Grupa VI - Przyjaciele Bolka i Lolka

  • Informacje grupowe

    Witamy w grupie: „Przyjaciele Bolka i Lolka ”

    Nauczyciele : Alina Dudek , Elżbieta Brodecka
    Pomoc nauczyciela: Marzena Majewska
    J. angielski: pani Klaudia
    Religia: Siostra Regina

    Nasza grupa to :
    Marysia B., Antoś Cz., Bartek D., Franek, Ignaś, Marysia G., Inez, Krystian, Kornelia, Piotruś, Martynka, Amelka, Gracjan, Bartuś P., Gabriela, Antoś P., Hubert, Marcysia, Jasiu, Lilka, Gosia, Varvara. 
    Co słychać w naszej grupie?

    24.06.2021- Piknik rodzinny 

    22.06.2021 – wycieczka do Dalkowa 

    21.06.2021 – Msza święta na zakończenie roku szkolnego 

    1.06.2021  – Dzień Dziecka 🙂

    CZERWIEC 

    04.05. 2021 – Dzień Strażaka i Hutnika

    08.05.2021 – Dzień Bibliotekarza i bibliotek

    11.05.2021 – Dzień bez śmiecenia

    18.05.2021 – Międzynarodowy Dzień Muzeów

    21.05.2021 – Dzień kosmosu

    22.05.2021 – Dzień Praw Zwierząt

    26.05.2021 – Dzień Mamy i Taty (występ ON-LINE)

    MAJ 

    08.03.2021 – Dzień Kobiet

    12.03.2021 – Dzień matematyki

    22.03.2021 Pierwszy dzień wiosny (przychodzimy ubrani na ZIELONO 

    23.03.2021 Dzień wody

    26.03.2021 Dzień autyzmu w przedszkolu (przychodzimy ubrani na niebiesko)

    27.03.2021 Dzień teatru

    MARZEC 

    09.02.2021 – Międzynarodowy dzień pizzy (będziemy piec pizzę)

    10.02.2021 Dzień Poczty

    11.02.2021 Tłusty czwartek

    17.02.2021 Światowy dzień kota

    26.02.2021 Dzień dinozaura

    LUTY 

    Dnia 29.01.  (piątek), w naszym przedszkolu, odbędzie się bal karnawałowy. Prosimy o zapewnienie dzieciom stroju karnawałowego w tym  dniu:)

    STYCZEŃ 

    4-15.2021 Ferie zimowe.

    21. 01. 2021 Dzień babci i Dziadka – występ on line

    GRUDZIEŃ

    04. 12 2020 Dzień Górnika 

    07. 12 2020 Mikołajki

    09 .12 2020 Tetrzyk online pt,, Alicja .Interaktywne spotkanie z bajką.

    18.12. 2020 Spotkanie choinkowe . Występ on -line dla Rodziców.

    21.12. 2020 – Powitanie Zimy kolorem białym.

    LISTOPAD

    05.11.2020- Dzień postaci z bajek

    10.11.2020 – śpiewanie hymnu Polski

    25 11 2020 Dzień Pluszowego Misia

    30 .11 2020 Andrzejki

    PAŹDZIERNIK

     30.10. DZIEŃ DYNI

    WRZESIEŃ:

    18.09.2020 – Ścieżka edukacyjna – segregowanie śmieci

    20.09.2020 – Światowy Dzień Przedszkolaka

    23.09.2020 – Powitanie jesieni kolorem czerwonym ( prosimy aby dzieci miały na sobie element ubioru w kolorze czerwonym)

    25.09.2020 – Dzień Pieczonego Ziemniaka

    30.09.2020 – Dzień Chłopaka

  • Uczymy się i bawimy

    CZERWIEC :

    1.Niby tacy sami, a jednak inni.

    2.Wakacyjne podróże.

    3. Pożegnania nadszedł czas.

    4.Projekt „Zabawki ekologiczne”.

     

    Wiersz Marioli Golc „Słoneczny uśmiech”
    Nadchodzą wakacje,
    słoneczna pora.
    Słoneczny uśmiech
    śle więc przedszkolak.

    I tym uśmiechem
    ze słonkiem razem
    ogrzeje wszystkie
    nadmorskie plaże

    Promienny uśmiech
    prześle też górom,
    by się nie kryły
    za wielką chmurą.

    Ma jeszcze uśmiech
    dla wszystkich dzieci.
    Niech im w wakacje
    słoneczko świeci.

    Piosenka Lato na wakacjach (sł. i muz. Krystyna Gowik)

    Idzie lato poprzez pola,
    roześmiane przyszło do nas, do przedszkola.
    Wita lato wszystkie dzieci:
    „Na wakacje razem ze mną pojedziecie”.

    Ref.: Na na na na na na na na na na na na,
    już wakacji nadchodzi czas.
    Witamy morze, jezioro, łąkę, rzekę, las,
    bo wakacji nadchodzi czas!

    II. Więc walizki spakujemy,
    plecak, piłkę i materac zabierzemy.
    Z mamą, tatą, siostrą, bratem
    po przygodę wyruszymy razem z latem.
    Ref.: Na na na…

     

    MAJ

    1. Nasza Ojczyzna i UE
    2. Łąka w maju
    3. Poznajemy zawody Rodziców
    4. Święto Rodziców

    Piosenka „Wiosna na łące” (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk)

    I. Dziś na łąkę przyszła Wiosna
    w kwiecistej sukience,
    budzi maki i stokrotki,
    jaskry i kaczeńce.

    Ref.: Ptaki trele wyśpiewują,
    świeci ciepłe słońce,
    w rosie kąpią się biedronki.
    Wiosna już na łące!

    II. Świerszcz zielone stroi skrzypce,
    da dziś pierwszy koncert.
    Tańczą pszczoły i motyle,
    żabki i chrabąszcze.

    Ref.: Ptaki…
    III. Tak się wszyscy cieszą wiosną,
    tańczą i śpiewają,
    nawet krecik wyszedł z norki,
    z myszką pląsa żwawo.
    Ref.: Ptaki…

    Wiersz Bożeny Formy „Wiosna”

    Powiał wiatr majowy,
    łąka zapachniała. 
    Świeżą koniczyną 
    pokryła się cała.
    Brzęczą głośno pszczoły, 
    pracują wytrwale.
    Zapylają kwiaty, 
    nie nudzą się wcale.
    Słońce mocno grzeje, 
    świat do życia budzi.
    Dobry czas nastaje 
    dla zwierząt i ludzi.

    „Tata jest potrzebny”– piosenka

    Tata jest potrzebny, żeby przybić gwóźdź,
    tata jest potrzebny, by na spacer pójść.
    Tata jest potrzebny, by przytulić mnie
    i bajkę opowiedzieć, gdy oczy klei sen.

    Ref. Bo tata, tata, tata,
    potrzebny bardzo jest,
    gdy kiedyś spotkam lwa,
    to on uratuje mnie.
    Tata jest potrzebny, aby w piłkę grać,
    tata jest potrzebny, by lizaka dać.
    Tata jest potrzebny, a ja kocham go
    i czuję się bezpiecznie, gdy obok idzie on.
    Ref. Bo tata…..

    „Dla Was” –  piosenka

    1. Moja mama fajna jest
    O tym ja najlepiej wiem.
    Gdy mi smutno jest i źle,
    Zawsze przy mnie blisko jest.
    Ref: Bo mama, bo mama
    Najlepiej wszystko wie.
    Bo mama, bo mama,
    Tak bardzo kocha mnie. 2x
    2. A mój tata to jest ktoś.
    Czasem mi zaśpiewa coś.
    Kiedy wolną chwilę ma,
    chętnie ze mną w piłkę gra.
    Ref: Bo tata, bo tata,
    Najlepiej wszystko wie
    Bo tata, bo tata
    Tak bardzo kocha mnie 2x

    Piosenka Zozi „Dziękuję Mamo! Dziękuję Tato!”

    Uczyliście mnie chodzić

    Uczyliście mnie mówić

    Jak się zachowywać

    Jak zwracać się do ludzi

    Ja mogę na Was liczyć

    Wiem, że mi pomożecie

    Najlepszych mam rodziców

    Na całym wielkim świecie

    Dziękuję mamo, dziękuję tato,

    Za każdą zimę, za każde lato

    Dziękuję mamo, dziękuję tato Za to, że macie dla mnie czas

    Bardzo kocham Was

    A najpiękniejsze chwile

    Są kiedy mnie tulicie

    Dajecie mi buziaki

    Idziemy tak przez życie.

    Co mogę dla Was zrobić?

    Jak mogę się odwdzięczyć

    Jesteście w moim sercu

    Będziecie w mej pamięci.

    Dziękuję Mamo, dziękuję Tato…

     

    KWIECIEŃ

    16.04 2021 Piątek

    Witamy Was w ten zimny deszczowy piątek

    Zaczynamy od rozgrzewki

    https://www.youtube.com/watch?v=m2WsGrvCx_w

    Na wiejskim podwórku” bajka terapeutyczna Tatiany Jankiewicz
    Za górami, za lasami, wśród złotych pól i zielonych traw, na pięknej polanie otoczonej dębami znajdowała się wioska, a na jej skraju małe podwórko, na którym mieszkały zwierzęta. Wśród mieszkańców były czarno-białe krówki, różowe świnki, brodate kózki, żółte kaczuszki, kurki, indyki i milutkie króliki. Życie tam płynęło spokojnie, a zwierzątka żyły w wielkiej przyjaźni. Całe dnie spędzały na zabawach, figlach i psotach. Były dla siebie miłe, dobre i uczynne, często mówiły proszę, przepraszam, dziękuję. Wszystkie zwierzęta bardzo się lubiły i pomagały sobie w trudnych chwilach. Zwierzątka dbały o swój wiejski ogródek, w którym rosły piękne, kolorowe kwiaty. Codziennie troszczyły się o nie, podlewały je, a one odwdzięczały się kolorami, jak tęcza i cudownym zapachem. I tak mijał dzień za dniem, miesiąc za miesiącem…
    Pewnego dnia stało się coś strasznego. Na wiejskie podwórko wkradła się ZŁOŚĆ. Niespostrzeżenie zapanowała nad każdym mieszkańcem podwórka. Szeptała zwierzątkom niemiłe słówka, namawiała do kłótni. Od tego czasu na podwórku zapanował bałagan i hałas. Zwierzęta kłóciły się ze sobą – świnki wyzywały kózki, kaczki wyzywały kurki, a koniki podstawiały kopytka owieczkom i rżały ze śmiechu, gdy te przewracały się. Nie myślały o tym, że komuś może stać się krzywda. Zapominały o magicznych słowach. Nie potrafiły już bawić się razem, krzyczały na siebie, hałasowały i przestały uśmiechać się do siebie. Były dla siebie niemiłe, co bardzo cieszyło ZŁOŚĆ. Zwierzątka zapomniały również o swoim ogrodzie, o kwiatkach, pięknych jak tęcza, które powoli stawały się coraz brzydsze i już tak nie pachniały.
    Wieść o hałaśliwym i skłóconym podwórku rozniosła się po całym świecie i dotarła do dobrej, wiosennej wróżki, która postanowiła pomóc zwaśnionym zwierzętom. Zasmuciła się bardzo ujrzawszy ogródek pełen zwiędniętych kwiatów oraz wykrzywione od złości miny zwierzątek. Czarodziejka prosiła zwierzęta, by zmieniły swoje postępowanie, prosiła ZŁOŚĆ, by ta opuściła wiejskie podwórko i odeszła daleko ,daleko…ale ani zwierzątka, ani ZŁOŚĆ nie słuchały jej. Wtedy wróżka podarowała zwierzętom magiczne pudełko i poprosiła, by złapały w nie ZŁOŚĆ. Zwierzątka bardzo ucieszyły się z prezentu ,ponieważ były już bardzo zmęczone ciągłymi kłótniami. Gdy ZŁOŚĆ spała, złapały ją i włożyły do pudełka. W pudełku Złość zamieniła się w coś miłego i przyjemnego, w coś, co pozwoliło zwierzętom zrozumieć, że o wiele przyjemniejsze jest życie w zgodzie, gdzie nie ma hałasu, kłótni i gdzie panuje przyjaźń…
    Na wiejskim podwórku znowu zapanował ład i porządek…

    ” W zagrodzie Małgosi”-bajka ortofoniczna E. Michałowskiej

    Wieczorem w zagrodzie ciocia Małgosi
    każde zwierzątko o jedzenie prosi.
    Piesek szczeka: Hau, hau, hau.
    Kotek miauczy: Miau, miau, miau.
    Kura gdacze: Kod, ko, dak.
    Kaczka kwacze: Kwa, kwa, kwa.
    Gąska gęga: Gę, gę, gę.
    Ona też chce najeść się.
    Owca beczy: Be, be, be.
    Koza meczy: me, me, me.
    Indor gulgocze: Gul, gul, gul.
    Krowa ryczy: Mu, mu, mu.
    Konik parska: Prr, prr, prr.
    A pies warczy: Wrr, wrr, wrr.
    I tak gra orkiestra ta gra,
    aż Małgosia jeść im da.

      „Na wiejskim podwórku”- zmodyfikowany wiersz S. Kraszewskiego.(spróbujcie zapamiętać
    jak nazywają się dzieci zwierząt występując w wierszu)
    Na podwórko dumne matki prowadziły swoje dziatki:

    Krowa- łaciate cielątko
    Koń- brązowe źrebiątko
    Świnka- różowe prosiątko
    Kurka- pierzaste kurczątko
    Kaczka- płetwiaste kaczątko
    Każda prowadzi swoje dzieciątko!

    Wtem ujrzały pieska Burka, który urwał się ze sznurka.
    Tak się bardzo przestraszyły, że aż dzieci pogubiły.

    Krowa- łaciate cielątko
    Koń- brązowe źrebiątko
    Świnka- różowe prosiątko
    Kurka- pierzaste kurczątko
    Kaczka- płetwiaste kaczątko
    Każda prowadziła swoje dzieciątko!
    Każda zgubiła swoje dzieciątko!

    Wtem gospodarz konna furką wjechał prosto na podwórko.
    Zszedł czym prędzej ze swej furki, zamknął Burka do komórki.
    Lamentują biedne mamy: „Co my teraz zrobić mamy?”

    Wtem z kryjówek wyszły dziatki, odnalazły swoje matki:
    Krowa- łaciate cielątko
    Koń- brązowe źrebiątko
    Świnka- różowe prosiątko
    Kurka- pierzaste kurczątko
    Kaczka- płetwiaste kaczątko
    Każda prowadzi swoje dzieciątko!

    Znalazło mamę każde dzieciątko

    Życzymy Wam miłego weekendu i do zobaczenia  w poniedziałek już w przedszkolu

     

    Witajcie Kochani 🙂

    Pogodna za oknem niestety nie rozpieszcza, ale po porannych ćwiczeniach Wasz humor na pewno się poprawi 😉     https://youtu.be/n7OIPFcyZRU

    Teraz odpocznijcie, proponujemy Wam zabawę konstrukcyjną  „Budujemy domki dla zwierząt”

    Dziecko buduje z klocków domek dla wybranego przez siebie zwierzęcia.

    ZAGADKI 

    Zabawa rozwijająca poczucie rytmu. 
    Dzieci siadają w siadzie skrzyżnym.
    Słuchają zagadek Bożeny Formy, które recytuje rodzic .
    Powtarzają kilka razy za R. kolejne wersy wybranej zagadki w nadanym przez R. rytmie.
    R. recytuje zagadki, dzieci rytmicznie wykonują ustalone gesty.
    Dzieci recytują, równocześnie wykonując ustalone gesty:

    Lubi głośno gdakać, naprzemiennie klaszczą, uderzają w swoje kolana
    kiedy zniesie jajko. (cała zagadka),
    Każdy wie, że jest stałą
    kurnika mieszkanką.
    (kura)
    Zakręcony ogonek, wykonują naprzemiennie cztery uderzenia dłońmi
    śmieszny ryjek ma o podłogę, cztery razy klaszczą (cała zagadka),
    „Chrum, chrum – głośno woła –
    kto jedzenie da?”
    (świnka)
    Na przykład łaciate, przechodzą do pozycji stojącej,
    w oborze mieszkają. wykonują cztery uderzenia o kolana,
    Pasą się na łąkach, wykonują obrót wokół siebie,
    zdrowe mleko dają. wykonują cztery klaśnięcia,
    (krowy)

    Nie pieje, nie gdacze, maszerują w miejscu,
    tylko głośno kwacze.
    Po stawie pływa. wykonują ruchy naśladujące pływanie,
    Jak się nazywa?
    (kaczka)
    Grzebień ma na głowie, przechodzą do siadu na piętach, wykonują
    naprzemienne uderzanie:
    swoim głośnym pianiem raz w swoje kolana, następnie w kolana kolegi (cała)
    wszystkich wczesnym rankiem zagadka).
    budzi na śniadanie.
    (kogut)

    Wiosną rządzą podwórkiem

    Jedne szczekają, drugie gęgają

     Rożne dźwięki wydają

    Jedne są duże drugie malutkie

     Ale wszystkie bardzo milutkie. ( zwierzęta na wsi)

    Zadanie 

    Oglądanie bajki, połączone z aktywnym słuchaniem  „Szukam mamy” – nauka dzieci zwierząt.

      https://www.youtube.com/watch?v=E5bWIQo182c

     Rozmowa na temat opowiadania :

     – Kto szukał swojej mamy?

     – Jakie zwierzęta występują w opowiadaniu?

    – Jak nazywają się dzieci poszczególnych zwierząt z opowiadania?

    • „Ziarenka dla kurki” – zabawa sensoryczna – rozwijanie zmysłu dotyku i ćwiczenie drobnych ruchów ręki.

    Osoba dorosła przygotowuje kilka pojemników wypełnionych: ryżem, drobną kaszą, siemieniem lnianym i chowa kilka ziaren grochu lub fasoli. Dziecko zanurza ręce i wydobywa groch lub fasolę. Wydobyte nasiona można przeliczać.

    Zadanie dla chętnych 🙂

    Dziecko układa puzzle pocięte na 5 części. Należy pociąć wzdłuż linii , następnie przykleić (najlepiej na kolorowy kartkę) ułożony w całość obrazek zgodnie z kolejnością. 

    Miłego dnia 🙂 Do zobaczenia w poniedziałek :):)

    RELIGIA   

    12.04.2021 r.

    T.: Pan Jezus ukazuje Swoje Miłosierdzie.

    Drodzy Rodzice, porozmawiajcie z dziećmi na ten temat: W drugą niedzielę po Wielkanocy obchodzimy drugie bardzo ważne święto, o które prosił sam Jezus przez siostrę Faustynę. Pan Jezus po swoim Zmartwychwstaniu ukazywał się Apostołom wiele razy. Ale apostoł Tomasz nie chciał w to uwierzyć i dlatego Pan Jezus ukazał mu się szczególnie pokazując mu swoje ręce i przebity bok, aby go upewnić, że to rzeczywiście ten sam Pan Jezus. Przez wiele wieków Pan Jezus ukazywał się różnym ludziom, a między innymi siostrze Faustynie. Dał jej trudne zadanie do spełnienia, aby ogłosiła światu Boże Miłosierdzie. Można to zobaczyć w podanym niżej filmie. 

    Św. Faustyna – z serii „Aureola – od Stanisława do Karola” – film nie tylko dla dzieci…

    13.04.2021

    Witajcie we wtorek 🙂

    Na dobry humor trochę ruchu   https://youtu.be/izQ5IAmTaFA

    Teraz odpocznijcie , polecamy Zabawę paluszkową    https://youtu.be/xaf9qPkQwA8

    W poszukiwaniu zieleni

    –  Zabawa: Grasz w zielone?

    Dz. odpowiada: Gram, -Masz zielone ?

    -Dz. Mam, po czym pokazują na swoim ubraniu kolor zielony,

    (w następnej kolejności szukają koloru zielonego w domu),

    wśród zabawek, wymieniają rośliny, warzywa , owoce w kolorze zielonym itp.

    Słuchanie piosenki Na podwórku           https://youtu.be/An265-G0WOs

    (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk). Rozmowa na temat piosenki.

    I .Na podwórku na wsi
    jest mieszkańców tyle,
    że aż gospodyni
    trudno zliczyć ile.
    Ref.: Kury, gęsi i perliczki,
    i indyki, i indyczki.
    Jest tu kwoka z kurczętami,
    mama kaczka z kaczętami.
    Piękny kogut Kukuryk
    i kot Mruczek,
    i pies Bryś.
    Więc od rana słychać wszędzie: kukuryku, kwa, kwa, gę, gę,
    hau, hau, miau, miau, gul, gul, gul –
    podwórkowy chór.

    II. Koń kasztanek w stajni,
    a w oborze krowa,
    tam w zagrodzie owce
    i brodata koza.
    Ref.: Kury, gęsi i perliczki…
    III. A tu są króliki:
    i duże, i małe,
    łaciate i szare,
    i czarne, i białe.
    Ref.: Kury, gęsi i perliczki…

    Rodzic zadaje dzieciom pytania dotyczące tekstu piosenki.
    −− Gdzie mieszkają zwierzęta, o których jest mowa w piosence?
    −− Jakie zwierzęta mieszkają w wiejskiej zagrodzie?
    N. rozmawia z dziećmi na temat wyglądu, zwyczajów i charakterystycznych głosów, które
    wydają wymienione w piosence zwierzęta.

    Karta pracy, cz. 4, s. 3.
    Rysowanie szlaczków po śladach, a następnie – samodzielnie. Rysowanie po śladzie drogi kury
    do kurnika.

    Miłego dnia !!!:)

    Witajcie Kochani w nowym tygodniu 🙂

    12.04.2021

    Tematem zabaw na ten tydzień będzie :” Wiosna na wsi”.

    Na początek kilka  ćwiczeń porannych:

    • „Przestraszone kurczątka” – dzieci są kurczątkami. Swobodne poruszają się w różnych kierunkach pokoju. Na hasło: Uwaga, kot! uciekają do kurnika (wyznaczone miejsce w pokoju), wydając odgłosy: pi, pi, pi. Hasło: Nie ma kota, jest sygnałem do ponownego wykonywania ruchów.
    • „Kaczuszki szukają ziarenek” – dzieci są kaczuszkami. Chodzą po pokoju małymi krokami, kołysząc się na boki; co pewien czas wykonują skłony tułowia w przód-zbierają ziarenka-i prostują się.
    • „Kogut zasypia” – dzieci w siadzie klęcznym, wykonują skłony tułowia w dół, z dotknięciem głową kolana-kogut chowa głowę w piórka. Potem powoli prostują i ustawiają głowy prosto.
    • „Na grzędzie” – dzieci są kurkami. Przechodzą, stawiając nogę za nogą, po wyznaczonej linii. 

     Zabawa ruchowa przy piosence „Kaczuszki”. Dzieci ilustrują piosenkę ruchem zamieniając się w kaczuszki.

    https://www.youtube.com/watch?v=zW1_ANe0l94

    Prosimy Rodziców o przeczytanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej – Zaremby „Uparty kogut”.
    •• Wyjaśnienie znaczenia słowa uparty.
    R. pyta:
    −− Kogo nazywamy upartym?
    −− Czy zwierzęta też mogą być uparte?
    −− Czy znacie takie zwierzęta?
    •• Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby Uparty kogut.
    Książka (s. 62–65) 
    Podczas słuchania opowiadania, dzieci oglądają ilustracje.

    Rodzina Ady i Olka wybrała się do cioci na wieś. Wszyscy byli zachwyceni celem podróży.
    Tylko mama wydawała się trochę zakłopotana i lekko zaniepokojona.
    – Nie pamiętam, kiedy ostatnio byłam na wsi. Chyba bardzo dawno temu. Czy będą tam
    wszystkie wiejskie zwierzęta? – wypytywała tatę.
    – Oczywiście, jak to w gospodarstwie. Będą krowy i cielęta. Świnie i prosięta. A zamiast koni
    i źrebiąt – dwa traktory. Traktorów chyba się nie obawiasz? – spytał żartem tata.
    Mama tylko się uśmiechnęła. – Oczywiście. Nawet rogaty baran mnie nie wystraszy. Jestem
    supermamą.
    – Będą też kury, gęsi, kaczki, indyczki. Zgroza – ciągnął tata żartobliwym tonem.
    Samochód wjechał na podwórko. Ada i Olek pierwsi przywitali się z ciocią i wujkiem i natychmiast
    zaczęli się rozglądać za zwierzętami.
    – Lola ma szczeniaki! Mogę się z nimi pobawić? – spytał Olek i już był przy kudłatej kundelce
    i czwórce jej szczeniąt. Ada nie mogła do niego dołączyć, ponieważ ma uczulenie na sierść.
    Wybrała się więc na spacer po podwórku.
    – Ko, ko, gę, gę, kwa, kwa – witały ją kury i kurczęta, gęsi i gąsięta, kaczki i kaczęta. Ada
    z powagą odpowiadała im: „dzień dobry”, „witam państwa”, „przybijemy piątkę?”.
    – Ojej, jaka piękna kózka! – Ada usłyszała zachwycony głos mamy.
    – To koźlątko. Ma zaledwie kilka dni – powiedział wujek.
    – Prześliczny maluszek – stwierdziła z podziwem mama.
    Koźlątko nie poświęciło mamie uwagi, za to kury podniosły wielki krzyk na jej widok. Obgdakały
    ją z każdej strony… i sobie poszły. Został jedynie kogut. Wbił wzrok w barwną sukienkę
    mamy w duże czerwone koła i patrzył jak zauroczony.
    – Lubi czerwony kolor – stwierdziła z zadowoleniem mama.
    – Hm, obawiam się, że wręcz przeciwnie – powiedział tata.
    Kogut nastroszył pióra i nieprzyjaźnie zatrzepotał skrzydłami.
    – Nie przepada za czerwonym. Kiedyś wskoczył mi na głowę, bo byłam w czerwonym kapeluszu
    – powiedziała ciocia. – Ale to zdarzyło się tylko raz – dodała uspokajająco.
    Po chwili wszyscy z wyjątkiem mamy zapomnieli o kogucie. Uparte ptaszysko nie odstępowało
    jej na krok.
    – Idź sobie – odpędzała go, jednak kolor czerwony na sukience przyciągał uparciucha jak
    magnes.
    – Nie bój się, mamo – Ada dodała mamie otuchy.
    – Dam sobie radę. – Mama bohatersko przeszła między kaczkami, kurami, minęła nawet
    gąsiora, ale gdy spojrzała za siebie, ponownie ogarnął ją niepokój. Kogut wciąż był tuż-tuż
    i wojowniczo stroszył pióra.
    – Bywa uparty jak oślątko – westchnęła ciocia. – Wracaj do kurnika, uparciuchu.
    – No właśnie! – powiedziała stanowczo mama.
    Obie, mama i ciocia, weszły do domu. Niezadowolony kogut grzebnął pazurem i wrócił do
    kurnika. Tymczasem tata z wujkiem założyli na głowy kapelusze z siatką na twarz i poszli zajrzeć
    do uli w sadzie.
    Ada unikała pszczół od czasu, gdy minionego lata została użądlona w stopę. Wolała przechadzać
    się pośród żółtych kaczuszek, które nie żądlą i są mięciutkie. Nawet nie zauważyła upływu
    czasu. Zbliżała się właśnie pora dojenia krów, więc ciocia poszła przygotować dojarki. Olek wciąż
    bawił się ze szczeniętami, a tata i wujek zapomnieli o wszystkim, tak bardzo zajęli się sprawdzaniem
    pszczelich uli. Znudzona mama postanowiła do nich dołączyć. Jednak żeby dotrzeć do furtki prowadzącej
    do sadu, musiałaby przejść obok kurnika. Co będzie, jeśli kogut ją zobaczy? Wolała tego
    uniknąć. Postanowiła przechytrzyć nieprzyjaznego ptaka i przedostać się do sadu przez płot.
    Jakież było zdziwienie Ady, gdy zobaczyła mamę wspinającą się na ogrodzenie. Pokonanie
    płotu, kiedy ma się na sobie odświętną sukienkę, nie jest łatwe, jednak mamie się to udało. Co
    prawda w rajstopach poleciało oczko, a sukienkę lekko rozdarła, ale kto by się tym przejmował.
    – Oczko ci ucieka, łap je! – zażartował tata na widok żony.
    – To nic takiego. Wykiwałam koguta – powiedziała szeptem, zadowolona z siebie mama.
    Chwilę później Ada zobaczyła koguta, który bez trudu przefrunął nad płotem i wylądował
    w sadzie.
    •• Rozmowa na temat opowiadania.
    −− Czy mama Olka i Ady była wcześniej na wsi?
    −− Z kim bawił się Olek?
    −− Co robiła Ada?
    −− Jaki ptak zainteresował się mamą? Dlaczego?
    −− Czym zajęli się tata z wujkiem?
    −− Jak mama przechytrzyła koguta? Czy jej się to naprawdę udało?

    Zachęcamy do obejrzenia filmiku —–>>> https://youtu.be/efqoaJvBjWU

    Zabawa z rymami „Dopowiedz i zrób”
    Rodzic mówi zdania, których zakończenia – słowa do rymu – dopowiadają dzieci (części ciała). Dzieci wykonują czynność, o której jest mowa w zdaniu.

                   Powiedz: prosię i podrap się po … nosie.
                   Powiedz: koń i wyciągnij do mnie… dłoń.
                   Powiedz: krowy i dotknij palcem … głowy.
                   Powiedz: króliczki i nadmij … policzki.
                   Powiedz: kaczuszka i dotknij łokciem …brzuszka.
                   Powiedz: psy i klaśnij raz, dwa, …trzy.

     Dowolny taniec przy piosence  „Dziadek fajną farmę miał”  https://www.youtube.com/watch?v=fUX5kYzzi5Q

    Na koniec dla chętnych. Obrysuj krówkę po śladzie, następnie pokoloruj.

    Miłego dnia  🙂

    06.04.2021 r.

    T.: Pan Jezus Zmartwychwstał i okazał nam Swoje Miłosierdzie.                                                                                                                                                                                             Drodzy Rodzice: porozmawiajcie z dziećmi o przeżytych Świętach w Waszych rodzinach, o znaczeniu pisanek, jako symbolu zmartwychwstania Chrystusa. Baranek jest symbolem samego Pana Jezusa, który cicho szedł na mękę jak baranek, nie narzekał, nie buntował się, nie krzyczał, ani nie złościł się na nikogo. Kolory jasne, wiosenne, ukazują nowe życie wiosenne, symbolizują nowe życie, jakie przyniósł nam Chrystus przez Swoją śmierć i Zmartwychwstanie. Kolejna Niedziela Wielkanocna przed nami, to Niedziela Miłosierdzia. Pan Jezus ukazuje największy Dar, jaki Pan Jezus nam wyjednał Swoją Męką, Śmiercią i Zmartwychwstaniem. Proponuję oglądnięcie z dziećmi filmiku z podanego niżej linku; Link: Niedziela miłosierdzia – Ewangelia ➤ Niewierny Tomasz

    Tematy na kwiecień:

    1. Wiosenne powroty.
    2. Wiosna na wsi.
    3. Dbamy o przyrodę.
    4. Moje miasto – mój region

    Piątek 09.04 2021

    Witajcie kochani w piątek

    1 .Dzisiejszy dzień rozpoczniemy od ćwiczeń  z Kubusiem Puchatkiem. https://www.youtube.com/watch?v=LUhapiC-Reo

    2Ćwiczenie Dmuchamy na lusterka.

    Dzieci biorą do rąk lusterka, dmuchają na ich powierzchnie ustami, wycierają lusterka chusteczkami, dmuchają na nie nosami. Potem dmuchają na powierzchnie lusterek długo, krótko, na przemian: krótko ustami, długo – nosem.

    3.Zabawa Robimy miny.

    Dzieci nadal mają lusterka. Najpierw robią różne dowolne miny. Potem pokazują miną, że jest im: smutno, wesoło, że je coś rozzłościło, przestraszyło.

    4. Mamy nadzieję, że wiecie, jakie ptaki przylatują wiosną do Polski. Rozwiążcie proszę o nich zagadki, a nazwy ptaków podzielcie na sylaby (rodzic odczytuje zagadki}

    1. Nogi ma czerwone, cienkie jak patyki,
    A po nasze żabki przybył aż z Afryki. (bocian)

    2. Śpiewa wysoko piosenki do słonka,
    Głos ma podobny do drżenia dzwonka. (skowronek)

    3. Ten ptaszek, choć tak malutki,
    Wielkie na niebie czyni kółka,
    A nazywa się ……….. (jaskółka)

    4. Siedzi sobie na buku
    Woła kuku, kuku. (kukułka)

    5. Wraca do budki lęgowej na drzewie
    I czeka z radością na panią szpakową. (szpak)

    Życzymy miłego weekendu.

     

    Czwartek 08.04.2021

    Opowieść ruchowa przy muzyce – Wycieczka na wieś.
    Prosimy o włączenie wesołej melodii, bębenek.
    Nadeszła wiosna. Na wsi jest zielono i radośnie. (Dziecko maszeruje za R. w rytmie wybranego
    przez niego nagrania wesołej melodii). Odwiedzamy wiejską zagrodę. Straszny tutaj gwar.
    Widać domowe zwierzęta: owce, krowy, świnie, kaczki, gęsi, kury, indyki. (R. wymienia nazwy
    gatunków zwierząt, dzieci naśladują ich charakterystyczne głosy).
    Patrzcie, przyfrunęły bociany. Wysoko na dachu domu mają swoje gniazdo. (Dziecko robi daszek
    nad oczami, spoglądają w górę. Następnie w rytmie bębenka poruszają się za R., naśladując
    charakterystyczne ruchy i klekot bociana).
    Za płotem gospodarstwa widać pole. Rośnie na nim zboże. Zamieniamy się w trawy i kłosy
    zbóż. (Dziecko przechodzi do przysiadu, słychać ciche dźwięki bębenka. Na hasło: Rośniemy,
    dźwięki stają się coraz głośniejsze, dziecko powoli wstają).
    Na łące pojawiają się zające. Małe zajączki chcą się bawić. Chowają się w trawie. Widać ich duże
    uszy. (Charakterystyczny rytm bębenka zachęca do podskoków – dziecko naśladuje ruchy zajączków.
    Ponownie słychać nagranie wesołej melodii). W ogrodach kwitną piękne kwiaty, ich kielichy
    otwierają się do słoneczka. (Unoszą ręce w górę, naśladują otwierające się do słońca kielichy
    kwiatów). Za domem jest sad. Przez chwilę odpoczniemy w cieniu drzew, słuchając świergotu ptaków.
    (Dziecko kładą się na plecach. Umieszczają ręce na przeponie i miarowo oddychają).

    Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza Teresy Fiutowskiej „Podwórkowa awantura”.
    Kura gdacze, kaczka kwacze –
    goni kurę mokrą raczej.
    Gęś też syczy, kogut pieje.
    Gwałtu! Rety! Co się dzieje?
    Ryczy krowa, świnia kwiczy,
    a indyk się rozindyczył.
    Kot mysz goni, głośno miauczy.
    – Dość awantur! Już wystarczy!
    Tak pies Burek głośno szczeka
    i już słychać go z daleka.
    Koza meczy:
    mee, mee, mee…
    – Czego psisko mądrzy się?

    Dla ochłody – wiadro wody
    poleją na głowy, brody!
    Wyszły z mody awantury!
    A sio, gęsi, a sio, kury! –
    Powiedziała, co wiedziała,
    białą brodą pokiwała,
    pochyliła nisko rogi.
    – Cisza! Spokój! Zejść mi z drogi!
    Awantura się skończyła,
    bo ta koza groźna była.

    R. wyjaśnia niezrozumiałe zwroty, a następnie pyta:
    −− Które zwierzęta brały udział w podwórkowej awanturze?
    −− Jakie zwierzę próbowało je uspokoić? W jaki sposób to zrobiło?
    R. zwracają uwagę na głosy, jakie wydawały zwierzęta.

    Dokończcie podany rytm:)

    Chętne dzieci, mogą wykonać kartę pracy, cz. 4, s. 7.
    Olek i Ada zastanawiają się, która tasiemka jest dłuższa. Zastanówcie się, jak to sprawdzić.
    Kolorowanie tasiemek. Kończenie rysowania kurcząt według wzoru. Kolorowanie trzeciego
    kurczęcia, licząc od prawej strony.

    Życzymy Wam miłego dnia:)

    Środa 07.04 2021

    Witajcie Kochane dzieci .

    Zaczynamy od rozgrzewki przy muzyce. Cała rodzina może bawić się do piosenki  „Ręce w górę”.https://www.youtube.com/watch?v=GS1qV8M32Gk

     Poproście Rodziców o przeczytanie opowiadania A. Widzowskiej pt. „Powrót bociana” .

    Olek pojechał na kilka dni do babci i dziadka. Pogoda była piękna, a w powietrzu czuło się zapach nadchodzącej wiosny. Nadchodził czas powrotu ptaków, które odleciały do ciepłych krajów. –Widzisz, co jest na dachu stodoły u sąsiada? –zapytał dziadek. –Jakieś gałęzie. Dlaczego są tak wysoko? –zapytał chłopiec. –To jest gniazdo bociana. –Dziadku, tam nikogo nie ma. –Jego mieszkańcy na pewno są teraz na łące i szukają pożywienia. –Szkoda, że nie mamy wysokiej drabiny. Ja bym tam wszedł –powiedział chłopiec. –Mogłyby się nas wystraszyć i opuścić gniazdo. Nie wolno przeszkadzać ptakom. –Nie widać ani jednego bociana. Może zostały w Afryce? –Z pewnością wróciły. Wkrótce z jajek wyklują się małe bocianiątka. A może nawet już się wykluły. –I one też kiedyś odlecą? –Tak, kiedy trochę podrosną i nabiorą sił. –Ja bym tak nie umiał, chociaż już urosłem –stwierdził Olek. –Ja też nie –odparł ze śmiechem dziadek. –Brakuje nam skrzydeł. –I dziobów –dodał chłopiec. Po drodze dziadek opowiadał Olkowi o ptakach, które odlatują przed nastaniem zimy, i wymienił czajki, jerzyki, słowiki, szpaki, skowronki, żurawie, jaskółki i bociany. –Jerzyki? –zdziwił się chłopiec. –Przecież jeże nie latają! –Jerzyki to gatunek ptaków. Tylko nazwa jest podobna, choć inaczej się ją zapisuje. Nagle nad ich głowami przeleciał bocian, a potem drugi. Wylądowały prosto w gnieździe. –Miałeś rację, dziadku! –zachwycił się Olek. –Już są! Skąd wiedziałeś? –Wczoraj słyszałem ich klekotanie: kle, kle, kle. –Kle, kle, kle! –powtórzył Olek. Po powrocie do domu babcia poczęstowała ich pyszną szarlotką, a kiedy usłyszała historię o bocianach, od razu znalazła kolorową książkę i przeczytała Olkowi wierszyk:

    Kle, kle Klekotaniem

    zbudził bociek

     całe gniazdo swoich pociech.

    Kle, kle dzwoni

    w ptasich główkach

     niczym głośna ciężarówka!

     –Znowu tatko tak klekoce,

     że zarywa boćkom noce?

    Czemu tatuś nasz kochany

     taki dziś rozklekotany?

    Bocian skrzydłem dziób zasłania,

    sen miał nie do wytrzymania!

    –Ach, obudźcie mnie już, błagam

    bo was chciała połknąć żaba!

    Opowiadanie warto wzbogacić rozmową z dzieckiem na temat wysłuchanego tekstu. Rodzic może zadać następujące pytania:-Dokąd pojechał Olek?

    −Gdzie miał swoje gniazdo bocian?

    −W jaki sposób przychodzą na świat małe bociany?

    −Po czym dziadek poznał, że przyleciały bociany?

    −Jakie ptaki odlatują na zimę do ciepłych krajów i wiosną wracają do Polski? (W tym momencie warto pokazać dzieciom zdjęcia omawianych ptaków.)

    Budki lęgowe dla ptaków –zabawa konstrukcyjna

    Rodzic informuje dziecko, że budki lęgowe imitują dziuple w drzewach i dlatego zamieszkują w nich ptaki. Następnie zachęca swoją pociechę do wykonania budek lęgowych z różnego rodzaju klocków

    Osłuchanie się z piosenką „Zielona wiosna”(sł. i muz. D. i K. Jagiełło) https://www.youtube.com/watch?v=VR50rxz_wGM

    1.Nad brzegiem rzeki żabki siedziały

     i coś do ucha sobie szeptały

    Kum, kum, kum, kum, kum, kum

     kum, kum, kum, kum, kum, kum,

     kum, kum, kum, kum, kum.

    2.Przyleciał bociek, usiadł na płocie

     i do drugiego bodzka klekoce.

    Kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle,

     kle, kle, kle,kle, kle, kle,

    kle, kle, kle, kle.

    3.Wszystko usłyszał mały wróbelek

    i przetłumaczył na ptasie trele

    Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir,

    ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir,

    ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir,

    Wiosna, wiosna, znów przyszła

    wiosna, wiosna, wiosna jest  już wśród nas

    −Jak szeptały żaby?

    −Jak klekotał bociek?

    −Jakie odgłosy wydawał wróbelek?

    −Kto jest już wśród nas?

    −Jaka według Ciebie jest wiosna?

    Na zakończenie rodzic ponownie włącza piosenkę i zaprasza do swobodnej improwizacji ruchowej –dziecko tańczy według swojego pomysłu. Życzymy miłej zabawy.

    Wtorek 06.04 2021

    Witajcie po świętach 🙂 Mamy nadzieję, że jesteście wypoczęci i szczęśliwi:) 

    W tym tygodniu nasze tematyki związane będą z wiosennymi powrotami. 

    Po świątecznych pysznościach przyda się trochę ruchu – poćwiczcie razem z rodzicami bądź rodzeństwem.

    Ćwiczenia poranne.

    a) Zabawa na powitanie Witamy się różnymi częściami ciała.

    Dziecko poruszają się w rytmie wystukiwanym przez rodzica. Podczas przerwy rodzic mówi,
    jakimi częściami ciała będą witały się dzieci, np.: Witamy się łokciami. Witamy się kolanami.
    Witamy się stopami. Dzieci dotykają się tymi częściami ciała.

    b) Ćwiczenie ramion Prasujemy ubrania.
    Dzieci naśladują prasowanie żelazkiem, naprzemiennie: prawą ręką i lewą ręką.

    c) Ćwiczenie dużych grup mięśniowych Zakładamy ubrania.
    Dzieci naśladują wkładanie elementów ubrania, o których mówi rodzic.

     
    d) Ćwiczenie pamięci ruchowej Przeglądamy się w lustrze.
    Dzieci ustawiają z rodzicem. Rodzic pokazuje ruchy, dziecko je naśladuje.

     
    e) Ćwiczenia nóg Idziemy na spacer.
    Dzieci maszerują po pokoju, przy nagraniu wybranej piosenki.

    (23) Małgorzata Kosik (DJ MIKI) – Boogie Woogie (Taniec dla dzieci) – YouTube

     

    Słuchanie opowiadania Hanny Zdzitowieckiej „Gdzie budować gniazdo?”

    – Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci –
    powiedział dzięcioł.
    – Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek.
    – O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu…
    – Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny,
    pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory –
    świergotała jaskółka.
    – Sit, sit – powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na
    ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek
    buja nim jak kołyską…
    – Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni – zaćwierkał stary wróbel.
    – Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać ukrytych
    w ziemi owadów. Ba, są nawet ptaki budujące gniazda tylko w norkach, w ziemi albo wprost
    na wodzie… Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele
    w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie – pod rynną, trzecie… hm…
    trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte – szpakom. Owszem, dobrze się czułem w ich
    budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam
    kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na gniazdo, miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi tego kącika.
    • Rozmowa na temat opowiadania.
    − Które ptaki rozmawiały o gniazdach?
    − Jakie gniazdo zachwalał dzięcioł, a jakie skowronek?
    − Jakie gniazdo zachwalała jaskółka, a jakie remiz?
    − Co powiedział wróbel na temat gniazd?
    − Z czego ptaki robią gniazda?
    • Karta pracy, cz. 3, s. 62 (kto zabrał)
    Słuchanie nazw ptaków, oglądanie ich gniazd. Określanie różnic i podobieństw między
    gniazdami. Kończenie rysowania bocianów według wzoru.
    • Oglądanie zdjęcia bociana.
    • Podanie jego nazwy, dzielenie jej na sylaby, określanie pierwszej głoski i ostatniej głoski.
    • Określanie cech ptasich na podstawie bociana (dziób, skrzydła, ciało pokryte piórami, fruwa, ma ogon itp.).
    • Naśladowanie głosu bociana.
    • Wizualizacja – Jestem bocianem.

    Wykonanie bociana (23) Jak zrobić bociana? – dla dzieci – YouTube

    Zachęcamy Was do spacerku!

    Miłego dnia!!!

     

     

     

    Wielkanocną radość ślę dla Ciebie dziś,
    którą śpiewa każdy ptak, kwiat i liść,
    którą wiosna niesie dla każdego z nas
    Z cudem Zmartwychwstania w ten niezwykły czas.
    Wielkanocne szczęście ślę w piosence Ci,                                     
    niechaj rozpromieni Twoje troski i łzy,
    niechaj w Twoje serce Wielkanocna pieśń,
    wniesie wielką radość i nadziei treść.
    Wielkanocne Święta niechaj w domu Twym
    rozgoszczą się Zmartwychwstania blaskiem i spokojem,
    niech się wszystkie serca miłością podzielą
    Wielkanocną pieśnią , cudem i nadzieją.

     

    KOCHANE DZIECI 🙂 

    W TYM SZCZEGÓLNYM CZASIE, KIEDY NASZE KONTAKTY SĄ OGRANICZONE ZAPRASZAMY WAS DO ŚLEDZENIA NASZEJ STRONY:)  BĘDZIEMY UMIESZCZAĆ DLA WAS PROPOZYCJE ZABAW RUCHOWYCH, PLASTYCZNYCH, MUZYCZNYCH I WIELE INNYCH:)

    W TYM TYGODNIU NASZE ZABAWY ZWIĄZANE BĘDĄ Z NADCHODZĄCYMI ŚWIĘTAMI WIELKANOCNYMI .

    2.04 2021 Piątek

    Wielkanoc to radosne i pełen wiosennych kolorów święta. Czy znasz wielkanocne symbole oraz tradycje? Sprawdź to rozwiązując nasze świąteczne zagadki – rymowanki.

    1 Jest pyszna i słodka, lukrem polana,

    na Wielkanocnym stole czeka na nas od rana

    W wielkanocnym koszyku jest ich bez liku.

    Kolorowe i malowane – rożnie ozdabiane.

    Co to takiego?

    1. Co to za gałązka, co kotków ma bez liku

    i chociaż nie zamruczy – miła jest w dotyku?

    3.Co to za święto dzieci kochane?

    Wszystko już w domu wysprzątane.

    Bazie kotki na spacerze pozbierane.

    Jajeczka na kolorowo pomalowane.

    W domu upieczone kolorowe mazurki i ciasteczka.

    A w ogrodzie schowane różne gniazdeczka.

    Wszędzie żółte kurczaki biegają.

    A w trawie zajączki nawet hasają!

    I jeszcze z masła baranek stoi na stole I z żonkilami stroiki w pięknym kole.

    4.Skacze, kica po zielonej łące.

    Uszka ma duże i sterczące.

    Koszyczek pełen pisanek trzyma,

    bardzo wesoła jego mina.

    Dzieci bardzo go kochają,

    bo słodycze od niego dostają.

    Kto to taki?

    5.Kurka je zniosła,

    Mama ugotowała,

    a mała Kasia pomalowała.

    Co to takiego?

    6.Upleciony ze słomy, z wikliny,

    w nim jajka, sól, wędliny,

    w Wielką Sobotę do kościoła z nim chodzimy,

    a w niedzielę śniadanie przy nim spędzimy.

    7.Biały, mięciutki, piękną ma wełenkę,

    z której można na drutach zrobić czapkę lub sukienkę.

    Kto to taki?

    Porządki Pana Języczka – ćwiczenia logopedyczne

    Dziecko wykonują ruchy językiem ilustrując opowiadanie rodzica:

    – Pan Języczek „zamiatają” wszystkie kąty w buzi,

    – Pan Języczek maluje policzki wewnątrz,

    – Pan Języczek myje okna – dziecko oblizuje najpierw górną, później dolną wargę,

    – Pan Języczek maluje podniebienie, próbuje namalować na nim gwiazdki,

    – Pan Języczek sprząta po malowaniu – dziecko ponownie wymiata językiem wszystkie kąty w buzi,

    – Pan Języczek wietrzy mieszkanie – dziecko nabiera powietrze nosem, wypuszczają ustami

    Zabawa – plan świątecznych porządków

    Dziecko tworzy z pomocą rodzica listę świątecznych porządków do wykonania (czynności, w których dziecko może uczestniczyć). Rodzic zapisuje je na kartce, przed każdą czynnością rysując kwadrat (aby dziecko mogło odznaczyć czynność po wykonaniu). Dziecko może wykonać ilustracje czynności obok każdego punktu. Następnie listę można powiesić w widocznym miejscu, a zadaniem dziecka jest odznaczenie każdej wykonanej czynności po jej wykonaniu.

    Praca plastyczna – wielkanocny wianek ozdobny

    Dziecko wykonuje wielkanocną ozdobę – wianek. Na podstawie wyciętej z tektury lub grubego papieru, dziecko przykleja ozdoby – piórka, wykonane przez siebie kwiaty z bibuły, wycięte z kolorowego papieru jajeczka i kurczaczki, itp. Po wykonaniu pracy wiesza ją w wybranym miejscu w domu.

    1.04.2021

    Witajcie Kochani:)

    Na początek proponujemy Wam trochę ruchu. Skopiujcie link z Rodzicami i do dzieła ! Zabawy i ćwiczenia ze Świeżakami – YouTube

    Zapraszamy do zabawy z wierszykiem pt. „Pięć zajączków” – spróbujcie pokazywać ilość zajączków na paluszkach, a może po kilku powtórzeniach ktoś zapamięta część wierszyka?

    Zabawa paluszkowa „ZAJĄCZKI”
    Pięć zajączków małych kica na polanie. /dziecko trzyma otwartą dłoń i porusza wszystkimi palcami/
    Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie? /palcami drugiej dłoni zamyka palec pierwszy, pozostałe trzyma wyprostowane/
    Pięć zajączków małych kica na polanie /ponownie porusza palcami/,
    gdy się dwa schowają. Ile tu zostanie? /tym razem zamyka 2 palce/
    Pięć zajączków małych kica na polanie /ponownie porusz palcami/,
    jak się trzy schowają. Ile tu zostanie? /tym razem zmyka 3 palce/
    Pięć zajączków małych kica na polanie /porusz wszystkimi palcami/.
    jak odejdą cztery. Ile tu zostanie? /zamyka cztery palce/.
    Pięć zajączków małych kica na polanie. /porusza wszystkimi paluszkami/.
    Kiedy pięć się schowa ile tu zostanie? /zamyka i przytrzymuje wszystkie palce/.
    Pięć zajączków małych już do mamy kica. /ponownie porusza wszystkim palcami/.
    Kocha je ogromnie mama zajęczyca. /zaplata palce obu dłoni i lekko kołysze splecionymi dłońmi/.

     

    Poniżej link na ćwiczenie  spostrzegawczości   “Kolorowe pisanki”
    https://view.genial.ly/605a0d51d7fa4e0d736d196b/interactive-content-cwiczymy-spostrzegawczosc-z-pisankamiby-anna-swic

    Nie zapomnijcie o spacerku!!!

    31.03 2021Środa

    Zbliżająca się Wielkanoc to doskonała okazja nie tylko do wspólnego tworzenia ozdób, dekoracji świątecznych, ale także do wspaniałej zabawy połączonej z nauką.

    Jak wiecie nieodłącznym symbolem Świąt Wielkanocnych są jajka.

    Skąd mamy jajka? Kto wykluje się z jajka?  Z czego składa się jajko ? Co można z niego zrobić?  Na pewno znacie odpowiedź na te pytania , ale popatrzcie na film

     

    ZABAWY BADAWCZE Z JAJKIEM

     Proponujemy Wam dzisiaj kilka zabaw z jajkiem, pomogą one uzyskać odpowiedź na trudne pytania. Czy uda się przecisnąć jajko przez szyjkę butelki, co się stanie gdy włożymy je do octu, kiedy jajko nie tonie? Zapraszamy do wykonania eksperymentów.

    KRĘCONE JAJKA– przygotujcie 2 jajka – jedno surowe drugie ugotowane, połóżcie je na stole i mocno zakręćcie jednocześnie. Które jajko kręci się szybciej i dłużej, jak myślicie, dlaczego tak jest?

    SPACERUJĄCE JAJKO– do szerokiego słoika należy wlać wodę, potem delikatnie włożyć jajko, następnie wsypać sól i zamieszać- co dzieje się z jajkiem. Można dosypać więcej soli, obserwować ,,zachowanie” jajka

    CZARY-MARY Z JAJKIEM-przygotować butelkę , jajko na twardo, świeczkę urodzinową.. Należy obrać ugotowane  jajko, dziecko próbuje włożyć jajko do butelki, jajko się nie mieści. Należy wbić w jajko (z wąskiej) strony świeczkę urodzinową, zapalić ją i nałożyć na nią butelkę, po zgaśnięciu świeczki jajko zostanie zassane do środka butelki.

    GUMOWE JAJKO– przygotować: surowe jajko, słoik, ocet. Do połowy słoika należy wlać ocet, w to składamy jajko, odstawiamy na 24 godziny, obserwując co jakiś czas co dzieje się z jajkiem. Po odczekaniu doby ostrożnie wyjmujemy jajko ze słoika (jest śliskie). Jajko nie ma skorupki, podświetlając je można zobaczyć gdzie jest żółtko. Jajko jest elastyczne odbija się jak piłeczka ( na blacie stołu).

    Zapraszamy również do obejrzenia filmu Eksperymenty z jajami

     

    Moi drodzy, na stole wielkanocnym nie może zabraknąć pisanek, wiem, że macie mnóstwo świetnych pomysłów, bierzemy się do pracy- malujemy, wyklejamy, kolorujemy. Poproście rodziców o wysłanie zdjęć waszych ,,dzieł” na  stronie naszej grupy.

    Posłuchajcie piosenki o pisankach

    Wyklejcie kółeczka plasteliną w różnych kolorach  🙂

    W wolnej chwili wykonaj zadania;)

    Życzymy udanej zabawy, niezapomnianych wrażeń i doświadczeń!

    30 03 2021 Wtorek

    Na początek zapraszamy Was do zabawy muzyczno – ruchowej z Zajączkiem  

    Muzolaki – Zając , piosenka na wielkanoc i nietylko – YouTube       

    Poproście Rodziców, aby przeczytali Wam opowiadani p. Agaty Widzowskiej pt „Gipsowe pisanki”. (Kto był w przedszkolu i zabrał swoje książki, prosimy, aby otworzyć str .58–61) .

    Zbliżały się święta wielkanocne. Rodzina Ady i Olka zwykle spędzała je razem z babcią i dziadkiem. Niestety, tydzień wcześniej dziadek zagapił się na przelatującego bociana i złamał prawą rękę.
    – Ojej! Biedny dziadek. Nie będzie mógł malować z nami pisanek – stwierdziła smutno Ada.
    – Nie martwcie się, wymyślimy dziadkowi jakieś zajęcie – odpowiedziała babcia, biegnąc
    po ścierkę, bo dziadek rozlał herbatę. Posługiwanie się lewą ręką nie wychodziło mu najlepiej.
    Wszyscy zgodzili się, by spędzić Wielkanoc w domu babci i dziadka, a potem wspólnie ustalili plan przygotowań do świąt.
    Ada i Olek mieli zrobić pisanki.
    Mama miała czuwać nad całością i robić kilka rzeczy naraz, bo była wspaniałym organizatorem.
    Tata miał wspomóc mamę w zakupach, sprzątaniu i przygotowaniu potraw. Jego specjalnością były pieczeń, sałatka jarzynowa i sernik. Tata był też specjalistą od mycia okien i robił to
    szybko i sprawnie, pogwizdując przy tym jak skowronek.
    Zadaniem babci były dekoracje i przygotowanie świeżych kwiatów.
    Dziadek… Dziadek miał za zadanie leżeć i odpoczywać, bo „musi się oszczędzać”. Tak
    stwierdziła babcia.
    Wszyscy zabrali się do pracy. Dzieci z pomocą mamy ugotowały jajka na dwa sposoby:
    część w łupinach cebuli, część w wywarze z buraków. Cebulowe jaja miały kolor brązowy, a buraczane – różowy.
    – Takie pisanki nazywają się kraszanki – wyjaśniła mama. – Możemy pokolorować je we
    wzorki cienkim białym pisakiem lub wydrapać na nich wzorki.
    – Wtedy będą drapanki – dodała babcia.
    – A czy wiecie, jak zabarwić jajka na kolory żółty, zielony lub czarny? – zapytał dziadek.
    – Pomalować farbami plakatowymi – odpowiedział Olek.
    – A gdybyście nie mieli farb?
    – Hm, to nie wiemy…
    – Kolor zielony uzyskamy z liści pokrzywy, a czarny z owoców czarnego bzu lub łupin orzecha włoskiego. Aha! Żółty – z suszonych kwiatów jaskrów polnych. Wystarczy dorzucić je do
    wody i ugotować w niej jajka.130
    Babcia mrugnęła do wnuków i po chwili przyniosła im kwiaty narcyzów. Miała też przygotowaną, samodzielnie wyhodowaną rzeżuchę. Zrobiła z niej piękne dekoracje. Wyglądały jak
    małe łączki, a na nich siedziały żółte kurczaczki zrobione z papieru.
    Z ogrodowej szklarni babcia przyniosła pachnące hiacynty w doniczkach i pęki białych tulipanów. Przygotowała też biały obrus. W wazonach stały kosmate bazie, nazywane przez Adę
    „szarymi kotkami”.
    Kiedy okna lśniły już czystością, tata zabrał się do pieczenia sernika.
    – A czy wiecie, że można upiec sernik z dodatkiem ziemniaków? – zapytał dziadek.
    – Coś ty, dziadku! Przecież sernik robi się z sera, masła i jajek – zauważyła Ada.
    – A nieprawda! Moja mama piekła pyszny sernik z dodatkiem kilku ugotowanych ziemniaków. Oczywiście twarogu było dwa razy więcej, ale te ziemniaki nadawały sernikowi puszystości. Wszystkie sąsiadki przychodziły do mamy po przepis.
    – Oj, to muszę ci taki upiec, kochanie – powiedziała babcia.
    – Sam ci upiekę taki sernik, ale bez gipsu – odparł dziadek.
    – Sernik z gipsem byłby za twardy – roześmiał się tata. – Ale skoro zachwalasz ten przepis,
    to zaraz dodam do sernika jednego ziemniaka, bo akurat mam za dużo do sałatki.
    Tymczasem mama ugotowała smakowity żurek i zrobiła ciasto na piaskową babę wielkanocną. Ada i Olek nie mogli się doczekać, kiedy pójdą poświęcić pokarmy. Z pomocą mamy
    pięknie przystroili koszyczek, w którym na białej serwetce leżały chleb, jaja, biała kiełbasa, ciasto oraz sól i pieprz. Całość ozdobili zielonymi gałązkami bukszpanu. W pierwszy dzień świąt
    cała rodzina usiądzie przy świątecznym stole i podzieli się jajkiem, symbolem życia.
    – Jutro poszukamy jajek schowanych w ogrodzie – przypomniała sobie Ada. – Zajączek
    zawsze przynosi dla nas czekoladowe jajka.
    – To nie zajączek, tylko mama – odparł Olek, który nie wierzył w opowieści o zajączku przynoszącym prezenty. – To tylko zabawa.
    – A czy wiecie, jak bawiono się dawniej na Wielkanoc? – ożywił się dziadek. – Ulubioną zabawą było uderzanie o siebie dwoma jajkami, a zwyciężał ten, którego jajko nie zostało rozbite.
    – Ojej! To dopiero była jajecznica! – zachichotała Ada.
    – Dawniej chodzono po wsi z kogutem, który był symbolem urodzaju. Później prawdziwe
    ptaki zastąpiły kogutki gliniane lub drewniane.
    – A śmigus-dyngus też był? – zapytał Olek.
    – Był, ale nie mówiono dyngus, tylko wykup. Chłopcy chodzili po wsi i w zamian za śpiew
    domagali się zapłaty, czyli wykupu w postaci pisanek, słodyczy albo pieniędzy.
    – Dziadku, jak ty dużo wiesz – zachwycił się Olek.
    – Dziadek nam pomaga we wszystkim! – dodała Ada. – A przecież ma złamaną rękę.
    – Może w nagrodę namalujemy dziadkowi pisanki na gipsie? – zaproponował Olek.
    I tak też zrobili. Gips dziadka wyglądał naprawdę świątecznie.
    – Kochani – powiedział zadowolony dziadek. – Mam do was wielką prośbę. Sernik się piecze, babka piaskowa rośnie, a jajka są pokolorowane. Usiądźmy w ogrodzie, popatrzmy w niebo i pomyślmy o tym, co jest najważniejsze.
    – O czym, dziadku?
    – Jak to o czym? O życiu i o miłości – odpowiedział dziadek i podrapał się lewą ręką.

    • Rozmowa z dzieckiem na temat opowiadania.
    − Gdzie rodzina Olka i Ady spędziła Wielkanoc?
    − Co się stało dziadkowi? Dlaczego?
    − Jakie zadania mieli do wykonania podczas przygotowań do świąt Olek i Ada, rodzice i dziadkowie?
    − Czym babcia ozdobiła stół?
    − Jakie rady dawał dziadek?131
    − Czy tata i mama wywiązali się z zadań?
    − Co według dziadka jest najważniejsze?

    Obejrzyjcie filmik edukacyjny 

     W wolnej chwili zachęcamy do korzystania z wielkanocnej kolorowanki, którą otrzymaliście z przedszkola:) A póki korzystajcie z pięknej pogody i bawcie się dobrze. P.S możecie wstawić swoje zdjęcia na naszej grupie!! Czekamy i pozdrawiamy Wasze Panie z grupy:):)

     

    Marzec :     

    RELIGIA 

    20.04.201 r.

    T.: Jak przeżywać Wielki Tydzień.

     Kochani Rodzice: Poświęćcie chwilę czasu swoim dzieciom, aby wytłumaczyć, że nie możemy wszyscy uczestniczy w kościele w Uroczystościach, ale możemy łączyć się przez Internet lub transmisję z innego kościoła we Mszy Świętej, czy innych obrzędach wielkiego Tygodnia. Módlmy się w rodzinach o Miłosierdzie Boże nad światem i o ustanie pandemii. Bardzo proszę włączyć dzieciom film: link: Brat Franciszek. Wielki Tydzień i Wielkanoc. Życzę wszystkim błogosławionych Świąt Wielkanocnych.

                                                                                                                                                                                                                                                   

      1. Zwierzęta dżungli i sawanny.

    2. Zwierzęta naszych pól i lasów.

    3. Marcowa pogoda.

    4. Wiosenne przebudzenie.

    5. Wielkanoc. 

     

    „Dżungla”   Piosenka 

    1. Dżungla, dżungla, taka wielka dżungla
      Poplątane zwoje dzikich lian
       
      Mieszka sobie w bambusowej chatce

      Ambo Sambo wielkiej dżungli pan

    Ref. Strusie mu się w pas kłaniają 
    Małpy na gitarze grają
    Ambo tu, Ambo tam, Ambo tu i tam 

            2. Ambo Sambo  doskonale znam go 
            Węża się nie boi ani lwa
            Dla swych dzikich, leśnych ulubieńców
             zawsze coś pysznego w dłoni ma.

    Ref. Strusie…

     

    Marcowi przyjaciele (sł. i muz. Krystyna Gowik)

     

    I. Marcowi przyjaciele zebrali się na łące.

      I wiatr, i grad, i deszczyk, śnieg, burza i słońce.

      I tak wszyscy razem kłótnię wywołali,

      każdy chciał być ważny, Wiosnę więc wezwali.

      Wiosno, Wiosno, schowaj łóżko i przybądź leśną dróżką.

      Zobacz, kto z nas dziś ma do ciebie przyjść. (2 x)

     

    Ref.: Ćwir, ćwir, ćwir, kle, kle, kle.

            Zobaczymy, zobaczymy,

            co zrobi panna Wiosna z przyjaciółmi marcowymi. (2 x)

    II. Zbudziła się Wiosenka, poduszkę swą schowała

        i biegnie do przyjaciół w zieleni już cała.

        Patrzy w prawo, w lewo, śmieje się wesoło,

        prosi, by z nią razem zrobić wielkie koło.

        Moi drodzy przyjaciele, nie ma co myśleć wiele.

        Razem lećmy w świat na sto długich lat! (2 x)

     

    Ref.: Ćwir, ćwir…

     

    III. I proszę, co się stało, aż mówić o tym szkoda.

         Zrobiła się po prostu marcowa pogoda!

         Burza wiatrem wieje, pada śnieg, deszcz leje,

         stuka grad o chodnik, słońce potem grzeje.

        Wiosnę głowa rozbolała, bo – cóż – narozrabiała!

        Trochę Wiośnie wstyd za marcowe dni! (2 x)

     Ref.: Ćwir, ćwir…

     

    Wiersz pt „ Wiosna i moda”  Bożena Głodkowska

    „Pod koniec zimy wiosna
    wyjęła żurnali stosik.
    – W co mam się ubrać? – dumała
    – co w tym sezonie się nosi?

    Założyć sukienkę w kropki?
    A może golf? No i spodnie?
    Co wybrać, by być na czasie
    i nie wyglądać niemodnie?

    Torebkę wziąć czy koszyczek?
    Na szyję apaszkę cienką,
    na głowę – kapelusz z piórkiem
    czy lepiej beret z antenką?”

    W tym czasie… – Gdzież ta wiosna?
    – pytali wszyscy wokół.
    – Zaspała? Zapomniała?
    Nie będzie jej w tym roku?

    I przyszła w zielonych rajstopach,
    w powiewnej złocistej sukience
    i miała wianek z pierwiosnków,
    a w ręce trzymała kaczeńce 

    Pachniała jak sklep z perfumami
    – wszak była calutka w kwiatach,
    sypała płatkami jak deszczem
    – i tak już zostało do lata.

    Piosenka „Wiosenne buziaki” nauka słów i taniec do piosenki

    (sł. i muz. Krystyna Gowik, Aleksandra Żurawska, muz.
    Krystyna Gowik)

    I Już rozgościła się wiosna,
    słońce i kwiaty przyniosła.
    Huśta się lekko na tęczy,
    motyle i ptaki ślą wiośnie buziaki.
    Ref.: Hop, hop, raz, dwa, trzy,
    tańczymy z wiosenką ja i ty.
    Nawet gdy z burzy wiosenny deszcz,
    to tylko radośniej tak tańczyć przy wiośnie.
    Hop, hop, raz, dwa, trzy,
    bzyczą już pszczoły i kwitną bzy.
    A całe miasto całusy śle,
    bez wiosny było tu źle.
    II. Słońce rozdaje promyki,
    gonią się w lesie strumyki.
    Mrówki zaczęły porządki,
    a grube ślimaki ślą wiośnie buziaki.

    Ref.: Hop, hop, raz, dwa, trzy,
    tańczymy z wiosenką ja i ty….

    III. Kwiaty swe płatki umyły
    i świeże stroje włożyły.
    Budzą się wszystkie zwierzaki.
    Kociaki i psiaki ślą wiośnie buziaki.
    Ref.: Hop, hop…

    Tematyka na luty:

    1. Baśnie, bajki, bajeczki.
    2. Muzyka wokół nas.
    3. Nie jesteśmy sami w kosmosie.
    4. Mój wymarzony zawód.

    Wiersz Iwony Róży Salach „Nutki”.

    Na pięciolinii siedzą nutki.
    Wysunęły nóżki, pokazały butki.
    A te butki czarne, małe,
    do zabawy doskonałe.
    Skoczyły czarne butki,
    uciekły nocą z piosenki nutki.
    Do – dobrze tańcowało,
    re – w stawie rechotało,
    mi – gawędziło miło,           

    fa – fasolę i groch sadziło,
    sol – malowało parasol,
    la – lato pozdrawiało,
    si – po włosku gadało,
    do – wszystko dokładnie powtórzyło
    i na pięciolinię wróciło.

     

    PIOSENKA „Książeczki, bajeczki”

    1. Kolorowe strony i ładna okładka
    przyjaciółmi dzieci pragną być.
    Chcą, by o nie dbano,
    a to rzecz niełatwa.
    Pomagają dzieciom uczyć się.

    Ref. Bajeczki książeczki kolorowe są.
    Na półkach, regałach, czytane być chcą.
    Tu książę, Księżniczka, czarownica zła,
    a Pinokio mały długi nos już ma. (2x)

    2. Kiedy jest mi smutno zawsze rozweselą,
    o różnych przygodach mówią nam.
    Poznać byśmy chcieli całą bibliotekę.
    O moje książeczki zawsze dbam.

    Ref. Bajeczki książeczki kolorowe są
    na półkach, regałach, czytane być chcą.
    Tu książę, Księżniczka, czarownica zła,
    a Pinokio mały długi nos już ma. (2x)

     

    Był sobie kosmos „Zielona Planeta” – film edukacyjny

     

    Tematyka na styczeń:

    1. Bezpieczeństwo zimą.
    2. Przyjaźń.
    3. Babcia i Dziadek.
    4. Zima i zwierzęta. 

    Piosenka „Wesoła para ” (sł. i muz. Krystyna Gowik).

    I. Moja babcia i mój dziadek zawsze dają sobie radę.
    Czy to w zimie, czy to w lecie,
    smutków u nich nie znajdziecie.
    A gdy mi się marzy tak coś dobrego zjeść,
    to wołają mnie, to wołają mnie:
    – Chodź tu i ciasteczko weź!
    Ref: Daba dam, daba dam, daba dam, daba dam.
    Dziadków wesołych mam.
    Daba dam, daba dam, daba dam, daba dam.
    I nikomu ich nie oddam.
    II. Moja babcia i mój dziadek to sportowcy jak marzenie.
    Na siłowni ćwiczą w parku i pływają na basenie.
    A gdy chcę na spacer z dziadkami gdzieś się przejść,
    to wołają mnie, to wołają mnie:
    – Tylko pieska z sobą weź!
    Ref: Daba dam…
    III. Moja babcia i mój dziadek
    tak mnie zawsze rozśmieszają.
    Czy kolacja, czy obiadek,
    to wesołe minki mają.
    A gdy muszę wracać i mówię dziadkom: cześć!
    To wołają mnie, to wołają mnie:
    – Dobry humor od nas weź!
    Ref: Daba dam…

    Piosenka „Kiedy babcia była mała”

    Kiedy babcia była mała
    To sukienkę i fartuszek krótki miała.
    Małe nóżki, chude rączki,
    i lubiła jeść cukierki oraz pączki.

    I co, i co, że babcia nam urosła,
    że lat ma trochę więcej niż ja i brat i siostra.
    I co, i co to ważne, że mam babcię,
    że bardzo kocham ją
    i śpiewać lubię z nią.

    A gdy dziadek był malutki.
    To nie nosił adidasów tylko butki.
    Nie miał wąsów ani brody
    no i nie chciał jeść marchewki, tylko lody.

    I co, i co, że dziadek urósł trochę,
    że lat ma trochę więcej
    niż dwa plus trzy plus osiem.
    I co, i co, to ważne, że mam dziadka,
    że bardzo kocham go
    i lat mu życzę sto.

    Dawno temu babcia z dziadkiem
    w piaskownicy się kłócili o łopatkę.
    Dziś na spacer idą sobie,
    a gdy wrócą ja im kawę dobrą zrobię.

    I co, i co, że trochę nam urośli,
    że nie są dzieciakami,
    że ważni z nich dorośli.
    I co, i co, to ważne że są z nami,
    niech żyją długi czas
    i zawsze lubią nas.

    Wiersz Hanny Ożogowskiej „Wróbelek”

    Odleciały sobie ptaszki
    hen, w dalekie strony. 
    Tylko wróbel na gałęzi 
    siedzi nastroszony.

    Oj, nie żałuj, miły ptaszku,
    że zostałeś z nami.
    Będziemy cię zimą karmić
    chleba okruszkami.

    Piosenka „Ptasi bar” (sł. i muz. Krystyna Gowik). 

    I. Przyszła zima, otwieramy ptasi bar, ptasi bar,
    w którym zawsze jest wesoło, zawsze gwar.
    Pan wróbelek jest kelnerem, woła głośno tak:
    „Zaproszenie tutaj ma każdy ptak!”
    Ref.: Ptasi bar czynny jest cały dzień.
    Można dostać tu śniadanko i obiadek też.
    Nie odleci zimą stąd żaden głodny ptak.
    Karmnik to jest ptasi bar – tak, tak, tak!
    II. W ptasim barze pełno gości, dziobią tu, dziobią tam,
    ziarno, chlebek i słodkości dla nich mam.
    Dwie sikorki już czekają na słoninki smak.
    Zaproszenie tutaj ma każdy ptak.
    Ref.: Ptasi bar…
    III. Miło tutaj i wesoło, gwiżdże kos, ćwierka gil,
    lubię spędzać tu codziennie kilka chwil.
    I choć wicher śnieg przywiewa – mroźny zimy znak,
    zaproszenie tutaj ma każdy ptak.
    Ref.: Ptasi bar…

    Masaż w parach – Wesoły wróbel.

    Wesoły wróbelek po ulicy skacze 
    i chociaż mu zimno, to wcale nie płacze.
    Małe przedszkolaki po śniegu tupały 
    i dla głodnych wróbli ziarenka sypały .
    Chociaż śnieżek prószy, 
    wiatr wkoło wiruje, 
    nasz mały wróbelek 
    dzieciom podziękuje. 

    Niech czas Świąt Bożego Narodzenia
    będzie pełen atmosfery radości,
    wytchnienia i zatrzymania
    od codziennego pędu.
    Życzymy, by Św.Mikołaj

    przyniósł Wam i nam wszystkim
    najpiękniejszy prezent – dużo miłości i zdrowia!!!
    Życzymy wszystkim Dzieciom
    i ich Rodzicom wszystkiego najlepszego.
    Wesołych Świąt !!!
           

        Życzą Panie z grupy VI „Przyjaciele Bolka i Lolka”                                                   

    Tematyka na grudzień:

    1Ważne święta na początku grudnia: Dzień Górnika i Mikołaj.

    2. Zima biała.

    3. Nadchodzą święta.

    3 Święta Bożego Narodzenia.

    4Witamy Nowy Rok.

     

    PIOSENKA  „A Mikołaj pędzi”

    1. Już na płatkach śniegu przyfrunęły święta

    Teraz wszystkie dzieci marzą tylko prezentach

    Sanie Mikołaja dzwonią dzwoneczkami

    Święty Mikołaju, bądź już wreszcie tutaj z nami

    Ref.: A Mikołaj pędzi, a Mikołaj gna

    Od domu do domu ciężką pracę ma

    Jego piękną brodę pokrył srebrny lód

    Gdyby tak biedaczek już odpocząć mógł.

    2. Święty Mikołaju my ci pomożemy

    I wszystkie prezenty szybko dzieciom rozniesiemy

    Potem pod choinką siądziesz razem z nami

    Też swój prezent znajdziesz w pięknym koszu z paczuszkami

    Ref.: A Mikołaj pędzi, a Mikołaj gna

    Od domu do domu ciężką pracę ma

    Jego piękną brodę pokrył srebrny lód

    Gdyby tak biedaczek już odpocząć mógł.

    Wiersz:

    Przyszła do przedszkola choinka zielona,

    powiedziała dzieciom: Chcę być wystrojona.

    Dzieci się zebrały pracę podzieliły

    i piękne ubranka choince zrobiły.

    Świątecznie ubrana,

    jasnym blaskiem świeci,

    choinka została w przedszkolu u dzieci.

     

    Doświadczenie i  obserwacja – poznawanie właściwości fizycznych śniegu.

    Dzięki temu, że udało nam się zaobserwować padający śnieg 🙂 mogliśmy pobawić się na podwórku przedszkolnym oraz przeprowadzić krótkie doświadczenie 🙂

     

    Tematyka na listopad:

    1. Moja rodzina.
    2. Mój dom.
    3. Moje prawa i obowiązki.
    4. Moje zdrowie i bezpieczeństwo.

     

    Wiersz  Chory kotek” Wanda Grodzieńska

    Wyszedł kotek na deszczyk,
    Dostał kaszlu i dreszczy.
    Boli głowa i oczy,
    Nogi w błocie przemoczył.
    Kładzie mama koteczka
    Do ciepłego łóżeczka.
    Bierze synka za rączkę.
    –    Oj, masz, kotku, gorączkę.
    Przyszedł tatuś wieczorem
    Z siwym panem doktorem.
    –    Ratuj panie doktorze,
    Bo synkowi wciąż gorzej!
    Doktor kotka opukał,
    Okulary poszukał
    I powiada: – Dam ziółka,
    Będzie zdrowy jak pszczółka.
    Dam i proszki na dreszcze,
    Niech poleży dzień jeszcze,
    Ale lepsze niż proszki są
    na deszczyk kaloszki!

     

    PIOSENKA „Uśmiechnij się do sera” K. Gowik

    1. Marudzisz czasem tak, że mamie słów już brak
    I cały świat jest zły, tak jak ty!
    I ciągle mówisz nie ! I obiad też jest be!
    Więc radę dobrą dam dzisiaj ci!

    Ref.:    Uśmiechnij się do sera, uśmiechnij się do mleka,
    Kiełbaska pyszna też na ciebie czeka.
    Pokochaj pomidorki, pokochaj kalafiorki,
    pomachaj do marchewki już z daleka.
    Gdy zdrowi chcemy być, to trzeba wszystko jeść,
    Na spacer co dzień iść i dobry humor mieć,
    I dobry humor mieć!

    2.    Posłuchaj mamy, bo jarzynki zdrowe są
    I dadzą siłę ci, raz, dwa, trzy!
    Owoców słodki sok przez cały długi rok
    Uśmiechu doda i otrze łzy!
    Ref.:    Uśmiechnij się do sera, uśmiechnij się do mleka,
    Kiełbaska pyszna też na ciebie czeka.
    Pokochaj pomidorki, pokochaj kalafiorki,
    pomachaj do marchewki już z daleka.
    Gdy zdrowi chcemy być, to trzeba wszystko jeść,
    Na spacer co dzień iść i dobry humor mieć,
    I dobry humor mieć!

    3.    Nikt nie chce smutnym być, urosnąć każdy chce.
    Lecz jak to zrobić, gdy mówisz: nie?
    Więc szybko powiedz: tak! To przecież lepiej brzmi!
    A za marudą zamkniesz już drzwi!

    Ref.:    Uśmiechnij się do sera, uśmiechnij się do mleka,
    Kiełbaska pyszna też na ciebie czeka.
    Pokochaj pomidorki, pokochaj kalafiorki,
    pomachaj do marchewki już z daleka.
    Gdy zdrowi chcemy być, to trzeba wszystko jeść,
    Na spacer co dzień iść i dobry humor mieć,
    I dobry humor mieć!

     

    Tematyka na październik:

    1. Idzie jesień…przez ogród i sad
    2. Jesień idzie do zwierząt
    3. Co z czego otrzymujemy?
    4. Idzie jesień… z deszczem
    5. Zwierzęta domowe

     

    Piosenka: „Idą witaminki”- słowa i muzyka K. Gowik

    1.  Zapukała raz marchewka do przedszkola,

    za marchewką idą groszek i fasola.

    Z tyłu się cebulka toczy i przeciera złote oczy.

    Do przedszkola dzisiaj chcemy wszystkie wejść

    Ref.: Idą, idą witaminki dla całej przedszkolnej rodzinki.

    Samo zdrowie, samo zdrowie każdy Ci to powie!

    Samo zdrowie, samo zdrowie każdy Ci to powie!

    II.    Nagle znowu do przedszkola dzwoni dzwonek,

    a za drzwiami stoją warzywa spóźnione:

    pomidory i koperek, dwa buraczki i selerek.

    Do przedszkola chcemy dzisiaj wszystkie wejść!

    Ref.: Idą, idą…

     III.   Już pietruszka tańczy na chudziutkich nóżkach,

    a kalafior wskoczył prosto do garnuszka.

    Dzieci szybko myją ręce i czekają, by czym prędzej

    z jarzynkami przy stolikach spotkać się!

    Ref.: Idą, idą…

     

     Piosenka „Popatrzcie na jamniczka”

    1.Popatrzcie na jamniczka
    wyturlał się z koszyczka
    zaczaił się na babcię
    i porwał babci kapcie
    
    ref; A jak spał, a jak spał
    taką grzeczną minę miał 2x
    
    2. Poszarpał chustkę w róże
    i zrobił dwie kałuże
    i moją nową lalkę
    zaciągnął pod wersalkę
    
    ref; Bo jak spał, bo jak spał
    taką grzeczną minę miał 2x
    
    3. A teraz gdzieś ucieka
    I szczeka, szczeka, szczeka
    Łapiemy więc jamniczka
    Niech wraca do koszyczka
    
    ref; A jak spał, a jak spał
    taką grzeczną minę miał 2x
    
    4. Pod stołem jest koszyczek
    W koszyczku śpi jamniczek
    Jamniczek sobie śpi, PSS…
    Jak się zbudzi będzie zły
    
    

    WRZESIEŃ

    1. To jestem ja
    2. Moja grupa
    3. Moja droga do przedszkola
    4. Idzie jesień… przez las, park

     

           

    Piosenka ,,Już owoców pełen kosz”

    1. Hula w polu psotny wiatr

    i jabłonie trzęsie,

    a z jabłoni jabłek grad

    szur i szur przez gałęzie.

    ref: Już owoców pełen kosz

    mienią, mienią się barwami

    te owoce smaczne są

    jedz je, jedz je razem z nami.  x 2

    2. Kiedy w polu wicher dmie

    pójdę pod jabłonie

    i nastawię ręce dwie

    hop jabłuszko w dłonie.

    ref: Już owoców…

    3. Jabłka co czerwienią się

    do domu zaniosę

    i sałatkę zrobię z nich

    spróbuj bardzo proszę.

    ref: Już owoców.

    Piosenka „Ruch uliczny
    1.Kiedy rano idę z mamą do przedszkola,
    przechodzimy przez ruchliwe skrzyżowanie.
    Samochody jadą szybko, każdy w swoją stronę –
    my stoimy i czekamy, aż światło będzie zielone.

    Ref.: Zielone światło – możesz iść,
    czerwone światło – stój i czekaj!
    Gdy zielone znów zabłyśnie,
    śmiało idź, nie zwlekaj!

    2. Na plecaku odblaskowe mam światełka
    i przechodzę przez ulicę tam, gdzie zebra.
    Mama albo tata mocno trzyma mnie za rękę,
    bo wiem o tym, z dorosłymi na drodze
    zawsze bezpieczniej.

    Ref.: Zielone światło – możesz iść,
    czerwone światło – stój i czekaj!
    Gdy zielone znów zabłyśnie,
    śmiało idź, nie zwlekaj!

    Piosenka „Dziękuję , proszę, przepraszam”

    1. Każdy zna te słowa,

    słowa bardzo piękne,

    słowa, dzięki którym

    żyje się przyjemniej. 

    Ref.: Dziękuję, proszę, przepraszam –

    czarodziejskie słowa trzy,

    mówię je bardzo często

    i często je mówisz ty.

    1. Uczę brata, siostrę,

    jak się zachowywać,

    jak ładnie poprosić,

    kiedy podziękować.

    Ref.: Dziękuję, proszę…

    III. Kiedy przez przypadek

    kogoś obrazimy,

    to go zawsze grzecznie

    pięknie przeprosimy.

    Ref.: Dziękuję, proszę…