Grupa VII - Przyjaciele Misia Uszatka

  • Informacje grupowe

    Witamy wszystkich bardzo serdecznie w nowym roku szkolnym 2020/2021.

     Patronem naszej grupy VII jest Miś UszatekMiś Uszatek w Bluzie 43cm nauka ubierania - BawiBobas.

    Na dobranoc – dobry wieczór
    Miś pluszowy śpiewa Wam
    Mówią o mnie Miś Uszatek,
    Bo klapnięte uszko mam

    Jestem sobie mały miś, gruby miś,
    Znam się z dziećmi nie od dziś
    Jestem sobie mały miś, śmieszny miś,
    Znam się z dziećmi nie od dziś!

    W naszej grupie jest 20 dzieci (7 dziewczynek i 13 chłopców)

    Pracują tutaj nauczycielki:  P. Danusia Styś, P. Iwona Ałdaś, P. Ewa Rybka.

    Język  angielski P. Ania Cybulska Sowa

    Religia: s. Regina

    Pomocą jest P. Marzena Baranowska – Pawluś

    Wydarzenia marca:

    03.03.2021 – Światowy Dzień Dzikiej Przyrody

    08.03.2021 – Dzień Kobiet

    12.03.2021 – Dzień matematyki

    15.03.2021 Dzień piekarza i cukiernika ( będziemy piec rogaliki)

    22.03.2021 Pierwszy dzień wiosny (przychodzimy ubrani na zielono)

    23.03.2021 Dzień wody

    26.03.2021 Dzień autyzmu w przedszkolu (przychodzimy ubrani na niebiesko)

    27.03.2021 Dzień teatru

    Wydarzenia lutego:

    09.02.2021 – Międzynarodowy dzień pizzy (będziemy piec pizzę)

    11.02.2021 Tłusty czwartek

    15.02.2021 Światowy dzień wielorybów

    10.02.2021 Dzień Pocztowca

    17.02.2021 Światowy dzień kota

    26.02.2021 Dzień dinozaura

    Wydarzenia miesiąca stycznia

    1. 04.01.2021 – 15.01.2021 Ferie
    2. 21.01.2021 Dzień Babci
    3. 22.01.2021 Dzień Dziadka
    4. 29.01.2021 Bal karnawałowy

    Wydarzenia miesiąca grudnia

    1. 04.12.2020 – Dzień górnika (dzieci przychodzą ubrane na galowo)
    2. 07.12.2020 – Mikołajki w grupie
    3. 09.12.2020 Teatrzyk „Alicja”
    4. Jasełka w grupie

    Wydarzenia miesiąca listopada:

    05.11.2020- Dzień postaci z bajek

    10.11.2020 – śpiewanie hymnu Polski

    18.11.2020 Konkurs ze znajomości bajek

    20.11.2020 – Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka

    25.11.2020 – Dzień Pluszowego Misia

    Wydarzenia miesiąca października

    14.10 2020 – Dzień Edukacji Narodowej

    Wydarzenia miesiąca września:

    14.09.2020 – Wyjście na skrzyżowanie dróg.
                          „Park Słoneczny”
    21.09.2020  – „Dzień Przedszkolaka”.
    22.09.2020 –  Powitanie jesieni kolorem czerwonym.

    23.09.2020 – Wyjście do kina na film „O czym marzą zwierzęta?”
    25.09.2020 – „Święto Pieczonego Ziemniaka”.
    30.09.2020 – „Dzień Chłopaka”.

  • Uczymy się i bawimy

     

    KWIECIEŃ 

    RELIGIA

    12.04.2021 r.

    T.: Pan Jezus ukazuje Swoje Miłosierdzie.

    Drodzy Rodzice, porozmawiajcie z dziećmi na ten temat: W drugą niedzielę po Wielkanocy obchodzimy drugie bardzo ważne święto, o które prosił sam Jezus przez siostrę Faustynę. Pan Jezus po swoim Zmartwychwstaniu ukazywał się Apostołom wiele razy. Ale apostoł Tomasz nie chciał w to uwierzyć i dlatego Pan Jezus ukazał mu się szczególnie pokazując mu swoje ręce i przebity bok, aby go upewnić, że to rzeczywiście ten sam Pan Jezus. Przez wiele wieków Pan Jezus ukazywał się różnym ludziom, a między innymi siostrze Faustynie. Dał jej trudne zadanie do spełnienia, aby ogłosiła światu Boże Miłosierdzie. Można to zobaczyć w podanym niżej filmie. 

    Św. Faustyna – z serii „Aureola – od Stanisława do Karola” – film nie tylko dla dzieci…

     06.04.2021 r.

    T.: Pan Jezus Zmartwychwstał i okazał nam Swoje Miłosierdzie.                                                                                                                                                                                            Drodzy Rodzice: porozmawiajcie z dziećmi o przeżytych Świętach w Waszych rodzinach, o znaczeniu pisanek, jako symbolu zmartwychwstania Chrystusa. Baranek jest symbolem samego Pana Jezusa, który cicho szedł na mękę jak baranek, nie narzekał, nie buntował się, nie krzyczał, ani nie złościł się na nikogo. Kolory jasne, wiosenne, ukazują nowe życie wiosenne, symbolizują nowe życie, jakie przyniósł nam Chrystus przez Swoją śmierć i Zmartwychwstanie. Kolejna Niedziela Wielkanocna przed nami, to Niedziela Miłosierdzia. Pan Jezus ukazuje największy Dar, jaki Pan Jezus nam wyjednał Swoją Męką, Śmiercią i Zmartwychwstaniem. Proponuję oglądnięcie z dziećmi filmiku z podanego niżej linku; Link: Niedziela miłosierdzia – Ewangelia ➤ Niewierny Tomasz

     

    Tematy na kwiecień:

    1. Wiosenne powroty.
    2. Wiosna na wsi.
    3. Dbamy o przyrodę.
    4. Moje miasto – mój region.

    Poniedziałek 11.04.2021

    Witajcie kochane dzieciaczki!

    Witamy serdecznie w kolejnym tygodniu. Dzisiaj mamy przygotowane dla Was „Wiosenne prace w ogrodzie”

    Wiersz „W ogrodzie”

    Wiosna, wiosna w ogródku,
    dużo pracy przed nami:
    kopu, kopu, łopatką,
    szuru, szuru, grabkami.
    Siewu, siewu, równiutko,
    posiejemy nasionka.
    Potem wodą z konewki,
    chlustu, chlustu po grządkach.

    Poranna gimnastyka.

    Zróbcie po 5 przysiadów, podskoków, skłonów, pajacyków.

    „W ogrodzie” – praca z obrazkiem

    Przyjrzyjcie się ilustracji:

    Opowiedzcie co na niej widać.

    „Z wizytą w ogrodzie” – obejrzyjcie  film. Są to przygody Skrzata Borówki odc.1

    Proszę wykonać zadania:

    Edu-paka przedszkolaka - 100 stron zadań - Pani MoniaMateriały dydaktyczne cz. I - Przedszkole Gminne w Skibinie

    Do zobaczenia. Całusy Pani Danusia

    Piątek 09.04.2021

    Witajcie ! Dziś zachęcamy do udziału w zajęciach plastycznych.Wykonajcie tulipanki. Użyjcie do tego farb i  kolorowego papieru.

    Poćwiczcie z matematyką. Powodzenia.

    Czwartek 08.04.2021

    Witajcie Kochani! Dzisiaj proponujemy Wam następujące aktywności:)

    Opowieść ruchowa przy muzyce – Wycieczka na wieś.
    Prosimy o włączenie wesołej melodii, bębenek.
    Nadeszła wiosna. Na wsi jest zielono i radośnie. (Dziecko maszeruje za R. w rytmie wybranego
    przez niego nagrania wesołej melodii). Odwiedzamy wiejską zagrodę. Straszny tutaj gwar.
    Widać domowe zwierzęta: owce, krowy, świnie, kaczki, gęsi, kury, indyki. (R. wymienia nazwy
    gatunków zwierząt, dzieci naśladują ich charakterystyczne głosy).
    Patrzcie, przyfrunęły bociany. Wysoko na dachu domu mają swoje gniazdo. (Dziecko robi daszek
    nad oczami, spoglądają w górę. Następnie w rytmie bębenka poruszają się za R., naśladując
    charakterystyczne ruchy i klekot bociana).
    Za płotem gospodarstwa widać pole. Rośnie na nim zboże. Zamieniamy się w trawy i kłosy
    zbóż. (Dziecko przechodzi do przysiadu, słychać ciche dźwięki bębenka. Na hasło: Rośniemy,
    dźwięki stają się coraz głośniejsze, dziecko powoli wstają).
    Na łące pojawiają się zające. Małe zajączki chcą się bawić. Chowają się w trawie. Widać ich duże
    uszy. (Charakterystyczny rytm bębenka zachęca do podskoków – dziecko naśladuje ruchy zajączków.
    Ponownie słychać nagranie wesołej melodii). W ogrodach kwitną piękne kwiaty, ich kielichy
    otwierają się do słoneczka. (Unoszą ręce w górę, naśladują otwierające się do słońca kielichy
    kwiatów). Za domem jest sad. Przez chwilę odpoczniemy w cieniu drzew, słuchając świergotu ptaków.
    (Dziecko kładą się na plecach. Umieszczają ręce na przeponie i miarowo oddychają).

    Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza Teresy Fiutowskiej „Podwórkowa awantura”.
    Kura gdacze, kaczka kwacze –
    goni kurę mokrą raczej.
    Gęś też syczy, kogut pieje.
    Gwałtu! Rety! Co się dzieje?
    Ryczy krowa, świnia kwiczy,
    a indyk się rozindyczył.
    Kot mysz goni, głośno miauczy.
    – Dość awantur! Już wystarczy!
    Tak pies Burek głośno szczeka
    i już słychać go z daleka.
    Koza meczy:
    mee, mee, mee…
    – Czego psisko mądrzy się?

    Dla ochłody – wiadro wody
    poleją na głowy, brody!
    Wyszły z mody awantury!
    A sio, gęsi, a sio, kury! –
    Powiedziała, co wiedziała,
    białą brodą pokiwała,
    pochyliła nisko rogi.
    – Cisza! Spokój! Zejść mi z drogi!
    Awantura się skończyła,
    bo ta koza groźna była.

    R. wyjaśnia niezrozumiałe zwroty, a następnie pyta:
    −− Które zwierzęta brały udział w podwórkowej awanturze?
    −− Jakie zwierzę próbowało je uspokoić? W jaki sposób to zrobiło?
    R. zwracają uwagę na głosy, jakie wydawały zwierzęta.

    Dokończcie podany rytm:)

    Chętne dzieci, mogą wykonać kartę pracy, cz. 4, s. 7.
    Olek i Ada zastanawiają się, która tasiemka jest dłuższa. Zastanówcie się, jak to sprawdzić.
    Kolorowanie tasiemek. Kończenie rysowania kurcząt według wzoru. Kolorowanie trzeciego
    kurczęcia, licząc od prawej strony.

    Życzymy Wam miłego dnia:)

    KOCHANE DZIECI 🙂 

    W TYM SZCZEGÓLNYM CZASIE, KIEDY NASZE KONTAKTY SĄ OGRANICZONE ZAPRASZAMY WAS DO ŚLEDZENIA NASZEJ STRONY:)  BĘDZIEMY UMIESZCZAĆ DLA WAS PROPOZYCJE ZABAW RUCHOWYCH, PLASTYCZNYCH, MUZYCZNYCH I WIELE INNYCH:)

    W TYM TYGODNIU NASZE ZABAWY ZWIĄZANE BĘDĄ ZE ZBLIŻAJĄCYMI ŚWIĘTAMI WIELKANOCNYMI .

     

    Na początek zapraszamy Was do zabawy muzyczno -ruchowej z Zajączkiem  

    Muzolaki – Zając , piosenka na wielkanoc i nietylko – YouTube       

    Poproście Rodziców, aby przeczytali Wam opowiadani p. Agaty Widzowskiej pt „Gipsowe pisanki”. (Kto był w przedszkolu i zabrał swoje książki, prosimy, aby otworzyć str .58–61) .

    Zbliżały się święta wielkanocne. Rodzina Ady i Olka zwykle spędzała je razem z babcią i dziadkiem. Niestety, tydzień wcześniej dziadek zagapił się na przelatującego bociana i złamał prawą rękę.
    – Ojej! Biedny dziadek. Nie będzie mógł malować z nami pisanek – stwierdziła smutno Ada.
    – Nie martwcie się, wymyślimy dziadkowi jakieś zajęcie – odpowiedziała babcia, biegnąc
    po ścierkę, bo dziadek rozlał herbatę. Posługiwanie się lewą ręką nie wychodziło mu najlepiej.
    Wszyscy zgodzili się, by spędzić Wielkanoc w domu babci i dziadka, a potem wspólnie ustalili plan przygotowań do świąt.
    Ada i Olek mieli zrobić pisanki.
    Mama miała czuwać nad całością i robić kilka rzeczy naraz, bo była wspaniałym organizatorem.
    Tata miał wspomóc mamę w zakupach, sprzątaniu i przygotowaniu potraw. Jego specjalnością były pieczeń, sałatka jarzynowa i sernik. Tata był też specjalistą od mycia okien i robił to
    szybko i sprawnie, pogwizdując przy tym jak skowronek.
    Zadaniem babci były dekoracje i przygotowanie świeżych kwiatów.
    Dziadek… Dziadek miał za zadanie leżeć i odpoczywać, bo „musi się oszczędzać”. Tak
    stwierdziła babcia.
    Wszyscy zabrali się do pracy. Dzieci z pomocą mamy ugotowały jajka na dwa sposoby:
    część w łupinach cebuli, część w wywarze z buraków. Cebulowe jaja miały kolor brązowy, a buraczane – różowy.
    – Takie pisanki nazywają się kraszanki – wyjaśniła mama. – Możemy pokolorować je we
    wzorki cienkim białym pisakiem lub wydrapać na nich wzorki.
    – Wtedy będą drapanki – dodała babcia.
    – A czy wiecie, jak zabarwić jajka na kolory żółty, zielony lub czarny? – zapytał dziadek.
    – Pomalować farbami plakatowymi – odpowiedział Olek.
    – A gdybyście nie mieli farb?
    – Hm, to nie wiemy…
    – Kolor zielony uzyskamy z liści pokrzywy, a czarny z owoców czarnego bzu lub łupin orzecha włoskiego. Aha! Żółty – z suszonych kwiatów jaskrów polnych. Wystarczy dorzucić je do
    wody i ugotować w niej jajka.130
    Babcia mrugnęła do wnuków i po chwili przyniosła im kwiaty narcyzów. Miała też przygotowaną, samodzielnie wyhodowaną rzeżuchę. Zrobiła z niej piękne dekoracje. Wyglądały jak
    małe łączki, a na nich siedziały żółte kurczaczki zrobione z papieru.
    Z ogrodowej szklarni babcia przyniosła pachnące hiacynty w doniczkach i pęki białych tulipanów. Przygotowała też biały obrus. W wazonach stały kosmate bazie, nazywane przez Adę
    „szarymi kotkami”.
    Kiedy okna lśniły już czystością, tata zabrał się do pieczenia sernika.
    – A czy wiecie, że można upiec sernik z dodatkiem ziemniaków? – zapytał dziadek.
    – Coś ty, dziadku! Przecież sernik robi się z sera, masła i jajek – zauważyła Ada.
    – A nieprawda! Moja mama piekła pyszny sernik z dodatkiem kilku ugotowanych ziemniaków. Oczywiście twarogu było dwa razy więcej, ale te ziemniaki nadawały sernikowi puszystości. Wszystkie sąsiadki przychodziły do mamy po przepis.
    – Oj, to muszę ci taki upiec, kochanie – powiedziała babcia.
    – Sam ci upiekę taki sernik, ale bez gipsu – odparł dziadek.
    – Sernik z gipsem byłby za twardy – roześmiał się tata. – Ale skoro zachwalasz ten przepis,
    to zaraz dodam do sernika jednego ziemniaka, bo akurat mam za dużo do sałatki.
    Tymczasem mama ugotowała smakowity żurek i zrobiła ciasto na piaskową babę wielkanocną. Ada i Olek nie mogli się doczekać, kiedy pójdą poświęcić pokarmy. Z pomocą mamy
    pięknie przystroili koszyczek, w którym na białej serwetce leżały chleb, jaja, biała kiełbasa, ciasto oraz sól i pieprz. Całość ozdobili zielonymi gałązkami bukszpanu. W pierwszy dzień świąt
    cała rodzina usiądzie przy świątecznym stole i podzieli się jajkiem, symbolem życia.
    – Jutro poszukamy jajek schowanych w ogrodzie – przypomniała sobie Ada. – Zajączek
    zawsze przynosi dla nas czekoladowe jajka.
    – To nie zajączek, tylko mama – odparł Olek, który nie wierzył w opowieści o zajączku przynoszącym prezenty. – To tylko zabawa.
    – A czy wiecie, jak bawiono się dawniej na Wielkanoc? – ożywił się dziadek. – Ulubioną zabawą było uderzanie o siebie dwoma jajkami, a zwyciężał ten, którego jajko nie zostało rozbite.
    – Ojej! To dopiero była jajecznica! – zachichotała Ada.
    – Dawniej chodzono po wsi z kogutem, który był symbolem urodzaju. Później prawdziwe
    ptaki zastąpiły kogutki gliniane lub drewniane.
    – A śmigus-dyngus też był? – zapytał Olek.
    – Był, ale nie mówiono dyngus, tylko wykup. Chłopcy chodzili po wsi i w zamian za śpiew
    domagali się zapłaty, czyli wykupu w postaci pisanek, słodyczy albo pieniędzy.
    – Dziadku, jak ty dużo wiesz – zachwycił się Olek.
    – Dziadek nam pomaga we wszystkim! – dodała Ada. – A przecież ma złamaną rękę.
    – Może w nagrodę namalujemy dziadkowi pisanki na gipsie? – zaproponował Olek.
    I tak też zrobili. Gips dziadka wyglądał naprawdę świątecznie.
    – Kochani – powiedział zadowolony dziadek. – Mam do was wielką prośbę. Sernik się piecze, babka piaskowa rośnie, a jajka są pokolorowane. Usiądźmy w ogrodzie, popatrzmy w niebo i pomyślmy o tym, co jest najważniejsze.
    – O czym, dziadku?
    – Jak to o czym? O życiu i o miłości – odpowiedział dziadek i podrapał się lewą ręką.

    • Rozmowa z dzieckiem na temat opowiadania.
    − Gdzie rodzina Olka i Ady spędziła Wielkanoc?
    − Co się stało dziadkowi? Dlaczego?
    − Jakie zadania mieli do wykonania podczas przygotowań do świąt Olek i Ada, rodzice i dziadkowie?
    − Czym babcia ozdobiła stół?
    − Jakie rady dawał dziadek?131
    − Czy tata i mama wywiązali się z zadań?
    − Co według dziadka jest najważniejsze?

    Obejrzyjcie filmik edukacyjny 

     W wolnej chwili zachęcamy do korzystania z wielkanocnej kolorowanki, którą otrzymaliście z przedszkola:) POZDRAWIAMY Wasze Panie !

    Ps.  Zobaczcie jak wyrosła nasza rzeżucha

     

     

    Dzień Babci i Dziadka….
    Z gorącymi życzeniami „Przyjaciele Misia Uszatka”


    MARZEC  

    RELIGIA 

    29.04.2021 r.

    T.: Jak przeżywać Wielki Tydzień.

     Kochani Rodzice: Poświęćcie chwilę czasu swoim dzieciom, aby wytłumaczyć, że nie możemy wszyscy uczestniczy w kościele w Uroczystościach, ale możemy łączyć się przez Internet lub transmisję z innego kościoła we Mszy Świętej, czy innych obrzędach wielkiego Tygodnia. Módlmy się w rodzinach o Miłosierdzie Boże nad światem i o ustanie pandemii. Bardzo proszę włączyć dzieciom film: link: Brat Franciszek. Wielki Tydzień i Wielkanoc. Życzę wszystkim błogosławionych Świąt Wielkanocnych.

     

    Tematyka miesiąca marca:

    1. Zwierzęta z dżungli i sawanny

    2. Zwierzęta naszych pól i lasów

    3. Marcowa pogoda

    4. Wiosenne przebudzenie

    5. Wielkanoc

     

    Piosenka „Dżungla”

    1. Dżungla, dżungla, taka wielka dżungla,
    poplątane zwoje dzikich lian.
    Mieszka sobie w bambusowej chatce
    Ambo Sambo wielkiej dżungli pan.
    Ref: Strusie mu się w pas kłaniają,
    Małpy na ogonach grają.
    Ambo tu, Ambo tam, Ambo tu i tam.
    2. Ambo, Sambo doskonale znam go,
    węża się nie boi ani lwa.
    Dla swych dzikich, leśnych ulubieńców,
    w dłoni coś smacznego zawsze ma.

    Ref: Strusie mu się w pas kłaniają,
    Małpy na ogonach grają.
    Ambo tu, Ambo tam, Ambo tu i tam.

     

    Piosenka –

    „Wiosenne buziaki” K. Gowik i A. Żurawska

    I. Już rozgościła się wiosna.
    słońce i kwiaty przyniosła.
    Huśta się lekko na tęczy,
    motyle i ptaki ślą wiośnie buziaki.

    Ref.: Hop, hop, raz, dwa, trzy,
    tańczymy z wiosenką ja i ty.
    Nawet gdy z burzy wiosenny deszcz,
    to tylko radośniej tak tańczyć przy wiośnie.
    Hop, hop, raz, dwa, trzy,
    bzyczą już pszczoły i kwitną bzy.
    A całe miasto całusy śle,
    bez wiosny było tu źle.

    II. Słońce rozdaje promyki,
    gonią się w lesie strumyki.
    Mrówki zaczęły porządki,
    a grube ślimaki ślą wiośnie buziaki.

    Ref.: Hop, hop, raz, dwa, trzy,

    III. Kwiaty swe płatki umyły
    i świeże stroje włożyły.
    Budzą się wszystkie zwierzaki.
    Kociaki i psiaki ślą wiośnie buziaki

    Ref.: Hop, hop, raz, dwa, trzy,

     

    Zagadki o wiosennych ptakach

     

    1. Przybył z ciepłych krajów w czerwonych trzewikach.

    Gdy ujrzy go żabka, do wody umyka. (bocian)

    2. Czarno-biały ptaszek lubi domy nasze.

    Przy oknie, na ścianie muruje mieszkanie

    z gliny, z własnej śliny, bez młotka i kielni,

    jak ten murarz dzielny. (jaskółka)

    3. On ma tę naturę, że wzlatując w górę,

    śpiewa chwałę polom nad rolnika rolą. (skowronek)

     

    Piosenka Koszyczek dobrych życzeń (sł. i muz. Krystyna Gowik)

     

    I. Siedzi biały cukrowy baranek w wielkanocnym koszyku,

    a z barankiem gromada pisanek – dużo śmiechu i krzyku.

    Dwie kiełbaski pachnące są, sol i pieprz, by był pyszny smak.

    Dziwi się biały baranek: „O! Kto to wszystko będzie jadł?”

     

    Ref.: Mama, tata, siostra, brat – każdy coś z koszyczka zjadł,

    a to taki jest koszyczek pełen dobrych życzeń.

    Gdy życzenia złożyć chcesz, coś z koszyczka szybko bierz!

    I życz szczęścia, pomyślności, a na święta dużo gości!

     

    II. Dawno temu prababcia tak samo koszyk przygotowała.

    Był baranek i dużo pisanek, i kiełbaska niemała.

    Ja to dobrze już teraz wiem, że koszyczek przemienia świat,

    lecz babcia z dziadkiem dziwili się: kto to wszystko będzie jadł?

     

    Ref.: Mama, tata…

     

    III. Kiedyś ja przygotuję koszyczek, aby spełniał życzenia.

    Od pisanek kolory pożyczę, od baranka marzenia.

    I tak zawsze już będzie wciąż, że w koszyczku pyszności są,

    a mamy i babcie, i ciocie też z życzeniami dają go.

    Ref.: Mama, tata…

     

     

     

    RELIGIA

    11.01.2021 r.

     T.: Pan Jezus żył i wychowywał się w Świętej Rodzinie Maryi i Józefa.

    Drodzy Rodzice: Wasza rodzina powinna wzorować się na życiu Świętej Rodziny z Nazaretu: Maryi, Józefa i Pana Jezusa. Rodzina odgrywa niezwykłą rolę w życiu człowieka i społeczeństwadlatego Kościół pragnie, aby wszystkie rodziny czerpały przykład z Najświętszej Maryi PannyJej przeczystego Oblubieńca Józefa oraz Jezusaktórzy tworzą Świętą Rodzinę. W rodzinie powinna być modlitwa, obowiązki – dzieci też, wzajemna miłość i przebaczenie, troska jednych o drugich, wzajemny szacunek i współpraca itp. Proponuję obejrzeć podany niżej link, myślę, że da nam nowe pomysły.  Dzieci niech narysują na kartce swoją rodzinę i wspólnie pomódlcie się za siebie. Może to być również i kolęda – wykorzystajmy ten czas kolędowania.

    Link: Ziarno – Święta Rodzina niezwykłą

    04.01.2021 r.

     T.: Gwiazda prowadzi Mędrców do Betlejem.

    Drodzy Rodzice: Każdego roku 6 stycznia obchodzimy Uroczystość Objawienia Pańskiego – popularne Trzech Króli. W tym roku z racji obostrzeń nie będzie przepięknych Orszaków Trzech Króli, możemy jedynie znaleźć w Internecie z poprzednich lat i też opowiedzieć dzieciom o tej pięknej tradycji, a równocześnie wyznaniu wiary wobec innych. Znak gwiazdy, która ich prowadziła, to znak obecności Boga w ich i w naszym życiu, dlatego powinniśmy często spoglądać w górę. Dary złożone przez Mędrców: złoto, kadzidło i mirra, oznaczają; wiarę – jest Bogiem, nadzieję – oczekiwanym Zbawicielem, miłość – Królem królestwa Niebieskiego. Proponuję odszukać link i oglądnąć z dzieckiem.                                                              Link: TRZEJ KRÓLOWIE – bajka i nie bajka – WSPÓŁPRACA Z WIARĄ, NADZIEJĄ I MIŁOŚCIĄ

    28.12.2020 r.

     T.: Z radością śpiewamy kolędy Panu Jezusowi. 

    Drodzy Rodzice: Porozmawiajmy z naszymi dziećmi o poszczególnych dniach, tego co przeżywamy. OCZAMI DZIECKA Święta Bożego Narodzenia to czas niezwykłego oczekiwania, oczekiwania na pierwszą gwiazdkę, na świąteczną kolację, na Świętego Mikołaja. Oczekiwaniem na odpakowanie prezentów, na pasterkę… Jednak, ten czas spostrzegany oczami dziecka i oczami dorosłego różni się od siebie znacząco. Jako dzieci – umiemy się cieszyć, kiedy już nastanie. Jako dorośli – doceniamy dopiero, kiedy minie. Z dzieckiem święta nabierają zupełnie innego wyrazu. Świąteczny czas nierozerwalnie kojarzy nam się z kolędami, pastorałkami i świątecznymi piosenkami. Nie żałujmy czasu na śpiewanie z dziećmi kolęd, umieją dużo z przedszkola, w kościele się osłuchają, jak w domu wracamy do tego, to dziecku się utrwala i cieszy się, że rodzicami potrafi śpiewać, nawet gdyby gubiło trochę słowa. Budujmy w nas i w naszych dzieciach fundamenty wiary praktycznej, aby w życiu miało się na czym oprzeć. Śpiewajmy z dziećmi na przemian po zwrotce, będą się mobilizować i cieszyć, że dla Pana Jezusa to robią. Niech będzie w pobliżu szopka, czy figurka Jezusa leżąca na sianku, ważne jest by wiedzieć komu to śpiewam. Twórz rodzinne tradycje Małe dzieci lubią i potrzebują stałych, i powtarzalnych elementów – pewnych rytuałów. Dobrym pomysłem jest więc wprowadzenie jak najwcześniej własnych, rodzinnych tradycji, które na stałe wrosną w święta.

    21.12.2020 r.

    T.: Dzielimy się opłatkiem z wszystkimi w domu.

    Drodzy Rodzice: Dobrze jest, jeśli dzieci uczestniczą z Wami w przygotowaniu świąt, pomagają, przyglądają się pracom w kuchni, dekorują razem z Wami, wykonujecie z nimi ozdoby na choinkę, stroiki, to jest ogromna radość, która pozostaje na zawsze w pamięci. Myślę, że sami wspominacie takie chwile i one tworzą atmosferę rodzinną. Tłumaczymy dzieciom, że przez te elementy wyrażamy swoją radość z tego, że narodził się Chrystus w naszej rodzinie, nie tylko w kościele w szopce, ale w naszym domu. Dlatego modlimy się do końca Adwentu przy zapalonym lampionie, przygotujemy dzieci do składania życzeń i dzielenia się opłatkiem. W Wigilię, śpiewamy kolędy, nie tylko gdzieś tam grają, ale razem w święta kolędujemy. Proponuję oglądnąć z dziećmi piękny film, aby potem wytłumaczyć, porozmawiać z nimi o przesłaniu jaki niesie on w tych scenach. Dla każdego jest pełen refleksji i przemyślenia dla siebie.  

    Link: Film – Czerwone Trzewiczki

    Na radosne świętowanie, mimo doświadczenia ograniczeń, życzę Państwu: Bożego błogosławieństwa od Chrystusa, Który przychodzi, by nas obdarzyć pokojem, radością, miłością, nadzieją, łaskami na, które otwórzmy nasze serca w sakramentach świętych. On pragnie być blisko nas, z nami i w nas, abyśmy byli mocni w Nim. Życzę na ten i na Nowy Rok Pański 2021.

    14.12.2020 r.

    T.:  Z Maryją przygotowujemy się na  przyjście Pana Jezusa.

    Porozmawiajmy z dziećmi o aniołach, może w domu są figurki lub obrazek anioła. Anioł Stróż jest przy każdym człowieku, aby go chronić, pomagać, jeśli go o to poprosimy. Do Maryi tez przyszedł Archanioł Gabriel, aby powiedzieć Jej ważną wiadomość od samego Pana Boga. Proszę odszukać link o Zwiastowaniu i oglądnąć z dziećmi, a przynajmniej niech sobie zobaczą rodzinną katechezę. Mamy tam ukazane w rodzinie symbole adwentowe, jako radosne przygotowanie do świąt, które są częścią naszej rodzinnej atmosfery adwentowej. Przygotujcie z dziećmi jakieś ozdoby na choinkę, choć kilka – jest to dla dzieci bardzo ważne, gdy ich praca będzie wisieć na choince, jako podarunek dla dzieciątka Jezus, zachęcić i dać okazję do spełnienia dobrego uczynku, aby wytwarzała się w sercu dziecka radość z czynienia dobrze.

    Link: Zwiastowanie – Anioł Gabriel spotyka Maryję

    Link: Basia i Boże Narodzenie

    07.12.2020 r.

     T.: Święty Mikołaj pamięta o wszystkich dzieciach. 

    Drodzy Rodzice: zbliża się dzień Świętego Mikołaja, proponuję odszukać link i przeczytać dzieciom opowiadanie o prawdziwym biskupie Świętym Mikołaju. Ważne jest, aby wytworzyć w wyobraźni dziecka prawdziwy obraz postaci świętego, a nie bajkowy nieprawdziwy wytwór ludzki. Przekazujemy prawdy chrześcijańskie i krzewimy wiarę w sercu dziecka i rodzinach naszych, ponieważ to jest najważniejsze. Na kartce niech dzieci narysują Św. Mikołaja, można wydrukować kolorowankę z Internetu. Prosimy Świętego Mikołaja      w różnych sprawach i potrzebach, nie tylko o prezenty. Za Jego wstawiennictwem ludzie otrzymywali wiele łask i cudów, dlatego jest patronem wielu miast, dziedzin życia                      i osób. Wybudowanych jest bardzo dużo świątyń pod Jego wezwaniem, np.: w Głogowie na Starym Mieście.                                                                                                                            Link: Bajka dla dzieci Święty Mikołaj i Mikołaj … – YouTube 

    Link: Prawdziwa historia o Świętym Mikołaju -bardzo ładnie opowiedziana

    30.11.2020 r.

    T.: W Adwencie oczekujemy na przyjście Pana Jezusa.

    Porozmawiajmy z dziećmi o tym co się teraz zmieniło w kościele, a także i w naszym domu. Od minionej niedzieli tj. 29.11.2020 r. rozpoczął się czas Adwentu, czyli radosne oczekiwanie  i przygotowanie do Świąt Bożego Narodzenia, również a naszym domu. Codziennie wieczorem zapalamy lampion i staramy się przy nim odmówić wieczorny pacierz. Można zgasić duże światło, zrobić wieczorny nastrój, aby lepiej przeżyć oczekiwanie na Jezusa, jako Światłość świata, który świeci i rozprasza ciemności. Niech dziecko zapala lampion, aby pamiętało to ważne wydarzenia, na które wszyscy oczekujemy. Można przygotować mały adwentowy wieniec, są teraz różne możliwości, najlepiej zrobić z dziećmi, postawić na odpowiednim miejscu. Choinka niech zabłyśnie dopiero w wieczór Wigilijny, bo to jest właściwy sens choinki – symbolizujący narodzenie Chrystusa w naszym domu i radość jaką przynosi między innymi wyrażoną w prezentach.

    23.11.2020 r.

    T.: Pan Jezus jest naszym Królem i całego Wszechświata.

    (Pokazuję akcesoria królewskie: korona, berło i płaszcz ozdobny ) Król jest najważniejszy na zamku wśród wszystkich mieszkańców i w całym kraju. Ale jest taki Król, który jest większy od wszystkich królów na świecie, choć nie ma wojska, ani broni, nawet nie ma zamku – to Pan Jezus, Który jest Królem w naszych sercach, kocha nas, każdego przyjmie kto do Niego przychodzi i pragnie być blisko Niego. To Król, który oczekuje na nas w kościele, na modlitwie, gdy myślimy o Nim, patrzymy na ilustracje, czy obrazy lub figury. Śpiewamy wiele pieśni o Panu Jezusie Królu Świata. On za nas oddał życie na krzyżu, abyśmy mogli być szczęśliwi w niebie i z Nim przebywać na zawsze. Jezus Chrystus Król pragnie naszych serc, abyśmy Go kochali i pomagali innym. Bardzo proszę odszukać dzieciom link: Jesteś Królem – Dzieci wielbią Chrystusa, Króla                       Można go powtórzyć kilka razy, aby utrwaliły się dzieciom słowa i obrazy.

    Zadanie: narysuj na kartce króla w koronie na głowie i z berłem w ręce. W około głowy  narysuj aureolę i cały rysunek pokoloruj.

    16.11.2020 r.

    T.: Bł. Edmund Bojanowski kochał dzieci, opiekował nimi, pisał dla nich piosenki i wiersze.

    Bł. Edmund Bojanowski żyje wtedy, gdy nie ma Polski na mapach świata, ponieważ wrogowie rozebrali naszą Ojczyznę na części. Ale Polska żyje i jest w sercach Polaków, którzy mówią po polsku, modlą się po polsku, uczą swoje dzieci po polsku. Bł. Edmund zakłada pierwsze Ochronki – Przedszkola, aby tam chronić dzieci przed złem, zimnem, a przekazywać dobre wartości, uczyć po polsku i rozbudzać ducha patriotyzmu. Pisał dla dzieci wiersze, opowiadania, piosenki i inscenizacje, aby w ten sposób przez dzieci wzbudzać w ludziach nadzieję na wolną Ojczyznę. Modlił się z dziećmi, uczył ich modlitwy, podobnie  w Ochronkach robiły, to siostry opiekujące się dziećmi. E. Bojanowski był wielkim patriotą, ale i świętym, ponieważ wszystkie sprawy przedstawiał Panu Bogu na modlitwie i oczekiwał na Bożą Wolę, aby mógł to zrealizować.

    Odsłuchać kilka razy link:

    Pomagajmy sobie – bł. Edmund Bojanowski – Promyczki Dobra

     Każda dobra dusza /…/ jest jak świeca”:  
    choć „się sama spala to innym – przyświeca”!  
    Mówił tak literat (wierszem, no i prozą)  – Edmund Bojanowski!  
    Wśród świętych – filozof!  
                Ref.: „Każda dobra dusza”/…/ jest jak świeca”
                choć „się sama spala to innym – przyświeca”!  
                Pomagajmy sobie w szczęściu, no i w biedzie!                                                                                                                                                                                                                                Ja cię nie zawiodę! Ty mnie nie zawiedziesz!                                                                                                                                                                                                                                  Pomagajmy sobie w szczęściu, no i w biedzie!                                                                                                                                                                                                                                Ja cię nie zawiodę! Ty mnie nie zawiedziesz!  
    Służmy sobie wszyscy, z wiarą – w p r a c y p i ę k n o                                                                                                                                                                                                                  tak… jak Siostry Służebniczki – z wiarą – nieugiętą!
    Służmy sobie z wielkopolską Edmundowską siłą!  
    Tak jak siostry Służebniczki, siejmy w sercach m i ł o ś ć!  
                Ref.: „Każda dobra dusza”/…/ jest jak świeca”:
                choć „się sama spala to innym – przyświeca”!
                Pomagajmy sobie w smutku i w chorobie!
                Dziś, ty mi pomożesz. Jutro? Ja – pomogę!
                Pomagajmy sobie w smutku i w chorobie!
                Dziś, ty mi pomożesz. Jutro? Ja – pomogę!
    Wokół dobra jak przy świecy  
    blasku się zjednajmy  
    i Edmunda ślad świętości  
    p r a c ą pomnażajmy!  
               Ref.: „Każda dobra dusza”/…/ jest jak świeca”:
                choć „się sama spala to innym – przyświeca”!
                Pomagajmy sobie w szczęściu, no i w biedzie!
                Ja cię nie zawiodę! Ty mnie nie zawiedziesz!
                Pomagajmy sobie w szczęściu, no i w biedzie!
                Ja cię nie zawiodę! Ty mnie nie zawiedziesz!

    RELIGIA     19.10.2020 r. 

    T.: Tydzień misyjny.

    W tym tygodniu pamiętamy o dzieciach całego świata, szczególnie o tych, którzy jeszcze nie znają Pana Jezusa lub o Nim mało słyszeli, aby znalazło się wielu odważnych misjonarzy, którzy byliby gotowi do głoszenia Ewangelii. Aby wszyscy ludzie mogli poznać i pokochać Pana Jezusa, który za nas cierpiał, umarł na krzyżu, a przez to niebo nam otworzył. Opowiadanie o pracy misjonarzy i sióstr misjonarek w Boliwii w Ameryce Południowej. Uczymy się piosenki: 

    Gramy w piłkę i skaczemy na skakance,                                                                                                                                                                                                                                          lalki, misie, samochody, to nasz świat,                                                                                                                                                                                                                                            ale sama już zabawa nie wystarczy,                                                                                                                                                                                                                                                gdy poznamy z ewangelii kart. 

    Pana Jezusa, który kocha                                                                                                                                                                                                                                                                  i chce zamieszkać w każdym z nas.                                                                                                                                                                                                                                                Pana Jezusa, który czeka,                                                                                                                                                                                                                                                                kto Go poniesie poprzez świat. / 2 x

    W tym roku szkolnym będziemy zdobywać kolejne wiadomości, będziemy uczyć się i pisać szlaczki oraz będziemy prowadzić gimnastykę.

    Tematyka lutego

    1. Baśnie, bajki, bajeczki
    2. Muzyka wokół nas
    3. Nie jesteśmy sami w kosmosie
    4. Mój wymarzony zawód

    Piosenka „Bajkowe marzenia”

    Każda mała dziewczynka,
    kiedy rzednie jej minka,
    to by chciała spotkać dobrą wróżkę
    żeby ją pocieszyła i w królewnę zmieniła
    i przeniosła na przygód pełną dróżkę.
     
    A tą dróżką bajkową
    żeby wielkie szły sowy
    – no bo w bajkach często tak się zdarza,
    że to, co niemożliwe, tu się staje prawdziwe
    – ślub z królewną pięknego marynarza.
     
    Ale takie jest życie – teraz mi uwierzycie,
    że niestety czary nie istnieją
    . Dobre wróżki są we śnie,
    gdzie śpiewają czereśnie
    , a jaskółki na niebie w głos się śmieją.
     
    Ale takie jest życie –
    teraz mi uwierzycie,
    że niestety czary nie istnieją.
    Dobre wróżki są we śnie,
    gdzie śpiewają czereśnie,
    a jaskółki na niebie w głos się śmieją.

    Był sobie kosmos „Zielona Planeta” – film edukacyjny

    Tematyka stycznia

    1. Bezpieczeństwo zimą
    2. Przyjaźń
    3. Babcia i dziadek
    4. Zwierzęta zimą

    Dzień Babci i Dziadka

    Moja babcia i mój dziadek
    To wspaniali są dziadkowie
    Dziadek mnóstwo zna zagadek
    Babcia bajkę nam opowie

    Bo na świecie nie znajdziecie
    Takich bajek i zagadek
    Jakie wnukom opowiada moja babcia i mój dziadek

    Poprosimy naszą babciu
    Babciu z tajemniczą moną opowiadaj swoja bajkę a za każdą razem inną

    Bo na świecie nie znajdziecie
    Takich bajek i zagadek
    Jakie wnukom opowiada moja babcia i mój dziadek

    Posadzimy teraz dziadka na fotelu wiklinowym
    Dziadku powiedz nam zagadkę
    Całkiem nową, prosto z głowy

    Bo na świecie nie znajdziecie
    Takich bajek i zagadek
    Jakie wnukom opowiada moja babcia i mój dziadek

    Tematyka grudnia:

    1.Ważne święta na początku grudnia: Dzień Górnika i Mikołaj.

    2 Zima biała.

    3. Nadchodzą święta.

    4. Święta Bożego Narodzenia.

    5. Witamy Nowy Rok.

    Piosenka „Hej w kopalni”

    Hej, w kopalni praca wre
    górnicy pracują.
    Całe noce, całe dnie
    węgiel wyrąbują.

    Ref.: Buch, buch, buch,
    stuk, stuk, stuk.
    Słychać tam wielki huk. x2 .

    Hej z kopalni jadą wciąż
    pełniutkie wagony. .
    Tak jak czarny, długi wąż
    jadą w różne strony.

    Ref.: Buch, buch, buch…
    stuk, stuk, stuk.
    Słychać tam wielki huk. x2

    Piosenka „Zima”

    Zima, zima, zima, pada, pada śnieg
    Jadę, jadę w świat sankami
    Sanki dzwonią dzwoneczkami
    Dzyń, dzyń, dzyń
    Dzyń, dzyń, dzyń
    Dzyń, dzyń, dzyń

    Jaka pyszna sanna – parska raźno koń
    Śnieg rozbija kopytami
    Sanki dzwonią dzwoneczkami
    Dzyń, dzyń, dzyń
    Dzyń, dzyń, dzyń
    Dzyń, dzyń, dzyń

    Zasypane pola – w śniegu cały świat
    Biała droga hen przed nami
    Sanki dzwonią dzwoneczkami
    Dzyń, dzyń, dzyń
    Dzyń, dzyń, dzyń
    Dzyń, dzyń, dzyń

    Tematyka miesiąca listopada:

    1. Moja rodzina
    2. Mój dom
    3. Moje prawa i obowiązki
    4. Moje zdrowie i bezpieczeństwo
    „O PRAWACH DZIECKA” -Marcin Brykczyński
    Niech się wreszcie każdy dowie
    I rozpowie w świecie całym
    Że dziecko to także człowiek
    Tyle że jest mały.
    Dlatego ludzie uczeni
    Którym za to należą się brawa
    Chcąc wielu dzieci los odmienić
    Stworzyli dla was mądre prawa.
    Więc je na co dzień i od świętapróbujcie dobrze zapamiętać:
    Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego
    A szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego.
    Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawiI mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.
    Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywaćI każdego mogę zawsze na ratunek wzywać.
    Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami
    Nikt nie może mi zabronić spotkać ich czasami.
    Nikt nie może moich listów czytać bez pytania
    Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.
    Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawaA gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.
    Tak się w wiersze poukładały Prawa dla dzieci na całym świecie
    Byście w potrzebie znich korzystały najlepiej jak umiecie.

    Piosenka: „Uśmiechnij się do sera” K. Gowik

    1. Marudzisz czasem tak, że mamie słów już brak
    I cały świat jest zły, tak jak ty!
    I ciągle mówisz nie ! I obiad też jest be!
    Więc radę dobrą dam dzisiaj ci!

    Ref.:    Uśmiechnij się do sera, uśmiechnij się do mleka,
    Kiełbaska pyszna też na ciebie czeka.
    Pokochaj pomidorki, pokochaj kalafiorki,
    pomachaj do marchewki już z daleka.
    Gdy zdrowi chcemy być, to trzeba wszystko jeść,
    Na spacer co dzień iść i dobry humor mieć,
    I dobry humor mieć!

    2.    Posłuchaj mamy, bo jarzynki zdrowe są
    I dadzą siłę ci, raz, dwa, trzy!
    Owoców słodki sok przez cały długi rok
    Uśmiechu doda i otrze łzy!
    Ref.:    Uśmiechnij się do sera, uśmiechnij się do mleka,
    Kiełbaska pyszna też na ciebie czeka.
    Pokochaj pomidorki, pokochaj kalafiorki,
    pomachaj do marchewki już z daleka.
    Gdy zdrowi chcemy być, to trzeba wszystko jeść,
    Na spacer co dzień iść i dobry humor mieć,
    I dobry humor mieć!

    3.    Nikt nie chce smutnym być, urosnąć każdy chce.
    Lecz jak to zrobić, gdy mówisz: nie?
    Więc szybko powiedz: tak! To przecież lepiej brzmi!
    A za marudą zamkniesz już drzwi!

    Ref.:    Uśmiechnij się do sera, uśmiechnij się do mleka,
    Kiełbaska pyszna też na ciebie czeka.
    Pokochaj pomidorki, pokochaj kalafiorki,
    pomachaj do marchewki już z daleka.
    Gdy zdrowi chcemy być, to trzeba wszystko jeść,
    Na spacer co dzień iść i dobry humor mieć,
    I dobry humor mieć!

     
     

    Tematyka miesiąca października:

    1. Idzie jesień…przez ogród i sad
    2. Jesień idzie do zwierząt
    3. Co z czego otrzymujemy?
    4. Idzie jesień… z deszczem
    5. Zwierzęta domowe

    Piosenka

    „Idą witaminki”- słowa i muzyka K. Gowik

    1.  Zapukała raz marchewka do przedszkola,

    za marchewką idą groszek i fasola.

    Z tyłu się cebulka toczy i przeciera złote oczy.

    Do przedszkola dzisiaj chcemy wszystkie wejść

    Ref.: Idą, idą witaminki dla całej przedszkolnej rodzinki.

    Samo zdrowie, samo zdrowie każdy Ci to powie!

    Samo zdrowie, samo zdrowie każdy Ci to powie!

    II.    Nagle znowu do przedszkola dzwoni dzwonek,

    a za drzwiami stoją warzywa spóźnione:

    pomidory i koperek, dwa buraczki i selerek.

    Do przedszkola chcemy dzisiaj wszystkie wejść!

    Ref.: Idą, idą…

     III.   Już pietruszka tańczy na chudziutkich nóżkach,

    a kalafior wskoczył prosto do garnuszka.

    Dzieci szybko myją ręce i czekają, by czym prędzej

    z jarzynkami przy stolikach spotkać się!

    Ref.: Idą, idą…

    Tematyka miesiąca września:

    1. Poznajemy naszą salę
    2. Ja i moja grupa
    3. Zasady ruchu drogowego
    4. Idzie jesień

    Piosenka „Dziękuję , proszę, przepraszam”

    1. Każdy zna te słowa,

    słowa bardzo piękne,

    słowa, dzięki którym

    żyje się przyjemniej. 

    Ref.: Dziękuję, proszę, przepraszam –

    czarodziejskie słowa trzy,

    mówię je bardzo często

    i często je mówisz ty.

    1. Uczę brata, siostrę,

    jak się zachowywać,

    jak ładnie poprosić,

    kiedy podziękować.

    Ref.: Dziękuję, proszę…

    III. Kiedy przez przypadek

    kogoś obrazimy,

    to go zawsze grzecznie

    pięknie przeprosimy.

    Ref.: Dziękuję, proszę…