Grupa III - Przyjaciele Reksia

  • Informacje grupowe

     

    ,,Nie zmuszajmy dziecka do aktywności, lecz wyzwalajmy aktywności. Nie każmy myśleć, lecz twórzmy warunki do myślenia. Nie żądajmy, lecz przekazujmy. Pozwólmy dziecku pytać i powoli rozwijajmy jego umysł tak ,by samo chciało chcieć”

                                                                                    Janusz Korczak

    Reksio, Pszczółka Maja, Smerfy i inni – oryginalne gadżety i zabawki dla  dzieci - Allegro.pl

     

     

     

     

     

    Witajcie – to my Przyjaciele Reksia .

    Jesteśmy wesołą i pełną pomysłów grupą. Razem z naszymi paniami tworzymy zgrany i zwarty zespół. Czas upływa nam bardzo wesoło wśród wspólnych zabaw muzycznych i ruchowych, a także innych zajęć. Lubimy nasze przedszkole, jesteśmy tu bezpieczni i dobrze się tu czujemy. Zawsze z nami są panie, które w razie potrzeby pomogą i przytulą. Nasza grupa to: Nikola, Iwo, Oliwia, Jagoda ,Tymoteusz, Anastazja, Helena, Antoni, Kacper, rodzeństwo : Michalina i Kacper, Emilka, Maksymilian, Hektor, Zuzanna ,Alicja, Zofia, Martynka.

    Nauczyciele prowadzący grupę – p. Agnieszka i p. Renatka

    Pomoc nauczyciela –  p. Małgosia

    Język angielski – p. Ania

    Religias. Regina

    Drodzy rodzice  na wszystkie dni   Nowego  Roku 2022 życzymy zdrowia, pokoju , miłości oraz realizacji najskrytszych marzeń. 

    WAŻNE WYDARZENIA:

    Maj:

    01.05.2022 – „Święto Pracy.”
    02.05.2022 – „Święto Flagi”
    03.05.2022 – „Święto Konstytucji 3 Maja”
    08.05.2022 – „Dzień Strażaka”
    08.05.2022 – „Dzień Bibliotek”
    KWIECIEŃ:

    07.04.2022 r. Dzień zdrowia

    22.04.2022 r. Dzień Ziemi

    23.04.2022 r. Światowy Dzień Książki

    MARZEC

    8.03.2022 r.  Dzień Kobiet

    10.03.2022 r. Dzień Mężczyzny

    21.03.2022 r. Dzień Wiosny

    27.03.2022 r. Międzynarodowy Dzień Teatr

    29.03.2022 r. Warsztaty wielkanocne

    LUTY

    14.02.2022 r. Walentynki

    17.02.2022 r. Dzień kota

    24.02.2022 r. Tłusty czwartek

    Styczeń:

    21.01.2022 – „Dzień Babci”
    22.01.2022 – „Dzień Dziadka”

    Grudzień

    06.12.2021 – Spotkanie z Mikołajem

    Listopad

    WAŻNE WYDARZENIA:

    11.11.2021 – Święto Odzyskania Niepodległości

    15.11.2021 – spektakl teatralny „Pinokio, Sindbad, Królowa Śniegu, Pocahontas” – koszt 18zł

     

     

  • Uczymy się i bawimy

    Maj:

     Tematy tygodni:

    1,Moja ojczyzna”

    2,,Moja miejscowość , mój region”

    3,,Łąka w maju”

    4,,Święto rodziców”

    Piosenka: Na majowej łące

    1.Wszędzie wokół piękna zieleń,

    drzewa, kwiaty cieszą mnie.

    Tam wysoko ptaszek śpiewa,

    ja tu zawsze mieszkać chcę.

    Ref.: Wszystko tutaj jest mi bliskie.

    Wszystko tutaj dobrze znam.

    Tutaj mam przyjaciół wielu

    i nie jestem nigdy sam.

    2.Patrzę w prawo, widzę sklepy,

    patrzę w lewo widzę most,

    tam na rogu jest apteka,

    a plac zabaw jest na wprost

    Ref. Wszystko tutaj…

    wiersz: Ilony Fabiszewskiej „Moja ojczyzna”. 

    Kocham moją ojczyznę,
    bo jestem Polakiem.
    Kocham Orła Białego,
    bo jest Polski znakiem.
    Kocham barwy ojczyste:
    te biało-czerwone.
    Kocham góry i niziny,
    każdą Polski stronę.

    Piosenka:„ Na majowej łące”

    I. Na majowej łące świerszcze dają koncert
    Cyk, cyk, cyk, cyk
    Nutkę taką samą zaśpiewamy mamom
    Tak jak świerszcze zaśpiewamy mamom.

    II .Na majowej łące żabki dają koncert
    Kum, kum, kum, kum
    Nutkę taką samą zaśpiewamy tatom
    Tak jak żabki zaśpiewamy tatom.

    III.Na majowej łące boćki dają koncert
    Kle, kle, kle, kle
    Nutkę taką samą zaśpiewamy mamom
    Tak jak boćki zaśpiewamy mamom.

    Wiersz: Jadwigi Koczanowskiej,, Mama i tata”

    Mama i Tata to świat nasz cały,
    ciepły, bezpieczny, barwny, wspaniały,
    to dobre, czułe, pomocne ręce
    i kochające najmocniej serce.
    To są wyprawy do kraju baśni,
    wakacje w górach, nad morzem, na wsi,
    loty huśtawką, prawie do słońca
    oraz cierpliwość co nie ma końca.
    Kochana Mamo, Kochany Tato
    dziękować chcemy Wam za to,
    że nas kochacie, że o nas dbacie
    i wszystkie psoty nam wybaczacie.

    Piosenka „Kwiaty dla wróżki”

    1. Jeszcze śpi cały dom,
    tata śpi, dzieci śpią,
    jeszcze sen nie chce wyjść z ciepłej kołdry.
    A tu już pachnie chleb,
    a tu już mleko jest,
    dobra wróżka powiedziała nam: DZIEŃ DOBRY.

    Ref. Kwiaty dla wróżki, kwiaty dla wróżki,
    gdzie są dla wróżki kwiaty?
    Kwiaty dla wróżki, kwiaty dla wróżki
    od dzieci i od taty.
    Róże czerwone, róże czerwone,
    czerwone, piękne róże,
    dla naszej mamy, domowej wróżki,
    najlepszej z wszystkich wróżek!

    2. Wróży nam dobre dni,
    umie w śmiech zmienić łzy,
    ciepłe sny niesie nam do poduszki.
    W oczach ma słońca blask
    i od burz chroni nas,
    nawet w bajkach nikt nie znajdzie lepszej wróżki.

    Kwiecień:

    Tematyka tygodni:

    1.Wiosenne powroty.

    2.Wielkanoc.

    3.Wiosna na wsi.

    4.Dbamy o  przyrodę.

    Wiersz: ,,Powitanie wiosny ” M.Konopnicka

    Leci pliszka
    spod kamyczka:
    – Ja się macie dzieci!
    Już przybyła
    wiosna miła,
    już słoneczko świeci!

    Poszły rzeki w
    świat daleki,
    płyną het – do morza;
    A ja śpiewam,
    a ja lecę,
    gdzie ta ranna zorza!

    Piosenka:  ,,Święta Wielkanocne”

    1. Farby, pędzel i kosz jajek
    Narysuję stos pisanek
    I baranek i wędzonka i gotowa już święconka
    Ref.
    Bo już są Święta, Święta Wielkanocne
    Są też pisanki, baranki, zajączki
    Jest tata, mama i młodsza siostrzyczka
    Wszyscy zerkają razem do koszyczka
    2. Lany, lany poniedziałek
    Mokra Kasia, mokry Janek
    Chłopcy pędzą z sikawkami
    Biegną tak za dziewczynkami

    Wiersz ,,Pisanki” :   Dorota Gellner

    Patrzcie, ile na stole pisanek!

    Każda ma oczy malowane, naklejane.

    Każda ma uśmiech kolorowy

    i leży na stole grzecznie, żeby się nie potłuc

    przypadkiem w dzień świąteczny.

    Ale pamiętajcie! Pisanki nie są do jedzenia

    Z pisanek się wyklują Świąteczne Życzenia

    Wiersz: „W zagrodzie”

    Piesek szczeka: Hau, hau, hau.

    Kotek miauczy: Miau, miau, miau.

    Kura gdacze: Ko, ko, ko.

    Kaczka kwacze: Kwa, kwa, kwa.

    Gąska gęga: Gę, gę, gę.

    Owca beczy: Be, be, be.

    Koza meczy: Me, me, me.

    Indor gulgocze: Gul, gul, gul.

    Krowa ryczy: Mu, mu, mu.

    Konik parska: Prr, prr, prr.

    A pies warczy: Wrr, wrr, wrr.

    Piosenka: ,,Posprzątajmy Świat”

    1.Tyle śmieci jest na świecie,
    tyle brudu wokół nas.
    Wszędzie śmieci te znajdziecie
    na porządki nastał czas.

    Ref.: Niech się lasy zielenią,
    niech śmieci zniknie ślad.
    Posprzątajmy ziemię,
    posprzątajmy świat.

    2.Czemu ludzie żyją w brudzie?
    Cierpi rzeka, łąka, las.
    Brudne ścieki precz od rzeki,
    na porządki nastał czas.

    Ref.: Niech się lasy zielenią,
    niech śmieci zniknie ślad.
    Posprzątajmy ziemię,
    posprzątajmy świat.

    3. Kiedy razem posprzątamy,
    zdrowszy będzie każdy z nas.
    Bałaganić już nie damy,
    na porządki nastał czas.

    Ref.: Niech się lasy zielenią,
    niech śmieci zniknie ślad.
    Posprzątajmy ziemię,
    posprzątajmy świat.

    Marzec:

    Tematyka tygodni:

    1.Zwierzęta w dżungli i sawanny

    2.Zwierzęta z  naszych pól i lasów

    3.Marcowa pogoda

    4.Wiosenne przebudzenie”

    Wiersz; Pawła Beręsewicza ,,Gdzie jest żyrafa”

    Na regale wielka księga,
    Krzyś ze stołka po nią sięga.
    Może dzięki niej odkryje,
    jak żyrafa myje szyję.
    Do czytania zuch się bierze
    i co strona – inne zwierzę:
    antylopy, bąk, ćmy, dorsze,
    emu, foki, lecz najgorsze,
    że – choć przejrzał ze stron dwieście –
    nie ma żyraf. Gdzie jesteście?
    Długa szyja, w chmurach głowa,
    gdzie się taki olbrzym chowa?
    Może wy przypadkiem wiecie?
    Tak! Na końcu w alfabecie! 

    Piosenka: ,,Dżungla”

    1. Dżungla, dżungla,
      taka wielka dżungla,
      poplątane zwoje dzikich lian.
      Mieszka sobie
      w bambusowej chatce
      Ambo Sambo – wielkiej dżungli pan.

    Ref.: Strusie mu się w pas kłaniają,
    małpy na ogonach grają.
    Ambo tu, Ambo tam,
    Ambo tu i tam.

    1. Ambo Sambo,
      doskonale znam go,
      węża się nie boi ani lwa.
      Dla swych dzikich,
      leśnych ulubieńców
      w dłoni coś smacznego zawsze ma.

    Wiersz :,,Może zobaczymy” Helena Bechlerowa

    Idźmy leśną ścieżką ,cicho, cichuteńko,

    Może zobaczymy sarniątko z sarenką.

    Może zobaczymy wiewióreczkę małą,

    Jak wesoło skacze z gałęzi na gałąź.

    I niech nikt po lesie nie gwiżdże, nie woła –

    Może usłyszymy pukanie dzięcioła.

    A może zaśpiewa między gałązkami

    Jakiś mały ptaszek, którego nie znamy.

    I będzie nas witał wesoło piosenką.

    Tylko idźmy lasem cicho, cichuteńko.

    Piosenka pt. „Sąsiedzi” (sł. i muz. K. Gowlik)

     I. My mieszkamy w domu, bawimy się w przedszkolu.

    Mała myszka, mały chomik biegają po polu.

    Mała myszka, mały chomik biegają po polu.

    My lubimy jeść obiadek razem z całą grupą.

    Mała myszka, mały chomik ziarna zboża chrupią

    Mała myszka, mały chomik ziarna zboża chrupią.

     Ref.

    Mała myszka, mały chomik dobrzy to sąsiedzi.

    Każdy mieszka w ciepłej norce,

    sąsiada czasem odwiedzi.

     II. Dzieci śpią w łóżeczkach, zabawek dużo mają.

    Rudy lisek i zajączek w lesie się chowają.

    Rudy lisek i zajączek w lesie się chowają.

    Dzieci lubią place zabaw z piaskiem, z huśtawkami.

    Rudy lisek i zajączek bawią się szyszkami.

    Rudy lisek i zajączek bawią się szyszkami.

    Ref.

    Rudy lisek i zajączek dobrzy to sąsiedzi.

    Każdy mieszka w ciepłej norce

    Sąsiada czasem odwiedzi.

    Luty

    Tematyka tygodni :

    1.Baśnie ,bajki i bajeczki.

    2.Muzyka wokół nas.

    3.Nie jesteśmy sami w kosmosie

    Wiersz: Marii Brody-Bajak „W świecie baśni”
    Za bramami sennych marzeń,
    W świecie baśni i bajeczek,
    spotkasz elfy, gnomy, skrzaty,
    Jest tu także stwór kudłaty.
    Kto do świata baśni wejdzie,
    Ten nieprędko zechce wrócić.
    Jest możliwe wszystko tutaj –
    Czary-mary i kot w butach.
    Więc gdy dosyć masz już nudy,
    masz dziś chęć, by fantazjować –
    przymknij oczy i posłuchaj,
    co baśń szepcze ci do ucha…

    Piosenka: „Orkiestra” słowa i muzyka D. K. Jagiełło.

    Mały jeżyk na bębenku gra
    Ram, tam, tam, ram, tam, tam – bębenek
    Ram, tam, tam / 2 x
    Na grzechotkach grają misie dwa
    Szu, szu, szu, szu, szu, szu – grzechotki
    Szu, szu, szu, / 2x

    Szary zając na talerzach gra – talerze
    Bum tara, bum tara, bum tara, / 2x
    Młody dzięcioł w drzewo stuka tak – drewienka, kołatki
    Stuku puk, stuku puk, stuku puk / 2x
    Już orkiestra rytm ten dobrze zna
    Ram, tam, tam, ram tam, tam, – wszystkie  instrumenty razem
    Ram, tam, tam / 2x

    Piosenka : „Trzej kosmici” S. Karaszewski, S. Marciniak.
    1. Trzej kosmici, trzej kosmici
    przylecieli rankiem.
    Ten w talerzu, tamten w spodku,
    trzeci leciał w dzbanku.
    ref. Pierwszy – krągłe jajeczko,
    drugi – chrupka bułeczka,
    a ten trzeci, drżący, chlupiący –
    jak ta kawa z mleczkiem.
    2. Trzej kosmici, trzej kosmici
    wpadli przez okienko.
    W pokoiku na stoliku
    lądowali miękko.
    ref. Pierwszy – krągłe jajeczko,
    drugi – chrupka bułeczka,
    a ten trzeci, drżący, chlupiący –
    jak ta kawa z mleczkiem.

    Nauka zdalna

    Dzień V – Piątek

    Temat dnia – Zajączki chrupią marchewkę.

    1. Zabawa plastyczna „Magiczny rysunek”.

    Dzieci rysują dowolny obrazek kredkami świecowymi. Starają się nakładać ich grubą warstwę. Następnie zamalowują całą kartkę rozcieńczoną farbą akwarelową. Obserwują, jak nawoskowane miejsca przebijają przez warstwę farby.

    2. Zabawa dydaktyczna „Kto zasypia na zimę?”.

    https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTrKLqKoR73t8Kh3KpcH3IJhScmsQ5Un62ZoA&usqp=CAU

    https://bi.im-g.pl/im/c7/3d/10/z17028295V,Zajac-amerykanski–Lepus-americanus-.jpg

    https://ocdn.eu/pulscms-transforms/1/1Zhk9kpTURBXy8wZDlmOWE5YjhiMmIwM2VkMGRlZmVjMjUzMzRiZDIzYy5qcGeUlQMAzQNlzQVLzQL6kwXNAxTNAbyVB9kyL3B1bHNjbXMvTURBXy8yMzM3YzlmZDZiOTMxZWU2Y2IwZDIzZGNiYTI1OGE5ZC5wbmcAwgCTCaZhN2VlODMGgaEwAQ/wybrano-najgrubszego-niedzwiedzia-na-alasce-fot-l-carter.jpg

    https://knieja.kylos.pl/wp-content/uploads/2015/05/sarna.jpg

    Rodzic kładzie na podłodze robi 2 duże koła (np. hula-hoop) w dwóch kolorach. Następnie rozkłada obrazki zwierząt, ktore zasypiają na zimę i tych, ktore nie zasypiają. Zadaniem dzieci jest umieścić w jednym kole pierwszą grupę zwierząt, a w drugim drugą.

    3. Zabawa plastyczna „Zajączek i marchewka” – lepienie zajączka i marchewki z ciastoliny.

    4. Zabawa ruchowa skoczna „Zajączki lubią marchewkę”.

    Dzieci naśladują skakanie zajęcy. Na hasło: Marchewka! Naśladują jej wykopywanie z ziemi i chrupanie.

    Temat tygodnia : ,,Zwierzęta zimą”

    Dzień IV – Czwartek

    Temat dnia – Sikorka lubi słoninkę.

    1. Zabawa dydaktyczna „Znajdź zgubę”.

    Jedno z dzieci zamyka oczy, a rodzic chowa w sali dowolną rzecz. Zadaniem dziecka jest jej znalezienie, kierując się podpowiedziami rodzica. Wolno jest jedynie podpowiadać, w którą stronę dziecko powinno udać się na poszukiwania.

    2. Zabawa ruchowa „Lina”.

    Rodzic rozkłada na podłodze linę. Dziecko przechodzi po niej, starając się z niej nie spaść.

    3. Rozwiązywanie zimowych zagadek.

    Rodzic wprowadza dziecko w temat zajęć, zadając zagadki.

    Jest biały i zimny. Lepimy z niego bałwana. (śnieg)

    Co to za ptaszek, który ma żółty brzuszek i bardzo lubi słoninkę? (sikorka)

    Jak nazywamy stołówkę dla ptaków? (karmnik)

    4. Rodzic prezentuje zdjęcie sikorki i prosi dziecko o opisanie wyglądu ptaszka.

    https://www.lasy.gov.pl/++theme++lasy/cache/img/static_155713068249/1365adac-537b-4dc2-9834-729ba0983121.jpeg

    Zwraca uwagę na charakterystyczny żółty kolor piórek na brzuszku. Wyjaśnia, że ten ptak jest z nami przez całą zimę. Dlatego, jeśli jest ona bardzo mroźna i śnieżna, powinniśmy mu pomagać. Informuje dzieci, że sikorki lubią słoninkę, ziarna słonecznika i łuskane orzechy. Przypomina, że ptaki przyzwyczajają się do tego, że w karmniku znajdują nasiona, dlatego trzeba wsypywać je tam systematycznie.

    5. Dzieci wspólnie z Rodzicem wychodzą do ogrodu, żeby obserwować ptaki w karmniku, lub przyglądają się im przez okno.

    6. Praca plastyczna „Sikorka” –

    https://www.kolorowe-obrazki.pl/wp-content/uploads/2016/04/kolorowanki-dla-dzieci-zwierzeta-ptaki-sikorka.jpg

    Dzień III – Środa

    Temat dnia – Ptaki w karmniku.

    1. Zabawa ruchowa „Walka na śnieżki”.

    Rodzic przygotowuje jak najwięcej papierowych kul. Następnie stają naprzeciwko siebie. Dzieci rzucają w siebie kulami tak, aby trafić przeciwnika. Wygrywa drużyna, ktora trafi więcej osób z drużyny przeciwnej.

    2. Zabawa matematyczna „Ile jest ptaków w karmiku?”.

    Rodzic Zwraca się do dzieci:

    Ile jest ptaków w karmniku?

    https://www.clipartkey.com/mpngs/m/126-1261815_bird-feeder-clipart.png

    Dokłada jeszcze 1 ptaszka. Przyleciał jeszcze 1 ptaszek. Ile jest teraz wszystkich ptaków?

    https://lh3.googleusercontent.com/proxy/VYTHvJRq3Ai7ranf4PviltrhnkT45dZOWFb9V73XvSwA1Q1yxRedAG1W0aiUctSbT8ETp-D4Hvi_ph4_exYDoqPuEISXzwXDFzDUulzmvGu2prFzwSz9oEyC07Q

    Usuwa 1 ptaszka, a potem dokłada 2. Ile jest teraz ptaszków w karmniku?

    https://tarce.edu.pl/wp-content/uploads/2019/11/birdfeeder-in-winter-forest-vector-vector-id494253420.jpg

    3. Zabawa ruchowa „Ptaki na gałęzi”.

    dzieci-ptaki biegają po sali, machając rękami. Gdy muzyka cichnie, ustawiają się w rzędach na rozłożonych na podłodze skakankach i przykucają – ptaki siedzą na gałęziach.

    4. Kolorowanie obrazka “Ptaki w karmniku”

    https://drukowanka.pl/wp-content/uploads/2019/11/karmnik-dla-ptak%C3%B3w.gif

    5. Wspólna rozmowa na temat sytuacji zwierząt zimą.

    Rodzic zadaje pytania:

    Jak można pomóc zwierzętom, gdy na dworze jest śnieg i mróz?

    W jaki sposób możemy pomagać ptakom, które zostały z nami na zimę?

    Kto pomaga zwierzętom żyjącym w lesie?

    Gdzie ptaki szukają pożywienia? (na ziemi pod śniegiem, na gałęziach drzew, w karmnikach).

    6. Ćwiczenie ortofoniczne „Naśladujemy ptaki”.

    Rodzic pyta, jakie ptaki można spotkać zimą w mieście – w parku, na placu zabaw czy podworku. (Może zaproponować obserwowanie ptakow przez okno). Dzieci nazywają ptaki z pomocą Rodzica gołębie, wróble, wrony, sroki, sikorki. Następnie dzieci naśladują odgłosy popularnych ptakow:

    wróbla – ćwir, ćwir,

    gołębia – gruchu,

    wrony – kra, kra.

    Dzień II – Wtorek

    Temat dnia –,, Zimowe śpiochy”

    1.Zabawa plastyczna „Plastelinowe zwierzę”.

    Dzieci lepią z plasteliny dowolne zwierzątka, które zimą można spotkać w lesie i w parku. 

    2.Zabawa zręcznościowa „Rzut do celu”.

    Każde dziecko dostaje stronę z gazety, którą zgniata w kulkę. Następnie stara się trafić nią do celu,

    3. Rozmowa na temat zwierząt, które zasypiają na zimę lub tych, które zimą są aktywne i trzeba je dokarmiać.

    Rodzic wyjaśnia, co to jest sen zimowy. Opowiada o wybranych zwierzętach, posługując się krótkim wierszykiem (zagadką).

    W lecie igiełkami kłuje, 

    a zimą w stos liści się zakopuje. (jeż)

    Rodzic informuje dzieci, że jeż przesypia zimę zagrzebany w stertę liści. Przypomina, jak jesienią przedszkolaki robiły w ogrodzie kopczyki dla jeży.

    Do dziupli jesienią zapasy swe wkłada. 

    Laskowe orzeszki ze smakiem zajada. (wiewiórka)

    Wiewiórka nie zapada w sen zimowy. Mieszka w dziupli lub w opuszczonym gnieździe. Żywi się zapasami zgromadzonymi jesienią. Warto zimą dokarmiać wiewiorki, ponieważ często zapominają, gdzie ukryły swoje zapasy.

    W lesie żyje sobie ten ogromny zwierz. 

    Zimę w gawrze prześpi. Co to? Czy już wiesz? (niedźwiedź)

    Niedźwiedź brunatny przygotowuje swoje legowisko – gawrę, zanim zapadnie w sen zimowy. Znajduje się ona zwyklenwśrod powalonych drzew, pod ich korzeniami lub w jamie pod skałą. Niedźwiedź wykłada gawrę gałęziami i mchem. Zwierzę to przygotowuje się do zimy, gromadząc kilka miesięcy wcześniej odpowiednie zapasy tłuszczu.

     Rozmowne są niesłychanie, 

    nad stawem mają mieszkanie. 

    Wołają do nas kum, kum, 

    a potem do wody plum, plum. (żaby)

    Żaby spędzają zimę w wodzie. Zagrzebują się w mule na dnie jeziora lub innego zbiornika wodnego. Zwierzęta te zapadają w stan zwany zimowym odrętwieniem.

    4.Zabawa ruchowa „Śnieżki”.

    Dzieci swobodnie biegają po sali, trzymając w ręce papierową kulę. Na słowa : Śnieżki wysoko! Przystają, wspinają się na palce i wyciągają ręce wysoko nad głowę. Na słowa: Śnieżki nisko! dzieci przykucają i pozostają chwilę bez ruchu.

    Dzień I – Poniedziałek

    Temat dnia – ,,Zimowy pejzaż”

    1. Zabawa plastyczna „Kolorowe zwierzątka”.

    Dzieci kolorują kredkami konturowe rysunki zwierząt spędzających zimę w naszym kraju (do wyboru)

    https://www.stylisi.pl/images/kolorowanki/sarna/sarna_1_l.jpg

    https://lh3.googleusercontent.com/proxy/gF_uusERivJY8IAiQozklNwEqBB8f7rG6B4Wl7iHvdTLi13JSg5EOVgJEPh_Z_TBv7-EAP1d2f7VPj6fVZmZaYoBzdjtXFNPA7FIZDGUHKQxUZjkIKYS

    2. Rozmowa na temat zimowej pogody.

    Dzieci oglądają ilustracje przedstawiające zimowe krajobrazy i dzielą się swoimi spostrzeżeniami.

    https://static.ipuzzle.pl/upuzzle/ah/mini_223c1b.jpg

    https://assets.puzzlefactory.pl/puzzle/189/222/original.jpg

    https://cdn.pixabay.com/photo/2019/02/25/20/21/nature-4020517_960_720.jpg

    https://wally.com.pl/galerie/f/fototapeta-na-sciane-zimowy-krajobraz-fp-2002_21995-bw.jpg

    Z jakim kolorem kojarzy się wam zima?

    Dlaczego?

    Jak zimą wyglądają drzewa?

    Jak możemy się bawić

    zimą na dworze?

    Jak zimą zachowują się zwierzęta?

    2. Zimowe zagadki

    Płatki maleńkie z nieba spadają,

    wszystko dokoła bielą okrywają. (śnieg)

     

    Gdy na dworze mróz, z wody powstaje.

    Żebyś zimą mógł ślizgać się na nim. (lód)

     

    Owiń się szalem, włóż czapkę, kurteczkę,

    a nie będzie ci straszny ani troszeczkę. (mróz)

     

    Gdy sezon zimowy już będzie otwarty,

    na nic nie czekaj, jedź w góry na… (narty)

    3. Zabawa oddechowa „Dmuchamy na zimne dłonie”.

    Na sygnał Rodzica wszystkie dzieci dmuchają na swoje dłonie tak, jakby chciały je rozgrzać. Pogłębianie wdechu i wydechu.

    4. Zabawa „Z czym kojarzy się zima?”.

    Rodzic demonstruje rożne obrazki. Zadaniem dzieci jest wskazać te, ktore kojarzą im się z zimą. Uzasadniają swoj wybor.

    https://drukant.pl/images/wzory/%C5%9A_%C5%9Bnie%C5%BCynki/%C5%9Bnie%C5%BCka15.png

    https://www.sfera.lublin.pl/images/Macius_2/Fotki/3.jpg

    https://cdn.galleries.smcloud.net/t/galleries/gf-WT4f-MrdG-vbnr_tulipany-kolory-przez-ktore-mozesz-zaliczyc-wpadke-8-marca-664×442-nocrop.jpg

    https://media.castorama.pl/media/catalog/product/cache/0/image/777×406/17f82f742ffe127f42dca9de82fb58b1/i/c/ico2_kot_w_ogrodzie.jpg

    https://6.allegroimg.com/s512/0391fd/447ed7d84a969f37de4ab2a3e586/SANKI-DREWNIANE-POLSKIE-Z-OPARCIEM-I-SZNURKIEM

    Styczeń

    Tematyka tygodnia:

    1.Tak mija czas

    2.Zimo baw się z nami

    3.Babcia i dziadek

    4. Zima i zwierzęta

    Wiersz:
    ,,Zegar” Janina Zośkiewicz

    Tik tak, tik tak!
    Tik tak, tik tak!
    To zegar stary tyka tak!

    I ma wskazówki cenne dwie,
    co w rytm tykania kręcą się,
    cyferki skrzętnie wskazują,
    gdy wokół tarczy wirują!

    Czasami dźwięk: bim bam, bim bam,
    wybija stary zegar sam!
    I ważną czyni rzecz dla nas,
    odmierza wszak tak cenny czas!

    Bim bam, bim bam!
    Bim bam, bim bam!
    Zegary niechże biją nam!

    Piosenka :

    Zimową poleczkę na śniegu lub lodzie
    Kochają bałwanki i tańczą ją co dzień
    Zimową poleczkę na soplach gra wiatr
    Bałwanki się cieszą – o tak, właśnie tak

    Ref.: Ha, ha, ha, ha
    Hi, hi, hi, hi
    Śniegowe bałwanki
    To my, właśnie my

    Gdy w rękach miotełki, na głowach garnuszki
    Z węgielków lśnią oczka i same mkną nóżki
    Zimową poleczkę na soplach gra wiatr
    Bałwanki się cieszą – o tak, właśnie tak!

    Ref: Ha, ha, ha, ha…

    Stanęły na chwilkę, by otrzeć pot z czoła,
    Lecz skoczna muzyka do tańca nas woła,
    Zimową poleczkę na soplach gra wiatr,
    Bałwanki się cieszą – o tak, właśnie tak!

    Ref: Ha, ha, ha, ha

    Piosenka „Dla babci i dziadka”

    Wyczaruję dla babuni suknię z kropli rosy
    Szal z obłoczków, wstążkę z tęczy wplotę jej we włosy.

    Babciu, droga babciu, to wszystko dla ciebie
    babciu, droga babciu bardzo kocham ciebie.

    Namaluję dziadziusiowi rybek pełną rzekę,
    Koszyk grzybów, działkę z domkiem, pieska na pociechę.

    Dziadku, drogi dziadku, to wszystko dla ciebie
    dziadku, drogi dziadku bardzo kocham ciebie.

    Grudzień

    Tematyka tygodnia :

    1.Jak wyglądał świat przed milionami lat.

    2.Idzie zima ze śniegiem.

    3.Świąteczne tradycje.

    Piosenka: Tupu ,tup po śniegu 

    Przyszła zima biała
    Śniegiem posypała
    Zamroziła wodę
    Staw przykryła lodem
    Ref. Tupu tup po śniegu
    Dzyń dzyń na sankach
    Skrzypu skrzyp na mrozie
    Lepimy bałwanka
    Tupu tup po śniegu
    Dzyń dzyń na sankach
    Skrzypu skrzyp na mrozie
    Lepimy bałwanka
    Kraczą głośno wrony kra kra
    Marzną nam ogony kra kra
    Mamy pusto w brzuszku
    Dajcie nam okruszków
    Ref. Tupu tup po śniegu
    Ciepłe rękawiczki
    I wełniany szalik
    Białej mroźnej zimy
    Nie boję się wcale

    Wiersz: J Koczanowskiej ,,Choinka” 

    Kiedy gościsz w naszych domach
    choinko zielona,
    wszystko lepsze i piękniejsze
    staje się dokoła.
    Jest zaklęta w twoich igłach
    Jakaś moc krzepiąca,
    Która grzeje nasze serca,
    Jak promienie słońca.

    Choinko, choinko
    z lasu zielonego,
    zawsze cię witamy
    jak kogoś drogiego.

    Przy choince dobro kwitnie,
    wszelka złość topnieje,
    w blasku świateł kolorowych
    rodzą się nadzieje.
    Jesteś naszym drzewkiem szczęścia,
    symbolem radości,
    każdy pragnie cię choinko
    jak najdłużej gościć.

    Piosenka:

    Dziadzio Mikołaj lasem wędruje,
    w okna zagląda i nasłuchuje.
    Gwiazdką w okna świeci,
    gdzie są grzeczne dzieci. (bis)

    O każdym grzecznym dziecku pamięta,
    Stary dziadunio Mikołaj Święty.
    Co za radość będzie,
    gdy do nas przybędzie. (bis)

    Listopad

    Tematyka tygodnia :

    1.Moja rodzina.

    2.Mój dom , moja ojczyzna.

    3.Moje prawa i obowiązki.

    4.Moje zdrowie i bezpieczeństwo.

    Piosenka :„Moja mama i mój tata” (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk)”

    I. To właśnie moja mama, a to mój tata,
    najlepszy chyba duet z całego świata.
    Gdy mama zwykle nami i domem się zajmuje,
    to tata majsterkowicz wciąż wszystko reperuje.
    Ref.: Rower, pralkę i suszarkę, i zepsuty kran,
    zamek w szafce i szufladce – wszystko zrobi sam.
    Czy się okno nie domyka, czy też skrzypią drzwi,
    tata wszystko to naprawi w mig.
    Tata wszystko to naprawi w mig.
    II. Więc mama robi obiad, zakupy, pranie,
    i o porządek w domu dba doskonale.
    Upiecze pyszne ciasto i tort udekoruje,
    a tata majsterkowicz wciąż wszystko
    reperuje.
    Ref.: Rower, pralkę i suszarkę…

    Wiersz: „Barwy ojczyste“ Czesław Janczarski
    Powiewa flaga, gdy wiatr się zerwie,
    A na tej fladze, biel i czerwień,
    Czerwień to miłość,
    Biel serce czyste,
    Piękne są nasze barwy ojczyste.

    Piosenka: ,,Płynie Wisła, płynie”

    Płynie Wisła, płynie
    Po polskiej krainie,
    Zobaczyła Kraków, pewnie go nie minie.
    Zobaczyła Kraków, pewnie go nie minie.
    Zobaczyła Kraków,
    Wnet go pokochała,
    Wnet go pokochała,
    A w dowód miłości wstęgą opasała.
    A w dowód miłości wstęgą opasała.
    Chociaż się schowała
    W Niepołomskie lasy,
    W Niepołomskie lasy,
    I do morza wpada, płynie jak przed czasy.
    I do morza wpada, płynie jak przed czasy. 

    Październik

    Tematyka tygodnia :

    1.Idzie jesień ..przez ogród i sad.

    2.Idzie jesień…do zwierząt.

    3. Co z czego otrzymujemy ?

    4.Idzie jesień…z deszczem.

    1. Piosenka :„Kolorowe listki”
    Kolorowe listki z drzewa spaść nie chciały. 
    Kolorowe listki na wietrze szumiały.
    Szu, szu, szu, szumiały wesoło. 
    Szu, szu, szu, wirowały wkoło. 
    Kolorowe listki bardzo się zmęczyły. 
    Kolorowe listki z drzewa zeskoczyły. 
    Hop, hop, hop, tak sobie skakały. 
    Hop, hop, hop, wkoło wirowały.
    Kolorowe listki spadły już na trawę. 
    Kolorowe listki skończyły zabawę.
    Cicho, sza, listki zasypiają. 
    Cicho, sza, oczka zamykaj

    Wiersz: „Jesienne skarby” B. Forma

    Kolorowe liście mam,
    piękny bukiet zrobię sam.
    Widzę też kasztany wszędzie,
    z nich to zaraz ludzik będzie.
    Z jarzębiny sznur korali
    podaruję lalce Ali

    Wrzesień:

    Tematyka tygodnia :

    1.To jestem  ja.

    2.Moja grupa.

    3.Moja droga do przedszkola.

    4.Idzie jesień przez las , park.

    Piosenka: ,,Powitajmy się ,ręce podajmy”

    Dzień w przedszkolu zacząć czas
    mnóstwo przygód wzywa nas!
    Dziś się wszyscy przywitajmy,
    swoje ręce wnet podajmy.

    Popatrz misiu i laleczko,
    już się kręci to kółeczko. 2x

    Dziś się wszyscy przywitajmy,
    swoje ręce wnet podajmy.
    Popatrz piłko i maskotko
    jak tańcują dzieci słodko. 2x

    Wiersz: ,,Naprawimy misia”
    Cz. Janczarski

     Kto misiowi urwał ucho?
    No kto?- pytam, cicho, głucho…
    Nikt się jakoś nie przyznaje.
    Może jechał miś tramwajem?
    Może upadł biegnąc z górki?
    może go dziobały kurki?
    Może Azor go tarmosił,
    urwał ucho, nie przeprosił?
    Igła, nitka rączek para.
    Naprawimy szkodę zaraz!
    O, już sterczą uszka oba.
    Teraz nam się miś podoba!

    Piosenka : ,,Piłka Oli”

    I. Duża piłka w kropki złote
    Ciągle skakać ma ochotę
    Raz jest w górze, raz na dole
    Do zabawy prosi Olę.

    Ref.:  Ola, Ola, Ola, la
      Ola, Ola piłkę ma
      Ola, Ola, Ola, la
      Klaszcze w ręce raz i dwa.

    II. Duża piłka z grubym brzuszkiem
        Czasem chowa się pod łóżkiem
        Czasem toczy się po stole
        Do zabawy prosi Olę.

    III. Duża piłka figle płata
         Goni mamę, goni brata
         Ale z Olą skakać woli
         Bo to przecież piłka Oli.

    Piosenka ,,Bezpieczne przejście”
    I. Zielone światło nad drogą świeci,
    na drugą stronę zaprasza dzieci.
    Ref.: Przechodź po pasach na drugą stronę,
    kiedy się pali światło zielone.

    II. Czerwone światło widać z daleka.
    Co to oznacza? Stop! Proszę czekać!
    Ref.: Czerwone światło – w miejscu stoimy,
    na drugą stronę nie przechodzimy!