Grupa VIII - Przyjaciele Hałabały

  • Informacje grupowe

    Przyjaciółmi Krasnala Hałabały są: Alicja, Michał, Kamila, Maciej, Zuzia H., Pola, Aron, Adaś, Amelka, Jagoda, Antoś, Julian, Kacper, Jasiu P., Jasiu Ś., Kuba, Liliana, Martynka, Aleksandra, Piotruś, Stasiu, Szymon W., Szymon P., Zuzia L., Emilka. 

    Wychowawczynie: Agnieszka Wojtaszek, Marlena Wikierska- Kloc

    Pomoc nauczyciela: Halinka Wachnik

    J. Angielski: Klaudia Gorczyca

    Rytmika: Ewa Wechman

    Religia: Siostra Regina

    DRODZY RODZICE !

    W związku z zawieszeniem zajęć dydaktyczno- wychowawczych zachęcamy do kreatywnego spędzania czasu z dziećmi w domu.      W zakładce „Uczymy się i bawimy” będą widniały propozycje codziennej aktywności. 

    LUTY:

    27.02.2020– Zebranie z rodzicami

    28.02.2020– Koncert muzyczny

    STYCZEŃ:

    18.01.2020 – „Mały Art”-  „Dzień Babci i Dzień Dziadka” MOK-u o  godz.  11.00
    14.01.2020 –Koncert Muzyczny  pt. „Roztańczona Lampa Aladyna”
    23.01.2020 –  Bal Karnawałowy

    GRUDZIEŃ:

    Ważne wydarzenia:

    06.12.2019– Spotkanie ze Św. Mikołajem

    11.12.2019- Warsztaty TECHFORKIDS

    16.12.2019- Przedstawienie pt. „Choinka z Krainy Bajek”- zapraszamy wszystkich rodziców na godzinę 15.30

    Ważne wydarzenia:

    LISTOPAD:

    07.11.2019 – Uroczysta Akademia z okazji Święta Niepodległości

    08.11.2019 – Udział w Akcji  Ministerstwa Edukacji Narodowej
    „Szkoła do hymnu”- wspólne odśpiewanie hymnu o godz. 11:11.

    15.11.2019– Iluzjonista „Magik Show”

    19.11.2019- ZEBRANIE Z RODZICAMI 

    PAŹDZIERNIK:

    11.10.2019- Koncert muzyczny

    14.10.2019- Dzień Edukacji Narodowej

    WRZESIEŃ:

    17.09.2019 – Teatrzyk, pt. „Bajki Rozmaite”
    20.09.2019 –  „Dzień Przedszkolaka”20.09.2019 –Wyjście do  Biblioteki Publicznej nr2 w Głogowie.
    Wystawa prac plastycznych „Głogów  Miasto Moich Marzeń”
    23.09.2019 –Powitanie JESIENI kolorem czerwonym

    24.09.2019– „Projekt Weteran”- wizyta komandosów
    30.09.2019 –„ Dzień Chłopaka”

     

  • Uczymy się i bawimy

    INFORMACJA:

    Trwają zapisy do przedszkola również dzieci urodzonych w 2018 r pomiędzy 1 stycznia a 1 marca 2018

     

    Religia

    01.04.2020r Przygotujcie razem z dziećmi palmę na najbliższą Niedzielę Palmową, chociaż nie pójdziecie do kościoła, ale proszę uczestniczyć w mediach w „uroczystej procesji” i Mszy Świętej.

    Hosanna, Hosanna, Jezu nasz i Panie.      Niech Twa cześć i chwała nigdy nie ustanie.                                                                                    Przyjmij nasze palmy i serca dziecięce.    Chcemy Twoją chwałę śpiewaj coraz więcej.

    25.03.2020      Zbliżamy się do Wielkiego Tygodnia i nie będzie możliwości pokazać dziecku Stacji Drogi Krzyżowej, dlatego przesyłam ilustrację, aby odczytać dziecku treść wiersza i pomóc ją pokolorować. Można nauczyć tego wiersza, niech to będzie jego modlitwa za ludzi chorych.

    „Za to, że cierpisz Jezu tak srodze, chcę iść za Tobą w Krzyżowej Drodze”

     

    Pomódlcie się  dzieci modlitwą: „Któryś za nas cierpiał rany, Jezu Chryste zmiłuj się nad nami” za ludzi chorych na koronowirusa i zmarłych.

    Dzieci, proszę aby na kartce lub w zeszycie narysowały górę, na której stoi krzyż i kręta droga prowadzi pod krzyż. Rysunek pokolorowały.

    S. Regina

    ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

    03.04.2020

    Drogie Dzieci dnia 03.04.2020 obchodzimy Dzień Tęczy 🙂 

    W związku z powyższym zapraszamy Was dzisiaj do Świata Kolorów !

    1.Na początek zapraszam rodziców do przeczytania dzieciom wiersza Marii Konopnickiej pt. „Tęcza”

    Tęcza

    — A kto ciebie, śliczna tęczo,
    Siedmiobarwny pasie,
    Wymalował na tej chmurce
    Jakby na atłasie?

    — Słoneczko mnie malowało
    Po deszczu, po burzy;
    Pożyczyło sobie farby
    Od tej polnej róży.

    Pożyczyło sobie farby
    Od kwiatów z ogroda;
    Malowało tęczę na znak,
    Że będzie pogoda!

    Odpowiedz proszę na pytania:

    • Gdzie została namalowana tęcza?
    • Kto stworzył tęczę?
    • Kiedy powstaje tęcza?
    • Od jakich roślin pożyczyło słoneczko farby?
    • Czego znakiem jest tęcza?

    2. A teraz włączcie proszę  filmik edukacyjny, który dostarczy Wam zapewne ciekawych informacji, dotyczących powstawania tęczy .

    3.Przed Wami kolejne zadanie – zabawa logopedyczna pt. „Opowiadamy historyjkę” (utrwalanie właściwej artykulacji samogłosek ustnych, doskonalenie słuchu fonemowego). Rodzicu włącz proszę nagranie 34 (P. Czajkowski: Album dla młodzieży „Modlitwa poranna”)

    Opis zabawy: Dziecko siedzi na dywanie. Podczas słuchania historyjki wypowiada różne samogłoski z uwzględnieniem nastroju jaki towarzyszy określonym sytuacjom. W tle słychać nagranie P. Czajkowskiego. 

    Ale dzisiaj jest piękny dzień (Dzieci oblizują usta i mówią AAA jakie było dobre)

    Niestety nadciągają chmury (OOO jakie było dobre)

    Zaczął padać deszcz (UUU)

    Po deszczu pojawiła się TĘCZA (YYY)

    Niestety szybko znikła (EEE)

    Po deszczu kwiaty rozwinęły pąki (AAA)

    Krety zrobiły wielkie kretowisko w samym środku ogródka (OOO)

    Wszystkie ptaszki głośno śpiewają (UUU)

    Nagle pojawił się jastrząb i uciekły (EEE)

    Na szczęście szybko odleciał (OOO)

    4.Kochani Przyjaciele Krasnala Hałabały wiemy, jak bardzo lubicie bawić się różnego rodzaju ciastolinami, masami plastycznymi, dlatego zachęcamy do wykonania „Kolorowego slima”.  A oto link do niego: https://mojedziecikreatywnie.pl/2018/04/jak-zrobic-slime-diy-proste-przepisy/

    5. Na koniec proponujemy wykleić tęczę plasteliną, modeliną lub pokolorować ją kredkami, mazakami. Drodzy rodzice, jeśli nie macie możliwości wydrukowania tęczy, prosimy zachęcić dzieci do wykonania pracy plastycznej „Kolorowa tęcza”- dowolną techniką plastyczną. 

    Życzymy udanego weekendu ! 🙂

    JĘZYK ANGIELSKI

    1.Zapoznaj się ze słownictwem dotyczącym Wielkanocy. Poproś o pomoc osobę dorosłą lub rodzeństwo  (W nawiasach zamieszczam wymowę)

    Easter – Wielkanoc, (ister)
    Easter Basket – koszyk wielkanocny (ister basket)
    Easter Bunny – zajączek wielkanocny, (ister bany)
    Easter Eggs – pisanki, jajka wielkanocne, (ister egs)
    Happy Easter! – Wesołych Świąt Wielkanocnych (hapi ister)

    1. Aby utrwalić słownictwo, poproś osobę dorosłą o pokazywanie obrazków (wydrukowanych lub na komputerze). Twoim zadaniem będzie nazwanie po angielsku danej ilustracji.
    2. Czas na piosenkę! Posłuchaj piosenki na komputerze. Spróbuj powtarzać tekst piosenki oraz naśladuj jej słowa za pomocą ruchu. https://www.youtube.com/watch?v=hb9tt7LiYrc

    This is the way the bunny hops,

    (To jest sposób w jaki skacze króliczek)

     Hop hop hop, Hop, hop, hop

    This is the way the bunny hops On Easter day!

    ( To jest sposób, w jaki skacze króliczek w dzień Wielkanocy)

     

    This is the way he wiggles his nose,

    (To jest sposób, w jaki porusza swoim nosem)

    Wiggle. wiggle, wiggle, Wiggle, wiggle, wiggle

    This is the way the bunny wiggles his nose On Easter day!

    ( To jest sposób, w jaki porusza swoim nosem w dzień Wielkanocy)

     

    This is the way he flops his ears,

    (To jest sposób, w jaki kłapie swoim uchem)

    Flop, flop, flop. Flop, flop, flop

    This is the way he flops his ears On Easter day!

    (To jest sposób, w jaki kłapie swoim uchem w dzień Wielkanocy)

     

    This is the way he shakes his tail,

    (To jest sposób, w jaki potrząsa swoim ogonem)

    Shake, shake, shake, Shake, shake, shake

    This is the way he shakes his tail On Easter day!

    (To jest sposób, w jaki potrząsa swoim ogonem w dzień Wielkanocy)

     

    This is the way the bunny hops,

    Hop hop hop, Hop, hop, hop

    This is the way the bunny hops On Easter day! On Easter day!

     

    Podczas poruszania nosem przez króliczka, możesz dotykać swojego noska i poruszać nim w różne strony.

    Podczas kłapania uchem przez króliczka, możesz dotknąć swoich uszu i poruszać nimi w różne strony.

    Podczas potrząsania ogonem przez króliczka, możesz potrząsać bioderkami.

     

    1. Zadanie dla chętnych. Wydrukuj maskę i zaprojektuj ją według własnego pomysłu.

    no images were found

     

    02.04.2020

    1.Wykorzystując to, co mamy w domu możemy również ćwiczyć umiejętności matematyczne – i nie chodzi tutaj o przeliczanie elementów zbioru 🙂 Do zabawy potrzebujemy po dwie sztuki takich samych przedmiotów – 2 takie same kredki, monety, klocki itp. Na stoliku, kartce lub podłodze oznaczamy oś symetrii (pionową lub poziomą linię przecinającą powierzchnię na pół). Po jednej stronie linii umieszczamy przedmioty w dowolny sposób. Zadaniem dziecka jest lustrzane odbicie ułożenia tych przedmiotów po drugiej stronie linii.

    Po więcej informacji można zajrzeć na stronę: https://mojedziecikreatywnie.pl/2016/01/zabawa-symetryczna/

    Inne warianty zabawy z osią symetrii:

    1) Na kartce z zaznaczoną osią symetrii rysujemy przedmioty, które następnie dziecko rysuje w takim samym ułożeniu po drugiej stronie linii.

    2)  Na kartce rysujemy połowę obrazka, np. domu, drzewa, motyla. Dziecko ma za zadanie dokończyć rysunek tak, aby połowy obrazka były symetryczne. Dla ułatwienia można użyć kartki w kratkę i kolorować kratki.

    Poprzez stronę https://matematykawpodstawowce.pl/figury-symetryczne-os-symetrii-figury/  możecie stworzyć online ciekawe obrazki i grafikę wykorzystując oś symetrii. 

    2 .W ramach powtórki kilka zagadek:

    Chodzi po podwórku,
    Woła: „Kukuryku”,
    On i jego przyjaciele,
    Mieszkają w kurniku.
    (kogut)

    Bawię się w błocie
    Krzyczę: „Kwiku, kwiku”.
    Mieszkam w chlewiku ….
    (świnia)

    Często wołam: me, me, me.
    Czy ktoś wełnę moją chce?
    ( owca)

    Ciężko pracuję na wsi cały dzień.
    Odpoczywam w stajni i nie
    jestem leń.
    (koń)

    Gdaczę sobie: ko, ko, ko,
    Na śniadanie dam ci jajko.
    (kura)

    Zawsze blisko krowy i ogonem
    miele, każdy już odgadnie,
    bo to przecież…(ciele)

    Nad rzeczułką wartką,
    kto to drepce z dziatwą?
    Żółte nóżki ma.
    Gę, gę, gę, gę, gę! … (gęś)

    Tak cichutko chodzi,
    że go nikt nie słyszy, i dlatego bardzo
    boją się go myszy. …(kot)

    Mieszka w chlewiku
    tłuścioszka znana.
    Przez ludzi na słoninkę
    i mięso chowana. …(świnia)

    Chodzi po podwórku
    I grzebie łapami.
    Jest to ptak domowy,
    Nazwijcie go sami. … (kura)

    Dobre ma zwyczaje
    – ludziom mleko daje. …(krowa)

    Bywa siwy, gniady, kary,
    Wozi ludzi i ciężary. … (koń)

    Za kości rzucone dziękuje ogonem. …
    (pies)

    po podwórku sobie chodzi
    i kurczęta żółte wodzi. … ( kura)

    Mucząc woła gospodynię
    Bo to zwierze z tego słynie,
    Że gdy muczy to oznacza –
    Gospodynię czeka praca 

    Mleko wnet do wiadra leci,

    By je piły wszystkie dzieci,
    Żeby każdy z Was był zdrowy
    A to mleko dają …(krowy)

    Żółciutkie kuleczki
    Za kura się toczą,
    Kryją się pod skrzydła,
    Kiedy wroga zoczą. … (kurczęta)

    W każdej wsi jest taki budzik,
    który co dzień budzi ludzi.
    Budzik chodzi, łapką grzebie.
    Choć nie czesze się, ma grzebień. …(kogut)

    Szybko biega, rży i parska.
    Na śniadanie – owsa garstka.
    Potem w stajni grzecznie stoi.
    Czeka, aż go ktoś napoi…(koń)

    Prosimy, aby rozwiązania zagadek (nazwy zwierząt) podzielić na głoski i spróbować napisać je na kartce papieru.

     

    3.Wykonamy poniższą kartę pracy :

    4.Prosimy o uzupełnienie kart pracy na stronie 92 i 93

     

    01.04.2020

    1.Dzień dobry dzieciaczki w ten piękny wiosenny dzień ! Zachęcamy wszystkich rodziców do śpiewania razem z dziećmi wesołych, wiosennych piosenek. Znajdziecie ich sporo na YouTubie, ale nasza propozycja na dziś to Fasolki „Wiosna w ogródku”

    2.A teraz weźcie proszę kostkę do gry i spróbujcie zagrać w grę logopedyczną. Gotowi? 

    3.Przed Wami kolejne zadanie, które nosi nazwę „Tulipany widelcem malowane”. Do wykonania zadania oprócz widelca potrzebujemy również farby. Spróbujcie tego doświadczenia i podzielcie się z nami fotorelacją 🙂

    4.Drodzy Rodzice w opozycji do grania w gry komputerowe i wielogodzinnego oglądania telewizji zachęcamy do czytania dzieciom bajek. Wszyscy doskonale wiemy, jak wpływa to na rozwój naszych pociech. Dzieciaczki, pochwalcie się swoimi swoimi ulubionymi książeczkami, być może któreś z Was ma w domu kącik książek, do którego często zagląda. Czekamy na zdjęcia 🙂

    31.03.2020

    1.Zabawa ruchowa:

    „Koniki”

    Ruchy wykonywane do słów piosenki, którą znajdziesz tu https://www.youtube.com/watch?v=r8qvgiG0GXA

    Noga goni nogę
    Bujają koniki
    Stukają kopytka
    W rytm muzyki
    Jedna noga tupie: tup, tup, tup
    Druga noga stuka: stuk, stuk, stuk
    Konik skacze sobie: hop, hop, hop
    Koniku w drogę! Wioooooooooooo!

    2.,,Sylaby na opak” zabawa słowna. Analiza i synteza wyrazu.

    Rodzic turla piłkę do dziecka i podaję wyraz związany z omawianą tematyką sylabizując go od tyłu. Zadaniem dziecka jest odgadnąć, o jakie słowo chodzi.

    wa- kro ( krowa), nia- świ (świnia), ra-ku ( kura), czę-kur (kurczę), bię- źre ( źrebię), lę-

    cie (cielę), nik- kur (kurnik), nia- staj (stajnia), to- bło (błoto), ko- mle (mleko), ko- jaj

    (jajko), no- sia (siano)….

     

    3.Praca plastyczna .

    Wybieramy jedno zwierzątko : konik, świnka lub krowa.

    Wycinamy dwa koła ; jedno mniejsze, drugie większe

    Mniejsze przyklejamy na większe. Wycinamy nogi ,ogon i nos i doklejamy . Oczywiście

     na koniec kolorujemy. Powodzenia

     

     

    30.03.2020

    1.Ćwiczenia poranne: K. Wlaźnik
    a) ćw. szyi: Koń kiwa głową:
        -rozkrok, skłony głowy w przód i tył.
    b) ćw. równowagi: Koń grzebie nogą:
        -stojąc na jednej nodze, naśladujemy jak koń drugą nogą grzebie – przeciąganie wolnej stopy
         z przodu o podłoże.
    c) ćw. zręczności: Koń na biegunach:
        -siad skrzyżny, chwyt za stopy od zewnętrznej strony stopy, plecy okrągłe jak bieguny konia. Lekkie huśtanie się w tył na plecy i w         przód do siadu.
    d) marsz po obwodzie koła: na palcach, na piętach i na całych stopach.

    2.Słuchanie wiersza

     „Wesołe podwórko”  L.Łącz

    Skąd wiedziała mała gąska, że potrafi pływać?

    A źrebaczek kogo spytał, czy będzie miał grzywę?

    To gęś mama do jeziora drogę pokazała,

    a klacz gniada źrebaczkowi wszystko powiedziała.

    Bez mamusi smutno, nudno, przestraszył się kotek,

    zgubił mamę, teraz szuka, aż wskoczył na płotek.

    I cielaczek się rozgląda, bo nie widzi mamy,

    krówka ryczy, biega wkoło, od domu do bramy.

    Bo najlepiej jest przy mamie –  bezpiecznie,

    wesoło, świnka leży, a tuż obok sześć prosiąt wokoło.

    Pieje kogut, gdacze kura, kurczak popiskuje.

    Zgadnij teraz, kto swych małych szczeniaczków pilnuje

     

    Pytania do wierszyka :

    Jak  nazywają się młode : kury, kota, psa, świni, krowy , konia?

    Jakie inne zwierzątka mieszkają na wsi?

    Poprośmy, aby dzieci podzieliły nazwy zwierząt na sylaby i głoski, a także po wydrukowaniu przeczytały te wyrazy. Chętne dzieci mogą przeczytać cały wiersz.

    3.Prosimy aby dzieci utrwaliły pisanie literki F. Mogą też podać różne wyrazy na literkę f

     

     

    27.03.2020

    1.Odgłosy wiosny

    Katarzyna Tomiak-Zaremba

    Na skraju lasu, gdzie rosną bzy, latają pszczoły: bzz, bzz, bzz.

    Przyleciał bocian, zaraz coś zje. Nad stawem słychać: kle, kle, kle.

    I ptaszek na drzewie, ile ma tchu, śpiewa wesoło: fiu, fiu, fiu.

    Zastanówcie się razem z dziećmi, jakie jeszcze odgłosy można usłyszeć wiosną. Powtórzcie dzieciom kilka razy rymowankę. Zobaczycie, jak szybko zapamiętają!

    2.Zapytajcie dzieci, jakie znają wiosenne kwiaty. Czy wiedzą, jak wyglądają przebiśniegi, krokusy, tulipany czy żonkile? Możecie pokazać im zdjęcia/obrazki tych roślin

    Właśnie dzięki tym kwiatom wprowadzicie w domu wiosenny nastrój. Pewnie kwiaty z papieru nie pachną tak pięknie, jak żywe, ale za to dłużej się trzymają 🙂 Zachęcamy więc do zrobienia papierowych wiosennych kwiatów:

    Tulipan

    –  instrukcja krok po kroku – http://krokotak.com/2020/02/paper-tulips-2/

    Wiosenny koszyk

    – instrukcja krok po kroku http://krokotak.com/2020/02/spring-craft/

    Hiacynt z kółek

    – instrukcja –  https://ekodziecko.com/wiosenne-hiacynty-z-kolek

    3.Nasza grupa to już starszaki, więc nie może być za łatwo 😉 Zadanie, które wymaga trochę czasu i zaangażowania dziecka, ale za to korzyści będą długoterminowe – nauka wiązania sznurówek. Podpowiedzi, jak zrobić to w formie zabawy znajdziecie na blogu   https://ekodziecko.com/nauka-wiazania-kokardek

    Do pomocy mogą posłużyć Wam także wierszyki, jak na przykład ten:

    Były sobie dwie myszki Miki i Piki. Miały długie ogonki – dziecko trzyma oba sznurowadła;
    zamieniły się miejscami – dziecko krzyżuje sznurówki;
    jedna myszka weszła do norki – wkładamy jeden koniec sznurowadła w utworzone oczko;
    druga ją zamknęła – zaciskamy supeł;
    jedna wystawiła uszko – robimy z jednego końca sznurowadła małe uszko;
    druga ja okrążyła i wystawiła swoje – dziecko owija sznurówkę dookoła uszka i przez otwór wypycha drugie sznurowadło;
    przyszedł kot, złapał myszki za uszy i wyciągnął z norki – łapiemy palcami obu rąk za oba uszka i zaciskamy oba sznurowadła.

    Już nie możemy się doczekać, aż zobaczymy efekty 🙂

    Powodzenia!

    4.Prosimy o uzupełnienie kart pracy na str.70 i 71

    Drodzy rodzice bardzo prosimy  o obowiązku codziennego odbierania  wiadomości  ze strony internetowej i wykonywania zadań. Dzieci 6-letnie muszą codziennie „być” na zajęciach.

    W  razie  ważnych przyczyn „nieobecności”  dziecka tzn. kiedy np. będzie chore prosimy o usprawiedliwienie dziecka  SMSEM   do jednej z nas . Dziękujemy i pozdrawiamy.

     

    26.03.2020

    1.„Po nitce do kłębka” ‒ ułóż na podłodze linę (sznurek, grubą włóczkę, związane sznurowadła itp.). Poproś, aby dziecko przeszło po linie stopa za stopą. Możesz przygotować ścieżkę z taśmy malarskiej (nie suwa się po podłodze i łatwo ją usunąć).

    Drodzy Rodzice dzięki tej zabawie dziecko będzie ćwiczyło sprawność, koordynację ruchową i równowagę.

    2.”Przybycie wiosny”
         Bożena Forma

    Spojrzał w okno mały Paweł
    a w ogrodzie wiosna…
    Świeża trawę, przebiśniegi
    W koszu nam przyniosła.

    Obudziła pąki kwiatów
    w parku i w ogrodzie.
    Zapomnijcie moi mili
    o śniegu i chłodzie.

    Pożyczyła od słoneczka
    Garść ciepłych promieni.
    Gdy ogrzeje nimi ziemię
    świat się zazieleni.
     

    Pytania do tekstu:

    • O jakiej porze roku mowa w wierszu?
    • Która pora roku była przed nią?
    • Jaka pora roku będzie następna?
    • Co przyniosła Pani Wiosna?
    • Jakie inne zmiany zachodzą wiosną w przyrodzie.

    3.Praca plastyczna „Obraz Wiosny”.

    Z materiałów, które macie w domu dziecko może stworzyć obraz Wiosny. Może to być rysunek, praca malowana farbami, wydzieranka, a może połączenie kilku technik lub jeszcze coś innego? Decyzję pozostawiamy Wam i czekamy na piękne prace! 🙂

    Łączenie kilku technik plastycznych daje naprawdę ciekawy efekt.

    Tu wykorzystaliśmy malowanie, wycinanie i naklejanie elementów z papieru, stemplowanie korkiem i ołówkiem, odciskanie pomalowanej folii bąbelkowej oraz rysowanie po pomalowanym tle.

    Prosimy uzupełniać zadania w ćwiczeniach „Czytam, piszę liczę” str.73.

     

    25.03.2020

    1.Kochane dzieci, w sobotę nie tylko przywitaliśmy Wiosnę i chodziliśmy w skarpetkach nie do pary 😉 Tego dnia było jeszcze jedno nietypowe święto, a mianowicie Międzynarodowy Dzień Lasów. Powiedzcie rodzicom:

    • Jakie korzyści czerpie człowiek z lasu? 
    • Jakie zwierzęta można spotkać w polskich lasach?
    • Jak nazywa się osoba, która opiekuje się lasem? 
    • W jakiej bajce występuje leśniczy?

    Zapraszamy Was do wykonania pracy plastycznej „Las i jego mieszkańcy” dowolną techniką plastyczną (można użyć materiał naturalny, jeśli posiadacie taki w domu bądź na balkonie 😉 ).  Poproście rodziców, aby wysłali zdjęcia Waszych prac. 

    2.Drugą propozycją na dziś to gra planszowa. Przygotujcie pionki i kostkę do gry . Rodzice– za tą niepozorną zabawą kryje się najważniejsze- spędzanie wolnego czasu w gronie rodzinnym, co pozytywnie wpływa na pogłębianie relacje między jej członkami. A to właśnie rodzina jest środowiskiem, w którym dziecko zdobywa pierwsze swoje doświadczenia. Życzymy udanej zabawy !

    3. Przyjaciele Krasnala Hałabały bardzo lubią się ruszać, uwielbiają tańczyć i tworzyć choreografie, dlatego zerknijcie na Taniec Połamaniec, Sałatkę owocową i Gąsienicę Basi. (układy taneczne z YouTube).

    LOGOPEDIA
    Zapraszam dzieci i rodziców do wspólnej pracy i zabawy nad kształtowaniem poprawnej wymowy dziecka – nauczyciel, logopeda Regina B. Pod nagłówkiem LOGOPEDIA będę zamieszczała zabawy i ćwiczenia logopedyczne. .Miłej i efektywnej zabawy „Poszukiwanie wiosny” – gimnastyka buzi i języka – o języczku, który wybrał się na poszukiwanie wiosny.
    Wiosna zbliżała się wielkimi krokami. Za oknem słychać było śpiew ptaków
    (naśladujemy głosy ptaków). Języczek wybrał się do lasu na poszukiwanie oznak wiosny.
    Jechał na koniu (kląskamy, uderzając językiem o podniebienie).
    Na łące zobaczył bociany (mówimy: kle, kle, kle).
    Zatrzymał swojego konia na leśnej polanie (mówimy: prr).
    Zsiadł z konia i rozejrzał się wokoło (oblizujemy wargi ruchem okrężnym).
    Świeciło słońce, wiał delikatny wiatr (wykonujemy krótki wdech nosem,
    chwilę zatrzymujemy powietrze i długo wydychamy ustami).
    Było ciepło i przyjemnie (uśmiechamy się).
    Na skraju polany zakwitły już wiosenne kwiaty: pierwiosnki i sasanki.
    Pachniało wiosną (oddychamy głęboko, wdychając powietrze nosem,
    wydychając ustami). Języczek pochylił się i powąchał kwiaty
    (wdychamy powietrze nosem) i kichnął (mówimy apsik!).
    W tym momencie zauważył przeciskającego się przez zarośla
    zaspanego jeża (ziewamy, przeciskając język między złączonymi zębami).
    Zrobiło się późno. Języczek wsiadł na konia i pogalopował do domu
    (kląskamy, uderzając językiem o podniebienie).

     

     

    24.03.2020

    1. „Rachunki Pani Wiosny”- zadanie matematyczne. Dziecko słucha zagadek matematycznych, następnie przelicza w zakresie 10 za pomocą metody E. Gruszczyk- Kolczyńskiej przy użyciu klamerek i papierowych tacek (mogą być koła wycięte z tektury, bądź papieru)

    1.Przyszła wiosna do lasku

    Z kluczykiem przy pasku

    A te kluczyki brzęczące

    To kolorowe kwiaty pachnące

    Rosną tu trzy zawilce i trzy krokusy

    Oblicz proszę, ile kwiatków wyszło

    spod zimowych pierzynek?

    2.Stąpa wiosna po łące

    Zbiera kwiaty pachnące

    Ma trzy stokrotki cztery tulipany

    Powiedz z ilu kwiatków

    Zrobi wiosna bukiet pachnący?

    3.Siedziało dziesięć jaskółek

    Na sosnowej gałązce

    pięć odleciało

    Ile teraz jaskółek będzie 

    z gałązki spoglądało?

    4.W ogrodzie na grządce

    Rosło siedem słoneczników pięknych jak słońce

    Przyszła Kasia i trzy zerwała,

    bo bukiet piękny zrobić chciała.

    Ile słoneczników teraz rośnie na grządce?

    5.Chodzi wiosna po lesie

    Promyki słońca w koszach niesie

    Dwa kosze ma dla kwiatków

    Trzy dla trawki

    Trzy dla leśnej zwierzyny

    Ile koszy przyniosła wiosna dla leśnej rodziny?

    2.”Prawda czy fałsz?”- zachęcamy do wykonania emblematu kwiatka, który posłuży do określania logiczności zdań: prawda- dziecko podnosi kwiatek do góry, fałsz- kładzie na kolanach.

    • Na łące rośnie wysoka trawa, a w niej biedronki, koniki polne, motyle.
    • Pszczoły zbierają nektar z kwiatów i robią z nich lizaki.
    • Po łące przechadza się bocian i szuka żabek na śniadanie.
    • A żabki chowają się przed nim w trawie i wołają: kra, kra.
    • Teraz jest pora roku, którą nazywamy Jesień.
    • Miesiąc, który mamy teraz to luty.
    • Zwiastunami wiosny są: śnieg, spadające liście, powracające jaskółki, krokusy, mróz, owoce na drzewach, bociany, grzyby w lesie.
    • Są trzy pory roku.
    • Wiosną niedźwiedzie zapadają w sen zimowy.
    • Wróbelki przylatują wiosną z ciepłych krajów.
    • Krokusy, przebiśniegi i pierwiosnki to pierwsze wiosenne kwiaty.

    3. Prosimy uzupełniać zadania w ćwiczeniach „Czytam, piszę liczę”.

    4.I na koniec zachęcamy do wykonania budowli 🙂

    23.03.2020

    1. „Wiosenne opowiadanie”- stworzenie własnej książeczki.

    Przed Wami kolejne zadanie, teraz kolej na nie: musisz wymyślić i narysować historię w obrazkach, dotyczącą wiosny. A potem opowiedzieć. Zatytułuj książkę, podpisz swoim imieniem i nazwiskiem. Zeszyj albo zepnij ze sobą kartki A4 i gotowe 🙂

    2.A teraz się  troszkę poruszamy 🙂 Domowe zabawy aktywizujące ciało dziecka to nie tylko odpowiedź na jego naturalną potrzebę ruchu. To także sposób na wzmacnianie więzi rodzinnych. Poniżej przedstawiamy propozycje zabaw i zachęcamy do wspólnego spędzania czasu.

    • Zabawa „Ciepło, zimno”– rodzic chowa konkretny przedmiot, dziecko musi go znaleźć wyłącznie dzięki wskazówkom:P ciepło, zimno.
    • Zabawy ze sznurkiem- potrzebny będzie sznurek długości minimum 1.5 m. Możecie sobie wyobrazić, że jest to most, wąż, cyrkowa lina. Sznurek leży na podłodze, stwórzcie z niego dowolny kształt. Zadań może być wiele: np. spacer po sznurku uważając by z niego nie „spaść”, przeskakiwanie przez sznurek raz na jedną, raz na drugą stronę, przejście po sznurku „stópkami”, tyłem, bokiem.
    • Zabawy z piłką- rzucanie piłką do celu (wykorzystujemy wszystko, co jest dostępne w domu: skrzynia, pudło, kosz na śmieci), piłka i kolory ( rzucamy do siebie piłkę wymieniając różne kolory; na hasło „czarny” piłeczki nie wolno złapać; jeśli uczestnik jednak złapie, musi wykonać jakieś zadanie, np. dziesięć podskoków)
    • „Przeprawa przez rzekę”– na podłodze- rzece ustawiamy „kamienie”: poduszki, kartki papieru, duże drewniane klocki itp. Zadaniem dziecka jest przeprawa przez rzekę bez dotknięcia stopą „wody”

    3. Prosimy o uzupełnianie zadań w książkach dotyczących literki Ł, ł.

    20.03.2020

                                                                                  k2

    1.Budowanie z klocków należy do ulubionych zabaw całej rodziny. Proste konstrukcje, wysokie wieże, fosy, w tej zabawie ogranicza nas tylko wyobraźnia. Ponadczasowe klocki dzięki ogromnej różnorodności są nieustającym źródłem inspiracji do zabawy zapewniając wszechstronny rozwój dziecka. Budowanie z klocków ćwiczy emocje, stymuluje wyobraźnię, rozwija logiczne i przestrzenne myślenie dziecka, jest dobrym treningiem na koncentrację uwagi. Zachęcamy do wspólnej zabawy, liczymy na Waszą kreatywność i czekamy na zdjęcia budowli 🙂

    2. Zadanie drugie to coś, co Przyjaciele Hałabały lubią najbardziej, czyli KODOWANIE 🙂                                                                       

     19.03.2020

    1. Bazie- pierwsze zwiastuny nadchodzącej wiosny. U nas dzisiaj w formie prostej pracy plastycznej, z elementami wydzieranki. Zapraszamy !

    Potrzebne materiały:

    • biała kartka A4
    • brązowa farba
    • pędzelek i podkładka
    • stara gazeta
    • klej

    2.”Basia i nasionka”-  zabawa logopedyczna; utrwalanie głosek: Ś, Ć

    Opis zabawy: 

    Na wiosnę siejemy różne nasionka w ogródku. Żeby wyrosły z nich ładne roślinki trzeba o nie dbać. Dziecko początkowo siedzi, a później w miarę poznawania tekstów, łączymy ruch dziecka z wykonywaniem czynności zawartych w wierszu z recytacją. 

    Posiała Basia nasiona wiosną                         

    szybciutko z nasion kwiatki urosną

    – dziecko naśladuje sianie nasionek

    Teraz Basieńka podlewać musi,                     

    wodę nosi i grządki rosi.

    – naśladuje podlewanie wszystkich grządek konewką

    Cieszy się Basia bo kwiatki rosną,             

     dam mamie bukiet już późną wiosną

      – naśladuje zrywanie kwiatów do bukietu

    Wcześniej wyplewić grządki powinna,           

    bo jej wyrosła dżungla roślinna !

    – naśladuje plewienie grządek

    18.03.2020

    Powszechnie wiadomo, iż dzieci przedszkolne charakteryzuje naturalna ciekawość tego co je
    otacza. Najlepszym sposobem zaspokojenia naturalnej ciekawości dziecka są zabawy
    badawcze. Poniżej przedstawiamy eksperymenty, które możecie Państwo wykonać wspólnie ze swoimi pociechami . 

    DOŚWIADCZENIE 1 ,,CO PŁYWA, CO TONIE?”
     Do miski z wodą wrzucamy różne przedmioty: ołówek, kamień, moneta, gwóźdź,
    piasek, spinacz biurowy, klucz, korek, magnes, spinacz, plastikowy klocek.
    Obserwujemy i omawiamy co dzieje się z tymi przedmiotami, wyciągając wnioski.

    Następnie rodzic prosi dziecko o wrzucenie kulki z plasteliny – dziecko
    obserwuje co się z nią dzieje, a następnie tę samą plastelinę rozpłaszcza (tworzy z
    niej łódkę) i kładzie na wodzie – plastelina nie tonie. Dziecko wyciąga wnioski
    dlaczego tak się dzieje.

    DOŚWIADCZENIE 2 ,, MAGICZNY ZIEMNIAK”

    Dziecko samo przygotowuje roztwór soli w jednej z dwóch szklanek i
    umieszcza w niej plaster ziemniaka. Zauważa, że w szklance z solą ziemniak
    pływa, a w samej wodzie tonie.
    Wnioski z doświadczenia – prawda czy fałsz.
    1. W słonej wodzie ziemniak pływa? (prawda)
    2. W wodzie bez soli ziemniak tonie? (prawda)
    WYJAŚNIENIE
    Ciecze – substancje płynne mają różny ciężar, mimo takiej samej objętości. Woda słona
    (morza i oceany) ma większy ciężar niż woda słodka (rzeki i jeziora). W słonej wodzie
    wszystko pływa lepiej.

    DOŚWIADCZENIE 3 ,,CZY SIĘ ROZPUŚCI?”
    Dziecko ma za zadanie napełnić szklanki wodą (nie do pełna). Następnie kolejno
    wrzuca do każdej po 1 łyżeczce wymienionych substancji (sól, cukier, pieprz, kakao, kawa,
    ryż, mąkę pszenną, piasek, kasza. Miesza wodę i obserwuje co się dzieje.
    WNIOSKI: Sól i cukier rozpuszczą się, pozostałe substancje osiądą na dnie, a w czasie
    mieszania będą się unosić.
    WYJAŚNIENIE: Sól i cukier rozpuszczają się, to znaczy, że cząsteczki wody wnikają
    pomiędzy cząsteczki cukru lub soli. Cząsteczki wody nie mogą przeniknąć między
    cząsteczki kawy, kakao, ryżu, czy piasku. Te substancje nie rozpuszczają się
    w wodzie. Tworzą zawiesinę, której drobiny osadzają się na dnie pod wpływem siły
    grawitacji.

    Powodzenia !

    Prosimy o uzupełnianie zadań w książkach 🙂

    17.03.2020

    „Domowa ciastolina”- zabawa sensoryczna

    Ciastolinowe ciastka mogą mieć różne kształty, wielkość i kolory, a w roli wafelków do lodów doskonale sprawdzą się papierowe papilotki (takie w których piecze się babeczki). Do zabawy przyda się też wałek, wykrawaczki do ciastek i występujące w roli posypek cekiny, brokat, ziarenka maku lub sezamu.

    A oto przepis:
    – 2 szklanki mąki
    – 1 szklanka soli
    -2 łyżki oleju roślinnego
    -2 płaskie łyżki proszku do pieczenia
    -1,5 szklanki gorącej wody

    Wszystkie składniki należy wymieszać i intensywnie ugniatać, aż się połączą, a masa zrobi się zwarta i elastyczna. Ciastolinę można zabarwić dodając do niej barwniki spożywcze. Udanej zabawy ! 🙂

    Poniżej zamieszczamy link – przepisy na zdrowe słodkości :

    https://dziecisawazne.pl/10-przepisow-fenomenalne-domowe-slodkosci/?fbclid=IwAR10V3JN5BX-2OmuXoOEhjqpn0yBxrzBCCk3RGEzp6ABDyPN41HcllA-2Zc

    16.03.2020

    „Żabka i bocian”- zabawa logopedyczna; utrwalanie artykulacji głoski 
    „Ż” w wyrazach i zdaniach.

    Wiersz:

    Skacze żabka koło stawu, bocian wolno idzie

    żabka skacze dla zabawy, czy ją bocian widzi?

     

    Żabko- skoczko wesolutka, pomyśl o bocianie

    Choć są piękne jego piórka, zje cię na śniadanie

     

    Żabka szybko: hop! do

    wody bezpiecznie wskoczyła

    Bocian niezadowolony, zjeść musi warzywa !

    Przebieg zabawy: Dziecko powtarza za rodzicem kolejne wersy wierszyka. W przerwie między zwrotkami skacze i kumka jak żabka lub chodzi podnosząc wysoko nogi naśladując bociany.

    Prosimy uzupełniać zadania w książkach, dotyczące litery C,c. 

    Lepienie z plasteliny literki C. 

     

    MARZEC:

    Tematyki cykliczne:

    1. W świecie zwierząt.
    2. Zwierzęta sprzed milionów lat.
    3. Marcowa pogoda.
    4. Nadeszła wiosna.

    PIOSENKA: „Dżungla”, „Wołanie wiosny” ( sł. i muz. K. Gowik)

    LUTY:

    Tematyki cykliczne:

    1. Zabawy na śniegu.
    2. Tak mija nam czas.
    3. Nie jesteśmy sami w kosmosie.

    PIOSENKA: „Kosmiczny sen” (Sł. i muz. K. Gowik)

    STYCZEŃ:

    Tematyki cykliczne:

    1. W świecie baśni.

    2. Pamiętajmy o zwierzętach.

    3. Babcia i Dziadek.

    4.Zabawy na śniegu.

    PIOSENKA: „Babciu, Dziadku”

    GRUDZIEŃ:

    Tematyki cykliczne:

    1.Co robimy w wolnym czasie?

    2.To już zima.

    3.Święta tuż,tuż.

    PIOSENKA:

    „Kochany Panie Mikołaju” M. Jeżowska, „Czy mikołaj przyjdzie do Nas?”, „Pastorałka od serca do ucha”

    Tematyki cykliczne:

    LISTOPAD:

    1. Polska mój dom

    2. Domy i domki

    3. Pada deszcz

    4. Zdrowie naszym skarbem

    PIOSENKA:

    „Zdrowia Smaki” Centrum Uśmiechu

    Zdrowia smaki dla chłopaka
    Zdrowia smaki dla dziewczyny
    Jedz owoce i warzywa
    Dumny bądź z wesołej miny
    Dobry nastrój cię polubi
    Będzie z tobą przez cały dzień
    Jeśli rano na śniadaniu
    Witaminy zjawią się

    Ref: Jedz owoce mleko pij
    Biegnij w kolorowe dni
    Jedz owoce mleko pij
    Biegnij w kolorowe dni

    Zdrowia smaki dla dziewczyny
    Zdrowia smaki dla chłopaka
    Nie odkrywam Ameryki
    Prawda jest po prostu taka
    Mleko uśmiech i owoce
    To recepta jest na zdrowie
    Żeby mówić nie chorobie i pogodnym być

    Ref: 

    Niech kolorowy trwa czas
    Owoce warzywa na zdrowie
    Codziennie na dobry start
    Mleka szklanka zdrowia smaki zdrowe smaki
    Bo kolorowe są dni gdy
    Spełniać marzenia swe możesz
    Więc biegnij zaprasza cię świat
    Symfonią barw

    Tematyki cykliczne:

    PAŹDZIERNIK:

    1. Jesienią w sadzie

    2. Warzywa znane i lubiane

    3. Moja rodzina

    4. Zwierzęta domowe

    5. Jesienne eksperymenty

    PIOSENKA: „Bo nasze przedszkole, to jedna rodzina”

                          „Idzie jesień poprzez świat”

    Tematyki cykliczne:

    WRZESIEŃ

    1. W przedszkolu.

    2. Od ziarenka do bochenka.

    3. Moja droga do przedszkola.

    4. Nadeszła jesień.

    PIOSENKA:

    „Zmysły”  piosenka
    I. Czy wiesz, w jaki sposób poznajesz świat?
    Jak widzisz, słyszysz i czujesz?
    I skąd wiesz, co dobre dla ciebie jest,
    jak więcej i lepiej zrozumiesz?
    Ref.: Oczy widzą kształty i barwy,
    uszy słyszą słowa i dźwięki,
    nos czuje zapach, a język smak,
    rączki dotykiem poznają świat.
    II. Czy wiesz, każdy człowiek pięć zmysłów ma,
    wie, czy jest głośno, czy cicho.
    Że cukier ma słodki, nie słony smak,
    a kotek jest miły w dotyku.
    Ref.: Oczy widzą…