Grupa IV - Przyjaciele Pszczółki Mai

  • Informacje grupowe

    Witamy w grupie „Przyjaciół Pszczółki Mai”

    Pszczółka Maja znamy ją wszyscy z bajki. To bardzo pracowita pszczółka, która służy wszystkim pomocą i chętnie poznaje świat.

    Ma też swoich przyjaciół. U nas ma ich 22. To Oliwka,Ola, Lena, Estera,Martynka, Pola, Hania, Marysia, Sara, Julia, Iga, Igor, Oskar, Teodor, Dominik, Natan, Daniel, Rafał, Alan, Tomasz, Kuba.

    Nauczyciele: Iwona Tymofiejew, Renata Ciesielska, Małgorzata Kosmatka
    Pomoc nauczyciela:  Pani Hania Wachnik
    Język angielski:  HELO ! – Pani Klaudia Aleksandrowicz
    Religia: s. Regina

     

    WYDARZENIA W GRUPIE ;

    Czerwiec

    01.06.2021 Dzień Dziecka

    09.06.2021 Dzień Przyjaciela

    10.06.2021 Wycieczka po Głogowie

    21.06.2021 Pierwszy Dzień Lata – powitanie kolorem żółtym

    21.06.2021 Msza św. na zakończenie roku szkolnego

    22.06.2021  Wycieczka do Parku Wrocławskiego w Lubinie

    24.06.2021  Piknik

    23.06.2021 Dzień Ojca

    .

    Maj

    02.05.2021 Dzień Flagi

    15.05.2021  Dzień Rodziny

    20.05.2021 Dzień Pszczółki

    26.05.2021 Dzień Matki

     

    Kwiecień

    22.04.2021 Dzień Ziemi

    23.04.2021 Światowy Dzień Książki

     

    Marzec

    08.03.2021 Dzień Kobiet

    22.03.2021 Powitanie Wiosny kolorem zielonym

    27.03.2021 Dzień Teatru

     

    Luty

    09.02.2021  Dzień pizzy

    11.02.2021 Tłusty Czwartek

    15.02.2021 Dzień Dobrego Słowa i Walentynki

    17.02.2021 Dzień Kota

    26.02.2021 Dzień Dinozaura

     

    Styczeń 

    04-15.01.2021 Ferie Zimowe

    21.01.2021 – Dzień Babci i Dziadka

    29.01.2021 – Bal Karnawałowy

     

    Grudzień

    04.12.2020 – Dzień Górnika

    07.12.2020 – Spotkanie z Mikołajem

    09.12.2020 – Spotkanie interaktywne „Alicja – online”

    18.12.2020 – Jasełka w grupie

    21.12.2020 – Powitanie zimy kolorem białym

     

    Listopad

    05.11.2020 – Dzień Postaci z bajek

    11.11.2020 – Narodowe Święto Niepodległości

    23.11.2020 – Dzień Kredki

    25.11.2020 – Dzień Pluszowego Misia

    30.11.2020 – Andrzejki

    Październik

    14.10.2020 – Dzień Edukacji Narodowej

    Wrzesień

    01.09.2020 – Rozpoczęcie roku przedszkolnego

    14.09.2020 – Wyjście na skrzyżowanie

    18.09.2020 – „Ścieżka edukacyjna” – Segregacja śmieci

    20.09.2020 – Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka

    23.09.2020 – Powitanie Jesieni kolorem czerwonym

    23.09.2020Zebranie z Rodzicami godz. 15.00 – wejście do przedszkola od strony placu zabaw

    25.09.202 – Dzień Pieczonego Ziemniaka

    30.09.2020 – Dzień Chłopaka

  • Uczymy się i bawimy

    CZERWIEC :

    1. Taki sam, ale inny.

    2. Wyprawa do zoo.

    3. Zwierzęta prehistyryczne.

    4. Nadchodzą wakacje.

     

    Piosenka „Podajmy sobie ręce”

    1. Chociaż świat dokoła
    dziwny jest i wielki,
    A my tacy mali,
    mali jak kropelki.

    Refren :
    Podajmy sobie ręce
    w zabawie i w piosence,
    W ogródku przed domem,
    na łące zielonej.
    Podajmy sobie ręce
    przez burze i przez tęcze.
    Pod gwiazda daleką,
    nad rzeczka i rzeką.

    2. Kiedy nagle z bajki
    zniknie dobra wróżka.
    Kiedy szary smutek
    wpadnie do fartuszka.

    Refren:
    Podajmy sobie ręce
    w zabawie i w piosence,
    W ogródku przed domem,
    na łące zielonej.
    Podajmy sobie ręce
    przez burze i przez tęcze.
    Pod gwiazda daleką,
    nad rzeczka i rzeką.

    3. Choć nas czasem dzielą
    niepotrzebne góry,
    nieskończone drogi,

    zachmurzone chmury.

     

    MAJ:

         1. Wszystko może być muzyką.

         2. Wiosna na łące.

         3. Na moim podwórku.

        4. Moi rodzice.

    „Śpiewaj tak jak on”

    1. Szumią w lesie stare drzewa

              kos piosenkę z nami śpiewa.

    Ref.: Śpiewaj, śpiewaj tak jak on:

             din, don,din, don, din, don.

         2. Siedzi czyżyk na gałązce,

            szpak zaprosił go na koncert.

        3. Dzięcioł stuka w korę drzewa,

            cały las już z nami śpiewa.

    „Gramy w zielone” W. Broniewski

    – Proszę o zielone! –

    zaklekotał bociek

    do zielonej żabki,

    co siedziała w błocie.

    Ale mądra żabka

    prędko myk pod wodę:

    – Miłe mi, bocianie,

    moje życie młode.

    Rosły w błocie modre

    niezapominajki

    i boćkowi rzekły:

    -Znamy takie bajki!

    Chciałbyś żabkę połknąć,

    lecz się obejdź smakiem,

    żabka gra w zielone

    z młodym tatarakiem!

     

     Piosenka”Wyleciała pszczółka z ula”

    https://www.youtube.com/watch?v=cvY45yio2HI&ab

    1.Wyleciała pszczółka z ula

    i w powietrzu sobie hula.

    O krążyła całą łąkę

    i zrobiła z buźki trąbkę.

     

    Ref. Siada sobie pszczółka,

    na kwiatkach i ziółkach.

    Trąbką nektar pije

    i wesoło żyje.

     

    2. Tyle kwiatów jest na łące,

    wszystko świeże i pachnące.

    Pszczółka nektar transportuje

    i miód z niego produkuje.

    Ref. Siada sobie ……….

     

    Piosenka: „Super mama”
    Ref.:
    Czy wy wiecie, czy wy wiecie,
    mamę mam najlepsza w świecie.
    Czy wy wiecie, czy wy wiecie,
    mama super jest.
    Moja mama jest bombowa,
    powiem więcej wystrzałowa.
    Piękny uśmiech, cudne oczy,
    niejednego tym zaskoczy.

    1. Pysznie mama mi gotuje,
    każdą z potraw przygotuje.
    Kuchnie świata dobrze zna,
    gdyż kucharską książkę ma.
    Ref. ……
    2. Nawet jadąc samochodem,
    czyta książkę mimochodem.
    Pomaluje usta swe,
    na czerwonym, to się wie!
    Ref. ……
    3. W każdej chwili jest wspaniała,
    czy wieczorem, czy też z rana.
    Te maniery i ten szyk,
    nawet plotki łapie w mig.
    Ref. ……

     

             

    KWIECIEŃ:

    1. Wiosna na wsi.
    2. Zabawa w teatr.
    3. Dbamy o ziemię.
    4. Moja miejscowość, mój kraj.

     

    Piosenka ” Na naszym podwórku”.

    Na naszym podwórku zwierząt jest bez liku

    Konik w stajni, mysz w spiżarni, a kurki – w kurniku.

    Ref.: „Ihaha!” – rży nasz konik.„Me, me, me”, z kózką w chórku

    Dobrze nam tu razem na naszym podwórku.

    II. Na naszym podwórku jest bardzo wesoło.

    Kurki gdaczą, kaczki kwaczą, piesek biega w koło.

    Ref.: „Kwa, kwa, kwa” – kwacze kaczka.„Ko, ko, ko” – kurki w chórku.

    Bardzo nam wesoło na naszym podwórku.

    III. Na naszym podwórku zwierzęta się czubią.

    Kot mysz łapie, piesek chrapie, lecz wszyscy się lubią.

    Ref.: „Hau, hau, hau” – piesek szczeka.„Miau, miau, miau” – z kotkiem w chórku.

    Wszyscy się lubimy na naszym podwórku

     

    Zabawa ruchowa „Koniki”

    Ruchy wykonywane do słów piosenki, którą znajdziecie TUTAJ  

    Noga goni nogę
    Bujają koniki
    Stukają kopytka
    W rytm muzyki
    Jedna noga tupie: tup, tup, tup
    Druga noga stuka: stuk, stuk, stuk
    Konik skacze sobie: hop, hop, hop
    Koniku w drogę! Wioooooooooooo!

     

    14.04.2021 r.

    Dzień dobry!

    1.Poproście kogoś z domowników o przeczytanie wiersza W. Scisłowskiego „Klocki”:

            Kolorowe klocki

            Dostał Krzyś od mamy,

            a wszystkie kolory

            dobrze chyba znamy:

            są klocki zielone

            jak wiosenna trawa,

            są klocki brązowe

            jak poranna kawa.

           są klocki niebieskie

           jak kwiaty na łące,

           są klocki żółciutkie,

           zupełnie jak słońce!

           Z takich barwnych klocków

           zbudował Krzyś domy

           i z tego wysiłku

           sam stał się czerwony.

    Przygotujcie klocki w wymienionych w wierszu kolorach. Potem uzupełnijcie swoje klocki o inne, w kolorach: czerwonym, pomarańczowym, białym, fioletowym.

    Na koniec zbudujcie ze swoich klocków dowolne budowle.

    2. Wytnijcie z papieru kilka bajkowych postaci. Policzcie je i przenieście za pomocą słomki do wybudowanej wcześniej budowli.

    3. Wymyślcie zakończenie bajki, której początek brzmi:

    Dawno, dawno temu, za siedmioma górami, za siedmioma rzekami, w pięknym zamku mieszkała z rodzicami – królem i królową – piękna królewna. Pewnego dnia, gdy była z dwórkami nad jeziorem i pływała z nimi w łódce, zobaczyła w wodzie złotą rybkę, która się do niej odezwała…

    4. Teraz zatańczcie pożegnalny taniec. Chłopcy niech zamienią się w rycerzy, a dziewczynki w księżniczki. Poproście do tańca rodziców lub rodzeństwo i zatańczcie przy nagraniu dowolnej, spokojnej melodii – dwa kroki w prawo, jeden krok w lewo. Potem zróbcie smutne miny, ukłońcie się partnerom i powiedzcie na jednym wydechu: „Żegnam cię księżniczko” lub „Żegnam cię rycerzu”.

    Poniżej podaję link do średniowiecznej muzyki instrumentalnej, do której możecie zatańczyć.

    :https://youtu.be/DEeAN471boQ

    Miłej zabawy!

           

    13.04.2021 r.

    Dzień dobry!

    1. Poproście rodziców lub starsze rodzeństwo, żeby przeczytali Wam baśń „O królewnie Śnieżce i siedmiu krasnoludkach”. Potem namalujcie proszę farbami na kartce A4 wybrany fragment baśni.
    2. Pobawcie się teraz poniższą rymowanką:

                   Maszeruje bajka przez świat

                   w odświętnej szacie.

                   Gdy ją spotkacie,

                   na pewno poznacie.

    Powtórzcie ten tekst kilkakrotnie z rodzicem, starszą siostrą, bratem płynnie i z podziałem na sylaby. Postarajcie się wypowiadać słowa tekstu w różny sposób – cicho, szybko, ze wzrastającym natężeniem głosu…

           3. Obejrzyjcie filmik – „Zabawy teatralne dla dzieci”. Użyjcie wyobraźni i spróbujcie wymyślić własną etiudę teatralną.

    https://youtu.be/B37MXqiBcQc

    Dobrej zabawy!

    RELIGIA

    12.04.2021 r.

    T.: Pan Jezus uczy nas prawdziwej miłości.

    Drodzy Rodzice, porozmawiajcie z dziećmi na ten temat: W drugą niedzielę po Wielkanocy obchodzimy drugie bardzo ważne święto, o które prosił sam Jezus przez siostrę Faustynę. Pan Jezus po swoim Zmartwychwstaniu ukazywał się Apostołom wiele razy. Ale apostoł Tomasz nie chciał w to uwierzyć i dlatego Pan Jezus ukazał mu się szczególnie pokazując mu swoje ręce i przebity bok, aby go upewnić, że to rzeczywiście ten sam Pan Jezus. Przez wiele wieków Pan Jezus ukazywał się różnym ludziom, a między innymi siostrze Faustynie. Można to zobaczyć w podanym niżej filmie. 

    Św. Faustyna – z serii „Aureola – od Stanisława do Karola” – film nie tylko dla dzieci…

    Temat tygodnia – Wiosna na wsi

     

    CZWARTEK 08.04.2021

    Dzień dobry:)  Dziś również zachęcam do wspólnej zabawy. Zostajemy dalej w temacie: Wiosna na wsi.

    Zadanie 1.

     „Na wsi”- wiersz  A. Bober

    Każdy rodzinę swoją ma.
    Mają moi koledzy, mam i ja.
    Maja ją także zwierzęta. Uwierzycie?
    I w swoich domach kochają się niesamowicie.
    W stajni koniki,
    Świnki w chlewiku,
    W oborze krówki,
    A kury w kurniku.
    Wszystkie te zwierzęta na wsi mieszkają,
    Jedzą, pracują i odpoczywają.
    Nad nimi gospodarz opiekę sprawuje,
    pilnuje, czy niczego im nie brakuje.

    Dzieci odpowiadają na pytania dotyczące tekstu:

    – O jakich zwierzętach była mowa w wierszu?- dzielenie nazw zwierząt na sylaby.
     Jak nazywa się dom konia, świni, kury? – dzielenie nazw na sylaby
    – Jak nazywa się miejsce, gdzie znajdują się wszystkie te zwierzęta i ich domy?
    – Kto opiekuje się tymi zwierzętami?

    Zadanie 2.

     „Dzień dobry zwierzątka”- zabawa fabularyzowana usprawniająca narządy mowy

    Bardzo wcześnie rano wszystkie zwierzęta jeszcze smacznie spały. Kogut i kury w kurniku na grzędzie (oblizywanie czubkiem języka górnych zębów po wewnętrznej stronie), krowa i koń w oborze (unoszenie języka za górne zęby i cofanie go do podniebienia miękkiego), a piesek w budzie (język w przedsionku jamy ustnej, oblizywanie górnych zębów).
    Pierwszy obudził się kogut, wyskoczył z kurnika (szerokie otwieranie buzi i wysuwanie języka nie dotykając o zęby), rozejrzał się po podwórku (kierowanie języka w kąciki ust, przy szeroko otwartych ustach), wyskoczył na płot (unoszenie języka nad górną wargę) i głośno zapiał – kukuryku!!
    Głośne pianie koguta obudziło kury, które zawołały – ko – ko – ko!! Na śniadanie kurki zjadły ziarenka (chwytanie ziarenek ryżu preparowanego wargami).
    Obudził się też piesek, zaszczekał – hau hau, hau!! Pobiegał w koło podwórka (usta szeroko otwarte, oblizywanie warg ruchem okrężnym). Zmęczył się bardzo tym bieganiem i dyszy (wysuwanie szerokiego języka do brody).
    Wyszedł także ze swej kryjówki kotek i zamiauczał – miau, miau!! Wypił mleczko z miseczki (wysuwanie języka nad dłońmi ułożonymi w kształcie miseczki).
    W chlewiku świnka zaczęła potrącać ryjkiem drzwi (wysuwanie warg do przodu jak przy samogłosce u).
    Krowa zaryczała – muu, muu!! A koń zaparskał, że też już nie śpi (parskanie, kląskanie).
    A ty co mówisz wszystkim rano, gdy się obudzisz? (dzień dobry).

    Zadanie 3.

    Posłuchajcie kilkakrotnie piosenki i spróbujcie wspólnie ją zaśpiewać „Stary Donald farmę miał”

    Miłej zabawy😉

    https://www.youtube.com/watch?v=KITSIpt5GzA

     

    07.04.2021 r.

    Dzień dobry!

    Witam po świętach. Mam nadzieję, że odpoczęliście i chętnie weźmiecie udział w zabawie.

    1. Ulepcie z plasteliny figurkę wybranego przez siebie zwierzątka z wiejskiego podwórka.
    2. Policzcie proszę sylaby w następujących wyrazach: kura, krowa, koń, owca, baran, królik, świnia, kaczka, gęś, koza, indyk.
    3. Zagrajcie w grę online – dopasujcie cienie do właściwych zwierząt – klikając w poniższy link.

    https://eduzabawy.com/gry-online/dopasuj-cienie1/zwierzeta-wiejskie/

          4. Wydrukujcie kartę pracy „Wiejska zagroda”. Policzcie obrazki zwierząt i postawcie kropki zgodnie z poleceniem umieszczonym na górze karty. Dodatkowo policzcie ile dużych, a ile małych zwierzątek znajduje się na karcie pracy?

    https://lh3.googleusercontent.com/proxy/YM5hQM9JJkWXWK1_ZqKq8mxWs_gwNSM5fP74k1cQ9N2lEZB-h0T0zcDaLrx60whh-bAKERiBUc4xIcY5rIms8U08lXZEtr7rCHUp3zpAjWFzNBS8Ss-ny_AANQnB4pAVp2eyq-C6ca_s2cgWhXJwS9pcIF-vKXMaNcVbInv-I1QT

         5. Kliknijcie w poniższy link, wybierzcie obrazek, dopasujcie poziom trudności do swoich możliwości i układajcie puzzle online. Powodzenia!

    https://puzzlefactory.pl/pl/kategorie/dla-dzieci

    Dobrej zabawy!

    06.04.2021 R.

    T.: Pan Jezus Zmartwychwstał z grobu.

    Drodzy Rodzice: porozmawiajcie z dziećmi o przeżytych Świętach w Waszych rodzinach, o znaczeniu pisanek, jako symbolu zmartwychwstania Chrystusa. Baranek jest symbolem samego Pana Jezusa, który cicho szedł na mękę jak baranek, nie narzekał, nie buntował się, nie krzyczał, ani nie złościł się na nikogo. Kolory jasne, wiosenne, ukazują nowe życie wiosenne, symbolizują nowe życie, jakie przyniósł nam Chrystus przez Swoją śmierć i Zmartwychwstanie. Proponuję oglądnięcie z dziećmi filmiku z podanego niżej linku;

    https://www.youtube.com/watch?v=qmhJlXUsuUQ

    01.04.2021

    Dzień dobry kochani!!

    W kolejny dzień zapraszamy do wspólnej zabawy.

    Zadanie 1.

    Mamy nadzieję, że od rana macie dużo siły. Zachęcamy Was do porannej gimnastyki. Zaproście proszę swoich rodziców i rodzeństwo do wspólnej zabawy😉😉

    https://www.youtube.com/watch?v=cGOK6AcTLZE

    Zadanie 2.

    Bardzo prosimy o przeczytanie dzieciom wiersza pt. ,,Wielkanoc”

    Wielkanocny stół już przygotowany.

    Na nim pisanki i baranek lukrowany.

    Mazurki gotowe, stoją w pięknym rzędzie,

    kiełbasa i żurek na pewno też będzie.

    Baba wielkanocna duża i pachnąca

    i owies zielony, co pędzi do słońca.

    W koszyku święconka i bazie w wazonie

    W świątaczny bukiet ułożone.

    Prosimy przeprowadzić rozmowę w oparciu  o wiersz  oraz  własne doświadczenia.


    W jaki sposób ludzie przygotowują się do Wielkanocy ?

    Jakie potrawy stoją na wielkanocnym stole ?

    Czym ludzie dekorują stół wielkanocny ?

    Jaką uroczystość obchodzą tydzień przed Wielkanocą?

    Z czego wykonana jest palma wielkanocna?

    Co to jest Śmigus-dyngus?

    Zadanie 3.

    Zachęcamy dzieci do wykonania ćwiczenia grafomotorycznego.

    Pisanki - wzorki - Printoteka.pl

    Miłego dnia😉

    31.03.2021 r.

    Dzień dobry!

    Witam ponownie i zapraszam do aktywnego spędzenia czasu.

    1. Zaczniemy dzisiaj od zestawu zabaw ruchowych. Kliknijcie w poniższy link i poćwiczcie razem z Pipi Pończoszanką.

    https://youtu.be/m2WsGrvCx_w 

         2. Teraz pobawimy się trochę cyframi.

    Zapytajcie mamy ile osób będzie w Waszym domu spożywać Śniadanie Wielkanocne? Jak znacie już tę liczbę to obliczcie:

    a) ile jajek na twardo powinna ugotować mama, żeby starczyło po jednym dla każdego?

    b) ile jajek zostanie, jeżeli jedna osoba nie będzie miała ochoty na jajko?

    c) ile jajek będzie musiała mama dogotować, jeżeli jedna z osób będzie chciała zjeść dwa jajka?

         3. Zobaczmy, czy potraficie odnaleźć prawidłową drogę? Po kliknięciu w link otworzą się 4 karty z 8 labiryntami. Wydrukujcie je i codziennie pomóżcie jednemu z wybranych przez siebie zwierzątek dotrzeć do celu.

    https://drive.google.com/file/d/1MA7hSHtV12TBB1wc970O4oavj8FsEpbL/view?usp=sharing

         4. Rysujcie po śladzie i pokolorujcie pisanki. Po kliknięciu w link otworzą się 4 karty pracy. Wydrukujcie je i postarajcie się wykonać codziennie jedną z nich

    https://drive.google.com/file/d/1B3WEHG5s9c190GSn4WyEhCSjtviL__Gr/view?usp=sharing

          5. Załóżcie razem z rodzicami hodowlę szczypiorku z cebuli:

    a) weźcie małą doniczkę i wsypcie do niej trochę ziemi warzywnej,

    b) włóżcie do ziemi cebulę i zasypcie ją ziemią tak, żeby jej część wystawała ponad ziemię,

    c) podlejcie wodą i obserwujcie, kiedy wypuści zielony szczypiorek.

    Dobrej zabawy1

    30.03.2021 r.

    Dzień dobry!

    Serdecznie Was witam w tym pięknym dniu i zapraszam do wspólnej zabawy:

    1. Proponuję zacząć od spaceru na świeżym powietrzu. Poproście rodziców, żeby poszli z Wami do parku. Spróbujcie policzyć gniazda ptasie na gałęziach i przylatujące do nich ptaszki. Zobaczcie, czy pojawiły się już młodziutkie listki na gałązkach, czy zakwitły wiosenne kwiatki i jakiego koloru są ich płatki?
    2. Po powrocie ze spaceru zbudujcie proszę jak najwyższy budynek z klocków, spróbujcie policzyć ile ma pięter? Zaproście do zabawy swoje rodzeństwo.
    3. Przypomnijcie sobie wyrazy o tematyce świątecznej np. palma, święconka, jajko, kurczaczek itp. i podzielcie je rytmicznie na sylaby.

    Miłej zabawy!

     

    MARZEC :

    1.Poznajemy zawody kobiet – KRAWCOWA

    2. Wiosna tuż – tuż.

    3. Nadeszła wiosna.

    4. Wielkanocne zwyczaje.

     

    Wiersz I. Suchorzewska „W marcu”

    Raz śnieg pada,
    a raz deszczyk.
    Na jeziorze
    lód już trzeszczy.

    Błękit nieba
    lśni w kałuży,
    bałwan w słońcu
    oczy mruży.

    – Koniec zimy.
    Przerwa.
    Dzwonek.
    – To nie dzwonek,
    to skowronek!

    Masażyk relaksacyjny – „Marcowa pogoda” – naśladowanie ruchów, wykonywanie ich na plecach drugiej osoby

     

    Kropi deszcz, siąpi, mży,                                delikatnie uderzają palcami w plecy

    pada coraz mocniej,                                       uderzają mocniej,

    nagle błysk –                                                  kreślą dłonią zygzak,

    burza jest,

    grad zaczyna padać!                                     uderzają pięściami,

    Burza już przeszła gdzieś,

    tylko wiatr zawiewa.                                    dmuchają na kark,

    Słońce już świeci nam                                  kreślą kształt słońca.

    i wszystko ogrzewa.

    Piosenka  „Bociek”

    Kle, kle boćku, kle, kle.
    Witaj nam bocianie.
    Łąka ci szykuje,
    łąka ci szykuje
    żabki na śniadanie. (bis)

    Kle, kle boćku kle, kle.
    Usiądź na stodole.
    Chłopcy ci zrobili, chłopcy ci zrobili
    gniazdo w starym kole. (bis)

    Kle, kle boćku kle, kle.
    Witamy cię radzi.
    Gdy zza morza wracasz, gdy zza morza wracasz
    wiosnę nam prowadzisz. (bis)

    Wiersz . Forma „Wielkanoc”

    Święta za pasem,
    do pracy się bierzemy,
    mazurki i baby
    smaczne upieczemy.

    Pisanki, kraszanki
    razem dziś robimy,
    wszystkie kolorowe,
    bardzo się cieszymy.

    Upiekliśmy z ciasta
    baranka, zajączka,
    z posianej rzeżuchy
    będzie piękna łączka.

    W glinianym wazonie
    bazie i żonkile,
    a na nich z papieru
    kurczątka przemiłe.

     

    Wiersz „Kłótnia wielkanocna”

    Posłuchajcie tylko ile było krzyku,
    gdy się pokłóciły zwierzęta w koszyku.
    Malutkie kurczątko, bielutki baranek,
    Brązowy zajączek i kilka pisanek.

    Żółciutki kurczaczek macha skrzydełkami,
    jestem najpiękniejszy, żółty jak salami.
    Mam czerwony dziobek i czerwone nóżki,
    falujące piórka tak jak u kaczuszki.

    Co ty opowiadasz – dziwi się baranek,
    jestem cały z cukru, mam cukrową mamę.
    Dzieci na mój widok bardzo się radują
    i z mojego grzbietu cukier oblizują.

    Brązowy zajączek śmieje się wesoło,
    jestem z czekolady – opowiada wkoło.
    Właśnie mnie najbardziej uwielbiają dzieci,
    już na sam mój widok dzieciom ślinka leci.

    Dlaczego tak głośno kłócą się zwierzątka,
    dziwi się pisanka zielona jak łąka.
    Dziwią się pisanki żółte i czerwone,
    brązowe, różowe, szare, posrebrzone.

     

    RELIGIA 

    29.04.2021 r.

     T.: Pan Jezus nas kocha i cierpiał za nas na krzyżu.

    Kochani Rodzice: Dzieci narysujcie w zeszycie lub na kartce duże serce dla cierpiącego Pana Jezusa. Pomódlcie się z dziećmi modlitwą wielkopostną: ”Któryś za nas cierpiał rany, Jezu Chryste, zmiłuj się nad nami”. Bardzo proszę włączyć dzieciom filmu: link: Brat Franciszek. Wielki Tydzień i Wielkanoc.  Życzę wszystkim błogosławionych Świąt Wielkanocnych.

     

    LUTY :

    1.W krainie baśni

    2.Zimo, baw się z nami.

    3.Tak mija czas.

    4. Czy jesteśmy sami w kosmosie.

    Piosenka „Zimowa wyliczanka”

    I. Idzie sobie styczeń ścieżką,

    rzucił w ziemię białą śnieżką.

    Zdjęła zima rękawiczki,

    uszczypnęła go w policzki.

    Ref.:Czapka, szalik, łyżwy, sanki

    to są słowa wyliczanki.

    Rękawiczki, narty, mróz,

    śniegu pełen wóz!

    II. Idzie styczeń na wycieczkę,

    nie wie, jak przeskoczyć rzeczkę.

    Dziesięć minut popracował,

    most lodowy wybudował.

    III. Usiadł styczeń koło drogi,

    bo mu bardzo zmarzły nogi.

    Zima się ulitowała,

    Ciepłe buty darowała.

     

    Wiersz L. Łącz –  Duży chłopiec

    Minął rok i jestem duży-

    nie boję się nawet burzy!

    I na sankach jeździć umiem,

    polecenia już rozumiem,

    które mi wydaje tata,

    żebym nie był fajtłapa!

     

    W zeszłym roku byłem mały,

    nawet się dziewczynki śmiały.

    Że się boję deszczu, śniegu-

    teraz mogę iść na biegun.

    Bo w tym roku jestem duży, nie boję się nawet burzy.

     

    Piosenka „Trzej kosmici”

    Trzej kosmici, trzej kosmici

    przylecieli rankiem.

    Ten w talerzu, tamten w spodku,

    trzeci leciał w dzbanku.

    Ref.: Pierwszy – krągłe jajeczko,

    drugi – chrupka bułeczka,

    a ten trzeci, drżący, chlupiący

    jak ta kawa z mleczkiem.

    II. Trzej kosmici, trzej kosmici

    wpadli przez okienko.

    W pokoiku na stoliku

    lądowali miękko.

     

     

    STYCZEŃ :

    1.Dni aktywności.

    2.Dnia aktywności.

    3.Moja babcia i mój dziadek.

    4. Ptaki zimą.

     

    Piosenka „No, a gdyby ich nie było”

    I. Babci i dziadka przyznać to trzeba,
    Każdemu w życiu potrzeba.
    Znana ta para przez wszystkie
    dzieci jest szanowana.
    Ref.: No, a gdyby ich nie było
    Dzieciom trudno by się żyło.
    Kto by bajki opowiadał,
    Kto, by mądre rady dawał
    II. Babcia i dziadek wciąż o nas dbają
    Tak jak rodzice bardzo kochają,
    Dają nam w życiu tyle radości
    Nigdy nie szczędzą dla nas czułości.
    Ref.: No, a gdyby ich nie było…..

     

    Wiersz ”  Święto Dziadków”

    Babcia z dziadkiem dziś świętują,
    wszystkie dzieci więc pracują
    Zetrą kurze w każdym kątku,
    przypilnują dziś porządku.
    W kuchni błyszczą już talerze,
    wnusia babci bluzkę pierze
    Wnusio już podaje kapcie,
    bardzo Kocha swoja babcię.
    Dzisiaj wszystkie smutki precz!
    Święto Dziadków ważna rzecz !

    Piosenka „Gawron”

    Chociaż gawron trochę siwy,
    ale zawsze urodziwy.
    Stąpa dzielnie, pierś wypina,
    jeszcze go się humor trzyma.

    Refren: Gawron, gawron, gawronie,
    drepczesz ładnie koło mnie
    Ja cię lubię, a ty mnie,
    gawron, gawron, gawronie!

    A gdy wraca z pól szerokich,
    stuka dziobem w szyby okien.
    “Nalatałem się po świecie,
    wpuście mnie do domu, dzieci!”

    Refren: Gawron, gawron, gawronie,

    Religia

    11.01.2021 r.

     T.: Święta Rodzina to Jezus, Maryja i Józef.

    Drodzy Rodzice: Wasza rodzina powinna wzorować się na życiu Świętej Rodziny z Nazaretu: Maryi, Józefa i Pana Jezusa. Rodzina odgrywa niezwykłą rolę w życiu człowieka i społeczeństwadlatego Kościół pragnie, aby wszystkie rodziny czerpały przykład z Najświętszej Maryi PannyJej przeczystego Oblubieńca Józefa oraz Jezusaktórzy tworzą Świętą Rodzinę. W rodzinie powinna być modlitwa, obowiązki – dzieci też, wzajemna miłość i przebaczenie, troska jednych o drugich, wzajemny szacunek i współpraca itp. Proponuję obejrzeć podany niżej link, myślę, że da nam nowe pomysły.  Dzieci niech narysują na kartce swoją rodzinę i wspólnie pomódlcie się za siebie. Może to być również i kolęda – wykorzystajmy ten czas kolędowania.

    Link: Ziarno – Święta Rodzina niezwykłą

    04.01.2021 r.

     T.: Trzej królowie za gwiazdą idą do Pana Jezusa.

    Drodzy Rodzice: Każdego roku 6 stycznia obchodzimy Uroczystość Objawienia Pańskiego – popularne Trzech Króli. W tym roku z racji obostrzeń nie będzie przepięknych Orszaków Trzech Króli, możemy jedynie znaleźć w Internecie z poprzednich lat i też opowiedzieć dzieciom o tej pięknej tradycji, a równocześnie wyznaniu wiary wobec innych. Znak gwiazdy, która ich prowadziła, to znak obecności Boga w ich i w naszym życiu, dlatego powinniśmy często spoglądać w górę. Dary złożone przez Mędrców: złoto, kadzidło i mirra, oznaczają; wiarę – jest Bogiem, nadzieję – oczekiwanym Zbawicielem, miłość – Królem królestwa Niebieskiego. Proponuję odszukać link i oglądnąć z dzieckiem.                                                              Link: TRZEJ KRÓLOWIE – bajka i nie bajka – WSPÓŁPRACA Z WIARĄ, NADZIEJĄ I MIŁOŚCIĄ

     

    Grudzień :

    1. Na poczcie.
    2. Nadchodzi zima.
    3. Święta tuż – tuż.
    4. Spotkanie przy wigilijnym stole.

     

    Kolęda ” Jest taki dzień”

    Jest taki dzień, bardzo ciepły, choć grudniowy
    Dzień, zwykły dzień, w którym gasną wszelkie spory
    Jest taki dzień, w którym radość wita wszystkich
    Dzień, który już każdy z nas zna od kołyski

    Niebo ziemi, niebu ziemia
    Wszyscy wszystkim ślą życzenia
    Drzewa ptakom, ptaki drzewom
    Tchnienie wiatru płatkom śniegu

    Jest taki dzień, tylko jeden raz do roku
    Dzień, zwykły dzień, który liczy się od zmroku
    Jest taki dzień, gdy jesteśmy wszyscy razem
    Dzień, piękny dzień, dziś nam rok go składa w darze

    Niebo ziemi, niebu ziemia
    Wszyscy wszystkim ślą życzenia
    A gdy wszyscy usną wreszcie
    Noc igliwia zapach niesie

     

    Piosenka „Skamieniały liść”

    Młody górnik znalazł dziś skamieniały liść,
     nie oderwę bryły sam, młot i kilof mam.
    Podniósł kilof, podniósł młot, otarł ręką z czoła pot.
    Kiedy nadszedł pracy czas, stuknął w ścianę raz.
          
    Warczy świder tur, tur, tur
    kroi w węglu wzór.
    Potem kilof w twardy głaz
    wali raz po raz.
    Wydobyty węgla ślad
    leżał w węglu milion lat.
    Górnik otarł z czoła pot
    raźno dzwoni młot.

     

    Wiersz „W koplani” T. Kubiak

    Górnik świdrem węgiel kruszy,
    z latarenki światło spływa.
    Już wagonik z węglem ruszył,
    winda w górę go porywa.

    Jutro węgla bryły czarne
    kolejarze w świat powiozą.
    A pojutrze – piece nasze
    będą grzały na złość mrozom.

    Piosenka „Dzyń, dzyń Mikołaju”

    Siedzę cichuteńko
    patrzę na okienko
    poruszyły się zasłonki!
    chyba już go widzę!
    chyba już go słyszę, zabrzęczały
    jego sanek dzwonki

    Ref:
    Dzyń. Dzyń. Dzyń
    Mikołaju Święty
    Dzyń. Dzyń, Dzyń
    przynieś nam prezenty

    Co to? Co to? Co to?
    Kto to? Kto to? Kto to?
    Pan Mikołaj już się skrada
    Ojej! Ja się boję x2
    Ale bać się chyba nie wypada

    Ref:

    Dzyń. Dzyń. Dzyń
    Mikołaju Święty
    Dzyń. Dzyń, Dzyń
    przynieś nam prezenty.

     

    Ćwiczenia wyrazistej wymowy – wiersz „Choinka”

         Choineczka rośnie w borze i napłakać się nie może,

         że samotna tutaj stoi, nie rozświetla twych pokoi,

         bombeczkami, gwiazdeczkami,

        bombeczkami, gwiazdeczkami.;

         Choineczka stoi w borze i nacieszyć się nie może,

         że w pokoju będzie stała, salon wielki rozświetlała

         bombeczkami, gwiazdeczkami,

         bombeczkami, gwiazdeczkami.

    Religia

    07.12.2020 r.

     T.: Święty Mikołaj pamięta o wszystkich dzieciach.

    Drodzy Rodzice: zbliża się dzień Świętego Mikołaja, proponuję odszukać link i przeczytać dzieciom opowiadanie o prawdziwym biskupie Świętym Mikołaju. Ważne jest, aby wytworzyć w wyobraźni dziecka prawdziwy obraz postaci świętego, a nie bajkowy nieprawdziwy wytwór ludzki. Przekazujemy prawdy chrześcijańskie i krzewimy wiarę w sercu dziecka i rodzinach naszych, ponieważ to jest najważniejsze. Na kartce niech dzieci narysują Św. Mikołaja, można wydrukować kolorowankę z Internetu.                                                    Link: Bajka dla dzieci Święty Mikołaj i Mikołaj … – YouTube 

    Link: Prawdziwa historia o Świętym Mikołaju -bardzo ładnie opowiedziana

    14.12.2020 r.

    T.: Archanioł Gabriel przychodzi do Maryi.

    Porozmawiajmy z dziećmi o aniołach, może w domu są figurki lub obrazek anioła. Anioł Stróż jest przy każdym człowieku, aby go chronić, pomagać, jeśli go o to poprosimy. Do Maryi tez przyszedł Archanioł Gabriel, aby powiedzieć Jej ważną wiadomość od samego Pana Boga. Proszę odszukać link o Zwiastowaniu i oglądnąć z dziećmi, a przynajmniej niech sobie zobaczą rodzinną katechezę. Mamy tam ukazane w rodzinie symbole adwentowe, jako radosne przygotowanie do świąt, które są częścią naszej rodzinnej atmosfery adwentowej. Odszukajcie dzieciom w Internecie wskazany link: Zwiastowanie – Anioł Gabriel spotyka Maryję

    Link: Zwiastowanie – Anioł Gabriel spotyka Maryję

    Link: Basia i Boże Narodzenie

    21.12.2020 r.

    T.:  Radosne przygotowanie do świąt Bożego Narodzenia.

    Drodzy Rodzice: Dobrze jest, jeśli dzieci uczestniczą z Wami w przygotowaniu świąt, pomagają, przyglądają się pracom w kuchni, dekorują razem z Wami, wykonujecie z nimi ozdoby na choinkę, stroiki, to jest ogromna radość, która pozostaje na zawsze w pamięci. Myślę, że sami wspominacie takie chwile i one tworzą atmosferę rodzinną. Tłumaczymy dzieciom, że przez te elementy wyrażamy swoją radość z tego, że narodził się Chrystus w naszej rodzinie, nie tylko w kościele w szopce, ale w naszym domu. Dlatego się modlimy, śpiewamy kolędy, nie tylko gdzieś tam grają, ale razem w święta kolędujemy. Proponuję oglądnąć z dziećmi piękny film, aby potem wytłumaczyć, porozmawiać z nimi o przesłaniu jaki niesie on w tych scenach. Dla każdego jest pełen refleksji i przemyślenia dla siebie.   

    Link: Film – Czerwone Trzewiczki

    Na radosne świętowanie, mimo doświadczenia ograniczeń, życzę Państwu: Bożego błogosławieństwa od Chrystusa, Który przychodzi, by nas obdarzyć pokojem, radością, miłością, nadzieją, łaskami na, które otwórzmy nasze serca w sakramentach świętych. On pragnie być blisko nas, z nami i w nas, abyśmy byli mocni w Nim. Życzę na ten i na Nowy Rok Pański 2021.

    28.12.2020 r.

     T.: W rodzinie śpiewamy kolędy dla Pana Jezusa. 

    Drodzy Rodzice: Porozmawiajmy z naszymi dziećmi o poszczególnych dniach, tego co przeżywamy. OCZAMI DZIECKA Święta Bożego Narodzenia to czas niezwykłego oczekiwania, oczekiwania na pierwszą gwiazdkę, na świąteczną kolację, na Świętego Mikołaja. Oczekiwaniem na odpakowanie prezentów, na pasterkę… Jednak, ten czas spostrzegany oczami dziecka i oczami dorosłego różni się od siebie znacząco. Jako dzieci – umiemy się cieszyć, kiedy już nastanie. Jako dorośli – doceniamy dopiero, kiedy minie. Z dzieckiem święta nabierają zupełnie innego wyrazu. Świąteczny czas nierozerwalnie kojarzy nam się z kolędami, pastorałkami i świątecznymi piosenkami. Nie żałujmy czasu na śpiewanie z dziećmi kolęd, umieją dużo z przedszkola, w kościele się osłuchają, jak w domu wracamy do tego, to dziecku się utrwala i cieszy się, że rodzicami potrafi śpiewać, nawet gdyby gubiło trochę słowa. Budujmy w nas i w naszych dzieciach fundamenty wiary praktycznej, aby w życiu miało się na czym oprzeć. Twórz rodzinne tradycje Małe dzieci lubią i potrzebują stałych, i powtarzalnych elementów – pewnych rytuałów. Dobrym pomysłem jest więc wprowadzenie jak najwcześniej własnych, rodzinnych tradycji, które na stałe wrosną w święta.

    Listopad :

    1. Domy i domki.
    2. Urządzenia elektryczne.
    3. A deszcz pada i pada.
    4. Dbamy o zdrowie.

     

    Wiersz „Król i jego elektryczni słudzy” Danuta Graj

    W dzisiejszym świecie
    jak król żyć mogę –
    odkurzacz czyści
    moją podłogę,
    zmywarka myje
    za mnie talerze,
    pralka mi brudne
    ubrania pierze,
    toster mi grzanki
    przypieka smacznie,
    a na mój rozkaz
    radio grać zacznie.
    Lecz, gdy brak prądu
    – przyznaję z bólem –
    zaraz przestaję
    być wielkim królem.

    Zagadki

    To urządzenie takie gorące
    jakby nagrzane sierpniowym słońcem
    służy wybornie do prasowania
    twojej bielizny oraz ubrania
    (żelazko)

    Któż to taki, powiedz kto?
    Kto choć bardzo lubi kurz
    i choć dużo je, nie tyje
    I ma zawsze smukłą szyję?
    (odkurzacz)

    Kiedy nie ma do roboty nic lepszego,
    możesz zasiąść przed nim z bratem
    lub z kolegą i obejrzeć,
    gdy ekranem swym zaświeci,
    jakiś program, oczywiście ten dla dzieci
    (telewizor)

    Ta maszyna pracowita niesłychanie,
    samodzielnie wykonuje całe pranie
    trochę prądu, proszku odrobina,
    a już pierze, płucze i wyżyma.
    (pralka automatyczna)

    Piosenka „Spacer po dywanie”
     
    1. Kiedy niebo płacze
    idziemy na spacer
    dookoła stołu
    z piosenką wesołą.
    Ref:. Idą parami lalki z misiami
    Depczą dywan, depczą dywan
    z frędzelkami.
    Idą parami lalki z misiami a
    gumowe piłki dwie
    po podłodze toczą się.
    2. Gdy za oknem dmucha
    nikt wiatru nie słucha,
    chodzi dookoła
    wycieczka wesoła.
     
    Religia :

    30.11.2020 r.

     T.: Rozpoczęło się adwentowe oczekiwanie.

    Porozmawiajmy z dziećmi o tym co się teraz zmieniło w kościele, a także i w naszym domu. Od minionej niedzieli tj. 29.11.2020 r. rozpoczął się czas Adwentu, czyli radosne oczekiwanie  i przygotowanie do Świąt Bożego Narodzenia, również a naszym domu. Codziennie wieczorem zapalamy lampion i staramy się przy nim odmówić wieczorny pacierz. Można zgasić duże światło, zrobić wieczorny nastrój, aby lepiej przeżyć oczekiwanie na Jezusa, jako Światłość świata, który świeci i rozprasza ciemności. Niech dziecko zapala lampion, aby pamiętało to ważne wydarzenia, na które wszyscy oczekujemy. Można przygotować mały adwentowy wieniec, są teraz różne możliwości. Choinka niech zabłyśnie w wieczór Wigilijny, bo to jest właściwy sens choinki – symbolizujący Chrystusa narodzonego w naszej rodzinie i w naszym domu oraz radość jaką przynosi. Starajmy się podtrzymywać katolickie tradycje, a nie komercyjne reklamy.

    23.11.2020 r.

    T.: Pan Jezus jest naszym Królem całego.

     (Pokazuję akcesoria królewskie: korona, berło i płaszcz ozdobny ) Król jest najważniejszy na zamku wśród wszystkich mieszkańców i w całym kraju. Ale jest taki Król, Który jest większy od wszystkich królów na świecie, choć nie ma wojska, ani broni, nawet nie ma zamku – to Pan Jezus, Który jest Królem w naszych sercach, kocha nas, każdego przyjmie kto do Niego przychodzi i pragnie być blisko Niego. To Król, który oczekuje na nas w kościele, na modlitwie, gdy myślimy o Nim, patrzymy na ilustracje, czy obrazy lub figury. Śpiewamy wiele pieśni o Panu Jezusie Królu Świata. On za nas oddał życie na krzyżu, abyśmy mogli być szczęśliwi w niebie i z Nim przebywać na zawsze.                                                                                      Bardzo proszę odszukać dzieciom link: Jesteś Królem – Dzieci wielbią Chrystusa, Króla                                                                                                                                   Można go powtórzyć kilka razy, aby utrwaliły się obrazy.

    16.11.2020 r.

    T.: Bł. Edmund Bojanowski kochał dzieci, opiekował nimi, pisał dla nich piosenki i wiersze.

    Bł. Edmund Bojanowski żyje wtedy, gdy nie ma Polski na mapach świata, ponieważ wrogowie rozebrali naszą Ojczyznę na części. Ale Polska żyje i jest w sercach Polaków, którzy mówią po polsku, modlą się po polsku, uczą swoje dzieci po polsku. Bł. Edmund zakłada pierwsze Ochronki – Przedszkola, aby tam chronić dzieci przed złem, zimnem, a przekazywać dobre wartości, uczyć po polsku i rozbudzać ducha patriotyzmu. Pisał dla dzieci wiersze, opowiadania, piosenki i inscenizacje, aby w ten sposób przez dzieci wzbudzać w ludziach nadzieję na wolną Ojczyznę. Modlił się z dziećmi, uczył ich modlitwy, podobnie  w Ochronkach robiły, to siostry opiekujące się dziećmi. E. Bojanowski był wielkim patriotą, ale i świętym, ponieważ wszystkie sprawy przedstawiał Panu Bogu na modlitwie i oczekiwał na Bożą Wolę, aby mógł to zrealizować.

    Refren jednej z pieśni: Każda dobra dusza jest jako ta świeca,                                                                                                                                                                                                                                           która sama się spala, a innym przyświeca. / 2 x

    Nie wystarczy wiele mówić o miłości,                                                                                                                                                                                                                                            nie wystarczy wiele mówić o dobroci,                                                                                                                                                                                                                                            nie wystarczy wiele czynić bez miłości,                                                                                                                                                                                                                                        trzeba życiem swoim świadczyć, że:

                                       Każda dobra dusza …

    Październik :

    1. Jesień w ogrodzie.
    2. Dary ogrodu.
    3. Nasze rodziny.
    4. Domowi ulubieńcy.

    Wiersz J.Tuwim „Warzywa”

    Położyła kucharka na stole:
    Kartofle,
    Buraki,
    Marchewkę,
    Fasolę,
    Kapustę,
    Pietruszkę,
    Selery
    I groch.

    Och!
    Zaczęły się kłótnie,
    Kłócą się okrutnie:
    Kto z nich większy,
    A kto mniejszy,
    Kto ładniejszy,
    Kto zgrabniejszy:
    Kartofle?
    Buraki?
    Marchewka?
    Fasola?
    Kapusta?
    Pietruszka?
    Selery
    Czy groch?

    Ach!
    Nakrzyczały się, że strach!

    Wzięła kucharka –
    Nożem ciach!
    Pokrajała, posiekała:
    Kartofle,
    Buraki,
    Marchewkę,
    Fasolę,
    Kapustę,
    Pietruszkę,
    Selery
    I groch –
    I do garnka!

    Zabawy z wykorzystaniem rymowanki

    Wpadła gruszka do fartuszka,
    A za gruszką dwa jabłuszka,
    A śliweczka spaść nie chciała,
    Była jeszcze niedojrzała.

    Piosenka „Popatrzcie na jamniczka”

    1.Popatrzcie na jamniczka
    wyturlał się z koszyczka
    zaczaił się na babcię
    i porwał babci kapcie
     
    Ref : A jak spał, a jak spał
    taką grzeczną minę miał 2x
     
    2. Poszarpał chustkę w róże
    i zrobił dwie kałuże
    a moją nową lalkę
    zaciągnął pod wersalkę
     
    Ref: Bo jak spał, bo jak spał
    taką grzeczną minę miał 2x
     
    3. A teraz gdzieś ucieka
    I szczeka, szczeka, szczeka
    Łapiemy więc jamniczka
    Niech wraca do koszyczka
     
    Ref: A jak spał, a jak spał
    taką grzeczną minę miał 2x
     
    4. Pod stołem jest koszyczek
    W koszyczku śpi jamniczek
    Jamniczek sobie śpi, PSS… Jak się zbudzi będzie zły
    HAU HAU HAU…!
     
    Gimnastyka buzi i języka – bajka logopedyczna
    Język wybrał się na wycieczkę do lasu. Pojechał tam na koniku (kląskanie językiem– naśladowanie konia). Na łące zatrzymał konia (prr). Następnie
    rozejrzał się dookoła (język ruchem okrężnym oblizuje wargi: górną i dolną). Potem wszedł do lasu (język chowamy w głąb jamy ustnej). Przeszedł las wzdłuż
    (język przesuwamy po podniebieniu w stronę jamy gardłowej) i wszerz (przesuwamy językiem za zębami górnymi i dolnymi). A wtedy przedarł się
    przez gęstwinę krzewów i drzew (język przeciskamy przez zaciśnięte zęby). Zauważył, że zrobiło się ciemno. Rozejrzał się w prawo i w lewo, spojrzał w górę
    i w dół (język przesuwamy z jednego końca ust do drugiego – od ucha do ucha, potem sięgamy nim nosa i brody – ćwiczenie powtórzyć kilka razy). Wsiadł na
    konia i pojechał do domu (klaskanie językiem).
     

    Religia

    19.10.2020 r. 

    T.: Człowiek jest najdoskonalszym stworzeniem na ziemi.

    Pan Bóg dał nam cały świat w posiadanie, abyśmy z niego korzystali, upiększali go, przetwarzali i cieszyli się jego pięknem. Jednak o wiele doskonalszym stworzeniem jest człowiek, ponieważ Pan Bóg dał nam cząstkę Siebie, czyli duszę nieśmiertelną. Dziękujemy Panu Bogu za to, że jesteśmy, że nas kocha, troszczy się o nas i daje nam tyle dobra każdego dnia. W modlitwie do Anioła Stróża podziękuję Bogu za opiekę i troskę o mnie każdego dnia.

    Dziękuję Bodu, że jestem,                                                                                                                                                                                                                                                                chwalę Go każdym gestem.                                                                                                                                                                                                                                                            Choć jestem jeszcze mały,                                                                                                                                                                                                                                                                to kocham Go sercem całym.

     
    Wrzesień :
    1. Nasza grupa.
    2. Jestem przedszkolakiem.
    3. Uliczne sygnały
    4. Nadeszła jesień.

    Piosenka  „Jestem sobie przedszkolaczek”

    Jestem sobie przedszkolaczek,
    nie grymaszę i nie płaczę,
    na bębenku marsza gram,
    ram tam tam, ram tam tam.

    Mamy tu zabawek wiele,
    razem bawić się weselej,
    bo kolegów dobrych mam,
    ram tam tam, ram tam tam.

    Mamy klocki, kredki, farby,
    to są nasze wspólne skarby,
    bardzo dobrze tutaj nam,
    ram tam tam, ram tam tam.

    Kto jest beksą i mazgajem,
    ten się do nas nie nadaje,
    niechaj w domu siedzi sam,
    ram tam tam, ram tam tam.

     

    Zabawy z rymowanką

    Cztery lata mam,

    duży jestem już,

    zjadam wszystko sam,

    taki ze mnie zuch !

    ________________________

    Tutaj rękę a tu nogę mam,

    czoło , włosy i kolana dwa,

    brzuch i stopy, plecy, nos i brwi,

    usta, dłonie, kciuk – przy dłoni tkwi.

     

    Piosenka „Kolorowe listki

    Kolorowe listki z drzewa spaść nie chciały.
    Kolorowe listki na wietrze szumiały.
    Szu, szu, szu, szumiały wesoło.
    Szu, szu, szu, wirowały w koło.

    Kolorowe listki bardzo się zmęczyły.
    Kolorowe listki z drzewa zeskoczyły.
    Hop, hop, hop, tak sobie skakały.
    Hop, hop, hop, w koło wirowały.

    Kolorowe listki spadły już na trawę.
    Kolorowe listki skończyły zabawę.
    Cicho, sza, listki zasypiają.
    Cicho, sza, oczka zamykają.

     

    Wiersz „Jesienny wiatr” B. Głodkowska

    Wpadł wiatr do parku i zaszumiał:
    Taki dziś jestem zalatany!
    W głowę podrapał się i westchnął,
    Aż pospadały kasztany

    Potem narzekał: – tyle pracy,
    A zima blisko. Co to będzie
    Zrobił na trawie trzy fikołki
    Aż poturlały się żołędzie.

    – czasu mam mało – rzekł – już wokół
    Robi się szaro, chłodno, mgliście…
    Gwizdnął na palcach, zachichotał
    I strącił z drzewa wszystkie liście