Grupa III - Przyjaciele Reksia

  • Informacje grupowe

     

    WITAMY W GRUPIE „PRZYJACIELE REKSIA”

    Gdy wieczorna gwiazdka na niebie zaświeci
    Reksiowej wizyty oczekują dzieci
    Wnet się na ekranie pies wesołek zjawi
    swymi przygodami uczy nas i bawi.

    Reksio ciągle poszukuje nowych znajomości oraz przygód. Jako, że jest sympatycznym zwierzakiem bardzo szybko zaprzyjaźnia się z otoczeniem. Należy również do odważnych: potrafi obronić słabszych od siebie, jest też rozjemcą w licznych, podwórkowych sporach i konfliktach. Wszyscy go lubią, on zaś nigdy nie może narzekać na samotność oraz nudę.

    Przyjaciółmi Reksia są: Dawid, Wojtek, Kasia, Alex , Ania, Karol, Antek, Damian, Tomek,, Hubert, Natan, Szymon, Oliwier, Ola, Hania, Marcin, Nikodem, Kasia.

    Nauczyciele prowadzący grupę: p. Dorota, p.Klaudia

    Pomoc nauczycieli: p. Mariola

    Język angielski: p.Klaudia

    Religia: s.Regina

    Marzec

    8.03.2021 – Dzień Kobiet

    21.03.2021 – Pierwszy Dzień Wiosny

    Luty

    11.02.2021 – Tłusty Czwartek

    14.02.2021 – Walentynki

    Styczeń

    04-15.01.2021 Ferie Zimowe

    21.01.2021 – Dzień Babci i Dziadka

    20.01.2021– VIII Festiwal Kolęd i Pastorałek ” Kolędować Małemu…”

    29.01.2021 – Bal Karnawałowy

    Grudzień

    04.12.2020-Barbórka

    07.12.2020 – Powitanie Mikołaja w przedszkolu

    09.12.2020– Interaktywne spotkanie z bajką ” Alicja – online”

    21.12.2020– Powitanie zimy kolorem białym

    Listopad

    05.11.2020 – Dzień Postaci z bajek

    11.11.2020 – Narodowe Święto Niepodległości

    25.11.2020 – Dzień Pluszowego Misia

    30.11.2020 – Andrzejki

    Październik

    14.10.2020 – Dzień Edukacji Narodowej

     

  • Uczymy się i bawimy

    KWIECIEŃ 

    RELIGIA

    12.04.2021 r.

    T.: Pan Jezus uczy nas prawdziwej miłości.

    Drodzy Rodzice, porozmawiajcie z dziećmi na ten temat: W drugą niedzielę po Wielkanocy obchodzimy drugie bardzo ważne święto, o które prosił sam Jezus przez siostrę Faustynę. Pan Jezus po swoim Zmartwychwstaniu ukazywał się Apostołom wiele razy. Ale apostoł Tomasz nie chciał w to uwierzyć i dlatego Pan Jezus ukazał mu się szczególnie pokazując mu swoje ręce i przebity bok, aby go upewnić, że to rzeczywiście ten sam Pan Jezus. Przez wiele wieków Pan Jezus ukazywał się różnym ludziom, a między innymi siostrze Faustynie. Można to zobaczyć w podanym niżej filmie. 

    Św. Faustyna – z serii „Aureola – od Stanisława do Karola” – film nie tylko dla dzieci…

    06.04.2021 r.

    T.: Pan Jezus Zmartwychwstał z grobu.

    Drodzy Rodzice: porozmawiajcie z dziećmi o przeżytych Świętach w Waszych rodzinach, o znaczeniu pisanek, jako symbolu zmartwychwstania Chrystusa. Baranek jest symbolem samego Pana Jezusa, który cicho szedł na mękę jak baranek, nie narzekał, nie buntował się, nie krzyczał, ani nie złościł się na nikogo. Kolory jasne, wiosenne, ukazują nowe życie wiosenne, symbolizują nowe życie, jakie przyniósł nam Chrystus przez Swoją śmierć i Zmartwychwstanie. Proponuję oglądnięcie z dziećmi filmiku z podanego niżej linku;

    https://www.youtube.com/watch?v=qmhJlXUsuUQ

    Propozycja aktywności

    1.Zabawa paluszkowa : Kochani rodzice na początku tej zabawy pokaż dziecku otwartą dłoń ze wszystkimi palcami. Potem, drugą ręką, przyginaj odpowiednie palce kciukiem i palcem wskazującym, zgodnie z wypowiadanymi wersami, aż nazwiesz po kolei wszystkie palce.

    Każdy mój paluszek

    w zwierzątko zmienić muszę.

    Gruby, okrągły kciuk

    w owczarka zamienię tu.

    Ten wskazujący to koń,

    po łące goń go goń.

    Środkowy jak krówka jest

                     mleczko dawać chce.

    Serdeczny to stara koza,

    zaprzęgę go do wozu.

      A mały paluszek …. beee,

    w owieczkę zamienił się

    2.Eksperyment do wykonania wspólnie ze swoimi dziećmi pt : „Kolorowe mleko”. Poniżej znajduje się adres strony :

    https://www.youtube.com/watch?v=stg9EYDGn4g

    2.Wiersz  Stanisława Kraszewskiego „Na wiejskim podwórku”

    Na podwórko dumne matki prowadziły swoje dziatki:

    Krowa -łaciate cielątko,

    Koza – rogate koźlątko,

    Owca – kudłate jagniątko,

    Świnka – różowe prosiątko,

    Kurka – pierzaste kurczątko,

    Gąska – puchate gąsiątko,

    Kaczka – płetwiaste kaczątko,

    Każda prowadzi swoje dzieciątko!

    Wtem ujrzały pieska Burka, który urwał się ze sznurka.

    Tak się bardzo przestraszyły, że aż dzieci pogubiły.

    Krowa -łaciate cielątko,

    Koza – rogate koźlątko,

    Owca – kudłate jagniątko,

    Świnka – różowe prosiątko,

    Kurka – pierzaste kurczątko,

    Gąska – puchate gąsiątko,

    Kaczka – płetwiaste kaczątko,

    Każda zgubiła swoje dzieciatko!

    Wtem gospodarz konną furką wjechał prosto na podwórko.

    Zszedł czym prędzej ze swej furki, zamknął Burka do komórki.

    Lamentują biedne mamy: „Co my teraz robić mamy?”.

    Wtem z kryjówek wyszły dziatki, odnalazły swoje matki:

    Krowę-łaciate cielątko,

    Kozę – rogate koźlątko,

    Owcę – kudłate jagniątko,

    Świnkę – różowe prosiątko,

    Kurkę – pierzaste kurczątko,

    Gąskę – puchate gąsiątko,

    Kaczkę – płetwiaste kaczątko,

    Znalazło mamę każde dzieciątko.

     

    Rozmowa do wiersza: Jakie zwierzęta wystąpiły w wierszu? Co wydarzyło się w wierszu? Kto spowodował kłopoty? Co zrobił gospodarz?

     

    „Wytnij  kartoniki po linii przerywanej, dopasuj obrazki” – nabywanie umiejętności posługiwania się nożyczkami, ćw. spostrzegawczości.

     

    Propozycja aktywności 

    1. Zwierzęta na wsi (gdzie mieszkają, co jedzą, co nam dają)

     

    2. „Od ziarenka do bochenka” – opowieść ruchowo-naśladowcza połączona z ćwiczeniami artykulacyjny

    – Pociąg: Jedziemy dziś do gospodarstwa rolnego pociągiem (ciuch, ciuch, ciuch – naśladowanie odgłosów, dzieci tworzą pociąg). Przekonamy się, jak wygląda życie na wsi…

    – Koniki: Jedziemy na konikach do pana rolnika (odgłos kląskania).

    – Praca rolnika: Najpierw rolnik sieje zboże (siejeje, siejeje, siejeje), deszcz pada na pole (kap, kap, kap), potem zboże rośnie i dojrzewa, a wietrzyk śpiewa (szszszsz). Słońce grzeje całe lato (uf, uf, uf), nastała pora zbiorów, już na pole wjeżdża kombajn (wrrrr, wrrrrrrr, wrrrrrr). Kombajn przesypuje ziarno na wozy (szszszszsz), rolnik wiezie ziarno ciągnikiem do młynarza (wrrrr, wrrrrr, wrrrr).

    – Młyn: Młynarz w młynie zmiele ziarnka (szerokie otwieranie ust i kręcenie szczęką), z ziaren powstanie mąka. Aaaa– psik! Wpadła do nosków! Mąka jest gotowa, do piekarni jedziemy samochodem (brum, brum, brum). Nocą, kiedy dzieci śpią (sen – chrapanie), piekarz piecze z mąki chleb i bułki (naśladowanie ruchu wyrabiania ciasta). – Piekarnia: Z samego rana samochody (brum, brum) z piekarni ruszają do sklepów, by dostarczyć pieczywo. Uwaga, jeszcze gorące (parzy – dmuchanie), ale jak pięknie pachnie (wąchanie – głęboki wdech i wydech).

    3. Edukacja matematyczna

    Zabawa matematyczna. Rodzice przygotowują liczmany ( klocki, patyczki) dla  dziecka. Dzieci mają za zadanie ułożyć na kartce odpowiednią liczbę liczmanów i podpisać zadanie za pomocą cyfr i znaków.
    1)W zagrodzie są: 3 świnki, 2 krowy . Ile zwierząt jest w zagrodzie?
    2)W kurniku mieszkają: 3 kury, 1 kogut. Ile ptaków mieszka w kurniku?
    3)Koło domu chodzą: 2 czarne koty, 2 rude koty, Ile kotów chodzi koło domu?
    4) W oborze są: 4 cielątka i 1 krowa. Ile zwierząt mieszka w oborze?
    5) Na podwórku stoi : 1 traktor, 2 kombajny. Ile maszyn jest na podwórku?

    4. Zapraszamy do zabawy

    Propozycja aktywnośc

    1.Na miły początek dnia trochę się poruszajmy

     Posłuchaj  wiersza T.M. Massalskiej w  „W gospodarstwie”

    Pieje kogut już od świtu:

    – Kukuryku! Kukuryku!

    Kura do kurczaków żwawo

    gdacze: – W lewo!

    Gdacze: – W prawo!

    Kaczka kwacze: – Kwa! Kwa! Kwa!

    Trzy kaczątka dziobem pcha.

    Krowa muczy: – Mu! Mu! Mu!

    Aż po prostu brak jej tchu.

    Koń opędza się od much.

    I rży głośno: – Jestem zuch!

    Świnka chrumka: – Chrum! Chrum! Chrum!

    Co za hałas! Co za szum!

    Kot cichutko miauczy: – Miau!

    A pies szczeka: – Hau! Hau! Hau!

    Rozmowa na temat wiersza:

    Jakie zwierzęta występowały w wierszu?; Jaki głos wydaje: kogut / kura / kaczka / krowa / świnia / kot / pies? (dzieci naśladują głosy zwierząt).

    WYSŁUCHAJ ODGŁOSÓW ZWIERZĄT Z WIEJSKIEGO PODWÓRKA

    Zabawa ” Bieg koników „ 

     Wyznaczamy na podłodze miejsce ( lub miejsca , w zależności od liczby uczestników ) , które będą domkami- stajniami dla koników .Dzieci są konikami i stoją w swoich stajniach . Rodzic mówi : koniki wybiegają ze stajni -Dz. biegną kłusem , szybko na palcach  w rytm wystukiwany przez rodzica . R . przestaje wystukiwać rytm i mówi : Koniki do stajni . Zabawę powtarzamy  zmieniając polecenia : Idą stępa , powoli z wysokim unoszeniem kolan , konie biegną galopem z podnoszeniem wysoko jednej i drugiej nogi na zmianę , konie idą cichutko – powoli na palcach .Na koniec wracają do stajni

    Zabawa ” Słowa do rymu „

    Rodzic mówi zdania, których zakończenia – słowa do rymu – dopowiadają dzieci. Dzieci wykonują czynność, o której jest mowa w zdaniu.
    Powiedz: prosię i podrap się po … nosie.
    Powiedz: koń i wyciągnij do mnie… dłoń.
    Powiedz: krowy i dotknij palcem … głowy.
    Powiedz: króliczki i nadmij … policzki.
    Powiedz: kaczuszka i dotknij łokciem …brzuszka.
    Powiedz: psy i klaśnij raz, dwa, …trzy

    Miłej zabawy !

    Propozycja aktywności PIĄTEK 09.04.2021

    1. Słuchajcie wiersza M. Konopnickiej  pt. ,,Jaskółeczka”

    Czarna jaskółeczka 

    Do gniazdeczka leci. 

    — Pi! pi! pi! pi! 

    Krzyczą głodne dzieci. 

    Czarna jaskółeczka

    Robaczki przynosi. 

    — Pi! pi! pi! pi! 

    Każde o nie prosi. 

    Czarna jaskółeczka 

    Karmi dziatki swoje. 

    — Pi! pi! pi! pi! 

    Krzyczą wszystko troje! 

    Czarna jaskółeczka 

    Po muszki znów leci. 

    — Pi! pi! pi! pi! 

    Krzyczą głodne dzieci. 

    2. Obejrzyjcie filmik przedstawiający jaskółkę, opiszcie jej wygląd.

    3. Zabawa plastyczna ,,Wiosenne słońce”.

    Wykonajcie na kartce piękne słońce. Możecie wykorzystać dowolne materiały, jakie posiadacie w domu np. wydzieranka z kolorowej kartki, bibuły, malowanie plasteliną itd.

    4. Zabawa bieżna ,,Powroty ptaków”.

    Dzieci -,,ptaki” wracają do kraju. Biegajcie w różnych kierunkach z rozłożonymi na bok ramionami jak skrzydłami. Co pewien czas przykucajcie, żeby odpocząć przed dalszą podróżą. 

    5. ,,Szukamy ptaków”.

    Chętne dzieci mogą zamienić się w poszukiwaczy i ornitologów.  Sprawdźcie czy na Waszym podwórku zagościli nowi przyjaciele.

     

    Powodzenia, bawcie się dobrze!!!

     

    Propozycja aktywności CZWARTEK 08.04.2021

    1. ” W zagrodzie Małgosi”-bajka ortofoniczna E. Michałowskiej

    Wieczorem w zagrodzie ciocia Małgosi
    każde zwierzątko o jedzenie prosi.
    Piesek szczeka: Hau, hau, hau.
    Kotek miauczy: Miau, miau, miau.
    Kura gdacze: Kod, ko, dak.
    Kaczka kwacze: Kwa, kwa, kwa.
    Gąska gęga: Gę, gę, gę.
    Ona też chce najeść się.
    Owca beczy: Be, be, be.
    Koza meczy: me, me, me.
    Indor gulgocze: Gul, gul, gul.
    Krowa ryczy: Mu, mu, mu.
    Konik parska: Prr, prr, prr.
    A pies warczy: Wrr, wrr, wrr.
    I tak gra orkiestra ta gra,
    aż Małgosia jeść im da.

    2. „Stary Donald farmę miał” zapoznaj się z piosenką. Spróbuj powtarzać tekst piosenki. 

    3. „Dzień dobry zwierzątka”- zabawa fabularyzowana usprawniająca narządy mowy

    Bardzo wcześnie rano wszystkie zwierzęta jeszcze smacznie spały. Kogut i kury w kurniku na grzędzie (oblizywanie czubkiem języka górnych zębów po wewnętrznej stronie), krowa i koń w oborze (unoszenie języka za górne zęby i cofanie go do podniebienia miękkiego), a piesek w budzie (język w przedsionku jamy ustnej, oblizywanie górnych zębów).
    Pierwszy obudził się kogut, wyskoczył z kurnika (szerokie otwieranie buzi i wysuwanie języka nie dotykając o zęby), rozejrzał się po podwórku (kierowanie języka w kąciki ust, przy szeroko otwartych ustach), wyskoczył na płot (unoszenie języka nad górną wargę) i głośno zapiał – kukuryku!!
    Głośne pianie koguta obudziło kury, które zawołały – ko – ko – ko!! Na śniadanie kurki zjadły ziarenka (chwytanie ziarenek ryżu preparowanego wargami).
    Obudził się też piesek, zaszczekał – hau hau, hau!! Pobiegał w koło podwórka (usta szeroko otwarte, oblizywanie warg ruchem okrężnym). Zmęczył się bardzo tym bieganiem i dyszy (wysuwanie szerokiego języka do brody).
    Wyszedł także ze swej kryjówki kotek i zamiauczał – miau, miau!! Wypił mleczko z miseczki (wysuwanie języka nad dłońmi ułożonymi w kształcie miseczki).
    W chlewiku świnka zaczęła potrącać ryjkiem drzwi (wysuwanie warg do przodu jak przy samogłosce u).
    Krowa zaryczała – muu, muu!! A koń zaparskał, że też już nie śpi (parskanie, kląskanie).
    A ty co mówisz wszystkim rano, gdy się obudzisz? (dzień dobry).

    4. Muzyczna gimnastyka

    5. Zabawa ruchowa:

    „Koniki”

    Ruchy wykonywane do słów piosenki, którą znajdziesz TUTAJ

    Noga goni nogę
    Bujają koniki
    Stukają kopytka
    W rytm muzyki
    Jedna noga tupie: tup, tup, tup
    Druga noga stuka: stuk, stuk, stuk
    Konik skacze sobie: hop, hop, hop
    Koniku w drogę! Wioooooooooooo!

    Propozycje aktywności: ŚRODA 07.04.2021

    1. ”Z czym kojarzy się wiosna?- swobodne wypowiedzi dzieci

    Podpowiedzi: 
    – z kolorem zielonym

    – z rosnącą trawką
    – z pojawiającymi się listkami na drzewach
    – z kwiatkami, które rosną
    – ze śpiewem ptaków
    – dłuższe dni i krótsze noce
    – ze słoneczkiem
    – robi się coraz cieplej
    – przylatują ptaki z ciepłych krajów

    1. „Gra w zielone”- zabawa utrwalająca kolor zielony

    Dzieci wyruszają na poszukiwania przedmiotów w kolorze zielonym.

    1. „Co znalazłem?”- zabawa dydaktyczna

    Spróbujcie razem pogrupować zgromadzone przedmioty wg kategorii (zabawki/ubrania/rośliny etc.)

    1. „Zielone skarby”- zabawa matematyczna

    Policzcie razem przedmioty z poszczególnych kategorii. Spróbujcie ustalić, których przedmiotów jest najwięcej, a których najmniej.

    5.„Zielona trawa”- zabawa ruchowa do piosenki

    Zatańczcie razem do piosenki: 

    Miłej zabawy 🙂 

    „Wiosenne powroty” – propozycje aktywności w ramach zdalnego nauczania WTOREK 08.04.2021r.

    1. „W górze słonko świeci”- zabawa paluszkowa wg M. Barańskiej

    W górze słonko świeci             dzieci unoszą nad głową obie dłonie i poruszają wszystkimi palcami

    Ptaszek sobie leci                   dz. przenoszą ręce na wysokość klatki piersiowej, krzyżują nadgarstki i

                                                     poruszają dłońmi tak jak skrzydłami

    szumią, szumią drzewa         dz. prostują ręce i wyciągają je do góry, machając jak gałęzie na wietrze

    każdy nadejścia wiosny          rytmicznie klaszczą w dłonie

    się już spodziewa          

      

    2. „Wiosenny teatrzyk”- zabawa teatralna.

    Dzieci kolorują sylwety ptaków w oparciu o ilustracje. 

    Przy okazji dzieci próbują zapamiętać ich nazwy i opisać wygląd (kolory upierzenia, długość dzioba, wielkość ptaka).

    Następnie dzieci wycinają sylwety (rodzic może pomóc) i naklejają na paski kartonu lub patyczki po lodach lub słomki, w ten sposób tworząc kukiełki.

    3.Warto zobaczyć:

     

    …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

     

    W sytuacji gdy Wielkanoc spędzamy w domu,
    pełni niepokoju co przyniesie jutro,
    pozostaje nam życzyć zdrowia,
    które teraz doceniamy najbardziej
    i nadziei, że przeżyjemy i wyjdziemy
    z tego doświadczenia mądrzejsi,
    silniejsi i uważniejsi
    wobec otaczających nas osób.
    Pamiętajcie, że pomimo odległości
    sercem i myślami jesteśmy z Wami
    Zdrowych Świąt Wielkanocnych
    życzą wychowawczynie z grupy III

    „Gimnastyka dla smyka”- zabawy ruchowe i taneczne.

    Wskoczcie w wygodne ubrania i poćwiczcie przy poniższych filmikach:

    Ciekawa rozgrzewka dla Dzieci na WF – Praktyczne Ćwiczenia! – YouTube

    „Święconka”- działania praktyczne.

    Przygotujcie wspólnie koszyczek.
    Zwracanie uwagi na jego estetyczny wygląd – ozdobna serwetka, dekoracja z zielonych gałązek.

    W trakcie uzupełniania koszyczka, rodzic prowadzi rozmowę z dzieckiem, która dotyczy tego co powinno znaleźć się w wielkanocnym koszyczku.

    EduKredka – OZNAKI WIOSNY / Film edukacyjny #9 – YouTube

    KWIECIEŃ

    Tematy cykliczne:

    1.Wiosenne powroty

    2.W gospodarstwie

    3.Praca rolnika

    4.Chronimy środowisko

    Piosenka „Stary Donald farmę miał”

    1. Stary Donald farmę miał ija, ija o!
    A na tej farmie krowę miał ija, ija o!
    Krowa mu – mu – mu, mu, mu.

    2. … świnkę miał ija, ija o! Świnka chrum – chrum – chrum, chrum, chrum;
    krowa mu – mu – mu, mu, mu.
    3. … pieska miał, ija, ija o! Piesek hau – hau – hau, hau, hau;
    świnka chrum – chrum – chrum, chrum, chrum; krowa mu – mu – mu, mu, mu

    4. … kury miał, ija, ija o! Kury ko – ko – ko, ko, ko; …
    5. … gąskę miał, ija, ija o! Gąska gę – gę – gę, gę, gę; …
    6. … kaczkę miał, ija, ija o! Kaczka kwa – kwa – kwa, kwa, kwa; ….
    7. … owce miał, ija, ija o! Owce be – be – be, be, be; …
    8. … kotka miał, ija, ija o! Kotek miau – miau – miau, miau, miau;
    owce be – be – be, be, be; kaczka kwa – kwa – kwa, kwa, kwa;
    gąska gę – gę – gę, gę, gę; kury ko – ko – ko, ko, ko;
    piesek hau- hau- hau, hau, hau; świnka chrum – chrum – chrum, chrum, chrum;
    Krowa mu – mu – mu, mu, mu.
    9. Stary Donald farmę miał ija, ija o! Ija, ija o!

    Piosenka „Ziemia, wyspa zielona”

    Nie warto mieszkać na Marsie,
    nie warto mieszkać na Venus.
    Na Ziemi jest życie ciekawsze,
    powtarzam to każdemu .

    Ref.
    Bo Ziemia to wyspa , to wyspa zielona,
    wśród innych dalekich planet.
    To dom dla ludzi, dla ludzi i zwierząt,
    więc musi być bardzo zadbany.

    Chcę poznać życie delfinów
    i wiedzieć co piszczy w trawie.
    Zachwycać się lotem motyla
    i z kotem móc się bawić.

    Ref.
    Bo Ziemia to wyspa , to wyspa zielona,
    wśród innych dalekich planet.
    To dom dla ludzi, dla ludzi i zwierząt,
    więc musi być bardzo zadbany.

    Posadźmy kwiatów tysiące.
    Posadźmy krzewy i drzewa,
    niech z nieba uśmiecha się słońce,
    pozwólmy ptakom śpiewać.

    Ref.
    Bo Ziemia to wyspa , to wyspa zielona,
    wśród innych dalekich planet.
    To dom dla ludzi, dla ludzi i zwierząt,
    więc musi być bardzo zadbany.

    Wiersz ,,W gospodarstwie” T.M. Massalska

    Pieje kogut już od świtu;
    – Kukuryku! Kukuryku!
    Kura do kurczaków żwawo
    Gdacze: – W lewo!
    Gdacze: – W prawo!
    Kaczka kwacze: – Kwa! Kwa! Kwa!
    Trzy kaczątka dziobem pcha.
    Krowa muczy: – Mu! Mu! Mu!
    Aż po prostu brak jej tchu.
    Koń opędza się od much.
    I rży głośno: – Jestem zuch!
    Świnka chrumka: – Chrum! Chrum! Chrum!
    Co za hałas! Co za szum!
    Kot cichutko miauczy: – Miau!
    A pies szczeka: – Hau! Hau! Hau!

    MARZEC

    Tematy cykliczne:

    1. Poznajemy zawody.
    2. Wiosno, przyjdź.
    3. Nadeszła wiosna.
    4. Wielkanocne zwyczaje.

    Piosenka „Marcowy kwiatek”

    Marzec, marze pięknie się wystroił.
    W kole, w kole między dziećmi stoi.
    I gromadkę uśmiechniętą
    pyta jakie dzisiaj święto?
    Zapamiętaj sobie – dzisiaj jest Dzień Kobiet! 2x

    Marzec, marzec wyjął grosik srebrny.
    Teraz, teraz będzie mu potrzebny.
    Do kwiaciarni marzec pobiegł
    kupić kwiat na Święto Kobiet.
    Zapamiętaj sobie – Dzisiaj jest Dzień Kobiet! 2x

    „Marzanna” Jadwiga Jałowiec

    Weźmiemy snopek słomy i barwną chusteczkę,

    ustroimy kukłę pannę marzaneczkę.

    Poniesiemy ją wysoko nad łąką,

     nie zaszkodzisz marzaneczko skowronkom.

    Poniesiemy ją daleko przez pole,

    aby w zbożu nie rządziły kąkole.

    Poniesiemy ją ze śpiewem ku wodzie,

     taki zwyczaj kiedy zima odchodzi.

    Piosenka „Pisanki”

    Pisanki, pisanki,
    jajka malowane
    nie ma Wielkanocy
    bez barwnych pisanek.

    Pisanki, pisanki
    jajka kolorowe,
    na nich malowane
    bajki pisankowe.

    Na jednej kogucik,
    a na drugiej słońce,
    śmieją się na trzeciej
    laleczki tańczące.

    Na czwartej kwiatuszki,
    a na piątej gwiazdki.
    na każdej pisance
    piękne opowiastki.

    LUTY

    Tematyki cykliczne:

    1. Wyprawa do sklepu.
    2. Sporty zimowe.
    3. środki transportu.
    4. Wszyscy jesteśmy aktorami.

     

    Piosenka  „Pani Zima”

    1. Pędzą sanie białą drogą 
    Wieje zimny wiatr. 
    A na saniach pani Zima 
    Jedzie poprzez las. 

    Ref. A płatki śniegu lecą z nieba Tańczą, 
    jak im wietrzyk gra, 
    Skrzą się w słońcu białym puchem 
    Zasypują świat. 

    2. Już kałuże zamarznięte 
    Już na drzewach szron, 
    Zaspy w polu, zaspy w lesie 
    Wicher dmucha wciąż. 

    Ref. A płatki śniegu lecą z nieba Tańczą, 
    jak im wietrzyk gra, 
    Skrzą się w słońcu białym puchem 
    Zasypują świat. 

    3. Konie dzwonią podkówkami 
    W uszy szczypie mróz, 
    Pani Zima się uśmiecha 
    Jakże pięknie tu.

    Ref. A płatki śniegu lecą z nieba Tańczą, 
    jak im wietrzyk gra, 
    Skrzą się w słońcu białym puchem 
    Zasypują świat.

     

    Wiersz „ŚNIEG ” Aneta Doroz

     

    Pada śnieg, pada śnieg, wszędzie jest już biało.       

    Cały dzień, cały dzień, dzisiaj tak padało.

    Hu, hu, ha, hu, hu, ha, Biała Zima nie jest zła.

     

    Hej, saneczki mkną z góreczki, a na sankach dzieci.

    Jadą, jadą z górki, prosto na bałwana Zimowego Pana.

    Nagle buch, wszystkie dzieci w biały puch.

    Bałwan śmieje się, dzieci nie zniszczyły mnie.

     

    Wszystkie dzieci wstają, bałwana udają.

    Białe głowy, ręce, nogi, bałwan nie jest taki srogi.

    Dzieci śmieją się, można fajnie bawić się.

    Hu, hu, ha, hu, hu, ha, Biała Zima nie jest zła.

    Religia 

    11.01.2021 r.

     T.: Święta Rodzina to Jezus, Maryja i Józef.

    Drodzy Rodzice: Wasza rodzina powinna wzorować się na życiu Świętej Rodziny z Nazaretu: Maryi, Józefa i Pana Jezusa. Rodzina odgrywa niezwykłą rolę w życiu człowieka i społeczeństwadlatego Kościół pragnie, aby wszystkie rodziny czerpały przykład z Najświętszej Maryi PannyJej przeczystego Oblubieńca Józefa oraz Jezusaktórzy tworzą Świętą Rodzinę. W rodzinie powinna być modlitwa, obowiązki – dzieci też, wzajemna miłość i przebaczenie, troska jednych o drugich, wzajemny szacunek i współpraca itp. Proponuję obejrzeć podany niżej link, myślę, że da nam nowe pomysły.  Dzieci niech narysują na kartce swoją rodzinę i wspólnie pomódlcie się za siebie. Może to być również i kolęda – wykorzystajmy ten czas kolędowania.

    Link: Ziarno – Święta Rodzina niezwykła 

    04.01.2021 r.

     T.: Trzej królowie za gwiazdą idą do Pana Jezusa.

    Drodzy Rodzice: Każdego roku 6 stycznia obchodzimy Uroczystość Objawienia Pańskiego – popularne Trzech Króli. W tym roku z racji obostrzeń nie będzie przepięknych Orszaków Trzech Króli, możemy jedynie znaleźć w Internecie z poprzednich lat i też opowiedzieć dzieciom o tej pięknej tradycji, a równocześnie wyznaniu wiary wobec innych. Znak gwiazdy, która ich prowadziła, to znak obecności Boga w ich i w naszym życiu, dlatego powinniśmy często spoglądać w górę. Dary złożone przez Mędrców: złoto, kadzidło i mirra, oznaczają; wiarę – jest Bogiem, nadzieję – oczekiwanym Zbawicielem, miłość – Królem królestwa Niebieskiego. Proponuję odszukać link i oglądnąć z dzieckiem.                                                              Link: TRZEJ KRÓLOWIE – bajka i nie bajka – WSPÓŁPRACA Z WIARĄ, NADZIEJĄ I MIŁOŚCIĄ

    28.12.2020 r.

     T.: W rodzinie śpiewamy kolędy dla Pana Jezusa. 

    Drodzy Rodzice: Porozmawiajmy z naszymi dziećmi o poszczególnych dniach, tego co przeżywamy. OCZAMI DZIECKA Święta Bożego Narodzenia to czas niezwykłego oczekiwania, oczekiwania na pierwszą gwiazdkę, na świąteczną kolację, na Świętego Mikołaja. Oczekiwaniem na odpakowanie prezentów, na pasterkę… Jednak, ten czas spostrzegany oczami dziecka i oczami dorosłego różni się od siebie znacząco. Jako dzieci – umiemy się cieszyć, kiedy już nastanie. Jako dorośli – doceniamy dopiero, kiedy minie. Z dzieckiem święta nabierają zupełnie innego wyrazu. Świąteczny czas nierozerwalnie kojarzy nam się z kolędami, pastorałkami i świątecznymi piosenkami. Nie żałujmy czasu na śpiewanie z dziećmi kolęd, umieją dużo z przedszkola, w kościele się osłuchają, jak w domu wracamy do tego, to dziecku się utrwala i cieszy się, że rodzicami potrafi śpiewać, nawet gdyby gubiło trochę słowa. Budujmy w nas i w naszych dzieciach fundamenty wiary praktycznej, aby w życiu miało się na czym oprzeć. Twórz rodzinne tradycje Małe dzieci lubią i potrzebują stałych, i powtarzalnych elementów – pewnych rytuałów. Dobrym pomysłem jest więc wprowadzenie jak najwcześniej własnych, rodzinnych tradycji, które na stałe wrosną w święta.

    21.12.2020 r.  

     T.: Radosne przygotowanie do świąt Bożego Narodzenia.

    Drodzy Rodzice: Dobrze jest, jeśli dzieci uczestniczą z Wami w przygotowaniu świąt, pomagają, przyglądają się pracom w kuchni, dekorują razem z Wami, wykonujecie z nimi ozdoby na choinkę, stroiki, to jest ogromna radość, która pozostaje na zawsze w pamięci. Myślę, że sami wspominacie takie chwile i one tworzą atmosferę rodzinną. Tłumaczymy dzieciom, że przez te elementy wyrażamy swoją radość z tego, że narodził się Chrystus w naszej rodzinie, nie tylko w kościele w szopce, ale w naszym domu. Dlatego się modlimy, śpiewamy kolędy, nie tylko gdzieś tam grają, ale razem w święta kolędujemy. Proponuję oglądnąć z dziećmi piękny film, aby potem wytłumaczyć, porozmawiać z nimi o przesłaniu jaki niesie on w tych scenach. Dla każdego jest pełen refleksji i przemyślenia dla siebie.  

    Link: Film – Czerwone Trzewiczki

    Na radosne świętowanie, mimo doświadczenia ograniczeń, życzę Państwu: Bożego błogosławieństwa od Chrystusa, Który przychodzi, by nas obdarzyć pokojem, radością, miłością, nadzieją, łaskami na, które otwórzmy nasze serca w sakramentach świętych. On pragnie być blisko nas, z nami i w nas, abyśmy byli mocni w Nim. Życzę na ten i na Nowy Rok Pański 2021.

    14.12.2020 r.

    T.: Archanioł Gabriel przychodzi do Maryi.

    Porozmawiajmy z dziećmi o aniołach, może w domu są figurki lub obrazek anioła. Anioł Stróż jest przy każdym człowieku, aby go chronić, pomagać, jeśli go o to poprosimy. Do Maryi tez przyszedł Archanioł Gabriel, aby powiedzieć Jej ważną wiadomość od samego Pana Boga. Proszę odszukać link o Zwiastowaniu i oglądnąć z dziećmi, a przynajmniej niech sobie zobaczą rodzinną katechezę. Mamy tam ukazane w rodzinie symbole adwentowe, jako radosne przygotowanie do świąt, które są częścią naszej rodzinnej atmosfery adwentowej. Odszukajcie dzieciom w Internecie wskazany link: Zwiastowanie – Anioł Gabriel spotyka Maryję

    Link: Zwiastowanie – Anioł Gabriel spotyka Maryję

    Link: Basia i Boże Narodzenie

    07.12.2020 r.

     T.: Święty Mikołaj pamięta o wszystkich dzieciach.

    Drodzy Rodzice: zbliża się dzień Świętego Mikołaja, proponuję odszukać link i przeczytać dzieciom opowiadanie o prawdziwym biskupie Świętym Mikołaju. Ważne jest, aby wytworzyć w wyobraźni dziecka prawdziwy obraz postaci świętego, a nie bajkowy nieprawdziwy wytwór ludzki. Przekazujemy prawdy chrześcijańskie i krzewimy wiarę w sercu dziecka i rodzinach naszych, ponieważ to jest najważniejsze. Na kartce niech dzieci narysują Św. Mikołaja, można wydrukować kolorowankę z Internetu.                                                     Link: Bajka dla dzieci Święty Mikołaj i Mikołaj … – YouTube 

    Link: Prawdziwa historia o Świętym Mikołaju -bardzo ładnie opowiedziana

    30.11.2020 r.

     T.: Rozpoczęło się adwentowe oczekiwanie.

    Porozmawiajmy z dziećmi o tym co się teraz zmieniło w kościele, a także i w naszym domu. Od minionej niedzieli tj. 29.11.2020 r. rozpoczął się czas Adwentu, czyli radosne oczekiwanie  i przygotowanie do Świąt Bożego Narodzenia, również a naszym domu. Codziennie wieczorem zapalamy lampion i staramy się przy nim odmówić wieczorny pacierz. Można zgasić duże światło, zrobić wieczorny nastrój, aby lepiej przeżyć oczekiwanie na Jezusa, jako Światłość świata, który świeci i rozprasza ciemności. Niech dziecko zapala lampion, aby pamiętało to ważne wydarzenia, na które wszyscy oczekujemy. Można przygotować mały adwentowy wieniec, są teraz różne możliwości. Choinka niech zabłyśnie w wieczór Wigilijny, bo to jest właściwy sens choinki – symbolizujący Chrystusa narodzonego w naszej rodzinie i w naszym domu oraz radość jaką przynosi. Starajmy się podtrzymywać katolickie tradycje, a nie komercyjne reklamy.

    T.: Pan Jezus jest naszym Królem całego.

     (Pokazuję akcesoria królewskie: korona, berło i płaszcz ozdobny ) Król jest najważniejszy na zamku wśród wszystkich mieszkańców i w całym kraju. Ale jest taki Król, Który jest większy od wszystkich królów na świecie, choć nie ma wojska, ani broni, nawet nie ma zamku – to Pan Jezus, Który jest Królem w naszych sercach, kocha nas, każdego przyjmie kto do Niego przychodzi i pragnie być blisko Niego. To Król, który oczekuje na nas w kościele, na modlitwie, gdy myślimy o Nim, patrzymy na ilustracje, czy obrazy lub figury. Śpiewamy wiele pieśni o Panu Jezusie Królu Świata. On za nas oddał życie na krzyżu, abyśmy mogli być szczęśliwi w niebie i z Nim przebywać na zawsze.                                                                                       Bardzo proszę odszukać dzieciom link: Jesteś Królem – Dzieci wielbią Chrystusa, Króla                                                                                                                                     Można go powtórzyć kilka razy, aby utrwaliły się obrazy.

    16.11.2020 r.

    T.: Bł. Edmund Bojanowski kochał dzieci, opiekował nimi, pisał dla nich piosenki i wiersze.

    Bł. Edmund Bojanowski żyje wtedy, gdy nie ma Polski na mapach świata, ponieważ wrogowie rozebrali naszą Ojczyznę na części. Ale Polska żyje i jest w sercach Polaków, którzy mówią po polsku, modlą się po polsku, uczą swoje dzieci po polsku. Bł. Edmund zakłada pierwsze Ochronki – Przedszkola, aby tam chronić dzieci przed złem, zimnem, a przekazywać dobre wartości, uczyć po polsku i rozbudzać ducha patriotyzmu. Pisał dla dzieci wiersze, opowiadania, piosenki i inscenizacje, aby w ten sposób przez dzieci wzbudzać w ludziach nadzieję na wolną Ojczyznę. Modlił się z dziećmi, uczył ich modlitwy, podobnie  w Ochronkach robiły, to siostry opiekujące się dziećmi. E. Bojanowski był wielkim patriotą, ale i świętym, ponieważ wszystkie sprawy przedstawiał Panu Bogu na modlitwie i oczekiwał na Bożą Wolę, aby mógł to zrealizować.

    Refren jednej z pieśni: Każda dobra dusza jest jako ta świeca,                                                                                                                                                                                                                                           która sama się spala, a innym przyświeca. / 2 x

    Nie wystarczy wiele mówić o miłości,                                                                                                                                                                                                                                             nie wystarczy wiele mówić o dobroci,                                                                                                                                                                                                                                             nie wystarczy wiele czynić bez miłości,                                                                                                                                                                                                                                         trzeba życiem swoim świadczyć, że:

                                     Każda dobra dusza …

    STYCZEŃ

    Tematy cykliczne:

    1.Dokarmiamy ptaki

    2.Zimowe zabawy

    3.Babcia i Dziadek

    4.Karnawał

    Piosenka „Dla babci i dziadka”

    Wyczaruję dla babuni suknię z kropli rosy
    Szal z obłoczków, wstążkę z tęczy wplotę jej we włosy.

    Babciu, droga babciu, to wszystko dla ciebie
    babciu, droga babciu bardzo kocham ciebie.

    Namaluję dziadziusiowi rybek pełną rzekę,
    Koszyk grzybów, działkę z domkiem, pieska na pociechę.

    Dziadku, drogi dziadku, to wszystko dla ciebie
    dziadku, drogi dziadku bardzo kocham ciebie.

    Piosenka „Bal w przedszkolu”

    1. Bal w przedszkolu dzisiaj,
    wyszły z szafy misie
    i proszą laleczki
    do miłej poleczki.
    Mała złota trąbka
    wyskoczyła z kątka,
    „Tru-tu-tu” – powiada-
    „zatrąbię wam rada”.
    Ref: Hopsa, hopsa, dana, dana,
    zabawa udana.
    Hopsa, hopsa, hola, hola,
    poleczka z przedszkola.
    2. Wesoły pajacyk,
    kiedy to zobaczył,
    dzwoneczkami brzęknął
    i zatańczył pięknie.
    Piłka w lila kratki
    wyskoczyła z siatki,
    „choć jestem okrągła,
    tańczyć będę mogła”.
    Ref: Hopsa…

    Wiersz „Karnawał”

    W karnawale, w karnawale
    Dookoła wielkie bale,
    Gdy orkiestra pięknie gra,
    Dobry humor każdy ma!
     
    Bal maskowy, bal maskowy
    Jest naprawdę pomysłowy,
    Można przebrać się za jeża,
    Krasnoludka lub rycerza.
     
    Wiersz „Dla babci i dziadka”
     
    W dniu Babci i Dziadka składamy życzenia,
    Zdrowia, pomyślności i marzeń spełnienia!
    Bardzo was kochamy, o tym dobrze wiecie!
    Bo jesteście dla nas najukochańsi w świecie!

     

    GRUDZIEŃ

    Tematyki cykliczne:

    1. Czekamy na Mikołaja.
    2. Nadchodzi zima.
    3. Zwierzęta zimą.
    4. Swiąteczne tradycje.
     
    Piosenka ” A Mikołaj pędzi”
    1. Już na płatkach śniegu przyfrunęły święta
      Teraz wszystkie dzieci marzą tylko prezentach
      Sanie Mikołaja dzwonią dzwoneczkami
      Święty Mikołaju, bądź już wreszcie tutaj z nami

      Ref.: A Mikołaj pędzi, a Mikołaj gna
      Od domu do domu ciężką pracę ma
      Jego piękną brodę pokrył srebrny lód
      Gdyby tak biedaczek już odpocząć mógł.

      2. Święty Mikołaju my ci pomożemy
      I wszystkie prezenty szybko dzieciom rozniesiemy
      Potem pod choinką siądziesz razem z nami
      Też swój prezent znajdziesz w pięknym koszu z paczuszkami

      Ref.: A Mikołaj pędzi, a Mikołaj gna
      Od domu do domu ciężką pracę ma
      Jego piękną brodę pokrył srebrny lód
      Gdyby tak biedaczek już odpocząć mógł

    Wiersz „Zima „ Lech Konopiński

    Gdy zima do nas przychodzi
    ze śniegiem, wiatrem i mrozem,
    dziwią się starsi i młodzież,
    że świat tak zmienić się może.

    A ja się cieszę szalenie
    z radości   skaczę jak zając ,
    gdy z białych chmurek na ziemię
    miliony gwiazdek spadają.

    To śnieg tak prószy i prószy
    na lasy , pola i drogę,
    a mróz wciąż szczypie mnie w uszy,
    choć  ja go szczypać nie mogę .

    Mróz inne lubi tez żarty:
    kwiaty do okien przyciska
    i wodę zmienia  w lód  twardy,
    by rzeka stała się śliska.

    Zima- to taka jest pora,
    gdy stary niedźwiedź śpi mocno,
    a w swoich dziuplach i norach
    inne zwierzątka  odpoczną .

    Śpią wszystkie rybki w jeziorze
    i  nikt  nie zbudzi ich chyba,
    bowiem przed śniegiem i mrozem,
    lodowa chroni je szyba.

    Na ziemi śniegu aksamit,
    a  na nim ptaszki drżą bose.
    Głodne są chyba czasami.
    Więc im okruszki przyniosę!

    Piosenka ” Zima,zima…”

    Zima, zima, zima, pada, pada śnieg
    Jadę, jadę w świat sankami
    Sanki dzwonią dzwoneczkami
    Dzyń, dzyń, dzyń
    Dzyń, dzyń, dzyń
    Dzyń, dzyń, dzyń

    Jaka pyszna sanna – parska raźno koń
    Śnieg rozbija kopytami
    Sanki dzwonią dzwoneczkami 
    Dzyń, dzyń, dzyń
    Dzyń, dzyń, dzyń
    Dzyń, dzyń, dzyń

    Zasypane pola – w śniegu cały świat 
    Biała droga hen przed nami
    Sanki dzwonią dzwoneczkami 
    Dzyń, dzyń, dzyń…….

    Wiersz ” Ptaszek w gościnie” Stanisław Jachowicz

    Puk, puk, ptaszek do okienka:
    „Niech tam otworzy panienka;
    Bo to teraz straszna zima,
    Nigdzie i ziarneczka nie ma”.

    I ptaszynie otworzyli,
    Ogrzali i nakarmili,
    A ptaszyna, wdzięczna za to,
    Śpiewała im całe lato.

     

    LISTOPAD

    Tematyki cykliczne:

    1. Domy i domki.
    2. Urządzenia elektryczne.
    3. A deszcz pada i pada.
    4. Dbamy o zdrowie.

    Wiersz „Król i jego elektryczni słudzy” Danuta Graj

    W dzisiejszym świecie
    jak król żyć mogę –
    odkurzacz czyści
    moją podłogę,
    zmywarka myje
    za mnie talerze,
    pralka mi brudne
    ubrania pierze,
    toster mi grzanki
    przypieka smacznie,
    a na mój rozkaz
    radio grać zacznie.
    Lecz, gdy brak prądu
    – przyznaję z bólem –
    zaraz przestaję
    być wielkim królem.

    Zagadki

    To urządzenie takie gorące
    jakby nagrzane sierpniowym słońcem
    służy wybornie do prasowania
    twojej bielizny oraz ubrania
    (żelazko)

    Któż to taki, powiedz kto?
    Kto choć bardzo lubi kurz
    i choć dużo je, nie tyje
    I ma zawsze smukłą szyję?
    (odkurzacz)

    Kiedy nie ma do roboty nic lepszego,
    możesz zasiąść przed nim z bratem
    lub z kolegą i obejrzeć,
    gdy ekranem swym zaświeci,
    jakiś program, oczywiście ten dla dzieci
    (telewizor)

    Ta maszyna pracowita niesłychanie,
    samodzielnie wykonuje całe pranie
    trochę prądu, proszku odrobina,
    a już pierze, płucze i wyżyma.
    (pralka automatyczna)

    Piosenka „Spacer po dywanie”
     
    1. Kiedy niebo płacze
    idziemy na spacer
    dookoła stołu
    z piosenką wesołą.
    Ref:. Idą parami lalki z misiami
    Depczą dywan, depczą dywan
    z frędzelkami.
    Idą parami lalki z misiami a
    gumowe piłki dwie
    po podłodze toczą się.
    2. Gdy za oknem dmucha
    nikt wiatru nie słucha,
    chodzi dookoła
    wycieczka wesoła.

    ,A to kapelusz” Hanna Ożogowska

    – Miły muchomorku,
    powiedzieć mi musisz,
    gdzie kupiłeś taki
    śliczny kapelusik?

    – Moja wiewióreczko,
    chętnie ci odpowiem:
    ja go nie kupiłem,
    wyrósł mi na głowie.

    Piosenka „Pan Listopad”

    Pan listopad gra na basie dylu dylu bum
    Na jesiennym graniu zna się
    Trawką dotknął strun
     
    Wesoło gra muzyka, pada deszcz
    Świerszcz za kominem cyka
    Tańcz gdy chcesz
     
    Pan listopad gra na bębnie bara bara bam
    Z deszczem kółka, równo pięknie koncert daje nam
     
    Wesoło gra muzyka, pada deszcz
    Świerszcz za kominem cyka
    Tańcz gdy chcesz
     
    Pan listopad gra na flecie fiju, fiju, fiu
    Z liści złotych ma berecik a kubraczek z nut
     
    Wesoło gra muzyka, pada deszcz
    Świerszcz za kominem cyka
    Tańcz gdy chcesz

    PAŹDZIERNIK

    Tematyki cykliczne:

    1. Jaki jestem?
    2. Moja rodzina.
    3. To jest mój dom.
    4. Domowi ulubieńcy.
    5. Jesienne drzewa.

    ,,Pani Jesień” Z. Dąbrowska

     Przeszedł sobie dawno śliczny, złoty wrzesień…

    Teraz nam październik Dała pani jesień…  

    Słono takie śpiące, Coraz później wstaje, Ptaszki odlatują, hen, w dalekie kraje.  

    W cieniu, pod drzewami Cicho śpią kasztany, każdy błyszczy pięknie, niby malowany.

    Piosenka „Kolorowe listki”

    Kolorowe listki z drzewa spaść nie chciały.
    Kolorowe listki na wietrze szumiały.
    Szu, szu, szu, szumiały wesoło.
    Szu, szu, szu, wirowały w koło.

    Kolorowe listki bardzo się zmęczyły.
    Kolorowe listki z drzewa zeskoczyły.
    Hop, hop, hop, tak sobie skakały.
    Hop, hop, hop, w koło wirowały.

    Kolorowe listki spadły już na trawę.
    Kolorowe listki skończyły zabawę.
    Cicho, sza, listki zasypiają.
    Cicho, sza, oczka zamykają.

    19.10.2020 r. 

    T.: Człowiek jest najdoskonalszym stworzeniem na ziemi.

    Pan Bóg dał nam cały świat w posiadanie, abyśmy z niego korzystali, upiększali go, przetwarzali i cieszyli się jego pięknem. Jednak o wiele doskonalszym stworzeniem jest człowiek, ponieważ Pan Bóg dał nam cząstkę Siebie, czyli duszę nieśmiertelną. Dziękujemy Panu Bogu za to, że jesteśmy, że nas kocha, troszczy się o nas i daje nam tyle dobra każdego dnia. W modlitwie do Anioła Stróża podziękuję Bogu za opiekę i troskę o mnie każdego dnia.

    Dziękuję Bodu, że jestem,                                                                                                                                                                                                                                                                chwalę Go każdym gestem.                                                                                                                                                                                                                                                            Choć jestem jeszcze mały,                                                                                                                                                                                                                                                                to kocham Go sercem całym.

    WRZESIEŃ

    Rymowanka „Kto to taki?”

    Kto to taki?

    Kto to taki?

    To wesołe przedszkolaki 

    Ty mnie znasz, ja Cię znam 

    A na imię mam…

    Piosenka  „Jestem sobie przedszkolaczek”

    Jestem sobie przedszkolaczek,
    Nie grymaszę i nie płaczę,
    Na bębenku marsza gram,
    Ram tam tam, ram tam tam.

    Mamy tu zabawek wiele,
    Razem bawić się weselej,
    Bo kolegów dobrych mam,
    Ram tam tam, ram tam tam.

    Mamy klocki, kredki, farby,
    To są nasze wspólne skarby,
    Bardzo dobrze tutaj nam,
    Ram tam tam, ram tam tam.

    Kto jest beksą i mazgajem,
    Ten się do nas nie nadaje,
    Niechaj w domu siedzi sam,
    Ram tam tam, ram tam tam.