczkę małą,
jak wesoło skacze
z gałęzi na gałąź.I niech nikt po lesie
nie gwiżdże, nie woła –
może usłyszymy
pukanie dzięcioła.A może zaśpiewa
między gałązkami
jakiś leśny ptaszek,
którego nie znamy…I będzie nas witał
wesołą piosenką!
Tylko idźmy lasem
cicho… cichuteńko…Rozmowa na temat wiersza
─ Jakie nazwy zwierząt występują w wierszu? (sarna, wiewiórka,
dzięcioł)
─ Czyim domem jest las? (zwierząt: ptaków, ssaków, owadów)
A teraz mamy dla Was zagadki
Chodzi po świecie
z domkiem na grzbiecie. (ślimak)
Nie osa, nie mucha
bzyka koło ucha.
Kiedy ukłuje, bąbel wyskakuje. ( komar )Jak telegrafista stuka,
gdy korników w lesie
szuka. ( dzięcioł )Choć się w ciemnej dziupli
chowa, mówią, że to mądra
głowa. ( sowa )Lato nam śpiewem umilają
zimą na naszą pomoc czekają. ( ptaki )Kręcę się i pracuję, kopiec
Z igieł buduję.
Dźwigam igły jak bale
i nie narzekam wcale. ( mrówka )Te zwierzęta, jak pługami
mogą las przekopać cały. ( dziki )Nie boi się głodu
nawet w ciężkie czasy.
Ma zawsze w swej dziupli
orzechów zapasy. ( wiewiórka )Jeśli macie ochotę narysujcie lub namalujcie na temat ,, Las i jego mieszkańcy Miłego dnia.
Poniedziałek 12.04.2021 r.
Zadanie 1.
Zapraszam Cię do obejrzenia filmów edukacyjnych pt. „Wędrówki Skrzata Borówki- pole” i „Wędrówki Skrzata Borówki- las”. Spróbuj zapamiętać jak najwięcej zwierząt zamieszkujących te rejony. Powodzenia 🙂 .
Zadanie 2.
Jeśli to możliwe poproś rodziców o wydrukowanie kart pracy. Wykonaj zadania.
- Ćwiczenie grafomotoryczne. Rysuj po śladzie.
Zadanie 3.
Ułóż puzzle online pt. „Zwierzęta na polu”. Poproś rodziców o dostosowanie poziomu trudności do Twoich możliwości.
Miłej zabawy 🙂
RELIGIA
12.04.2021 r.
T.: Pan Jezus ukazuje Swoje Miłosierdzie.
Drodzy Rodzice, porozmawiajcie z dziećmi na ten temat: W drugą niedzielę po Wielkanocy obchodzimy drugie bardzo ważne święto, o które prosił sam Jezus przez siostrę Faustynę. Pan Jezus po swoim Zmartwychwstaniu ukazywał się Apostołom wiele razy. Ale apostoł Tomasz nie chciał w to uwierzyć i dlatego Pan Jezus ukazał mu się szczególnie pokazując mu swoje ręce i przebity bok, aby go upewnić, że to rzeczywiście ten sam Pan Jezus. Przez wiele wieków Pan Jezus ukazywał się różnym ludziom, a między innymi siostrze Faustynie. Dał jej trudne zadanie do spełnienia, aby ogłosiła światu Boże Miłosierdzie. Można to zobaczyć w podanym niżej filmie.
Św. Faustyna – z serii „Aureola – od Stanisława do Karola” – film nie tylko dla dzieci…
TEMAT TYGODNIA: „Wiosenne powroty”
06.04.2021r.- 09.04.2021r.
Pątek 09.04.2021r.
Zadanie 1.
Poproś rodziców o przeczytanie fragmentu opowiadania pt. „Szpaki”. Spróbuj odpowiedzieć na pytania.
„Szpaki”
Obok domu Pawła rozciąga się duży ogród. Rosną w nim kwiaty i drzewa. Do ogrodu często przylatują ptaki. Są wśród nich także szpaki. Każdego roku Paweł obserwuje je. na podwórku rośnie wielka brzoza. To właśnie na niej szpaki mają swoją budkę lęgową. Kiedy wracają w marcu ze swojej wędrówki z Europy Zachodniej, budka lęgowa już na nie czeka. Wyczyszczona z zeszłorocznych traw i patyczków jest gotowa, aby założyć w niej nowe gniazdo. Szpaki, które mieszkają w ogrodzie Pawła już wróciły. Kilka razy obleciały cały ogród, usiadły na każdym drzewie i sprawdzały co się zmieniło. Zajrzały też do budki lęgowej. Chyba im się spodobała. Coraz częściej wchodzą do niej i przynoszą suche trawy, mech, drobne gałązki. Uwiją z tego wygodne gniazdko. Kiedy w gnieździe pojawią się jajka samica i samiec będą wysiadywać je na zmianę. Po 14 dniach wyklują się małe szpaki, które trzy tygodnie spędzą w gnieździe.
W tym czasie ich rodzice ciężko pracują. Młode szpaki mają wielki apetyt. Rodzice karmią je owadami, dżdżownicami. Gdy dorosną wspólnie z rodzicami będą częstymi gośćmi w sadzie Pawła. Potrafią zjeść ogromne ilości wiśni, borówek, czereśni. Kiedy dojrzewają owoce, tata Pawła stawia w sadzie „stracha”. Ale szpaki chyba wiedzą, że to nic strasznego, a owoce są takie smaczne…Pytania:
-Kto przylatuje do ogrodu Pawła?
-Jakie ptaki obserwuje Paweł?
-Co zjadają młode szpaki?
-Jakie owoce lubią jeść szpaki?
-W jaki sposób tata Pawła odstrasza ptaki?
– Czy sposób taty na odstraszanie szpaków jest skuteczny?
Zadanie 2.
Zadanie 3.
Zadanie 4.
Zapraszam Cię do zabawy przy piosence pt. „Kle kle boćku”
Czwartek 08.04.2021 r.
Dzień dobry!
- Posłuchaj piosenki „Żabie kroki”. Zatańcz z mamą, tatą, bratem lub siostrą jak żabka i bocian.
https://www.youtube.com/watch?v=DwwpCoM0sHg
2. Obejrzyj film o ptakach, które przylatują na wiosnę do Polski, a potem ulep z plasteliny figurkę jednego z nich.
https://www.youtube.com/watch?v=DwwpCoM0sHg
3. Wykonaj ćwiczenie oddechowe z piórkiem, masz do wyboru sześć propozycji.
https://www.logotorpeda.com/…/cwiczenia-oddechowe-z…/…
4. Obejrzyj wywiad z bocianem, a następnie odpowiedz na pytania:
a) Kiedy bociany odlatują do ciepłych krajów?
b) Z jakimi ptakami przyjaźnią się w Afryce?
c) Czy co roku wracają do tego samego gniazda?
d) Ile lat mają niektóre bocianie gniazda?
https://www.youtube.com/watch?v=PMUUm7Xx-Fw
Środa 07.04.2021r.
Zadanie 1.
Propozycja pracy plastycznej – „Ptaszki z papieru”.
Przygotuj: kolorowe kartki, mazak bądź kredkę, klej, nożyczki, ołówek. Miłej zabawy 🙂
https://youube.com/watch?v=hDxTl9Bt8fg&feature=share
Zadanie 2.
Odsłuchaj piosenki pt. „Piosenka o figurach”. Przypomnij sobie jak wygląda :trójkąt, kwadrat, prostokąt i koło.
https://www.youtube.com/watch?v=Lv-1s65cgJM
Zadanie 3.
Wskaż na obrazku poszczególne figury geometryczne.
Powodzenia 🙂
KWIECIEŃ
06.04.2021 r.
T.: Pan Jezus Zmartwychwstał i okazał nam Swoje Miłosierdzie. Drodzy Rodzice: porozmawiajcie z dziećmi o przeżytych Świętach w Waszych rodzinach, o znaczeniu pisanek, jako symbolu zmartwychwstania Chrystusa. Baranek jest symbolem samego Pana Jezusa, który cicho szedł na mękę jak baranek, nie narzekał, nie buntował się, nie krzyczał, ani nie złościł się na nikogo. Kolory jasne, wiosenne, ukazują nowe życie wiosenne, symbolizują nowe życie, jakie przyniósł nam Chrystus przez Swoją śmierć i Zmartwychwstanie. Kolejna Niedziela Wielkanocna przed nami, to Niedziela Miłosierdzia. Pan Jezus ukazuje największy Dar, jaki Pan Jezus nam wyjednał Swoją Męką, Śmiercią i Zmartwychwstaniem. Proponuję oglądnięcie z dziećmi filmiku z podanego niżej linku; Link: Niedziela miłosierdzia – Ewangelia ➤ Niewierny Tomasz
Wtorek 06.04.2021r.
Zadanie 1.
Zapraszam Cię do obejrzenia filmu edukacyjnego pt. „Wiosenne powroty”. Poproś rodziców o przeczytanie informacji na temat ptaków.
https://www.youtube.com/watch?v=wUWyKD2glPY
Zadanie 2.
Policz sylaby w wyrazach : bocian, żuraw, szpak, skowronek, jaskółka.
Zadanie 3.
Jeśli to możliwe poproś rodziców o wydrukowanie kart pracy. Wykonaj zadania.
Zadanie 4.
Postaraj się samodzielnie ułożyć puzzle. Poproś rodziców o dostosowanie stopnia trudności do twoich możliwości.
https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/kwiaty/199967-kwiaty-ptaki-i-motyle/5×4
Drogi Rodzicu!
Zachęcamy do obejrzenia filmiku pt. „Co to jest model głoskowy i jak poprawnie głoskować”
https://www.youtube.com/watch?v=Yh6aVxG_nBY
Miłej zabawy 🙂
TEMAT TYGODNIA: „Wielkanoc”
29.03.2021r.- 02.04.2021r.
Drodzy Rodzice! Kochani Dzieci!
Zdrowych, pogodnych Świąt Wielkanocnych,
przepełnionych wiarą, nadzieją i miłością.
Radosnego, wiosennego nastroju,
serdecznych spotkań w gronie rodziny i wśród przyjaciół
oraz wesołego ” Alleluja”.
Witajcie Kochani!
W tym i następnym tygodniu zachęcamy Was do różnego rodzaju aktywności w warunkach domowych.
Zaproś do wspólnej zabawy rodziców i rodzeństwo 🙂
Czwartek 01.04.2021 r.
Dzień dobry!
1. Zaczniemy dzisiaj od zestawu zabaw ruchowych. Kliknij w link i poćwicz razem z Pipi Pończoszanką.
https://drive.google.com/file/d/1MA7hSHtV12TBB1wc970O4oavj8FsEpbL/view?usp=sharing
2. Zachęcam do wysłuchania piosenki „Wielkanocne śpiewanie” i zatańczenia dowolnego tańca w rytm muzyki.
3. Zobacz, czy potrafisz odnaleźć prawidłową drogę? Po kliknięciu w link otworzą się 4 karty na nich osiem labiryntów. Wydrukuj je, jeżeli masz taką możliwość, i codziennie pomóż jednemu wybranemu przez siebie zwierzątku dotrzeć do celu.
https://drive.google.com/file/d/1MA7hSHtV12TBB1wc970O4oavj8FsEpbL/view?usp=sharing
4. Rysuj po śladzie i starannie pokoloruj pisanki. Po kliknięciu w link otworzą się 4 karty pracy. Wydrukuj je i postaraj się codziennie wykonać jedną z nich.
https://drive.google.com/file/d/1B3WEHG5s9c190GSn4WyEhCSjtviL__Gr/view?usp=sharing
5. Załóż razem z rodzicami hodowlę szczypiorku z cebuli:
a) weź małą doniczkę i wsyp do niej trochę ziemi,
b) włóż do ziemi cebulę i zasyp ją ziemią tak, aby jej część wystawała ponad ziemię,
c) podlej wodą i obserwuj, kiedy wypuści zielony szczypiorek.
Dobrej zabawy!
Środa 31.03.2021r.
Zadanie 1.
Dzisiaj zachęcam Cię do wykonania kart pracy. Jeśli to możliwe poproś rodziców o wydrukowanie zadań.
- Przygotuj kredki w kolorze czerwonym, zielonym, żółtym i niebieskim. Przypomnij sobie jak wygląda: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt oraz jak wygląda cyfra:0,1 2,3,4 i 5. Spróbuj uzupełnić tabelkę. W razie potrzeby poproś rodziców o pomoc i sprawdzenie. ( zadanie dla dzieci starszych)
- Przygotuj ołówek. Połącz kropki zgodnie ze wzorem. Przypomnij sobie- podobne ćwiczenia wykonywaliśmy w przedszkolu.
- Rysuj po śladzie. Postaraj się nie odrywać ołówka od kartki
Zadanie 2.
Ułóż puzzle o tematyce wielkanocnej.
https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/wielkanoc/356656-wielkanocny-kurczaczek
Miłej zabawy 🙂
Wtorek 30 03 2021r.
Na początek zapraszamy Was do zabawy muzyczno -ruchowej z Zajączkiem .
Muzolaki – Zając , piosenka na wielkanoc i nietylko – YouTube
Poproście Rodziców, aby przeczytali Wam opowiadanie p. Agaty Widzowskiej pt „Gipsowe pisanki”.
Zbliżały się święta wielkanocne. Rodzina Ady i Olka zwykle spędzała je razem z babcią i dziadkiem. Niestety, tydzień wcześniej dziadek zagapił się na przelatującego bociana i złamał prawą rękę.
– Ojej! Biedny dziadek. Nie będzie mógł malować z nami pisanek – stwierdziła smutno Ada.
– Nie martwcie się, wymyślimy dziadkowi jakieś zajęcie – odpowiedziała babcia, biegnąc
po ścierkę, bo dziadek rozlał herbatę. Posługiwanie się lewą ręką nie wychodziło mu najlepiej.
Wszyscy zgodzili się, by spędzić Wielkanoc w domu babci i dziadka, a potem wspólnie ustalili plan przygotowań do świąt.
Ada i Olek mieli zrobić pisanki.
Mama miała czuwać nad całością i robić kilka rzeczy naraz, bo była wspaniałym organizatorem.
Tata miał wspomóc mamę w zakupach, sprzątaniu i przygotowaniu potraw. Jego specjalnością były pieczeń, sałatka jarzynowa i sernik. Tata był też specjalistą od mycia okien i robił to
szybko i sprawnie, pogwizdując przy tym jak skowronek.
Zadaniem babci były dekoracje i przygotowanie świeżych kwiatów.
Dziadek… Dziadek miał za zadanie leżeć i odpoczywać, bo „musi się oszczędzać”. Tak
stwierdziła babcia.
Wszyscy zabrali się do pracy. Dzieci z pomocą mamy ugotowały jajka na dwa sposoby:
część w łupinach cebuli, część w wywarze z buraków. Cebulowe jaja miały kolor brązowy, a buraczane – różowy.
– Takie pisanki nazywają się kraszanki – wyjaśniła mama. – Możemy pokolorować je we
wzorki cienkim białym pisakiem lub wydrapać na nich wzorki.
– Wtedy będą drapanki – dodała babcia.
– A czy wiecie, jak zabarwić jajka na kolory żółty, zielony lub czarny? – zapytał dziadek.
– Pomalować farbami plakatowymi – odpowiedział Olek.
– A gdybyście nie mieli farb?
– Hm, to nie wiemy…
– Kolor zielony uzyskamy z liści pokrzywy, a czarny z owoców czarnego bzu lub łupin orzecha włoskiego. Aha! Żółty – z suszonych kwiatów jaskrów polnych. Wystarczy dorzucić je do
wody i ugotować w niej jajka.130
Babcia mrugnęła do wnuków i po chwili przyniosła im kwiaty narcyzów. Miała też przygotowaną, samodzielnie wyhodowaną rzeżuchę. Zrobiła z niej piękne dekoracje. Wyglądały jak
małe łączki, a na nich siedziały żółte kurczaczki zrobione z papieru.
Z ogrodowej szklarni babcia przyniosła pachnące hiacynty w doniczkach i pęki białych tulipanów. Przygotowała też biały obrus. W wazonach stały kosmate bazie, nazywane przez Adę
„szarymi kotkami”.
Kiedy okna lśniły już czystością, tata zabrał się do pieczenia sernika.
– A czy wiecie, że można upiec sernik z dodatkiem ziemniaków? – zapytał dziadek.
– Coś ty, dziadku! Przecież sernik robi się z sera, masła i jajek – zauważyła Ada.
– A nieprawda! Moja mama piekła pyszny sernik z dodatkiem kilku ugotowanych ziemniaków. Oczywiście twarogu było dwa razy więcej, ale te ziemniaki nadawały sernikowi puszystości. Wszystkie sąsiadki przychodziły do mamy po przepis.
– Oj, to muszę ci taki upiec, kochanie – powiedziała babcia.
– Sam ci upiekę taki sernik, ale bez gipsu – odparł dziadek.
– Sernik z gipsem byłby za twardy – roześmiał się tata. – Ale skoro zachwalasz ten przepis,
to zaraz dodam do sernika jednego ziemniaka, bo akurat mam za dużo do sałatki.
Tymczasem mama ugotowała smakowity żurek i zrobiła ciasto na piaskową babę wielkanocną. Ada i Olek nie mogli się doczekać, kiedy pójdą poświęcić pokarmy. Z pomocą mamy
pięknie przystroili koszyczek, w którym na białej serwetce leżały chleb, jaja, biała kiełbasa, ciasto oraz sól i pieprz. Całość ozdobili zielonymi gałązkami bukszpanu. W pierwszy dzień świąt
cała rodzina usiądzie przy świątecznym stole i podzieli się jajkiem, symbolem życia.
– Jutro poszukamy jajek schowanych w ogrodzie – przypomniała sobie Ada. – Zajączek
zawsze przynosi dla nas czekoladowe jajka.
– To nie zajączek, tylko mama – odparł Olek, który nie wierzył w opowieści o zajączku przynoszącym prezenty. – To tylko zabawa.
– A czy wiecie, jak bawiono się dawniej na Wielkanoc? – ożywił się dziadek. – Ulubioną zabawą było uderzanie o siebie dwoma jajkami, a zwyciężał ten, którego jajko nie zostało rozbite.
– Ojej! To dopiero była jajecznica! – zachichotała Ada.
– Dawniej chodzono po wsi z kogutem, który był symbolem urodzaju. Później prawdziwe
ptaki zastąpiły kogutki gliniane lub drewniane.
– A śmigus-dyngus też był? – zapytał Olek.
– Był, ale nie mówiono dyngus, tylko wykup. Chłopcy chodzili po wsi i w zamian za śpiew
domagali się zapłaty, czyli wykupu w postaci pisanek, słodyczy albo pieniędzy.
– Dziadku, jak ty dużo wiesz – zachwycił się Olek.
– Dziadek nam pomaga we wszystkim! – dodała Ada. – A przecież ma złamaną rękę.
– Może w nagrodę namalujemy dziadkowi pisanki na gipsie? – zaproponował Olek.
I tak też zrobili. Gips dziadka wyglądał naprawdę świątecznie.
– Kochani – powiedział zadowolony dziadek. – Mam do was wielką prośbę. Sernik się piecze, babka piaskowa rośnie, a jajka są pokolorowane. Usiądźmy w ogrodzie, popatrzmy w niebo i pomyślmy o tym, co jest najważniejsze.
– O czym, dziadku?
– Jak to o czym? O życiu i o miłości – odpowiedział dziadek i podrapał się lewą ręką.• Rozmowa z dzieckiem na temat opowiadania.
− Gdzie rodzina Olka i Ady spędziła Wielkanoc?
− Co się stało dziadkowi? Dlaczego?
− Jakie zadania mieli do wykonania podczas przygotowań do świąt Olek i Ada, rodzice i dziadkowie?
− Czym babcia ozdobiła stół?
− Jakie rady dawał dziadek?131
− Czy tata i mama wywiązali się z zadań?
− Co według dziadka jest najważniejsze?Obejrzyjcie filmik edukacyjny
Poniedziałek 29.03.2021r.
Zadanie 1.
Zapraszam Cię do wspólnej zabawy w ruchu pt. „Pierwsze oznaki wiosny”.
https://www.youtube.com/watch?v=iH2zc5tkHPo
Zadanie 2.
Obejrzyj film edukacyjny pt. „Tradycje wielkanocne”. Spróbuj odpowiedzieć na pytania:
https://www.youtube.com/watch?v=giRwxyKTXcg
- Jak nazywa się święto o którym mowa w filmie?
- Czy pamiętasz w jaki sposób powstają pisanki,kraszanki, skrobanki i oklejanki?
Zadanie 3.
Spróbuj samodzielnie narysować pisankę. Filmik w którym zawarty jest instruktaż będzie z pewnością pomocny 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=XP7oAVsU7Ng
Zadanie 4. ( dla dzieci starszych).
Spróbuj policzyć sylaby w wyrazach. Pomóż sobie klaszcząc w dłonie.
- pisanka (pi- sa- nka)- 3 sylaby
- Wielkanoc (Wiel-ka-noc_) -3 sylaby
- koszyk (ko-szyk)- 2 sylaby
Miłej zabawy 🙂
TEMATYKI CYKLICZNE:
KWIECIEŃ
1.Wiosenne powroty.
2.Wiosna na wsi.
3.Zwierzęta z naszych pól i lasów.
4. Dbamy o przyrodę.
MARZEC
1.Zwierzęta dżungli i sawanny.
2.Zwierzęta naszych pól lasów.
3.Marcowa pogoda.
4. Wielkanoc.
29.03.2021 r.
T.: Jak przeżywać Wielki Tydzień.
Kochani Rodzice: Poświęćcie chwilę czasu swoim dzieciom, aby wytłumaczyć, że nie możemy wszyscy uczestniczy w kościele w Uroczystościach, ale możemy łączyć się przez Internet lub transmisję z innego kościoła we Mszy Świętej, czy innych obrzędach wielkiego Tygodnia. Módlmy się w rodzinach o Miłosierdzie Boże nad światem i o ustanie pandemii. Bardzo proszę włączyć dzieciom film: link: Brat Franciszek. Wielki Tydzień i Wielkanoc. Życzę wszystkim błogosławionych Świąt Wielkanocnych.
LUTY
1.Baśnie, bajki, bajeczki.
2.Muzyka wokół nas.
3. Nie jesteśmy sami w kosmosie.
4. Projekt „Zawody”.
STYCZEŃ
1.Bezpieczeństwo zimą.
2.Przyjaźń.
3.Babcia i Dziadek.
4. Zima i zwierzęta.
Religia
11.01.2021 r.
T.: Pan Jezus żył i wychowywał się w Świętej Rodzinie Maryi i Józefa.
Drodzy Rodzice: Wasza rodzina powinna wzorować się na życiu Świętej Rodziny z Nazaretu: Maryi, Józefa i Pana Jezusa. Rodzina odgrywa niezwykłą rolę w życiu człowieka i społeczeństwa, dlatego Kościół pragnie, aby wszystkie rodziny czerpały przykład z Najświętszej Maryi Panny, Jej przeczystego Oblubieńca Józefa oraz Jezusa, którzy tworzą Świętą Rodzinę. W rodzinie powinna być modlitwa, obowiązki – dzieci też, wzajemna miłość i przebaczenie, troska jednych o drugich, wzajemny szacunek i współpraca itp. Proponuję obejrzeć podany niżej link, myślę, że da nam nowe pomysły. Dzieci niech narysują na kartce swoją rodzinę i wspólnie pomódlcie się za siebie. Może to być również i kolęda – wykorzystajmy ten czas kolędowania.
Link: Ziarno – Święta Rodzina niezwykłą
04.01.2021 r.
T.: Gwiazda prowadzi Mędrców do Betlejem.
Drodzy Rodzice: Każdego roku 6 stycznia obchodzimy Uroczystość Objawienia Pańskiego – popularne Trzech Króli. W tym roku z racji obostrzeń nie będzie przepięknych Orszaków Trzech Króli, możemy jedynie znaleźć w Internecie z poprzednich lat i też opowiedzieć dzieciom o tej pięknej tradycji, a równocześnie wyznaniu wiary wobec innych. Znak gwiazdy, która ich prowadziła, to znak obecności Boga w ich i w naszym życiu, dlatego powinniśmy często spoglądać w górę. Dary złożone przez Mędrców: złoto, kadzidło i mirra, oznaczają; wiarę – jest Bogiem, nadzieję – oczekiwanym Zbawicielem, miłość – Królem królestwa Niebieskiego. Proponuję odszukać link i oglądnąć z dzieckiem. Link: TRZEJ KRÓLOWIE – bajka i nie bajka – WSPÓŁPRACA Z WIARĄ, NADZIEJĄ I MIŁOŚCIĄ
GRUDZIEŃ
- Jak wyglądał świat przed milionami lat.
- Idzie zima ze śniegiem.
- Udział w projekcie : „Emocje”.
- Idą święta.
Religia
28.12.2020 r.
T.: Z radością śpiewamy kolędy Panu Jezusowi.
Drodzy Rodzice: Porozmawiajmy z naszymi dziećmi o poszczególnych dniach, tego co przeżywamy. OCZAMI DZIECKA Święta Bożego Narodzenia to czas niezwykłego oczekiwania, oczekiwania na pierwszą gwiazdkę, na świąteczną kolację, na Świętego Mikołaja. Oczekiwaniem na odpakowanie prezentów, na pasterkę… Jednak, ten czas spostrzegany oczami dziecka i oczami dorosłego różni się od siebie znacząco. Jako dzieci – umiemy się cieszyć, kiedy już nastanie. Jako dorośli – doceniamy dopiero, kiedy minie. Z dzieckiem święta nabierają zupełnie innego wyrazu. Świąteczny czas nierozerwalnie kojarzy nam się z kolędami, pastorałkami i świątecznymi piosenkami. Nie żałujmy czasu na śpiewanie z dziećmi kolęd, umieją dużo z przedszkola, w kościele się osłuchają, jak w domu wracamy do tego, to dziecku się utrwala i cieszy się, że rodzicami potrafi śpiewać, nawet gdyby gubiło trochę słowa. Budujmy w nas i w naszych dzieciach fundamenty wiary praktycznej, aby w życiu miało się na czym oprzeć. Śpiewajmy z dziećmi na przemian po zwrotce, będą się mobilizować i cieszyć, że dla Pana Jezusa to robią. Niech będzie w pobliżu szopka, czy figurka Jezusa leżąca na sianku, ważne jest by wiedzieć komu to śpiewam. Twórz rodzinne tradycje Małe dzieci lubią i potrzebują stałych, i powtarzalnych elementów – pewnych rytuałów. Dobrym pomysłem jest więc wprowadzenie jak najwcześniej własnych, rodzinnych tradycji, które na stałe wrosną w święta.
21.12.2020 r.
T.: Dzielimy się opłatkiem z wszystkimi w domu.
Drodzy Rodzice: Dobrze jest, jeśli dzieci uczestniczą z Wami w przygotowaniu świąt, pomagają, przyglądają się pracom w kuchni, dekorują razem z Wami, wykonujecie z nimi ozdoby na choinkę, stroiki, to jest ogromna radość, która pozostaje na zawsze w pamięci. Myślę, że sami wspominacie takie chwile i one tworzą atmosferę rodzinną. Tłumaczymy dzieciom, że przez te elementy wyrażamy swoją radość z tego, że narodził się Chrystus w naszej rodzinie, nie tylko w kościele w szopce, ale w naszym domu. Dlatego modlimy się do końca Adwentu przy zapalonym lampionie, przygotujemy dzieci do składania życzeń i dzielenia się opłatkiem. W Wigilię, śpiewamy kolędy, nie tylko gdzieś tam grają, ale razem w święta kolędujemy. Proponuję oglądnąć z dziećmi piękny film, aby potem wytłumaczyć, porozmawiać z nimi o przesłaniu jaki niesie on w tych scenach. Dla każdego jest pełen refleksji i przemyślenia dla siebie.
Link: Film – Czerwone Trzewiczki
Na radosne świętowanie, mimo doświadczenia ograniczeń, życzę Państwu: Bożego błogosławieństwa od Chrystusa, Który przychodzi, by nas obdarzyć pokojem, radością, miłością, nadzieją, łaskami na, które otwórzmy nasze serca w sakramentach świętych. On pragnie być blisko nas, z nami i w nas, abyśmy byli mocni w Nim. Życzę na ten i na Nowy Rok Pański 2021.
14.12.2020 r.
T.: Z Maryją przygotowujemy się na przyjście Pana Jezusa.
Porozmawiajmy z dziećmi o aniołach, może w domu są figurki lub obrazek anioła. Anioł Stróż jest przy każdym człowieku, aby go chronić, pomagać, jeśli go o to poprosimy. Do Maryi tez przyszedł Archanioł Gabriel, aby powiedzieć Jej ważną wiadomość od samego Pana Boga. Proszę odszukać link o Zwiastowaniu i oglądnąć z dziećmi, a przynajmniej niech sobie zobaczą rodzinną katechezę. Mamy tam ukazane w rodzinie symbole adwentowe, jako radosne przygotowanie do świąt, które są częścią naszej rodzinnej atmosfery adwentowej. Przygotujcie z dziećmi jakieś ozdoby na choinkę, choć kilka – jest to dla dzieci bardzo ważne, gdy ich praca będzie wisieć na choince, jako podarunek dla dzieciątka Jezus, zachęcić i dać okazję do spełnienia dobrego uczynku, aby wytwarzała się w sercu dziecka radość z czynienia dobrze.
Link: Zwiastowanie – Anioł Gabriel spotyka Maryję
Link: Basia i Boże Narodzenie
07.12.2020 r.
T.: Święty Mikołaj pamięta o wszystkich dzieciach.
Drodzy Rodzice: zbliża się dzień Świętego Mikołaja, proponuję odszukać link i przeczytać dzieciom opowiadanie o prawdziwym biskupie Świętym Mikołaju. Ważne jest, aby wytworzyć w wyobraźni dziecka prawdziwy obraz postaci świętego, a nie bajkowy nieprawdziwy wytwór ludzki. Przekazujemy prawdy chrześcijańskie i krzewimy wiarę w sercu dziecka i rodzinach naszych, ponieważ to jest najważniejsze. Na kartce niech dzieci narysują Św. Mikołaja, można wydrukować kolorowankę z Internetu. Prosimy Świętego Mikołaja w różnych sprawach i potrzebach, nie tylko o prezenty. Za Jego wstawiennictwem ludzie otrzymywali wiele łask i cudów, dlatego jest patronem wielu miast, dziedzin życia i osób. Wybudowanych jest bardzo dużo świątyń pod Jego wezwaniem, np.: w Głogowie na Starym Mieście. Link: Bajka dla dzieci Święty Mikołaj i Mikołaj … – YouTube
Link: Prawdziwa historia o Świętym Mikołaju -bardzo ładnie opowiedziana
LISTOPAD
- Moja rodzina.
- Mój dom.
- Moje prawa i obowiązki.
- Moje zdrowie i bezpieczeństwo.
30.11.2020 r.
T.: W Adwencie oczekujemy na przyjście Pana Jezusa.
Porozmawiajmy z dziećmi o tym co się teraz zmieniło w kościele, a także i w naszym domu. Od minionej niedzieli tj. 29.11.2020 r. rozpoczął się czas Adwentu, czyli radosne oczekiwanie i przygotowanie do Świąt Bożego Narodzenia, również a naszym domu. Codziennie wieczorem zapalamy lampion i staramy się przy nim odmówić wieczorny pacierz. Można zgasić duże światło, zrobić wieczorny nastrój, aby lepiej przeżyć oczekiwanie na Jezusa, jako Światłość świata, który świeci i rozprasza ciemności. Niech dziecko zapala lampion, aby pamiętało to ważne wydarzenia, na które wszyscy oczekujemy. Można przygotować mały adwentowy wieniec, są teraz różne możliwości, najlepiej zrobić z dziećmi, postawić na odpowiednim miejscu. Choinka niech zabłyśnie dopiero w wieczór Wigilijny, bo to jest właściwy sens choinki – symbolizujący narodzenie Chrystusa w naszym domu i radość jaką przynosi między innymi wyrażoną w prezentach.
Religia
23.11.2020 r.
T.: Pan Jezus jest naszym Królem i całego Wszechświata.
(Pokazuję akcesoria królewskie: korona, berło i płaszcz ozdobny ) Król jest najważniejszy na zamku wśród wszystkich mieszkańców i w całym kraju. Ale jest taki Król, który jest większy od wszystkich królów na świecie, choć nie ma wojska, ani broni, nawet nie ma zamku – to Pan Jezus, Który jest Królem w naszych sercach, kocha nas, każdego przyjmie kto do Niego przychodzi i pragnie być blisko Niego. To Król, który oczekuje na nas w kościele, na modlitwie, gdy myślimy o Nim, patrzymy na ilustracje, czy obrazy lub figury. Śpiewamy wiele pieśni o Panu Jezusie Królu Świata. On za nas oddał życie na krzyżu, abyśmy mogli być szczęśliwi w niebie i z Nim przebywać na zawsze. Jezus Chrystus Król pragnie naszych serc, abyśmy Go kochali i pomagali innym. Bardzo proszę odszukać dzieciom link: Jesteś Królem – Dzieci wielbią Chrystusa, Króla Można go powtórzyć kilka razy, aby utrwaliły się dzieciom słowa i obrazy.
Zadanie: narysuj na kartce króla w koronie na głowie i z berłem w ręce. W około głowy narysuj aureolę i cały rysunek pokoloruj.
16.11.2020 r.
T.: Bł. Edmund Bojanowski kochał dzieci, opiekował nimi, pisał dla nich piosenki i wiersze.
Bł. Edmund Bojanowski żyje wtedy, gdy nie ma Polski na mapach świata, ponieważ wrogowie rozebrali naszą Ojczyznę na części. Ale Polska żyje i jest w sercach Polaków, którzy mówią po polsku, modlą się po polsku, uczą swoje dzieci po polsku. Bł. Edmund zakłada pierwsze Ochronki – Przedszkola, aby tam chronić dzieci przed złem, zimnem, a przekazywać dobre wartości, uczyć po polsku i rozbudzać ducha patriotyzmu. Pisał dla dzieci wiersze, opowiadania, piosenki i inscenizacje, aby w ten sposób przez dzieci wzbudzać w ludziach nadzieję na wolną Ojczyznę. Modlił się z dziećmi, uczył ich modlitwy, podobnie w Ochronkach robiły, to siostry opiekujące się dziećmi. E. Bojanowski był wielkim patriotą, ale i świętym, ponieważ wszystkie sprawy przedstawiał Panu Bogu na modlitwie i oczekiwał na Bożą Wolę, aby mógł to zrealizować.
Odsłuchać kilka razy link:
Pomagajmy sobie – bł. Edmund Bojanowski – Promyczki Dobra
Każda dobra dusza /…/ jest jak świeca”:
choć „się sama spala to innym – przyświeca”!
Mówił tak literat (wierszem, no i prozą) – Edmund Bojanowski!
Wśród świętych – filozof!
Ref.: „Każda dobra dusza”/…/ jest jak świeca”
choć „się sama spala to innym – przyświeca”!
Pomagajmy sobie w szczęściu, no i w biedzie! Ja cię nie zawiodę! Ty mnie nie zawiedziesz! Pomagajmy sobie w szczęściu, no i w biedzie! Ja cię nie zawiodę! Ty mnie nie zawiedziesz!
Służmy sobie wszyscy, z wiarą – w p r a c y p i ę k n o tak… jak Siostry Służebniczki – z wiarą – nieugiętą!
Służmy sobie z wielkopolską Edmundowską siłą!
Tak jak siostry Służebniczki, siejmy w sercach m i ł o ś ć!Ref.: „Każda dobra dusza”/…/ jest jak świeca”:
choć „się sama spala to innym – przyświeca”!
Pomagajmy sobie w smutku i w chorobie!
Dziś, ty mi pomożesz. Jutro? Ja – pomogę!
Pomagajmy sobie w smutku i w chorobie!
Dziś, ty mi pomożesz. Jutro? Ja – pomogę!Wokół dobra jak przy świecy
blasku się zjednajmy
i Edmunda ślad świętości
p r a c ą pomnażajmy!PAŹDZIERNIK
- Idzie jesień…przez ogród i sad.
- Jesień idzie zwierząt.
- Co z czego otrzymujemy?
- Idzie jesień …z deszczem.
- Zwierzęta domowe.
RELIGIA 19.10.2020 r.
T.: Tydzień misyjny.
W tym tygodniu pamiętamy o dzieciach całego świata, szczególnie o tych, którzy jeszcze nie znają Pana Jezusa lub o Nim mało słyszeli, aby znalazło się wielu odważnych misjonarzy, którzy byliby gotowi do głoszenia Ewangelii. Aby wszyscy ludzie mogli poznać i pokochać Pana Jezusa, który za nas cierpiał, umarł na krzyżu, a przez to niebo nam otworzył. Opowiadanie o pracy misjonarzy i sióstr misjonarek w Boliwii w Ameryce Południowej. Uczymy się piosenki:
Gramy w piłkę i skaczemy na skakance, lalki, misie, samochody, to nasz świat, ale sama już zabawa nie wystarczy, gdy poznamy z ewangelii kart.
Pana Jezusa, który kocha i chce zamieszkać w każdym z nas. Pana Jezusa, który czeka, kto Go poniesie poprzez świat. / 2 x
WRZESIEŃ
- To jestem ja.
- Moja grupa.
- Moja droga do przedszkola.
- Idzie jesień… przez las, park.
UCZYMY SIĘ WIERSZY I PIOSENEK:
Piosenka pt. „Już święta”
Piosenka pt. „Pierwszy śnieg”
Piosenka pt. „Kolega dinozaur”
Piosenka pt. „Urządzenia domowe”
Piosenka pt. „Mamaj i mój tata”
Piosenka pt. „Deszczyk”
Piosenka pt. ” Na mlecznej rzece”
Wiersz pt. „Jeżyk”
To jest jeżyk, mały jeżyk.
Jeżyk z kolców ma kołnierzyk.
Z kolców płaszczyk, z kolców szalik,
tylko nosek jak koralik. Patrzcie!
Jeżyk wlazł pod krzaczek
i kolczasty zdjął p0lecaczek.
A z plecaka raz, dwa, trzy
-wyjął trzy kolczaste sny.
Piosenka pt. ” Jesienne zapasy”
Piosenka pt. „Jesień w sadzie”
Piosenka pt. „Kolorowe liście”
Wiersz pt. ” Przybywa jesień”
Spadają liście,
szeleszczą w około,
wiatr je unosi,
gwiżdżąc wesoło.
Lecą kasztany,
cieszą się dzieci.
Słabiej niż latem
słoneczko świeci.
Nagle żołędzie
z drzewa spadają,
chętnie je zaraz
wszyscy zbierają.
Piękne korale
ma jarzębina,
to znak, że jesień
już się zaczyna.
Piosenka pt. ” Bezpieczne przejście”
Wiersz pt. ” Sygnalizacja świetlna”
Spójrz na światło- jest zielone.
Śmiało idź na drugą stronę,
gdy się zmieni na czerwone,
przejście masz już zabronione.
Piosenka pt. ” Wesoła zabawa”
Piosenka pt. „W przedszkolu”
Wiersz pt. „Części ciała”
To są oczy- pomrugamy,
a to nosek- nim wąchamy,
w buzi zęby- kiedy jemy,
wszystko nimi pogryziemy.
To są ręce, brzuch, kolana,
a to nogi do biegania.
Co dnia rano każdy myje
brodę, czoło, uszy, szyję.