Grupa VIII - Przyjaciele Krasnala Hałabały

  • Informacje grupowe

    Witamy w grupie Przyjaciele Krasnala Hałabały.

    W tym roku szkolnym już jesteśmy starszakami, którzy chodzą do zerówki. Nasza grupa liczy 25 dzieci.Mamy również  2 nowych kolegów. Są to: Marcin, Dawid. Na co dzień  mamy zamiar się fajnie bawić i uczyć. 

    A teraz troszkę o przyjacielu naszej grupy.

    Krasnal Hałabała jest krasnoludkiem, który mieszka w dziupli sosnowego drzewa. Jest miły, ma bujną czuprynę i wesołe usposobienie. Swoje przygody z leśnymi przyjaciółmi Hałabała  przeżywa na tle zmieniających się pór roku. W zimie chodzi na spacer z borsukiem, bo chce sprawdzić czy rosną kwiaty. W lecie planuje podróż do ciepłych krajów,  a jego towarzyszka ma być sójka…

    Nauczyciele pracujący w grupie:  pani Agata Stefaniak,  pani Edyta Kłak
    O nasze brzuszki i porządek na sali dba pani Edyta Kubska.
    Język angielski:  pani Anna Cybulska Sowa
    Religia: siostra Regina

    KWIECIEŃ

    04.-05 .04.2021 Święta Wielkanocne

     

    MARZEC

    08.03.2021 Świętujemy Dzień Kobiet

    10.03.2021 Świętujemy Dzień Mężczyzn

    22.03.2021 Powitanie Wiosny

     

    LUTY

    12.02.2021 Walentynki

    Proszę o ubranie w ten dzień elementu w kolorze czerwonym. Z góry dziękuję!!!

    17.02.2021 Obchodzimy Dzień Kota

    STYCZEŃ

    04.01-15.01 Ferie zimowe

    21.01.2021 Występy dla naszych babć i dziadziusiów – zaprezentowanie programu artystycznego

    29.01.2021 bal karnawałowy w przedszkolu

    Proszę pamiętać o przygotowanie strojów karnawałowych.

    GRUDZIEŃ

    04.12.2020 r. Święto Górnika – Proszę aby dzieci tego dnia były ubrane na galowo

    07.12.2020 r. Obchodzimy Mikołajki

    LISTOPAD

    25.11.2020 Dzień Pluszowego Misia

    10.11.2020 Obchodzimy Święto Odzyskania przez Polskę Niepodległości poprzez śpiewanie Hymnu o 11.11

    05.11.2020 Obchodzimy  Dzień Postaci z Bajek

    WRZESIEŃ

    30.09.2020 Dzień Chłopca

    28.09.2020 Dzień Pieczonego Ziemniaka 

    23.09.2020 Wyjście do kina na film” O czym marzą zwierzęta”

    Informacja dla rodziców których dzieci będą chodziły na indywidualną terapię logopedyczną.  Proszę o przyniesienie zeszytu 32 kartkowego. Z góry dziękuję!

    22.09.2020 Powitanie jesieni kolorem czerwonym

    21.09.2020 Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka

    17.09.2020 Zebranie z rodzicami o godzinie 15.30

    01.09.2020 Rozpoczęcie roku szkolnego 

  • Uczymy się i bawimy

    Kwiecień

    RELIGIA

    12.04.2021 r.

    T.: Pan Jezus ukazuje ludziom Swoje Miłosierdzie.

    Drodzy Rodzice, porozmawiajcie z dziećmi na ten temat: W drugą niedzielę po Wielkanocy obchodzimy drugie bardzo ważne święto, o które prosił sam Jezus przez siostrę Faustynę. Pan Jezus po swoim Zmartwychwstaniu ukazywał się Apostołom wiele razy. Ale apostoł Tomasz nie chciał w to uwierzyć i dlatego Pan Jezus ukazał mu się szczególnie pokazując mu swoje ręce i przebity bok, aby go upewnić, że to rzeczywiście ten sam Pan Jezus. Przez wiele wieków Pan Jezus ukazywał się różnym ludziom, a między innymi siostrze Faustynie. Dał jej trudne zadanie do spełnienia, aby ogłosiła światu Boże Miłosierdzie i postarała się o namalowanie obrazu Pana Jezusa z podpisem „Jezu ufam Tobie”. Można to zobaczyć w podanym niżej filmie. 

    Św. Faustyna – z serii „Aureola – od Stanisława do Karola” – film nie tylko dla dzieci…

    1. Chciałbym być sportowcem
    2. Cuda i dziwy
    3. W świecie teatru
    4. Jestem polakiem i Europejczykiem

    16.04.2021 r.

    1. Karta pracy, cz. 3, nr 76
    2. Ćwiczenia wizualizacyjne „Spotkanie z kosmitami”

    Rodzic opowiada dzieciom przy dźwiękach spokojnej muzyki,
    a one słuchają z zamkniętymi oczami.

    Wyobraźcie sobie, że wybieracie się na planetę Eps w gwiazdozbiorze Oriona.
    Pojazd kosmiczny jest już przygotowany. Wsiadacie do niego i …rakieta startuje.
    Siła grawitacji wtłacza was w fotele, ale po chwili możecie już swobodnie oddychać.
    Wstajecie z foteli i podziwiacie, widzianą przez okrągłe otwory,
    błękitną planetę – naszą Ziemię, która robi się coraz mniejsza i mniejsza,
    aż znika wam zupełnie z oczu. Za to wy robicie się coraz lżejsi i zaczynacie unosić się w powietrzu.
    Możecie nawet robić fikołki. Świat wokół wygląda ja zaczarowany:
    miliony błyszczących gwiazd! Ale oto zbliża się kres podróży.
    Siadacie w fotelach, już niestraszna wam grawitacja.
    Oto nowa planeta i jej mieszkańcy.
    Wyglądają dziwnie znajomo – tylko ten niebieski odcień skóry.

    3. Oglądanie zdjęć w Internecie przedstawiających teleskopy kosmiczne. Wyjaśnienie ich zastosowania. Wypowiadanie się na temat życia w kosmosie.

    Czy w kosmosie mogą żyć istoty rozumne?
    Czy muszą być podobne do nas?
    Czy nauka potwierdza istnienie innych istot w kosmosie?

    Oglądanie zdjęć w Internecie przedstawiających wybrane gwiazdozbiory.
    Wyjaśnienie dzieciom, że na niebie gwiazdy tworzą wzory,
    zwane gwiazdozbiorami, które mają swoje nazwy.
    Pokazanie dzieciom wybranych gwiazdozbiorów,
    np.: Wielki Wóz, Mały Wóz, Panna, Bliźnięta, Lew.

     

    15.04.2021

    1. Zabawa rozwijająca wyobraźnię i inwencję twórczą ” W języku kosmitów”. Wymyślanie języka , którym porozumiewają się przybysze z innych planet.
    2. Karta pracy cz. 3, nr 74, cz.3, nr 75
    3. Ćwiczenia matematyczne – „Kosmonauta” – prawidłowe posługiwanie się liczebnikami porządkowymi. Przygotuj siedem sylwet kosmonautów, pokoloruj w różne kolory( niebieski, zielony, czerwony,ubrany w rękawiczki, z żółtymi okularami, co ma buty nie do pary,  i co ma zakrzywiony nos).
      • Kosmonauta idzie dróżką i przytupuje jedna nóżką,
      • Klaszcze w ręce raz i dwa, podskakuje: hop sa sa.
      • Już w rakiecie prosto siada, kiwa głowa na sąsiada,
      • ster rakiety w ruch już wprawia.
      • Choć to wcale nie zabawa i rakieta się unosi bo ją ładnie o to prosi.
      • Jako pierwszy do rakiety wsiada kosmonauta niebieski. (Wyznaczone dziecko przypina koło rakiety konkretnego kosmonautę)
      • Jako drugi wsiada zielony, a tuż za nim czerwony kosmonauta.
      • Jako czwarty wsiada kosmonauta ubrany w rękawiczki, a jako piąty z żółtymi okularami, a jako szósty co ma buty nie do pary, a na końcu siada jako siódmy ten co ma nos zakrzywiony.

      4. Kontynuacja nauki piosenki ’ W układzie słonecznym” – 2 zwrotki piosenki.

      WENUS
      Mam na imię Wenus
      Jestem druga w kolejności
      U mnie nieustannie upał jest bezlitosny
      Wiruję wolno, nigdzie się nie śpieszę
      I bardzo jasno świecę się na niebie.

    14.04.2021 r.

    1.Karta pracy, cz. 3, nr 72

    2.”Rakiety kosmiczne” – wykonywanie pracy przestrzennej z wykorzystaniem plastikowych butelek po napojach.

    3. Ćwiczenia artykulacyjne „Mowa kosmitów”- proszę aby dzieci powtarzały grupy sylab np. żu, że, żo, ża,ży, żi, sza,szo,sze,szy,szu, szi,cza, czo,cze,czy,czu,czi

    4.Karta pracy cz.3, nr73

    5. Nauka pierwszej zwrotki i refrenu piosenki ” W układzie słonecznym”. Poniżej link:https://www.youtube.com/watch?v=yxVMhKt-cvI

    REFREN:
    W Układzie Słonecznym wirują planety
    Wszystkie w innym tempie, okrążają Słońce
    Różnią się kolorem, masą i rozmiarem
    Lata lecą, one stale kręcą się wytrwale

    MERKURY:
    Merkury, to ja!
    Jestem pierwszy i najmniejszy
    Moją powierzchnie pokrywają ogromne kratery
    Z własną pogodą nie umiem dojść do zgody
    W dzień jest mi gorąco
    W nocy bardzo marznę, brrr

    13.04.2021 r.

    1.Karta pracy cz.3, nr70

    2. Słuchanie i rozmowa na temat opowiadania  Schima Schimmela ” dzieci ziemi- pamiętajcie”

    Gdzieś w najgłębszej aksamitnej czerni wszechświata krąży cudownie błękitny świat. Z daleka wygląda on jak prześliczna,niebiesko-biała, zamglona marmurowa kula. Ale im bardziej się zbliżamy, tym więcej widzimy kolorów – czerwienie, brązy, żółcie i wszystkie odcienie zieleni. Jest wiele światów unoszących się w przestrzeni, ale ten świat jest szczególny. To nie jest zwykły świat. Są bowiem na nim zwierzęta. Miliardy zwierząt. Więcej zwierząt niż wszystkich gwiazd, które mrugają z nocnego nieba. A wszystkie owe zwierzęta są dziećmi tego świata. Ponieważ ten świat jest ich Matką. My zaś nazywamy go Matką Ziemią. Zwierzęta nie są same na Matce Ziemi. Żyją tu również ludzie. Miliardy ludzi. Jest ich więcej niż gwiazd, które mrugają z nocnego nieba. Oni także są dziećmi Matki Ziemi. Tak więc zwierzęta i ludzie, i Matka Ziemia – to jedna wielka rodzina. I bawią się tu delfiny. I śpiewają ptaki. I tańczą gazele. I żyją ludzie. W najgłębszej aksamitnej czerni wszechświata krąży rodzina Matki Ziemi. I zwierzęta pamiętają. One pamiętają Matkę Ziemię z czasów, zanim pojawili się na niej ludzie. Pamiętają czas, gdy lasy były gęste, bujne i zielone. Gdy oceany i rzeki, i jeziora były przejrzyste i krystalicznie czyste. Gdy niebo było jasne i tak błękitne. Zwierzęta pamiętają też chwile, kiedy ujrzały pierwszych ludzi. Na początku zaledwie kilku. Ale potem coraz więcej i więcej, aż ludzie rozeszli się po całej Matce Ziemi. Mimo to nadal zwierząt było więcej niż ludzi. I ludzie dzielili się Matką Ziemią ze zwierzętami. Jeszcze pamiętali, że zwierzęta są ich siostrami i braćmi. Jeszcze pamiętali, że stanowią cząstkę jednej wielkiej rodziny. I zwierzęta, i ludzie – to oczy i uszy, i serce Matki Ziemi. Więc kiedy bawiły się delfiny, bawiła się Matka Ziemia. Kiedy śpiewały ptaki, Matka Ziemia śpiewała. Kiedy tańczyły gazele, Matka Ziemia tańczyła. A kiedy ludzie kochali, kochała i Matka Ziemia. Mijały lata, rodzili się ludzie. Coraz więcej i więcej, i więcej. Aż wreszcie ludzi było więcej niż zwierząt. I ludzie zapomnieli. Zapomnieli dzielić się ze zwierzętami ziemią i wodą, i niebem Matki Ziemi. Zapomnieli, że zwierzęta to ich siostry i bracia. Zapomnieli, że wszyscy są cząstką jednej wielkiej rodziny Matki Ziemi. Ludzie zapomnieli. Ale zwierzęta pamiętały. Wiedziały, że kiedyś będą musiały ludziom o tym przypomnieć. I teraz każdego dnia nasze siostry i bracia przypominają. Bo kiedy bawią się delfiny, ludzie pamiętają. Kiedy śpiewają ptaki, także pamiętają. Kiedy tańczą gazele, także pamiętają. A kiedy ludzie będą pamiętać, będą też kochać.

     Rozmowa na temat opowiadania:

    – Jakie kolory można spotkać na naszej planecie?

    – Kto mieszka na Matce Ziemi?

    – O czym zapomnieli ludzie?

    3.https://www.youtube.com/watch?v=-ZQTnkXpcCA – słuchanie piosenki „Ziemia –    zielona wyspa”.

    4.Wykonanie pracy plastycznej przedstawiającej naszą planetę – koło wycięte z zielonej kartki, kolorowe gazety, nożyczki, klej. Dzieci wycinają różne obrazki z gazet i tworzą kompozycję naszej planety na zielonym kole.

    • Karta pracy, cz. 3, nr 71
    • Ćwiczenia słuchowe „Co to za dźwięki”

    Rozpoznawanie odgłosów wydawanych przez poruszanie
    metalowymi przedmiotami, np.: monetami, łyżkami, pokrywkami, kluczami.
    Dzieci nazywają przedmioty i określają, do czego służą.
    Dziecko próbuje w rożny sposób wydobyć z nich dźwięki.

    12.04.2021 r.

    1. Zapoznanie z nazwą nowego miesiąca na podstawie
      wiersza W. Chotomskiej „Kwiecień”
      Chodzi Kwiecień po świecie w fiołkowym berecie, z czarodziejską
      pałeczką kieszeni.
      Za pomocą pałeczki w ciągu małej chwileczki
      wszystkie rzeczy potrafi odmienić.
      Koniom – skrzydła doczepia,
      krowę zmieni w fortepian, tortu upiecze ze śniegu,
      strusia wyśle na biegun, dom na dachu postawi, klucz zmajstruje żurawi,
      księżyc w czapkę ubierze,
      gwiazdy zmieni w talerze, z klombu zerwie dwa słonie,
      by pachniały w wazonie, z papug zrobi tygrysy,
      które jedzą irysy,
      sto kogucich grzebieni w wielkie góry zamieni – ledwie wyjmie pałeczkę z kieszeni.
    • Zwracanie uwagi na nazwę miesiąca, o którym jest mowa w wierszu;
      przypomnienie nazwy miesiąca, który występował przed kwietniem,
      i tego który nastąpi po nim.
    • Wypowiedzi dzieci na temat nieprawdopodobnych rzeczy,
      które wyczarował kwiecień w wierszu czarodziejską pałeczką;
      wyjaśnianie, dlaczego nie mogą mieć one miejsca;
      zwracanie uwagi na humor zawarty w utworze.

    2. Zabawa na odprężenie (potrzebne chustki)

    Dziecko tańczy z chustką przy nagraniu spokojnej muzyki.

    3. Układanie rymowanek o kolorach chustek.

    Dzieci wspólnie z rodzicami układają rymowanki.
    Zabawę rozpoczyna rodzic, mówiąc:

    Czerwony, czerwony to mój kolor ulubiony.
    Niebieski, niebieski to…(kolor królewski).
    Zielony, zielony to…(kolor trafiony).
    Żółty, żółty kolor mam. Kto go zechce …(to mu dam).

    4. Wypowiedzi dzieci na temat:
    Co by było, gdyby na Ziemi wszystko było czerwone (niebieskie, różowe…)?

    5. Rysowanie wymyślonej planety: jej mieszkańców, roślin,
    zwierząt w wybranym, jednym kolorze, np.
    czerwonym (niebieskim, zielonym, różowym).
    Nadanie nazw narysowanym planetom.

    6. Zabawa w echo ruchowe „Powtórz ruch”. Rodzic lub rodzeństwo pokazuje dowolny układ ruchowy. Dziecko obserwuje, a następnie odtwarza ten ruch.

    7. Zabawa ruchowa „Dotknij”- dziecko porusza sie przy muzyce. Podczas przerwy w grze ma dotnąć jakiegoś przedmiotu w kolorze :

    • czerwonym
    • zielonym
    • zółtym
    • pomarańczowym
    • białym
    • czarnym
    • złotym
    • srebrnym
    • niebieskim

     

    09.04.2021 r.

    1.Poruszenie się według słów rymowanki.

    Zrób do przodu cztery kroki i wykonaj dwa podskoki.

    Zrób do tyłu kroki trzy, potem krzyknij: raz, dwa, trzy!

    Lewą ręką dotknij czoła, no i obróć się dokoła.

    W prawą stronę kroków pięć zrób – jeśli masz na to chęć.

    Potem kroki w lewą stronę: raz, dwa, trzy – no i zrobione.

    2. Ćwiczenia relaksacyjne „Odpoczynek u babci” (techniką  relaksacji Jacobsona)

    Będą potrzebne plastikowe klocki.

    Dzieci leżą wygodnie na kocykach lub na dywanie, nogi mają wyciągnięte, ramiona ułożone wzdłuż tułowia tak, aby się nie dotykały.

    1. Zegnij prawe ramię tak, by naprężyć biceps. Jesteś silny, bardzo silny, naprężaj go mocno. Czujesz, jak bardzo napięte są twoje mięśnie?
    2. Wykonaj to samo ćwiczenie lewą ręką.
    3. Naciśnij, jak możesz najsilniej, pięścią prawej ręki klocek (z plastiku) położony po twojej prawej stronie. Jeśli jesteś silny, twoje mięśnie są napięte. Teraz rozluźnij mięśnie. Jesteś znowu słaby. Nie naciskaj już. Czujesz ulgę, mięśnie się rozluźniły. Wykonaj to samo ćwiczenie z pięścią lewej ręki.
    4. Teraz chwilę odpocznij – leż oddychaj spokojnie, równo. Twoje ręce odpoczywają.
    5. Teraz silna będzie twoja prawa noga. Włóż klocek pod kolano i mocno ściśnij nogę w kolanie. Teraz twoja noga słabnie – rozluźniasz mięśnie, wypuszczasz klocek. (Wykonaj to samo ćwiczenie lewą nogą).
    6. A teraz zobaczymy, czy masz tyle siły, żeby napełnić powietrzem swój brzuch. Wciągnij mocno powietrze, w płuca i napnij brzuch jak balon, mocno. Teraz wypuść powietrze, rozluźnij mięśnie – poczujesz ulgę.
    7. Naciśnij mocno głową dywan (poduszkę). na którym (której) leżysz – głowa jest bardzo silna. Naciskasz mocno. Teraz rozluźnij mięśnie – głowa już nie naciska na dywan, odpoczywasz, czujesz ulgę.
    8. Jesteś niezadowolony i zły, bo ktoś zniszczył twoją budowle z klocków. marszczysz mocno czoło, jeszcze mocniej. Teraz rozluźnij mięśnie, niech odpoczną – czoło jest gładkie.
    9. Teraz mocno zaciśnij powieki, jeszcze mocniej. Teraz rozluźnij je i odpocznij.
    10. A teraz zaciśnij mocno szczęki, niech dotykają zębów. I dolna , i górna szczęka jest silna , zęby mocno naciskają na siebie. Teraz rozluźnij szczęki. Czujesz ulgę?
    11. Ułóż wargi tak, jakbyś chciał powiedzieć och (albo zrób ryjek), i napnij mocno mięśnie ust. Teraz rozluźnij mięśnie.

    Poszczególne ćwiczenia trwają bardzo krótko – od 10 do 15 sekund. Tyle samo trwają przerwy między ćwiczeniami.

    3. Kontynuacja nauki piosenki – 3 zwrotki

    ref. Chłopaki ćwiczymy, ćwiczymy, ćwiczymy…

    2.Sport mówi tobie jak trzeba walczyć
    Przeszkód nie omijać, nie rozbijać to za łatwe
    Sport nie kształtuje tylko twych mięśni
    Sport także rzeźbi charakter.

    4. Rozwiązywanie zagadek o sporcie  i przyrządach z nim związanych:

    Skoki, biegi, gimnastyka
    wspólną nazwę mają.
    Jak je wszystkie razem
    ludzie nazywają? /sport/

    Każdy sportowiec marzy o tym,
    ażeby zdobyć srebrny lub złoty. /medal/

    To jest długi sznurek

    z dwoma uchwytami,

    który lubi skakać

    razem z dziewczynkami.   /skakanka/

    Można wtedy

     jechać na nim,

     kiedy kręci się

     nogami.   /rower/

    Mała deseczka

    na długim sznurze,

    raz jesteś na dole,

    raz jesteś w górze.            /huśtawka/    

      Na czym jeździsz wesoło

    i kręcisz się w koło?         /karuzela/

    5.”Ruletka”- zakręć kołem i wykonaj zadania. Poniżej link do zabawy.

    https://wordwall.net/pl/resource/2431299/zaj%c4%99cia-sportowe/zaj%c4%99cia-sportowe

    08.04.2021

    1. Ćwiczenia logopedyczne: 

    Ćwiczenia warg:
     Oddalanie od siebie kącików ust – wymawianie „ iii”.
     Zbliżanie do siebie kącików ust – wymawianie „ uuu”
     Naprzemienne wymawianie „ i – u”.
     Cmokanie.
     Parskanie.
     Masaż warg zębami (górnymi dolnej wargi i odwrotnie)

    Ćwiczenia języka:
     „ Malowanie podniebienia” czubkiem języka, jama ustna szeroko otwarta.
     Dotykanie językiem do nosa, do brody, w stronę ucha lewego i prawego.
     Oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych / krążenie językiem/.
     Wysuwanie języka w przód i cofanie w głąb jamy ustnej.
     Kląskanie językiem. 

    2.” Sportowe ćwiczenia  ruchowo- słuchowo-graficzne”. -Rozmowa na temat wspólnego odpoczynku rodziców i dzieci.

    • Co robicie z rodzicami w wolne dni?
    • Czy wybieracie sie gdzieś?
    • Czym sie wtedy poruszacie?
    • Jaki sposób odpoczynku podoba wam się najbardziej?

    – Ćwiczenia ruchowo- naśladowcze „Jedziemy na rowerkach”. dzieci kładą się na dywanie pedałując mówią:

    Na wycieczkę wyruszamy, 

    raz i dwa, raz i dwa

    Tata jedzie obok mamy

    z tyłu – nas ma.

    – Karta pracy cz. 3, nr 68

    Karta pracy cz.3 nr 69

    3. Praca plastyczna ” Moja ulubiona forma czynnego wypoczynku”- rysunek uzupełniony wycinanką.

    4. Zabawa rozwijająca zmysł dotyku „Poznajemy za pomocą dotyku”.

    Przygotowujemy drobne przedmioty, mazaki, kartki. Dziecko trzyma ręce za plecami. Rodzic podaje dziecku jakiś przedmiot (np. klucz, długopis, klocek, lalkę, misia itp.). Po rozpoznaniu przedmiotu za pomocą dotyku dziecko rysuje go na kartce.

    5. Karta pracy, cz. 3, nr 67.

    07.04.2021

    1. Układanie zdań na temat wybranej dyscypliny sportowej.

    Dzieci układają zdania i mówią je kolejno. Liczą w nich słowa np.,

    Mężczyźni grają w piłkę ręczną (5 słów)

    Siatkarze są wysocy (3 słowa)

    Gimnastyk ćwiczy na drążkach (4 słowa).

    2. Rytmizowanie wierszyka Krystyny Datkun-Czerniak „Wszystkie dzieci”

    W sercach dzieci radość gości-gdy bezpieczne są.

    Mają prawo do miłości -przecież po to są!

    Proszę aby dzieci mówiły i jednocześnie rytmizowały wiersz.

    3. Dowolny taniec przy nagraniu fragmentu utworu Antonia Vivaldiego”Wiosna” z cyklu „Cztery pory roku”

    4.Ćwiczenia orientacji  na kartce papieru – proszę o wskazanie : prawego górnego rogu,lewego dolnego rogu, prawego dolnego rogu, lewego górnego rogu.

    5. Karta pracy cz. 3 nr 66

    6. Zabawa „Widzę, coś widzę”- rodzic lub rodzeństwo wybiera przedmiot i określa jego cechy np kolor  , mówiąc „Widzę coś, widzę coś np. czerwonego”. Dziecko stara się odgadnąć, jaki rodzic lub rodzeństwo miał/miało przedmiot  na myśli. 

    06.04.2021 r.

    1. Ćwiczenia poranne                                                                                                                                                                                                                      Zabawa     na powitanie ” Witamy się różnymi częściami ciała” – najpierw czołami, nosami,                                                                                          uszami,  kciukami, dłońmi, kolanami, stopami                                                                                                                                                                           „Ćwiczenie ramion- prasujemy ubrania”- dzieci naśladują prasowanie żelazkiem,                                                                                                 naprzemiennie ; prawą ręka i lewą ręką.                                                                                                                                                                        Ćwiczenie dużych grup mięśniowych ” Zakładamy ubrania”- dzieci                                                                                                                                         naśladują wkładanie elementów ubrania,
    2. Słuchanie wiersza J. Koczanowskiej „Gimnastyka” 

      Gimnastyka to zabawa
      ale także ważna sprawa,
      bo to sposób jest jedyny
      żeby silnym być i zwinnym

      Skłony, skoki i przysiady
      trzeba ćwiczyć- nie ma rady!
      To dla zdrowia i urody
      niezawodne są metody.

       

      Rozmowa na temat wiersza:                                                                                                                                                                                                           – Co trzeba robić aby byc silnym i zwinnym?       

    3. „Piosenka o sporcie”. Słowa i muzyka: Jerzy Kobyliński                                                                                                                                                        Poniżej link:                                                                                                                                                                                                      https://www.youtube.com/watch?v=gwsZNPlPE8g                                                                                                                                                                        – Nauka pierwszej zwrotki piosenki i refrenu.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              Ref.Chłopaki ćwiczymy, ćwiczymy, ćwiczymy 
      Chłopaki ćwiczymy, jeszcze mocniej, hej!  
      Dziewczyny ćwiczymy, ćwiczymy, ćwiczymy  
      Dziewczyny ćwiczymy jeszcze mocniej, hej!  

      1.Wielcy mistrzowie: Ronaldo, Messi 
      Czasu nie tracili, ani chwili, ani wcale   
      Praca, ćwiczenia, długie treningi   
      Ważniejsze były niż talent.                                                                                                                                                                                                          

    4.  Karta pracy , cz.3,nr 62,63           
    5. Karta pracy, cz. 3, nr 64,65

    Życzenia wielkanocne 2020: oficjalne, krótkie, poważne, dla najbliższych.  Wielkanocne kartki do wysłania, piękne życzenia na Wielkanoc | Kurier  Poranny

    Aby na Waszych Wielkanocnych stołach nie zabrakło tradycyjnych Polskich przysmaków, a w Waszych sercach gościł Zmartwychwstały Jezus wypełniając je miłością i spokojem. Niech ten czas będzie nie tylko czasem odpoczynku od codziennych obowiązków, ale i duchowej odnowy.

    Tego z okazji Świąt Wielkanocnych życzą Panie .

    RELIGIA

    06.04.2021 r. 

    T.: Pan Jezus Zmartwychwstał i okazał nam Swoje Miłosierdzie.                                                                                                                                                                                           Drodzy Rodzice: porozmawiajcie z dziećmi o przeżytych Świętach w Waszych rodzinach, o znaczeniu pisanek, jako symbolu zmartwychwstania Chrystusa. Baranek jest symbolem samego Pana Jezusa, który cicho szedł na mękę jak baranek, nie narzekał, nie buntował się, nie krzyczał, ani nie złościł się na nikogo. Kolory jasne, wiosenne, ukazują nowe życie wiosenne, symbolizują nowe życie, jakie przyniósł nam Chrystus przez Swoją śmierć i Zmartwychwstanie. Kolejna Niedziela Wielkanocna przed nami, to Niedziela Miłosierdzia. Pan Jezus ukazuje największy Dar, jaki Pan Jezus nam wyjednał Swoją Męką, Śmiercią i Zmartwychwstaniem. Proponuję oglądnięcie z dziećmi filmiku z podanego niżej linku; Link: Niedziela miłosierdzia – Ewangelia ➤ Niewierny Tomasz

    29.04.2021 r.

    T.: Jak przeżywać Wielki Tydzień.

     Kochani Rodzice: Poświęćcie chwilę czasu swoim dzieciom,
    aby wytłumaczyć, że nie możemy wszyscy uczestniczy w kościele w Uroczystościach, ale możemy łączyć się przez Internet lub transmisję z innego kościoła we Mszy Świętej, czy innych obrzędach wielkiego Tygodnia. Módlmy się w rodzinach o Miłosierdzie Boże nad światem i o ustanie pandemii.Bardzo proszę włączyć dzieciom film: link: Brat Franciszek. Wielki Tydzień i Wielkanoc. Życzę wszystkim błogosławionych Świąt Wielkanocnych.

     

    MARZEC

    1. Wiosna zaraz tu będzie, kolorowo będzie wszędzie. 
    2. Wszyscy pijemy wodę.
    3. Wiosna, wiosenka zapukała do okienka.
    4. Gospodarstwo
    5. Wkrótce Wielkanoc

    02.04.2021r.

    Pomoce do przygotowania przez rodziców w domu: koszyczek wielkanocny, produkty potrzebne do koszyczka wielkanocnego, piłka, kolorowe kartki, nożyczki, klej, kredki, 

    1. Słuchanie ciekawostek na temat zwyczajów i tradycji wielkanocnych.

    Rodzic czyta ciekawostki:

    Pomoce do przygotowania przez rodziców w domu: koszyczek wielkanocny, produkty potrzebne do koszyczka wielkanocnego, piłka, kolorowe kartki, nożyczki, klej, kredki.

    1.     Słuchanie ciekawostek na temat zwyczajów i tradycji wielkanocnych. Rodzic czyta ciekawostki:

    • Jajko to znak wszelkiego początku narodzin i zmartwychwstania. Dzielimy się nim przed rozpoczęciem śniadania, życząc sobie pomyślności, zdrowia i błogosławieństwa Bożego. W ludowych wierzeniach jajko było lekarstwem na choroby, chroniło przed pożarem, zapewniało urodzaj w polu i w ogrodzie, a nawet powodzenie w miłości. Z jajka wykluwa się kurczątko, które jest symbolem nowego życia.
    • Pisanki dawano w podarunku, jako dowód życzliwości i sympatii.
    • Chleb jest podstawowym pokarmem człowieka. Dzielenie się z nim i wspólne spożywanie jest od najdawniejszych czasów znakiem przyjaźni, życzliwości i poczucia wspólnoty.
    • Palemka miała chronić ludzi, zwierzęta, domy przed ogniem, czarami i złem tego świata. Niezwykłą moc daje jej gałązka wierzby – drzewa najwcześniej okrywającego się zielenią.
    • Mazurki przywędrowały do nas z kuchni tureckiej. Kunsztownie lukrowane i dekorowane bakaliami, przypominają wyglądem maleńkie tureckie dywaniki.
    • Chrzan, a także przyprawy – pieprz i sól, święci się, aby pamiętać o gorzkiej Męce Chrystusa. Dawniej śniadanie wielkanocne rozpoczynało się od zjedzenia całego korzenia chrzanu, żeby ustrzec się od bólu zębów i brzucha.
    • Baranek z czerwoną chorągiewką ze złotym krzyżykiem symbolizuje Chrystusa Odkupiciela. Stawiano go pośrodku stołu, żeby podczas wielkanocnych biesiad i uciech wierni nie zapominali o religijnym charakterze świąt.

    2.     Mój koszyczek wielkanocny.

    Dziecko, na podstawie obserwacji i doświadczenia, opowiada jak powinien wyglądać wielkanocny koszyczek. Wyjaśnia, dlaczego właśnie takie potrawy i przedmioty powinny się w nim znaleźć (na podstawie wcześniej czytanych ciekawostek). Dziecko wraz z rodzicem przygotowują koszyczek wielkanocny.

    3.     Rebus fonetyczny – Co znalazło się na świątecznym stole.

    • Dziecko różnicuje pierwsze głoski w nazwach przedmiotów wymienionych przez rodzica.
    • Następnie dokonuje ich syntezy, po przypomnieniu ich przez rodzica, i podają rozwiązanie. Np. pies, igła, sanki, arbuz, narty, kot, indyk, pisanki. Rodzic może też zapisywać z dzieckiem pierwsze usłyszane głoski na kartce.

    4.     Zabawa orientacyjno-porządkowa – Pokaż pisankę.

    • Dziecko biega po pokoju. Na hasło: Pokaż pisankę, zatrzymuje się.

    5.     Ćwiczenia dużych grup mięśniowych – Wysoko – nisko.

    • Dziecko na hasło: Wysoko – staje na palcach, wyciąga ku górze ręce z piłeczką. Na hasło: Nisko – wykonuje przysiad podparty, stukając piłeczką w podłogę.

    6.     Wykonywanie kartek świątecznych – praca plastyczna.

    • Dziecko wykonuje kartki świąteczne. Wycina z kolorowego papieru elementy związane z Wielkanocą. Rodzic w środku zapisuje ułożone przez dziecko świąteczne życzenia.

    7. „Wielkanocne łańcuchy wyrazów”

    Uczestnicy zabawy siedzą na dywanie i podają sobie nawzajem pisankę. Jest to odmiana łańcucha wyrazów.
    Pierwsza osoba zaczyna go od słowa JAJKO, kolejna musi powiedzieć wyraz na O np. okno itd. Jajko wędruje z rąk do rąk. Trzyma je ten uczestnik, którego kolej na powiedzenie słowa. Utrudnieniem tej zabawy może być konieczność wypowiadania tylko wyrazów kojarzących się z Wielkanocą i wiosną.

    8. Słuchanie wiersza i przeliczanie pisanek, o których mowa w wierszu.Opowiedz rodzicom jak pisanki wyglądały.

    .Posłuchajcie, jak w wierszu dzieci dekorują pisanki.
    Dzieci obsiadły stół i malują pisanki:
    pierwsza – ma kreski,
    druga – ma kółka złote,
    trzecia – drobne kwiaty,
    czwarta – dużo kropek,
    piąta – srebrne gwiazdki,
    szósta – znów zygzaki,
    siódma – barwne kwiaty jak astry lub maki,
    ósma – wąskie szlaczki z zieloniutkich listków,
    dziewiąta – największa – ma już prawie wszystko:
    i kropki, i zygzaki, i paseczków wiele,
    i czerwień, i złoto, i błękit, i zieleń,
    i piękne gwiazdy na jajku ktoś posiał,
    dumne były z niego Hania i Małgosia…

    9. Zabawa:  ” Co jest żartem, a co prawdą?”
    Podaj proszę dziecku kilka stwierdzeń, jeśli dziecko zgadza się z danym stwierdzeniem -to klaśnie w raczki. Jeśli nie – nie robi nic.
    Na Wielkanoc: ubieramy choinkę, święcimy palmy, malujemy talerze, malujemy jajka, zapalamy znicze, pieczemy baby i mazurki, święcimy pokarm, dzielimy się opłatkiem,oblewamy się czerwoną farbą, chodzimy na pasterkę, do koszyczka wkładamy kurczaka,oblewamy się wodą, chodzimy na rezurekcję.

    10. „Wyścigi pisanek”

    Zabawę możecie przeprowadzić na dwa sposoby, które opisałam poniżej.

    SPOSÓB 1:

    Do zabawy potrzebujecie czekoladowych jajek, plastikowych łyżek, liny (skakanki), którą zaznaczycie START i METĘ. Zadaniem dzieci jest jak najszybsze przeniesienie do mety jajka położonego na łyżce.

    SPOSÓB 2:

    Do drugiego sposobu potrzebujecie słomki (rurek do picia), styropianowych jajeczek (jeżeli nie macie to również możecie wykorzystać piłeczki ping-pongowe).  Zadaniem  jest jak najszybsze przeniesienie jajeczka do mety (np. do końca dywanu). Aby przenieść jajko trzeba dmuchać w słomkę, tak by jajeczko mogło toczyć się do przodu.

    01.04.2021 r.

    1. Karta pracy , cz.3  nr 60
    2. Słuchanie wiersza  Agnieszki Galicy  „Piosenka wielkanocna”                                                                                                                                             

      Idą święta, wielkanocne idą święta.
      O tych świętach każdy zając pamięta.
      Do koszyczka zapakuje słodycze
      i na święta ci przyniesie moc życzeń.

      Idą święta, wielkanocne idą święta.
      O tych świętach i kurczątko pamięta.
      W żółte piórka się ubierze, wesołe
      wśród pisanek będzie biegać po stole.

      Idą święta, wielkanocne idą święta.
      O tych świętach nasz baranek pamięta.
      Ma na szyi mały dzwonek dźwięczący,
      będzie dzwonił, będzie skakał po łące.

      Idą święta, wielkanocne idą święta.
      O tych świętach każde dziecko pamięta.
      Pomaluje jajka w kwiatki i w gwiazdki,
      zrobi na pisankach śliczne obrazki.

                                                                                                                                                                                                                                                               Wypowiedzi dzieci  na temat zwierząt wymienionych w utworze oraz ich sposobów przygotowań do świąt.                                                                                                                                                                                                                                                      „

    3. „Kartka wielkanocna” –  wykonywanie ozdoby świątecznej   na stół wielkanocny    (wyprawka, karta 19, klej, nożyczki, pomarańczowy karton ( z zestawu).                                                                                                                                                                                                                      (Samodzielne działania dzieci. Wycinanie wybranych elementów z karty. Naklejanie tak aby powstała  najpiękniejsza karta świąteczna. )
    4. Zabawa przy piosence ” Kurczątka” – zaproście do wspólnej zabawy rodziców, rodzeństwo                                                                                                                                                                                                    
      Kurczątka, kurczątka w stodole były.
      Malutką dziureczką powychodziły.
      Widziałeś chłopczyku, widziałem panie.
      Malutką dziureczką patrzyłem na nie.
      Widziałaś dziewczynko, widziałam panie.
      Malutką dziureczką patrzyłam na nie.
                                                                                                                                                                                

    Pomoce do przygotowania przez rodziców w domu: kredki, żółta kartka papieru, czerwona kartka papieru, nożyczki, klej, biała kartka, na żółtej kartce narysowane trzy kółka o średnicy: 8 cm, 5 cm, 3 cm (brzuszek, skrzydełko, głowa) oraz dwa kółka o średnicy 2 cm (ogonek), na czerwonym papierze narysowane cztery kółka o średnicy 2 cm (łapki i dzióbek).

    5.Rozwiązywanie zadań tekstowych metodą symulacji.

    Dziecko układa przed sobą kredki. Rodzic mówi zadania, dziecko ilustruje za pomocą liczmanów (kredek), układa działania i je odczytuje. Na zakończenie udziela odpowiedzi na zadane pytania.

    W koszyczku były 4 pisanki. Mama dołożyła jeszcze 6 pisanek. Ile jest teraz pisanek w koszyczku?

    Dziecko bierze 4 liczmany, kładzie je przed sobą. Potem dokłada 6 liczmanów. Liczy wszystkie liczmany i układają działanie: 4 + 6 = 10, które głośno odczytuje, a potem udziela odpowiedzi na pytanie.

    Lenka miała 10 pisanek. 7 pisanek dała babci i dziadkowi. Ile pisanek jej zostało?

    Dziecko układa przed sobą 10 liczmanów. Potem odsuwa 7 liczmanów. Liczy pozostałe liczmany i układa działanie, głośno je odczytuje, odpowiada na pytanie: 10 – 7 = 3

    6. Ćwiczenia gimnastyczne wg. W. Sheroborne – Rozwijanie świadomości własnego ciała.

    Wirujący bączek – dziecko ślizga się w kółko na brzuchu, a następnie na plecach.

    Chowamy się – w siadzie, dziecko przyciąga kolana, chowa głowę; później rozprostowuje się do pozycji leżącej.

    Gorąca podłoga – dziecko biega po pokoju wysoko unosząc kolana.

    Na szczudłach – dziecko chodzi na sztywnych nogach.

    7.Wykonanie pracy plastycznej – Kurczaczek z kółek.

    Dziecko wycina kółka z żółtego papieru po liniach narysowanych przez rodzica. Na kartce znajdują się trzy kółka o średnicy: 8 cm, 5 cm, 3 cm (brzuszek, skrzydełko, głowa), dwóch kół       o średnicy 2 cm (ogonek) oraz z czerwonego papieru – czterech kół o średnicy 2 cm (łapki                  i dziobek). Dziecko składa koła na pół (oprócz koła o średnicy 3 cm – z którego będzie głowa). Przykleja na białą kartkę papieru poszczególne elementy tak aby powstał kurczaczek. Pod kurczątkiem dziecko może przykleić pasek zielonej ponacinanej bibuły – to będzie trawa. Na koniec dziecko rysuje kurczaczkowi czarnym flamastrem oczka pośrodku głowy.

     

    31.03.2021 r.

    Pomoce do przygotowania przez rodziców w domu: obrazki jajek (przepiórczych, kurzych, gęsich, strusich), dwa jajka, ocet, szklanka, przezroczyste, głębokie naczynie, woda, sól, jajko ugotowane i jajko surowe, piłka.

    1. Oglądanie jajek.

    Dziecko ogląda zdjęcia (obrazki) różnych jajek (przepiórczych, kurzych, gęsich, strusich). Porównuje ich wygląd.

    1. Zapoznanie z budową jajka.

      Rodzic rozbija jajko – rozdziela je. Dziecko ogląda żółtko i białko, nazywa je. Wymienia potrawy sporządzane z jajek.

      1. Kto wykluwa się z jajka? – rozmowa.

      Dziecko podaje nazwy zwierząt, które wykluwają się z jajek (ptaki, węże, krokodyle, , a kiedyś dinozaury…).

      1. Jajka i woda – eksperyment.

      Dziecko bada zachowanie w wodzie jajka surowego i jajka ugotowanego – wkłada je kolejno do przezroczystego naczynia z wodą. Obserwuje ich zachowanie.

      Do wody w przezroczystym naczyniu wkłada surowe jajko i dosypuje stopniowo sól (około 10–12 łyżek soli). Obserwuje, co dzieje się z jajkiem.

      1. Eksperyment z jajkiem.

      Dziecko wkłada jajko do szklanki z octem. Zostawia jajko na całą dobę.

      Po jednym dniu sprawdza co się stało z jajkiem. Wysuwa wnioski i dokładnie ogląda jajko, zwraca uwagę na to co się zmieniło i opisuje jakie jest teraz.

      1. Ćwiczenia tułowia.

      Dziecko w siadzie skrzyżnym, toczy wokół siebie piłeczki. Na sygnał (rodzic klaszcze w dłonie) zmienia kierunek toczenia.

      1. Zabawa ruchowa z elementem skoku – Przeskocz piłeczkę.

      Dziecko wykonuje przeskoki obunóż przez położoną na podłodze piłeczkę.

      6. Zabawa badawcza „Oglądanie nasion  zboża i rzeżuchy” porównywanie ich wyglądu.                                                                                             7. Podział na głoski słów :    zboże, rzeżucha                                                                                                                                                                          8. Karta pracy cz.3, nr 59- mówcie rymowankę i rysujcie po śladach jajek. Potem samodzielnie.  Pokolorujcie rysunki jajek.                                                                                         

    30.03.2021

    1.Karta pracy cz.3, nr 56

    • Pokolorujcie  rysunki jajek jednym kolorem, ale tak, żeby każde jajko  było inne.
    • Połączcie w pary takie same zestawy pisanek.

    2.Ćwiczenia poranne – zestaw nr 25

     Ćwiczenie nóg ” Po schodach”- dzieci naśladują zbieganie po schodach. Biegną  w miejscu, z wysokim unoszeniem kolan.

    Czworakowanie  „Zajączki wielkanocne”- dzieci naśladują ruchem sposób poruszania się zajączków – całe dłonie mają oparte na podłodze, podciągają nogi do rąk.

    3. Zabawy przy piosence ” Pisanki, kraszanki”. Nauka pierwszej i drugiej zwrotki piosenki i refrenu.

    https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4

    1.Koszyczek z wikliny pełen jest pisanek,
    A przy nich kurczaczek i z cukru baranek.
    Przy baranku babka, sól, chleb i wędzonka,
    Oto wielkanocna świąteczna święconka.

    Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,
    Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
    Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
    Uświetniły nasze wielkanocne święta.

    2. Kłócił się z kurczakiem cukrowy baranek,
    Która najpiękniejsza ze wszystkich pisanek?
    Czy ta malowana, czy ta wyklejana,
    Czy zdobiona woskiem i pofarbowana

    Ref. Pisanki, kraszanki….

    4. Karta pracy, cz.3, nr 57

    5. Wyprawka plastyczna, karta P, nożyczki, klej, kartki.

    Dzieci wycinają sylaby, tworzą z nich wyrazy i przyklejają je na kartce.

    Nad wyrazami rysują to, co one przedstawiają (baranek, pisanka, baba).

    29.03. 2021 r.

    1. Karty pracy, cz. 3, nr 54
    2. Ćwiczenia poranne – zestaw 25

    Ćwiczenia dużych grup mięśniowych „Przedświąteczne porządki”

    Dzieci naśladują  odkurzanie, trzepanie dywanów, mycie okien i wycieranie kurzu z mebli znajdujących się na rożnej wysokości. (Proszę dać możliwość dziecku, aby niektóre czynności same wykonały w domu czyli odkurzanie i wycieranie kurzu z mebli).

    3. Wiersz Doroty Gellner”

    Patrzcie, ile na stole leży pisanek!
    Każda ma oczy malowane, naklejane.
    Każda ma uśmiech kolorowy
    i leży na stole grzecznie,
    by się nie potłuc przypadkiem
    w dzień świąteczny.
    Ale pamiętajcie! Pisanki nie są do jedzenia!
    Z pisanek się wyklują Świąteczne życzenia.

    Rozmowa na temat wiersza: Co znajduje się na stole?, Jak wyglądają pisanki? Co wykluje się z pisanek?

    4.Wykonanie pisanek według własnych pomysłów( ozdabianie jajka ugotowanego na twardo  lub wydmuszki  z jajek).

    5.Karta pracy cz.3, nr 55 

    • Narysujcie w pustych polach pisanki według podanych wzorów. Pokolorujcie rysunki pisanek na podane wzory.
    • Podzielcie nazwy zdjęć  na głoski. Narysujcie w polach pod zdjęciami tyle kresek, z ilu głosek składają się te nazwy.

     

    LUTY

    1.Jestem samodzielny w kuchni

    2. Znamy te baśnie

    3. Chciałbym być matematykiem

    4. Chciałbym być muzykiem

    „Zdrowe odżywianie” L. Łącz

    Nie jest dobrze jeść zbyt dużo,
    nie jest dobrze też się głodzić,
    ale mądrze się odżywiać-
    o to naszej mamie chodzi.
    Mało tłuszczu, mało cukru,
    Za to wapń i witaminy.
    Głównie nabiał i owoce
    Jedzą chłopcy i dziewczyny.
    A więc jajka i jogurty
    Plus jarzyny i morele,
    Czasem mięso, często serek-
    Będzie zdrowiej i weselej!
    Nie wystarczy jeść do syta
    Lecz odżywiać się należy,
    bo zawczasu zadbać trzeba,
    żeby życie zdrowo przeżyć.
    Zdrowo przeżyć i przetańczyć,
    Być odważnym i wesołym,
    W sprawnym ciele światły umysł,
    Od przedszkola aż do szkoły!

     

    STYCZEŃ 2021 R.

    RELIGIA

    11.01.2021 r.

    T.: Poznajemy dom Pana Jezusa w Nazarecie. Drodzy Rodzice:

    Wasza rodzina powinna wzorować się na życiu Świętej Rodziny z Nazaretu: Maryi, Józefa i Pana Jezusa. Rodzina odgrywa niezwykłą rolę w życiu człowieka i społeczeństwa, dlatego Kościół pragnie, aby wszystkie rodziny czerpały przykład z Najświętszej Maryi Panny, Jej przeczystego Oblubieńca Józefa oraz Jezusa, którzy tworzą Świętą Rodzinę. W rodzinie powinna być modlitwa, obowiązki – dzieci też, wzajemna miłość i przebaczenie, troska jednych o drugich, wzajemny szacunek i współpraca itp. Proponuję obejrzeć podany niżej link, myślę, że da nam nowe pomysły.  Dzieci niech narysują na kartce swoją rodzinę i wspólnie pomódlcie się za siebie. Może to być również i kolęda – wykorzystajmy ten czas na kolędowanie w rodzinie, a w ten sposób uwielbimy Dobrego Boga, który czuwa nad nami nieustannie mimo różnych przeciwności.

    Link: Ziarno – Święta Rodzina

    04.01.2021 r.

     

    STYCZEŃ

    1 i 2  Zabawy na śniegu

    3.Odwiedzili nas babcia i dziadziuś

    4.Zwierzęta są głodne

    Wiersz H. Ożogowskiej ” Kto to?”

     
     

    KTO TO?      Hanna Ożogowska

    Na podwórku już od rana
    dziwny gość zawitał.
    Nie rusza się, nic nie mówi,
    o nic nie pyta.

    Twarz okrągła, nos – kartofel,
    oczy – dwa węgielki,
    szyi nie ma,
    nóg nie widać,
    a jak beczka wielki.

    Koszyk stary jak kapelusz
    ma na czubku głowy.
    Któż to taki? Czy już wiecie?
    To bałwan śniegowy.

    Piosenka ” Wyczaruję dla babuni”

    Wyczaruję dla babuni suknię z kropli rosy
    Szal z obłoczków, wstążkę z tęczy wplotę jej we włosy.

    Babciu, droga babciu, to wszystko dla ciebie
    babciu, droga babciu bardzo kocham ciebie.

    Namaluję dziadziusiowi rybek pełną rzekę,
    Koszyk grzybów, działkę z domkiem, pieska na pociechę.

    Dziadku, drogi dziadku, to wszystko dla ciebie
    dziadku, drogi dziadku bardzo kocham ciebie.

    M. Terlikowska

    GRUDZIEŃ

    RELIGIA

    T.: Z Mędrcami kłaniamy się Dzieciątku Jezus.

    Drodzy Rodzice: Każdego roku 6 stycznia obchodzimy Uroczystość Objawienia Pańskiego – popularne Trzech Króli. W tym roku z racji obostrzeń nie będzie przepięknych Orszaków Trzech Króli, możemy jedynie znaleźć w Internecie z poprzednich lat i też opowiedzieć dzieciom o tej pięknej tradycji, a równocześnie wyznaniu wiary wobec innych. Znak gwiazdy, która ich prowadziła, to znak obecności Boga w ich i w naszym życiu, dlatego powinniśmy często spoglądać w górę. Dary złożone przez Mędrców: złoto, kadzidło i mirra, oznaczają; wiarę – jest Bogiem, nadzieję – oczekiwanym Zbawicielem, miłość – Królem królestwa Niebieskiego. Proponuję odszukać link i oglądnąć z dzieckiem.                                                             Link: TRZEJ KRÓLOWIE – bajka i nie bajka – WSPÓŁPRACA Z WIARĄ, NADZIEJĄ I MIŁOŚCIĄ

    28.12.2020 r.

    T.:  Śpiewamy kolędy dla Pana Jezusa, aby Go uwielbić.

    Drodzy Rodzice: : Porozmawiajmy z naszymi dziećmi o poszczególnych dniach, tego co przeżywamy.  OCZAMI DZIECKA Święta Bożego Narodzenia to czas niezwykłego oczekiwania, oczekiwania na pierwszą gwiazdkę, na świąteczną kolację, na Świętego Mikołaja. Oczekiwaniem na odpakowanie prezentów, na pasterkę… Jednak, ten czas spostrzegany oczami dziecka i oczami dorosłego różni się od siebie znacząco. Jako dzieci – umiemy się cieszyć, kiedy już nastanie. Jako dorośli – doceniamy dopiero, kiedy minie. Z dzieckiem święta nabierają zupełnie innego wyrazu. Świąteczny czas nierozerwalnie kojarzy nam się z kolędami, pastorałkami i świątecznymi piosenkami. Nie żałujmy czasu na śpiewanie z dziećmi kolęd, umieją dużo z przedszkola, w kościele się osłuchają, jak w domu wracamy do tego, to dziecku się utrwala i cieszy się, że z rodzicami potrafi śpiewać, nawet gdyby gubiło trochę słowa. Budujmy w nas i w naszych dzieciach fundamenty wiary praktycznej, aby w życiu miało się na czym oprzeć. Śpiewajmy z dziećmi na przemian po zwrotce, będą się mobilizować i cieszyć, że dla Pana Jezusa to robią. Niech będzie w pobliżu szopka, czy figurka Jezusa leżąca na sianku, ważne jest by wiedzieć komu to śpiewam. Twórz rodzinne tradycje, małe dzieci lubią i potrzebują stałych, i powtarzalnych elementów – pewnych rytuałów. Dobrym pomysłem jest więc wprowadzenie jak najwcześniej własnych, rodzinnych tradycji, które na stałe wrosną w przeżywane święta  w święta. Nawiedzanie szopki w naszym, czy innym kościele – tu najważniejszy jest Pan Jezus, a nie zwierzątka, czy inne drugorzędne figurki. Zawsze należy podkreślać istotę tego wydarzenia.

    21.12.2020 r.

    T.:  Dzielimy się opłatkiem z wszystkimi w domu.

    Drodzy Rodzice: Dobrze jest, jeśli dzieci uczestniczą z Wami w przygotowaniu świąt, pomagają, przyglądają się pracom w kuchni, dekorują razem z Wami, wykonujecie z nimi ozdoby na choinkę, stroiki, to jest ogromna radość, która pozostaje na zawsze w pamięci. Myślę, że sami wspominacie takie chwile i one tworzą atmosferę rodzinną. Tłumaczymy dzieciom, że przez te elementy wyrażamy swoją radość z tego, że narodził się Chrystus w naszej rodzinie, nie tylko w kościele w szopce, ale w naszym domu. Dlatego modlimy się do końca Adwentu przy zapalonym lampionie, przygotujemy dzieci do składania życzeń i dzielenia się opłatkiem. W Wigilię śpiewamy kolędy, nie tylko gdzieś tam grają, ale razem w święta kolędujemy. Proponuję oglądnąć z dziećmi piękny film, aby potem wytłumaczyć, porozmawiać z nimi o przesłaniu jaki niesie on w tych scenach. Dla każdego jest pełen refleksji i przemyślenia dla siebie.  

    Link: Film – Czerwone Trzewiczki

    Na radosne świętowanie, mimo doświadczenia ograniczeń, życzę Państwu: Bożego błogosławieństwa od Chrystusa, Który przychodzi, by nas obdarzyć pokojem, radością, miłością, nadzieją, łaskami na, które otwórzmy nasze serca w sakramentach świętych. On pragnie być blisko nas, z nami i w nas, abyśmy byli mocni w Nim. Życzę na ten i na Nowy Rok Pański 2021.

    14.12.2020 r.

    T.:  Z Maryją przygotowujemy się na  przyjście Pana Jezusa.

    Porozmawiajmy z dziećmi o aniołach, może w domu są figurki lub obrazek anioła. Anioł Stróż jest przy każdym człowieku, aby go chronić, pomagać, jeśli go o to poprosimy. Do Maryi tez przyszedł Archanioł Gabriel, aby powiedzieć Jej ważną wiadomość od samego Pana Boga. Proszę odszukać link o Zwiastowaniu i oglądnąć z dziećmi, a przynajmniej niech sobie zobaczą rodzinną katechezę. Mamy tam ukazane w rodzinie symbole adwentowe, jako radosne przygotowanie do świąt, które są częścią naszej rodzinnej atmosfery adwentowej. Przygotujcie z dziećmi jakieś ozdoby na choinkę, choć kilka – jest to dla dzieci bardzo ważne, gdy ich praca będzie wisieć na choince, jako podarunek dla dzieciątka Jezus, zachęcić i dać okazję do spełnienia dobrego uczynku, aby wytwarzała się w sercu dziecka radość z czynienia dobrze.

    Link: Zwiastowanie – Anioł Gabriel spotyka Maryję

    Link: Basia i Boże Narodzenie

    07.12.2020 r.

     T.: Święty Mikołaj pamięta o wszystkich dzieciach. 

    Drodzy Rodzice: zbliża się dzień Świętego Mikołaja, proponuję odszukać link i przeczytać dzieciom opowiadanie o prawdziwym biskupie Świętym Mikołaju. Ważne jest, aby wytworzyć w wyobraźni dziecka prawdziwy obraz postaci świętego, a nie bajkowy nieprawdziwy wytwór ludzki. Przekazujemy prawdy chrześcijańskie i krzewimy wiarę w sercu dziecka i rodzinach naszych, ponieważ to jest najważniejsze. Na kartce niech dzieci narysują Św. Mikołaja, można wydrukować kolorowankę z Internetu. Prosimy Świętego Mikołaja      w różnych sprawach i potrzebach, nie tylko o prezenty. Za Jego wstawiennictwem ludzie otrzymywali wiele łask i cudów, dlatego jest patronem wielu miast, dziedzin życia                      i osób. Wybudowanych jest bardzo dużo świątyń pod Jego wezwaniem, np.: w Głogowie na Starym Mieście.                                                                                                                            Link: Bajka dla dzieci Święty Mikołaj i Mikołaj … – YouTube 

    Link: Prawdziwa historia o Świętym Mikołaju -bardzo ładnie opowiedziana

    Program artystyczny przygotowany przez Grupę VIII z okazji Dnia Górnika:

    1.Ważne święta na początku grudnia

    2.Nadchodzi zima

    3 i 4 Święta,święta…

    RELIGIA

    30.11.2020 r.

    T.: W Adwencie oczekujemy na przyjście Pana Jezusa.

    Porozmawiajmy z dziećmi o tym co się teraz zmieniło w kościele, a także i w naszym domu. Spróbujmy zorganizować czas, aby pójść dzieckiem na Roraty choć kilka razy, aby miało wyobrażenie na czym one polegają, a Państwo przy okazji załatwią sprawy duchowe. Od minionej niedzieli tj. 29.11.2020 r. rozpoczął się czas Adwentu, czyli radosne oczekiwanie        i przygotowanie do Świąt Bożego Narodzenia, również a naszym domu. Codziennie wieczorem zapalamy lampion i staramy się przy nim odmówić wieczorny pacierz. Można zgasić duże światło, zrobić wieczorny nastrój, aby lepiej przeżyć oczekiwanie na Jezusa, jako Światłość świata, który świeci i rozprasza ciemności. Niech dziecko zapala lampion, aby pamiętało to ważne wydarzenia, na które wszyscy oczekujemy. Można przygotować mały adwentowy wieniec, są teraz różne możliwości, najlepiej zrobić z dziećmi, postawić na odpowiednim miejscu. Choinka niech zabłyśnie dopiero w wieczór Wigilijny, bo to jest właściwy sens choinki – symbolizujący narodzenie Chrystusa w naszej rodzinie i w naszym domu oraz radość jaką przynosi między innymi wyrażoną w prezentach, na które dzieci czekają.

    Zadanie: lampion, wieniec i wspólna modlitwa.

    23.11.2020 r.

    T.: Pan Jezus jest naszym Królem i całego Wszechświata.

    (Pokazuję akcesoria królewskie: korona, berło i płaszcz ozdobny ) Król jest najważniejszy na zamku wśród wszystkich mieszkańców i w całym kraju. Ale jest taki Król, który jest większy od wszystkich królów na świecie, choć nie ma wojska, ani broni, nawet nie ma zamku – to Pan Jezus, Który jest Królem w naszych sercach, kocha nas, każdego przyjmie kto do Niego przychodzi i pragnie być blisko Niego. To Król, który oczekuje na nas w kościele, na modlitwie, gdy myślimy o Nim, patrzymy na ilustracje, czy obrazy lub figury. Śpiewamy wiele pieśni o Panu Jezusie Królu Świata. On za nas oddał życie na krzyżu, abyśmy mogli być szczęśliwi w niebie i z Nim przebywać na zawsze. Jezus Chrystus Król pragnie naszych serc, abyśmy Go kochali i pomagali innym. Wszystko co robimy w domu, w przedszkolu, mamy to wykonywać jak najlepiej, jak tylko potrafimy, a przez to uczymy się i stajemy się coraz to lepsi zdobywając wiele umiejętności. 

    Bardzo proszę odszukać dzieciom link: Jesteś Królem – Dzieci wielbią Chrystusa, Króla                       Można go powtórzyć kilka razy, aby utrwaliły się dzieciom słowa i obrazy.

    Zadanie: narysuj na kartce króla w koronie na głowie i z berłem w ręce. W około głowy  narysuj aureolę i cały rysunek pokoloruj.  Cały rysunek otocz sercem i wolne miejsca pokoloruj lekko na czerwono.

    16.11.2020 r.

    T.: Święci żyją wśród nas, jak bł. Edmund Bojanowski i inni.

    Bł. Edmund Bojanowski żyje wtedy, gdy nie ma Polski na mapach świata, ponieważ wrogowie rozebrali naszą Ojczyznę na części. Ale Polska żyje i jest w sercach Polaków, którzy mówią po polsku, modlą się po polsku, uczą swoje dzieci po polsku. Bł. Edmund zakłada pierwsze Ochronki – Przedszkola, aby tam chronić dzieci przed złem, zimnem, a przekazywać dobre wartości, uczyć po polsku i rozbudzać ducha patriotyzmu. Pisał dla dzieci wiersze, opowiadania, piosenki i inscenizacje, aby w ten sposób przez dzieci wzbudzać w ludziach nadzieję na wolną Ojczyznę. Modlił się z dziećmi, uczył ich modlitwy, podobnie  w Ochronkach robiły, to siostry opiekujące się dziećmi. E. Bojanowski był wielkim patriotą, ale i świętym, ponieważ wszystkie sprawy przedstawiał Panu Bogu na modlitwie i oczekiwał na Bożą Wolę, aby mógł to zrealizować.  Podobnych postaci jest wiele, są to święci, którzy pokazują nam, jak należy kochać Pana Boga, ludzi i pomagać innym. 

    Odsłuchać kilka razy link:

    Pomagajmy sobie – bł. Edmund Bojanowski – Promyczki Dobra 

     Każda dobra dusza /…/ jest jak świeca”:  
    choć „się sama spala to innym – przyświeca”!  
    Mówił tak literat (wierszem, no i prozą)  – Edmund Bojanowski!  
    Wśród świętych – filozof!  
                Ref.: „Każda dobra dusza”/…/ jest jak świeca”
                choć „się sama spala to innym – przyświeca”!  
                Pomagajmy sobie w szczęściu, no i w biedzie!                                                                                                                                                                                                                               Ja cię nie zawiodę! Ty mnie nie zawiedziesz!                                                                                                                                                                                                                                 Pomagajmy sobie w szczęściu, no i w biedzie!                                                                                                                                                                                                                               Ja cię nie zawiodę! Ty mnie nie zawiedziesz!  
    Służmy sobie wszyscy, z wiarą – w p r a c y p i ę k n o                                                                                                                                                                                                                  tak… jak Siostry Służebniczki – z wiarą – nieugiętą!
    Służmy sobie z wielkopolską Edmundowską siłą!  
    Tak jak siostry Służebniczki, siejmy w sercach m i ł o ś ć!  
                Ref.: „Każda dobra dusza”/…/ jest jak świeca”:
                choć „się sama spala to innym – przyświeca”!
                Pomagajmy sobie w smutku i w chorobie!
                Dziś, ty mi pomożesz. Jutro? Ja – pomogę!
                Pomagajmy sobie w smutku i w chorobie!
                Dziś, ty mi pomożesz. Jutro? Ja – pomogę!
    Wokół dobra jak przy świecy  
    blasku się zjednajmy  
    i Edmunda ślad świętości  
    p r a c ą pomnażajmy!  
                Ref.: „Każda dobra dusza”/…/ jest jak świeca”:
                choć „się sama spala to innym – przyświeca”!
                Pomagajmy sobie w szczęściu, no i w biedzie!
                Ja cię nie zawiodę! Ty mnie nie zawiedziesz!
                Pomagajmy sobie w szczęściu, no i w biedzie!
                Ja cię nie zawiodę! Ty mnie nie zawiedziesz!

     

    LISTOPAD

    1.Jesienne nastroje

    2. Dbamy o zdrowie

    3.Moje domowe zwierzątko

    4.Urządzenia elektryczne

    Słuchanie wiersza Jadwigi Koczanowskiej „Listopad”

    Miesiac listopad nie jest brzydki

    i smutny nie musi być wcale,

    wystarczy mu się dobrze przyjrzeć,

    żeby zobaczyć wiele zalet.

     

    Kiedy ostatnie liście spadną

    i czarne chmury skryją niebo

    listopad jest jak baśń ciekawa

    ma w sobie coś tajemnczego.

     

    Wiatr głośno śpiewa, mgły wirują

    deszcz kropelkami w okno stuka.

    To jest melodia listopada

    niezwykle piękna chociaż smutna.

     

    Piosenka „Czystość to zdrowie”( sł. Maria Terlikowska muz. Tadeusz Kierski)

    1.W naszej wiosce każdy powie:
       „Gdzie jest czystość tam jest zdrowie!”
       A że każdy chce być zdrowy,
       więc o brudzie nie ma mowy!
       Hej, ha, hejże, ha!

       Więc o brudzie nie ma mowy!

    2.W pierwszym domu wielkie pranie,
       w drugim mycie i sprzątanie.
       W trzecim domu Jaś z Tereską
       płot malują na niebiesko.
       Hej, ha, hejże, ha!

       Płot malują na niebiesko.

    3.Kaczka w stawie płucze piórka,
       piórka dziobem czyści kurka,
       kot łapkami myje pyszczek,
       a ja co dzień buty czyszczę!
       Hej, ha, hejże, ha!
       A ja co dzień buty czyszczę!

    4.W naszej wiosce każdy powie:
       „Gdzie jest czystość tam jest zdrowie!”
       A że każdy chce być zdrowy,
       więc o brudzie nie ma mowy!
       Hej, ha, hejże, ha!

       Więc o brudzie nie ma mowy!

     

    RELIGIA     19.10.2020 r. 

    T.: Tydzień misyjny.

    W tym tygodniu pamiętamy o dzieciach całego świata, szczególnie o tych, którzy jeszcze nie znają Pana Jezusa lub o Nim mało słyszeli, aby znalazło się wielu odważnych misjonarzy, którzy byliby gotowi do głoszenia Ewangelii. Aby wszyscy ludzie mogli poznać i pokochać Pana Jezusa, który za nas cierpiał, umarł na krzyżu, a przez to niebo nam otworzył. Opowiadanie o pracy misjonarzy i sióstr misjonarek w Boliwii w Ameryce Południowej. Uczymy się piosenki: 

    Gramy w piłkę i skaczemy na skakance,                                                                                                                                                                                                                                          lalki, misie, samochody, to nasz świat,                                                                                                                                                                                                                                            ale sama już zabawa nie wystarczy,                                                                                                                                                                                                                                                gdy poznamy z ewangelii kart. 

    Pana Jezusa, który kocha                                                                                                                                                                                                                                                                  i chce zamieszkać w każdym z nas.                                                                                                                                                                                                                                                Pana Jezusa, który czeka,                                                                                                                                                                                                                                                                kto Go poniesie poprzez świat. / 2 x

    Geografia nam odsłania lądy morza,                                                                                                                                                                                                                                                ukazuje krajobrazy z różnych stron.                                                                                                                                                                                                                                                A wśród śniegów na pustyniach na bezdrożach,                                                                                                                                                                                                                              różni ludzie oczekują wciąż. Ref.: Pana..

    PAŹDZIERNIK

    1. Jesień w sadzie
    2.  Jesień na działce
    3. Nasze zmysły
    4.  O sobie samym
    5. O sobie samym

    Piosenka „Jesień w sadzie i w ogrodzie (sł. i muz. Danuta i Karol Jagiełło)

    1. Już na drzewach w sadzie i grządkach w ogrodzie

             dojrzały przysmaki, które jemy co dzień.

          ref. Bakłażany, patisony, marchew i pietruszka,złota dynia, jabłko, śliwka i dojrzała gruszka.

          2. Pójdziemy z koszami, każdy coś przyniesie.

           Czy już wszyscy wiecie, co nam dała jesień?

           ref.:……..

     

    Zabawa „Prawda to czy plotka?”

    • Na drzewach rośnie szarlotka.
    • Jedzenie owoców jest zakazane.
    • Gruszkę należy myć przed obraniem.
    • Śliwki są jasnoróżowe, a jabłka – kwadratowe.
    • Z winogron robi się sałatkę.
    • W kompocie można znaleźć łopatkę.
    • Owoce są bardzo zdrowe.

    WRZESIEŃ

    1. Witajcie w przedszkolu
    2. Droga do przedszkola
    3. Nadeszła jesień
    4. Co robią zwierzęta jesienią?

    Piosenka „Zbójnicy w przedszkolu”

    1.Tańcowali zbójnicy w przedszkolu!   

    Każdy z nich się wyćwiczył, wyszkolił!

    Tańcowali zbójnicy tu żwawo.

    Każdy dobrze im życzył, bił brawo!

     

    Ref. Tomek macha ciupagą, szczyci się swą odwagą.

    Ania tańczy wspaniale, lecz zgubiła korale.

    Jacek w tańcu aż przysiadł, chce wyróżnić się dzisiaj.

    Krzyś kapelusz poprawił, nie dość mu tej zabawy.

    I Agatka tez fika, aż cos skrzypi w trzewikach.

    Michaś także tu hula, już się czuje jak góral.

    Tańcowali aż miło, spod nóg im się kurzyło.(bis)

     

    2. Tańcowali zbójnicy bez końca,

    groźni, hardzi i dzicy, w opończach.

    Tańcowali zbójnicy z oddaniem, 

    to dopiero jest wyczyn i taniec!

     ref. Tomek macha ciupagą…

     

    Piosenka ” Uwaga -czerwone światło”

    1.Czy to duże miasto, 

    wioska czy osada, 

    kto uważnie chodzi, 

    ten pod nic nie wpada!

    Kolorowe światła

    obok skrzyżowania:

    jedno iść pozwala, 

    drugie iść zabrania.

    Bądźmy uważni!

    Bądźmy ostrożni!

     

    2. Przejście przez ulicę, 

    nie jest trudna sprawą:

    najpierw spójrzmy w lewo, 

    potem spójrzmy w prawo.

    Jeśli nic nie jedzie,

    można iść bezpiecznie.

    Ten drogowy przepis

    trzeba znać koniecznie!

    Bądźmy uważni!

    Bądźmy ostrożni!