Grupa VII - Przyjaciele Coralgola

  • Informacje grupowe

    Witamy w nowym roku szkolnym i w nowej sali
    z nowym bohaterem Misiem Coralgorem.
    A kim jest bohater naszej grupy?                                                                                                                                                      
    W Polsce i Francji znany jako Colargol,
    w USA i Wielkiej Brytanii jako Barnaby
    a w Kanadzie jako Jeremy. 
    Colargol podróżował na wodzie i morzu,
    był na dzikim zachodzie,
    z przyjaciółką niedźwiedziczką Nordynką,
    odwiedził biegun północny,
    zdobywał także kosmos i był jeszcze w wielu innych,
    nierzadko fantastycznych krainach.

    Postać Colargola została wymyślona przez francuską
    pisarkę Olgę Pouchine.

    Jest małym misiem, uwielbiającym psoty zamiast nauki.
    Jego marzeniem jest śpiew, jednak jego śpiewanie daleko odbiega
    od normalnego śpiewania. Dopiero wizyta u króla ptaków odmienia
    jego los
    i dzięki zaczarowanemu fletowi jego głos staje się czysty
    i przejrzysty, jak u słowika. 

    Gdy Colargol śpiewa o wielkiej sławie, zauważa go dyrektor cyrku
    i zabiera ze sobą.
    Wkrótce Colargol zaczyna tęsknić za domem,
    ale okrutny dyrektor nie chce zwolnić misia z obowiązków.
    Colargolowi pomagają znów ptaki…. od czego ma się przyjaciół.
    Jakie czekają go przygody?…
    będziemy je poznawać w ciągu całego roku…

    Przyjaciele Misia Colargola, to: Błażej, Tymon, Leon,  Julian, 
    Igor H., 
    Maksymilian, Aleksander,  Maciej,  Mateusz, Fabian,
    Antoni, Kacper, Igor W
    .

    Przyjaciółki Nordynki, to: Paulina, Weronika, Julia,
    Nikola F., Nikola G., Nikola K., 
    Maja,
    Magdalena, Oliwia, Alicja, Maria, Hanna.

    Panie pracujące w naszej grupie:
    Wychowawczynie – Pani Aldona, Pani Regina
    Pomoc nauczyciela –  Pani Joanna
    Język angielski – Pani Klaudia
    Rytmika – Pani  Ewa
    Religia –  Siostra Regina

     

    WYDARZENIA:

    MARZEC:

    09.03.2020 –„Dzień Kobiet”– 
    występ artystyczny
    13.03.2020 – Wyjście do kina na film „Naprzód”–  ODWOŁANE!!!
    20.03.2020 – Powitanie Wiosny

    LUTY:

    07.02.2020 – Planetarium Wenus
    czyli „Kosmos w Przedszkolu”

    STYCZEŃ:

    09.01.2020 – „Spotkanie Choinkowe” – 
    Zajęcia Otwarte.
    14.01.2020 – Koncert Muzyczny, pt.
    „Roztańczona Lampa Aladyna”
    18.01.2020 –  „Mały Art”:
    „Dzień Babci i Dzień Dziadka” MOK.
    21.01.2020 –
    Festiwal Kolęd „Kolędować Małemu”
    Wyróżnienie otrzymali:
    Maja, Weronika, Paulina,
    Igor H., Fabian, Leon..
    Gratulujemy!
    23.01.2020 –  Bal Karnawałowy
    3o.01.2020 –  Warsztaty Zoologiczne:
    Zwierzęta uczą dzieci…

    GRUDZIEŃ

    04.12.2019 – Dzień Górnika
    06.12.2019 – „Mikołajki, Mikołajki…
    Święto Dzieci …w Fabisiowie”
    11.12.2019 – Warsztaty: TechForKids
    13.12.2019 –
    Warsztaty Mydlarskie
    19.12.2019 – Koncert Muzyczny, pt.„Na indiańskiej ścieżce”
    20.12.2019 – Koncert Charytatywny Kolęda dla…
    Paczka dla bezdomnych…”

    LISTOPAD:

    05.11.2019 – Dzień Postaci z Bajki.
    07.11.2019 – Zajęcia otwarte dla rodziców dzieci:
    Uroczysta Akademia z okazji Święta Niepodległości 11Listopada
    07.11.2019 –
    Uroczysta Akademia z okazji Święta Niepodległości – 
    11 Listopada
    08.11.2019 –  Teatr Muzyczny, pt.„Królowa Śniegu”
    Teatr Współczesny z Krakowa MOK.
    08.11.2019 –
    Udział w Akcji  Ministerstwa Edukacji Narodowej
    „Szkoła do hymnu”- wspólne odśpiewanie hymnu o godz. 11:11.
    15.11.2019 –  Iluzjonista –  Czary Mary „Magic Show” Tristo
    18.11.2019 – IV Gala Festiwalu Sztuki Własnej „Zatoka Twórczości”

    pod patronatem Prezydenta Miasta Głogowa Rafaela Rokaszewicza
    w Miejskim Ośrodku Kultury w Głogowie , pt.
    „Głogów mojej przyszłości”.
    Konkurs został rozstrzygnięty w dwóch kategoriach – literackiej oraz plastycznej.
    Dzieci z pomocą dorosłych napisały bajkę i stworzyły do niej ilustracje-
    „Motylek poznaje Głogów mojej przyszłości”.
    Wyróżnienie otrzymał nasz kolega Igor H.
    Gratulujemy Igorku.
    19.11.2019 – Zebranie Rodziców
    20.11.2019 – 
    Koncert Muzyczny, pt.„Witajcie w Naszej Bajce”
    20.11.2019 – Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka
    25.11.2019 – Międzynarodowy Dzień Pluszowego Misia
    25.11.2019 –  Przedszkolny Konkurs Logopedyczny

     

    PAŹDZIERNIK:

    10.10.2019 –  Festiwal Nauki   zajęcia w SP-11
    10.10.2019 –  Konkurs Recytatorski   I LO w Głogowie
    W  ramach Dolnośląskiego Festiwalu Nauk w I LO w Głogowie,

    odbył się Powiatowy Konkurs Wiersza Logopedycznego,
    pt. „Wierszyki łamiące języki”.
    Gratulujemy wspaniałych umiejętności recytatorskich
    naszej koleżance Mai, która zajęła III miejsce.
    11.10.2019 –  Koncert Muzyczny, pt.„O księżniczce Wiolince
    i czarodzieju Sol–fa–mi–lu”
    11.10.2019 – Spotkanie z uczniami Zespołu Szkół
    Ekonomicznych im. Jana Pawła II w Głogowie
    14.10.2019 – Dzień Edukacji Narodowej
    21.10.2019 – Teatrzyk, pt. „Tygrys Pietrek”
    25.10.2019 – Udział w Akcji Ministerstwa Edukacji Narodowej

    „Szkoła Pamięta”
    30.10.2019 – Wystawa Prac Jesiennych w SP11.

     

    WRZESIEŃ: 

    02.09.2019 – Witamy w Przedszkolu.
    05.09.2019 – Zebranie Rodziców

    17.09.2019 – Teatrzyk, pt. „Bajki Rozmaite”
    20.09.2019 –  „Dzień Przedszkolaka”
    20.09.2019 – Biblioteka Publiczna nr 2 w Głogowie.
    Wystawa prac plastycznych „Głogów Miasto Moich Marzeń”
    23.09.2019 – Kolorowe Dni – Dzień Czerwony
    Powitanie JESIENI kolorem czerwonym.

    30.09.2019 –„Dzień Chłopaka”

  • Uczymy się i bawimy

    Religia

    Kochani Rodzice:

    Zbliżamy się do Wielkiego Tygodnia i nie będzie możliwości pokazać dziecku Stacji Drogi Krzyżowej, dlatego przesyłam ilustrację, aby odczytać dziecku treść wiersza i pomóc ją pokolorować. Można nauczyć tego wiersza, niech to będzie jego modlitwa za ludzi chorych.   „Za to, że cierpisz Jezu tak srodze, chcę iść za Tobą w Krzyżowej Drodze”.

     

    Pomódlcie się z dziećmi modlitwą: „Któryś za nas cierpiał rany, Jezu Chryste zmiłuj się nad nami” za ludzi chorych na koronowirusa i zmarłych.

    Dzieci, proszę aby na kartce lub w zeszycie narysowały górę, na której stoi krzyż i kręta droga prowadzi pod krzyż. Rysunek pokolorowały.

    S. Regina

    //////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

    MARZEC:

    Piątek 27.03.2020

    W piątek przedszkolaki otrzymają list od Pani Wiosny
    z różnymi zadaniami do wykonania w trakcie oczekiwania
    na jej przybycie. Dzieci utrwalą wiadomości dotyczące
    zwiastunów wiosny, rozwiążą zagadki słowne,
    podzielą wyrazy na sylaby i głoski, a także wykonają karty pracy
    „Zwiastuny wiosny”.
    Wezmą również udział w ćwiczeniach gimnastycznych.
    1. „Wszyscy są, witam Was”
    Wszyscy są,
    (zataczamy ręką krąg)
    witam was! (rozkładamy ręce w geście powitania)
    Zaczynamy już czas! (wskazujemy zegarek na ścianie)
    Jestem ja, (wskazujemy na siebie)
    jesteś ty, (wskazujemy na wybraną osobę)
    raz, dwa trzy! (trzy razy klaszczemy w dłonie)
    2. „List od Pani Wiosny” – zabawa dydaktyczna –  odczytujemy list zaadresowany
    do przedszkolaków. Kolejno dziecko układa kwiatki w odpowiedniej kolejności odczytuje zadanie z pierwszego kwiatka. Następnie czytamy dzieciom wiersz.
    ,,Wiosna idzie’’
    Przyleciały skowroneczki z radosną nowiną,
    zaśpiewały, zawołały ponad oziminą:
    – Idzie wiosna! Wiosna idzie!
    Śniegi w polu giną!
    Przyleciały bocianiska w bielutkich kapotach,
    klekotały, ogłaszały na wysokich płotach:
    – Wiosna! Wiosna idzie! Po łąkowych błotach!
    Przyleciały jaskółeczki kołem kołujące,
    figlowały, świergotały, radośnie krzyczące:
    – Idzie wiosna! Wiosna idzie!
    Prowadzi ją słońce!
    Potem rozmawiamy z dzieckem na temat treści wiersza:
    – Jakie oznaki wiosny były wymienione w wierszu?

    – Co to jest ozimina? (rośliny uprawne – zboża, które są wysiewane jesienią i potrzebują okresu niskich temperatur (zimy), aby wyrosnąć wiosną)
    – Co to jest kapota? (okrycie wierzchnie np. płaszcz)
    Następnie rozkładamy karty obrazkowe przedstawiające ptaki i zadajemy dzieciom zagadki.
    Dzieci odgadują i wskazują odpowiedniego ptaka na karcie obrazkowej.
    – Nogi ma czerwone, cienkie jak patyki, A po nasze żabki przybył aż z Afryki.
    /bocian/
    – Śpiewa wysoko piosenki do słonka. Głos ma podobny do drżenia dzwonka.
    /skowronek/
    – Ten ptaszek, choć tak malutki, wielkie na niebie czyni kółka, a nazywa się ……….. /jaskółka/
    – Siedzi sobie na buku. Woła kuku, kuku. /kukułka/
    – Wraca do budki lęgowej na drzewie I czeka z radością na panią szpakową. /szpak/
    3. „Świergoczące ptaszki” – zabawa ruchowa – dzieci – „ptaki” poruszają się machając rękami – naśladując lot ptaków. Pokazujemy dziecku karty obrazkowe z poprzedniej zabawy, a dziecko próbuje poruszać się i wydawać dźwięki naśladując danego ptaka np. bocian – stają na jednej nodze i mówią: „kle, kle, kle”, jaskółka – poruszają się w koło i wydają cienkie dźwięki itp.
    4. „Co lubi wiosna?” – zabawa dydaktyczna – odczytujemy zadanie z drugiego kwiatka i rozkładamy karty obrazkowe. Następnie zapraszamy do siebie dziecko, które mówi zdanie: „Wiosna lubi…” i dokończają wybierając odpowiednią kartę obrazkową. Następnie dzielą wyrazy na sylaby.
    5. „Wiosna” – improwizacja ruchowa do piosenki –„Wiosna”.
    6. „Zwiastuny wiosny” – wykonanie karty pracy – odczytujemy zadanie z trzeciego kwiatka i pokazując kartę pracy tłumaczy dziecku jak należy wykonać zadanie (przeliczamy zwiastuny wiosny i w odpowiedniej ramce rysujemy tyle kresek ile jest zwiastunów).
    7. „Wiosenna gimnastyka” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych – odczytujemy dziecku zadanie z czwartego kwiatka:
    1) „Bociany wracają z dalekiej podróży” – zabawa bieżna – dziecko biega po w rytmie dowolnej muzyki np. „Lot ptaków”, mocno machając rękami. Naśladują lot bocianów. Na hasło: „Pora odpocząć!” – zatrzymuje się i wykonuje przysiad skulony. Na hasło: „Czas lecieć dalej!” – znowu biega.
    2) „Moje gniazdo” – zabawa orientacyjno-porządkowa –dziecko – bocian – układa ze skakanki/liny gimnastycznej kształt swojego gniazda. Na hasło : „Ptaki na spacer” porusza się swobodnie. Na hasło: „Ptaki do gniazd” dziecko – ptaki – wraca do gniazda, po czym przybierają określoną pozycję, np. stanie na jednej nodze/siad skrzyżny itp.
    3) „Podążaj za dźwiękiem” – zabawa z muzyką – dziecko zamyka oczy i próbuje odnaleźć żródło dźwięku. Przemieszczamy się, zmieniając kierunek ruchu. Dziecko jest skupione, nie wydaje żadnych dźwięków. Zabawę prowadzimy ok. 1,5 minuty.
    4) „Uciekające słoneczko” – zabawa bieżna – trzymamy w rękach dwie latarki. Dziecko spaceruje . Włączamy jednocześnie dwie latarki i świeci nimi w podłogę. Zadaniem dziecka jest postawić stopę w miejscu odbicia światła. Zabawę prowadzimy ok. 2-3 minuty.
    5) „Drabina” – zabawa skoczna – układamy na podłodze drabinę, np. z szalików. Dziecko przeskakuje szczebelki.
    6) „Wiosenne powietrze” – dziecko siada w siadzie skrzyżnym, plecy proste, ręce na kolanach, oczy zamknięte. Głęboko wciągają powietrze nosem, wypuszczają ustami.
    Załączniki:
    1. List i zadania do naklejenia na kwiatki:
    2. Kwiatki do zabawy: „List od Pani wiosny”
    3. Karty obserwacji przyrodniczej:
    4. Karty pracy „Zwiastuny wiosny”
    5. Karty obrazkowe do zabawy: „Co lubi wiosna?”
    6. Karty obrazkowe do zabaw:
    „List od Pani Wiosny”, „Świergocące ptaszki”, „Co lubi wiosna?”
    Wykorzystane strony:
    1. https://www.youtube.com/watch?v=h9wMpq8kqkA –
    piosenka „Wszyscy są, witam Was”
    2. http://gabriellas.prv.pl/E.Szelburg_Zarembina/Wiosna_idzie_E.Szelburg_Zarembina.html –
    wiersz „Wiosna idzie” do zabawy „List od Pani Wiosny”
    3. https://www.youtube.com/watch?v=HDZLlBE0Ng8 –
    piosenka „Wiosna”
    4. https://www.youtube.com/watch?v=P2MCpizW-D0 –
    muzyka „Lot ptaków” do zabawy „Wiosenna gimnastyka”

    Wszystkiego najlepszego na nadchodzący weekend. Panie Regina i Aldona.

    Czwartek 26.03.2020
    „Wiosenne ptaki”

    W czwartek Przedszkolaki wysłuchają
    „Wiosennego opowiadania”, które będzie doskonałym
    wprowadzeniem do rozmów o ptakach powracających
    do Polski na wiosnę. Dzieci utrwalą nazwy ptaków,
    porozmawiają o ich wyglądzie oraz poznają odgłosy
    przez nie wydawane.
    Wykonają także pracę plastyczną „Ptaki w gnieździe”
    oraz wezmą udział w obserwacji przyrodniczej.
    Opis aktywności:

    1. „Powitania nadszedł czas”
      https://www.youtube.com/watch?v=hrlypdHkXnM –
      „Poranek muzyczny – instrumenty perkusyjne”
    2. „Wiosenne opowiadanie” – słuchanie opowiadania
      A. Marczewskiego „Wiosenne opowiadanie” –

       Wiosenne opowiadanie
    Pewnego dnia w drugiej połowie marca Pan Eustachy
    postanowił wyjść na poszukiwanie ptasich zwiastunów
    wiosny. Spakował do plecaka kanapki, lornetkę, notes,
    płaszcz przeciwdeszczowy i wyruszył na łąki nad rzeką.
    Nie zaszedł jeszcze daleko, a już nad jego głową rozległy się
    dobrze znane mu głosy – to przeleciało stado skowronków.
    Teraz ptaki trzymały się razem. Ale Pan Eustachy wiedział,
    że niebawem ta grupka pierzastych przyjaciół rozstanie się
    i każdy skowronek będzie szukać na łące albo na polu
    miejsca na gniazdo. Łąki nad rzeką nie zawiodły naszego
    obserwatora. Z daleka zauważył duże ciemne sylwetki
    odpoczywających gęsi. Nie podchodził za blisko –
    wiedział, że te bardzo płochliwe ptaki potrzebują teraz
    spokoju, żeby najeść się przed dalszą drogą.
    W końcu mają do pokonania jeszcze kilka tysięcy kilometrów,
    dzielących je od dalekiej Syberii. Tam zbudują gniazda.
    Obserwując w ciszy i skupieniu pasące się gęsi, Pan Eustachy
    usłyszał znajome szczebiotanie. Po chwili mignęła mu przed
    oczami smukła ptasia sylwetka z długim rozwidlonym ogonem.
    Nasz znajomy nie posiadał się ze szczęścia, rozpoznał bowiem
    jaskółkę dymówkę. Długi ogon w kształcie widełek pomaga odróżnić ją
    od dwóch innych spotykanych w Polsce jaskółek: oknówki i brzegówki.
    Dymówki przylatują do nas wiosną z Afryki.
    Często wracają w okolicę, gdzie przyszły na świat jako pisklęta.
    Pan Eustachy wracał do domu bardzo zadowolony. Jego radość stała się
    jeszcze większa, kiedy na tle błękitnego wiosennego nieba zobaczył
    pierwszego w tym roku szybującego bociana. Zastanawiał się, czy to ten
    sam ptak, który każdej wiosny powracał zawsze do gniazda na dachu
    stodoły jego przyjaciela, Pana Egona. Po powrocie do domu
    Pan Eustachy włączył komputer – postanowił zapisać swoje
    pierwsze w tym roku obserwacje dymówki i bociana
    na specjalnie do tego stworzonej stronie internetowej.

    Następnie rozmawiamy  z dzieckiem na temat opowiadania
    i doświadczeń własnych dziecka:
    – W poszukiwaniu czego wybrał się na wycieczkę Pan Eustachy?
    – Co ze sobą zabrał?
    – Odgłosy jakich ptaków usłyszał nad głową?
    – Sylwety jakich ptaków zauważył na łące?
    – Co robiły gęsi?
    – Gdzie się wybierały?
    – Jakiego kolejnego ptaka zobaczył Pan Eustachy?
    – Skąd przyleciała jaskółka dymówka?
    – Jakiego ptaka zobaczył Pan Eustachy podczas powrotu do domu?
    – Co zrobił po powrocie do domu?
    – Czy wy zaobserwowaliście w tym roku jakieś ptaki? Jakie?
    – Czy zapisywaliście obserwacje przyrodnicze w notesie/internecie?

    1. „Ćwir, ćwir, ćwir” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
      „Dziecko-ptak” porusza się machając rękami i ćwierkając
      w rytmie wyliczanki B. Formy „Ptaszek”:
      „Ćwir, ćwir, ćwir, ptaszek zaświergotał.
      Ćwir, ćwir, ćwir, nagle ujrzał kota.
      Ćwir, ćwir, ćwir, już wysoko frunie.
      Sprytny kot, złapać go nie umie.”,
      Gdy
      skończymy, wszystkie ptaki wbiegają do gniazd..
    2. „Co to za ptak?” – zabawa dydaktyczna – ptaki,
      które odleciały od nas jesienią wracają z ciepłych krajów –
      wiosną. Najwcześniej przylatują skowronki, szpaki, bociany.
      Miesiąc później, w kwietniu pojawiają się jaskółki i kukułki.
      Następnie układamy karty obrazkowe przedstawiające ptaki
      i podaje nazwy ptaków, dzieląc je na głoski/sylaby –
      dziecko podaje pełną nazwę. Następnie dziecko
      układa zdania dotyczące ptaków – ich wyglądu i zachowań.
    3. „Kto przyleciał?” – zabawa ruchowa
      dziecko poruszają się w rytmie piosenki:
      „Znów przyszła wiosna”. Na przerwę w muzyce
      pokazujemy jedną z kart obrazkowych z poprzedniej zabawy,
      a dziecko wykonują przypisane do niej zadanie ruchowe:
      – skowronek – przeskakują w miejscu z nogi na nogę;
      – jaskółka – wykonują jaskółkę;
      – bocian – stają na jednej nodze.
    4. „Kto tak śpiewa?” – zagadki słuchowe
      rozkładamy karty obrazkowe z ptakami
      i odtwarzamy dzieciom odgłosy tych ptaków.
      Dziecko słucha śpiewu ptaków, po czym stara się
      odgadnąć i wskazać kartę obrazkową z odpowiednim ptakiem.
      Dziecko może próbować naśladować odgłosy
      poszczególnych ptaków.
    5. „Muzyczne opowieści” – np.
      dziecko słucha opowiadaną  historyjkę, a gdy usłyszy
      nazwę ptaka, gra na instrumentach (jeśli takie
      posiada) lub wykonuje umówione ruchy, np:.
      Przykładowa historyjka:
      Wczoraj nad domem krążyły jaskółki,
      a na stodole usiadł bocian.
      Dzisiaj rano było słychać śpiew skowronków,
      które przekrzykiwały się z kukułkami.
      Teraz bociany spacerują po pobliskich łąkach.
      Jaskółki budują gniazdo pod dachem stodoły.
      Na domu siedzą skowronki, a w gałęziach drzew
      słychać kukułki.
    6. „Przylot bocianów” – zabawa muzyczna
      do utworu „Taniec z Szablami” Arama Chaczaturiana

      dziecko biega na paluszkach i naśladuje bociani lot –
      z Afryki do Polski.

      W trakcie charakterystycznego glissando
      wykonują skręty tułowia raz w prawo, raz w lewo.
      Na część piano bociany przerywają lot, piją, jedzą,
      czyszczą piórka, masują nogi itp. Lecą dalej,
      są już coraz bliżej, co jakiś czas wykonują
      skręty tułowia. Tuż przed finałem siadają w gniazdach
      (kucają). W trakcie ostatniej frazy powoli wstają
      i naśladują rękami klekotanie..
    7. „Ptaki w gnieździe” – wykonanie pracy plastycznej
      tłumaczymy dziecku jak należy wykonać pracę plastyczną
      (wycinamy kształt jaj – tułów ptaków, wyklejamy „jaja”
      kawałkami bibuły, doklejamy oczka i dzioby,
      składamy brązowy papier kolorowany w harmonijki
      i naklejamy go oraz ptaszki na talerzyk papierowy).
      Wycinamy 3 tułowia ptaków – w kształcie jaja
      i 3 trójkąciki – dzioby ptaków. Rwiemy bibułę na kawałki.
      Przyklejamy bibułę na „jaja”. Doklejamy oczka i dzioby.
      Wycinamy cienkie paseczki z brązowego
      papieru kolorowego. Zwijamy paseczki w harmonijki.
      Smarujemy klejem połówkę talerzyka papierowego
      i na górze przyklejamy ptaszki, na całej powierzchni
      przyklejamy harmonijki z brązowego papieru kolorowego.
    8. „Znów przyszła wiosna” – nauka układu tanecznego.

                       Miłej zabawy i nauki … Pani  Aldonka i Renia

    Wykorzystane strony:

    1. https://www.otop.org.pl/uploads/media/ptasie_zabawy_calosc_maly.pdf
      opowiadanie „Wiosenne opowiadanie” do zabawy „Wiosenne opowiadanie”
    2. https://www.youtube.com/watch?v=X1X_UVQN1u0
      odgłosy skowronka do zabawy „Kto tak śpiewa?”
    3. https://www.youtube.com/watch?v=nM2d6XCK5vk
      odgłosy szpaka do zabawy „Kto tak śpiewa?”
    4. https://www.youtube.com/watch?v=tRyKgzMtCfY
      odgłosy bociana do zabawy „Kto tak śpiewa?”
    5. https://www.youtube.com/watch?v=k2FlUZf4Se
      odgłosy kukułki do zabawy „Kto tak śpiewa?”
    6. https://www.youtube.com/watch?v=cWMmzFO7Lhc
      odgłosy jaskółki do zabawy „Kto tak śpiewa?”
    7. https://www.youtube.com/watch?v=aNh2wtSM8yk
      utwór „Taniec z Szablami” A. Chaczaturiana
      do zabawy „Przylot bocianów”
    8. https://www.craftymorning.com/tissue-paper-blue-birds-in-a-nest/
      pomysł na pracę plastyczną „Ptaki w gnieździe”
    9. http://www.springalive.net/
      strona internetowa na której zapisujemy obserwację
      przylotu wiosennych ptaków
    10. https://www.youtube.com/watch?v=iN6YfhyeZhs
      piosenka „Znów przyszła wiosna”
    11. https://www.youtube.com/watch?v=tsswZXO1owY
      pokaz układu tanecznego do piosenki
      „Znów przyszła wiosna”
    12. https://www.youtube.com/watch?v=hrlypdHkXnM –
      Poranek muzyczny – instrumenty perkusyjne 

              Środa:25.03.2020
             
    „Praca w ogródku”

    W środę Przedszkolaki porozmawiają o wiosennych pracach
    wykonywanych w ogrodzie – poznają narzędzia ogrodnicze
    i dowiedzą się do czego one służą.
    Poćwiczą składanie wyrazów z głosek/sylab oraz
    orientację w przestrzeni i na kartce papieru.
    Nauczą się także drugiej zwrotki piosenki:
    „Znów przyszła wiosna” oraz układu tanecznego do piosenki.
    Opis aktywności:

    1. „Dzień dobry, dzień dobry…”
      powitanie piosenką – śpiewamy
      piosenkę na melodię „Wlazł kotek”
      i wykonujemy kolejne czynności:
      Dzień dobry, dzień dobry, witam Was.
      (rozkładamy ręce w geście powitania wszystkich)
      Chcę skakać, chcę tupać, bo już czas.
      (skaczemy, tupiemy, siadamy na dywanie)
      2. „Wiosenne prace w ogrodzie” – zabawa dydaktyczna –
      prezentujemy dziecku kartę obrazkową przedstawiającą
      wiosenne prace w ogrodzie i rozmawiamy z dzieckiem
      na temat widoczny na obrazku i doświadczeń własnych.
      – Co robi dziewczynka/Pani/Pan?
      (wskazujemy o którą osobę Nam chodzi)
      – Jakie narzędzia ogrodnicze widzisz na obrazku?
      – Jakie prace należy wykonać wiosną w ogródku?
      – Czy wykonywaliście kiedyś prace w ogrodzie,
      pomagaliście przy takich pracach?
      – Czy macie przy domu ogród? U babci/dziadzia?
      – Jak nazywa się osoba zajmująca się pracami
      ogrodniczymi zawodowo?
      3. „Prace w ogródku” – zabawa naśladowcza
      – opowiadamy historyjkę, którą dziecko ilustruje ruchem:
      Przykładowa historyjka:
      Przedszkolaki wybrały się do ogrodu. Wzięły ze sobą ciężkie
      skrzynki z narzędziami. Najpierw zgrabiły pozostałe po zimie
      liście i gałązki. Kolejno skopały ziemię, a następnie
      zagrabiły grządki. Do przygotowanej ziemi zasadziły
      cebulki kwiatowe. Mocno ugniotły ziemię, żeby cebulki
      dobrze się przyjęły. Następnie nosiły wodę w konewkach
      i podlewały zasadzone cebulki. Po wykonaniu prac dzieci
      zmęczone, ale zadowolone wróciły do…
      4. „Jakie to narzędzie?” – zabawa dydaktyczno-słuchowa –
      rozkładamy karty obrazkowe przedstawiające różne narzędzia
      i przybory ogrodnicze: grabie, szpadel, kosiarkę, taczkę,
      konewkę, sekator, motykę, rękawiczki.
      Następnie głoskujemy nazwy, dziecko odgaduje nazwę
      i wskazują właściwe obrazki. Rozmawiamy z dziećmi
      o przydatności poszczególnych narzędzi/przyborów.
      5. „Narzędzia ogrodnicze” – zabawa ruchowa
      – dziecko porusza się w rytmie piosenki:
      „Znów przyszła wiosna”.Na przerwę w muzyce
      pokazujemy jedną z kart obrazkowych
      z poprzedniej zabawy, a dziecko naśladuje
      wykonywanie czynności danym narzędziem np.
      – kosiarka – udają, że kosi trawę/
      – motyka – udaje, że kopie ziemię/
      – konewka – udaje, że podlewają kwiaty itp.
      6. „Co robią dzieci w ogrodzie?” – zabawa dydaktyczna
      układamy karty obrazkowe przedstawiające dzieci
      wykonujące prace ogrodowe oraz napisy do czytania:
      – Tomek kopie…,
      – Kasia grabi…,
      – Ala podlewa…,
      – Kuba wiezie… .
      Następnie wszyscy odczytają napisy. Potem wybieramy
      odpowiedni obrazek, dobierają do niego napis
      i kończąc zdanie np.
      – Tomek kopie ziemie szpadlem.
      – Kasia podlewa marchewki konewką, itp –
      dziecko może wymyślać kilka zakończeń zdań.
      7. „Dzieci w ogrodzie” – opowieść muzyczna
      do uwertury z opery Carmen Georges´a Bizeta –
      informujemy dziecko, że teraz wspólnie w rytmie
      utworu muzycznego będziemy naśladować wycieczkę
      do ogrodu w którym zasadzimy/posiejemy różne
      kwiaty lub warzywa.
      W podskokach dzieci idą do ogródka (część szybka – allegro).
      Wybierają w sklepie ogrodniczym cebulki, nasiona roślin,
      które chcą zasadzić/posiać (część wolna – adagio),
      przygotowują grządki, przekopują ziemię, grabią,
      robią dołek, aby posiać nasionka/zasadzić cebulki
      (część szybka – allegro).
      Każdy sadzi/sieje wybraną cebulkę/nasionka,
      dokładnie zasypuje, podlewa i… czeka na efekty.
      Teraz dumni mali ogrodnicy maszerują po kole,
      bijąc brawo (podczas tematu torreadora).
      Na koniec dziecko wracają w podskokach
      z ogródka do …(część szybka – allegro).
      8. „Wiosenny obrazek” – rozpoznawanie kierunków na kartce

      – wypowiadamy różne zdanie, które dziecko będzie
      miało za zadanie zobrazować, np.:
      Nasza karta papieru to łąką. Właśnie nadeszła wiosna.
      Na łące w prawym górnym rogu zaświeciło słoneczko.
      Na środku łąki ćwierkał malutki ptaszek.
      W lewym dolnym rogu wyrósł kwiatek.
      W prawym dolnym rogu rosło drzewko.
      W lewym górnym rogu po niebie płynęła chmurka.
      9. „Chodzenie pod dyktando” – zabawa ruchowa
      – dziecko wykonują polecenia, np.:
      – zrób trzy kroki w przód,
      – obróć się w lewo,
      – kucnij,
      – wstań,
      – zrób trzy kroki w prawo,
      – podskocz,
      – zrób dwa kroki w tył itp…
      10. „Znów przyszła wiosna”
      – nauka piosenki – nauka drugiej zwrotki
      piosenki „Znów przyszła wiosna”.
      wykonanie układu tanecznego do pierwszej zwrotki
      i refrenu i nauka układu tanecznego do drugiej zwrotki
      piosenki „Znów przyszła wiosna”.
      Załączniki:
    1. Karta obrazkowa do zabawy:
      „Wiosenne prace w ogrodzie”
    2. Karty obrazkowe do zabawy: „Narzędzia ogrodnika”
    3. Karty obrazkowe do zabawy: „Co robią dzieci w ogrodzie?”Wykorzystane strony:
    4. https://www.youtube.com/watch?v=iN6YfhyeZhs –
      piosenka „Znów przyszła wiosna”
    5. https://www.youtube.com/watch?v=mkMeBdbkvi8 –
      uwertura z opery Carmen Georges´a Bizeta
      do zabawy: „Dzieci w ogrodzie”
    6. https://www.youtube.com/watch?v=tsswZXO1owY –
      pokaz układu tanecznego do piosenki
      „Znów przyszła wiosna”                                                                                                                                                                                  Trzymamy za was i siebie kciuki-p.Renia i p.Aldona.
         Ps. Dużo cierpliwości życzymy rodzicom.

             Wtorek: 24.03.2020
            „Kolorowe cebule”

    We wtorek Przedszkolaki porównają różne rodzaje cebul –
    jadalne i kwiatowe. Ułożą historyjkę obrazkową:
    „Od cebuli do kwiatka”, odkodują miejsce grządek
    do „zasadzenia” kwiatów na mini matach do kodowania
    oraz zasadzą cebulki roślin kwiatowych,
    które samodzielnie będą pielęgnować.
    Wykonają również kartę pracy: „Posadź kwiatki”
    oraz poćwiczą poznany wczoraj układ taneczny
    do piosenki: „Znów przyszła wiosna”.
    Opis aktywności:

    1. „Chodźcie wszyscy” – powitanie.

    Chodźmy wszyscy tu do koła (wszyscy tworzą koło)
    Zabawimy się wesoło (każdy obraca się wokół własnej osi)
    Witamy się wszyscy wraz (kłaniamy się)
    Na zabawę nadszedł czas (podskokami obracamy się dookoła)
    Prawa ręka, lewa ręka (pokazujemy prawą, a następnie lewą rękę)
    Prawa noga, lewa noga (pokazujemy prawą, a następnie lewą nogę)
    Cały tułów oraz głowa (pokazujemy tułów, a następnie głowę)
    Witamy Was (kłaniamy się)

    1. „Cebula” – wprowadzenie do tematu zajęć rebusem słownym
      układamy na dywanie karty obrazkowe w kolejności: cytryna, elf,
      buty, ul, lody, ananas i kartoniki z literami.
      Następnie prosimy, aby dziecko powiedziało, co przedstawiają obrazki,
      wyróżniło pierwszą głoskę nazwy, odnalazło kartonik z taką literą
      i położyło pod obrazkiem. Wspólnie odczytujemy powstałe hasło:
      cebula.
      Potem pytamy dziecko jak myśli co ma w worku
      /pudełku?
      I wysypuje wszystkie cebule. Dziecko porównują je,
      opisują ich kształt,
      przeznaczenie oraz badają budowę –
      obierają je, wąchają,
      może próbować cebuli spożywczych.
      Następnie dzieli je na dwa zbiory, którym przyporządkowują
      podpisy:
      cebule jadalne, cebule kwiatowe.
    2. „Od cebulki do kwiatka” – układanie historyjki obrazkowej
      – co może wyrosnąć z takiej cebulki oraz co jest potrzebne,
      by cebulka mogła zacząć się rozwijać?

    Po wysłuchaniu odpowiedzi, podsumowujemy informację,
             –  roślinom do życia potrzebna jest:
               woda, słońce, ciepło i ziemia.

    Następnie układamy obrazki z historyjki obrazkowej i prosimy dziecko
    o ich ułożenie w prawidłowej kolejności i opowiedzenie historyjki.

    1. „Sadzimy cebulki” – działanie praktyczne
      sadzimy cebule kwiatowe do doniczek. Informujemy dziecko,
      że teraz jest odpowiedzialne za zasadzone roślinki
      i musi pamiętać o ich systematycznym podlewaniu.
    2. „Sadzimy cebule” – zabawa ruchowa – dziecko
      ma mały talerzyk papierowy i cebulę/piłkę tenisową.
      Jego zadaniem jest donieść do wyznaczonego miejsca 
      cebulę, i wrócić na swoje miejsce.
    3. „Sadzimy kwiatki” – zabawa matematyczna – dziecko otrzymuje
      „mini matę do kodowania” oraz zestaw kolorowych kwiatków.
      Kolejno informujemy dziecko, że puste pola to grządki w ogrodzie
      na których za chwilę zasadzą kwiatki. Następnie „sadzą kwiatka”
      na polu, które odpowiada wytycznym z kartonika np.
      dwie kropki – kolor czerwony.
      Jeżeli dzieci mają trudności z odnalezieniem odpowiedniego pola –
      mogą pomóc sobie układając np. sznurki –
      miejsce zetknięcia się sznurków jest miejscem,
      gdzie trzeba zasadzić kwiatuszek.
    4. „Posadź kwiatki” – wykonanie karty pracy – („sadzimy” –
      malujemy kwiatki w odpowiednich polach –
      zgodnie z kodem zamieszczonym koło kwiatków).
    5. „Znów przyszła wiosna” – nauka układu tanecznego
      nauka układu tanecznego do pierwszej zwrotki i refrenu piosenki
      „Znów przyszła wiosna”.
    6. Odkrywanie litery ł – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
      1) Wyodrębnianie wyrazu podstawowego: łodyga.
      2) Analiza i synteza słuchowa słowa: łodyga.
      Dziecko dzieli słowo łodyga na sylaby i na głoski.
      Liczy sylaby i głoski w tym słowie. Podaje inne słowa
      rozpoczynające się głoska ł (łopata, łuk, łubin…),
      mające ja na końcu (dół, muł, stół)
      i w środku(bułka, pałac, igła…).
      3) Budowanie schematu słowa łopata.  Białe kartoniki.
      Dziecko układa tyle kartoników, ile sylab słyszy w słowie: łopata  –
      rozsuwa kartoniki i mówi głośno sylaby.
      Następnie układa tyle kartoników, ile głosek słychać w słowie: łopata,
      wymawia głoski głośno dotykając kartoników.
      4) Budowanie schematu słowa: łopata.
      Dziecko wypowiada  głoskę ł:
      – długo –  łłłłłyyyy,
      – krótko –  łłłł.
      Określają czy głoska ł jest spółgłoską czy samogłoską.
      Pod schematem słowa: łopata, zaznaczają miejsca
      głoski ł niebieskim kartonikami – bo ł jest spółgłoska.
      Oznaczają inne spółgłoski i samogłoski

              Miłej zabawy i nauki … Pani  Aldonka i Renia

    Załączniki:

    1. Karty obrazkowe do zabawy: „Cebula”
      Podpisy do zabawy: „Cebula”
    2. Historyjka obrazkowa: „Od cebulki do kwiatka”
    3. Mini maty do zabaw: „Sadzimy kwiatki” i „Posadź kwiatki”
    4. Zestaw kwiatków i karteczek z kropeczkami i kolorami do zabawy:
      „Sadzimy kwiatki”
    5. Zestaw do mini mat – kart pracy: „Posadź kwiatki”
    6. Karty Pracy MAC „Nowe Przygody Olka i Ady”
      – „Litery i Liczby” oraz
      –„Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia”.

    Wykorzystane strony:

    1. https://www.youtube.com/watch?v=iN6YfhyeZhs
      piosenka „Znów przyszła wiosna”
    2. https://www.youtube.com/watch?v=tsswZXO1owY
      pokaz układu tanecznego do piosenki
      „Znów przyszła wiosna”

                Poniedziałek:23.03.2020
                 „Nadeszła wiosna”

    Przed nami następny tydzień nauki domowej.
    Rodzicom i dzieciom życzymy przede wszystkim
    cierpliwości, zdrowia, zdrowia.
    Oglądając wasze zdjęcia jesteśmy dumne z pomysłów
    i kreatywności rodziców i przedszkolaków,
    oby tak dalej.Wielkie buziaki dla wszystkich.

    W poniedziałek Przedszkolaki wysłuchają wiersza „Przedwiośnie”,
    który będzie doskonałym wprowadzeniem do rozmów o zmianach
    zachodzących w przyrodzie o tej porze roku.
    Dzieci zapoznają się ze zwiastunami wiosny, których nazwy podzielą
    na sylaby i głoski, a także dowiedzą się, że nie wszystkie kwiaty
    możemy zrywać. Zapoznają się także z pierwszą zwrotką
    i refrenem piosenki „Znów przyszła wiosna”
    oraz wykonają karty pracy „Kwiaty chronione”.
    Opis aktywności:

    Karty obrazkowe przedstawiające zwiastuny wiosny
    rozkładamy w różnych miejscach.

    1. „Budujemy ciszę” – powitanie piosenką

    Budujemy ciszę, budujemy ciszę, (naśladujemy gest budowania –
    stawiając na przemian dłoń za dłonią, coraz wyżej)
    budujemy z klocków ciszę,
    prawym uchem słyszę, lewym uchem słyszę,
    (nadstawiamy prawe/lewe ucho)
    bardzo dobrze słyszę ciszę (pokazujemy uszy,
    potem kładziemy palec na usta)
    Dzielnie pompujemy, dzielnie pompujemy (naśladujemy pompowanie)
    Balon ciszy bo tak chcemy
    (pokazujemy dłońmi wielki balon)

    Prawe ucho słyszy, lewe ucho słyszy
    (nadstawiamy prawe/lewe ucho)

    Jak w piwnicy tupią myszy
    (uderzamy o podłogę dłońmi)

    Hałas przeganiamy, hałas przeganiamy
    (gest odganiania dłońmi)

    Panią Ciszę zapraszamy,
    (zagarniamy dłonie do środka w geście zapraszania)

    Cicho jak motyle, cicho jak motyle
    (kładziemy palec na usta, robimy skrzydła z rąk)

    Posiedzimy tu przez chwilę.
    (kładziemy dłonie na podłogę)

    2. „Przedwiośnie” – słuchanie wiersza M. Terlikowskiej
               „Przedwiośnie”
    Sczerniały dachy i pola.
    Na drodze – błoto do kolan.
    Gołębie gruchają dziś głośniej:
    Przedwiośnie! Przedwiośnie!
    I wróble ćwierkają inaczej.
    I wrona inaczej dziś kracze.
    I bałwan się skurczył od rana,
    że… prawie już nie ma bałwana!
    Nos tylko mu sterczy żałośnie…
    Przedwiośnie! Przedwiośnie!
    Przebiega kot przez podwórze.
    Ostrożnie omija kałuże: Brrr!
    Wszędzie woda i woda.
    To nie dla kota pogoda!
    Jest mokro. Jest szaro. Nieznośnie.
    Przedwiośnie… Wiadomo, przedwiośnie!
    A wiosna, gdzież się podziewa?
    Za jakie skryła się drzewa?
    W leszczynach się chowa czy klonach,
    słoneczna, promienna, zielona?
    Na razie są tylko bazie.
    I kotki na wierzbie – na razie…
    A potem, już może za tydzień,
    na stałe się wiosna rozgości.
    Widzicie? Już idzie! Już idzie,
    bo pąki pękają z radości.
    Rozmawia z dziećmi na temat treści wiersza
    i doświadczeń własnych dzieci:

    – Co się pojawiło na drodze?
    – Co się stało z bałwanem?
    – Jaka była pogoda?
    – Co oznacza termin przedwiośnie?
    – Jakie zmiany zachodzą w przyrodzie w czasie przedwiośnia?
    – Czym się charakteryzuje ten okres?
    – Co zapowiada?
    – Gdzie mogła schować się wiosna?
    (pokazujemy dzieciom karty obrazkowe
    przedstawiające dane drzewa w okresie przedwiośnia)
    – Czy u nas zagościła już wiosna czy dalej mamy przedwiośnie?
    – Czy wiecie co to znaczy wiosna kalendarzowa i astronomiczna?
    – Kiedy one się rozpoczynają?
    (Wiosna kalendarzowa to umowna data, która mówi, kiedy kończy się zima,
    a zaczyna wiosna. Zawsze przypada 21 marca.
    Wiosna astronomiczna przypada zawsze w równonoc wiosenną tzn.
    moment, kiedy dzień i noc mają dokładnie tyle samo godzin.
    Od tego momentu, dni będą stawać się dłuższe, a noce krótsze.)
    3. „Szukamy zwiastunów wiosny” – zabawa ruchowa –
    dziecko poruszają się w dowolnym rytmie, uważnie rozglądając się
    w poszukiwaniu zwiastunów wiosny – ukrytych w różnych miejscach
    kart obrazkowych.
    4. „Zwiastuny wiosny” – zabawa dydaktyczna
    dziecko układa na dywanie
    karty obrazkowe,
    które znalazło w poprzedniej zabawie,

    rozkładamy kartoniki z podpisami.
    Dziecko segreguje obrazki na dwie grupy: ptaki i rośliny,
    kolejno przyporządkowują napisy do obrazków i dzieli nazwy
    na sylaby i głoski.
    Zostawia tylko 4 – te przedstawiające:
    sasanki, krokusy, przebiśniegi i pierwiosnki.
    Następnie pytamy dziecko czy wie co łączy te kwiaty?
    Informujemy dziecko, że są to kwiaty chronione, ponieważ
    są zagrożone
    wyginięciem. Jeżeli spotkamy je na łące, w parku
    czy w lesie nie możemy
    ich zrywać, ani niszczyć.
    Na zakończenie wskazujemy poszczególne

    karty obrazkowe, a dziecko głośno wypowiada ich nazwy.
    5. „Kwiaty chronione” – wykonanie karty pracy
    pokazując kartę pracy
    tłumaczymy dziecku jak
    należy wykonać zadanie

    (wycinamy prostokąty z sylabami, układamy
    z sylab nazwy kwiatów
    i przyklejamy pod obrazkiem).
    6. „Poszukiwanie wiosny” – gimnastyka buzi i języka –
    o języczku, który wybrał się na poszukiwanie wiosny.
    Wiosna zbliżała się wielkimi krokami. Za oknem słychać było śpiew ptaków
    (naśladujemy głosy ptaków). Języczek wybrał się do lasu na poszukiwanie
    oznak wiosny.

    Jechał na koniu (kląskamy, uderzając językiem o podniebienie).
    Na łące zobaczył bociany (mówimy: kle, kle, kle).
    Zatrzymał swojego konia na leśnej polanie (mówimy: prr).
    Zsiadł z konia i rozejrzał się wokoło (oblizujemy wargi ruchem okrężnym).
    Świeciło słońce, wiał delikatny wiatr (wykonujemy krótki wdech nosem,
    chwilę zatrzymujemy powietrze i długo wydychamy ustami).
    Było ciepło i przyjemnie (uśmiechamy się).
    Na skraju polany zakwitły już wiosenne kwiaty: pierwiosnki i sasanki.
    Pachniało wiosną (oddychamy głęboko, wdychając powietrze nosem,
    wydychając ustami).
    Języczek pochylił się i powąchał kwiaty
    (wdychamy powietrze nosem) i kichnął (mówimy apsik!).

    W tym momencie zauważył przeciskającego się przez zarośla
    zaspanego jeża
    (ziewamy, przeciskając język między złączonymi zębami).
    Zrobiło się późno. Języczek wsiadł na konia i pogalopował do domu
    (kląskamy, uderzając językiem o podniebienie).
    7. „Znów przyszła wiosna” – osłuchanie z piosenką
    dziecko aktywnie słucha piosenkę.

    Ma za zadanie za każdym razem kiedy usłyszą słowo:
    „wiosna” tupnąć nogami o podłogę.
    Nauka na pamięć I zwrotki i refrenu.

    „Znów przyszła wiosna” –
    Słowa: Monika Kluza

    Muzyka: Mateusz Kluza

    Znów przyszła wiosna
    Co się dzieje, świat się śmieje
    wstało ciepłe słońce,
    na polanie w ciemnym lesie
    słychać jakiś koncert.
    Wszędzie w koło jest wesoło,
    Miś i wilk śpiewają
    bo z daleka przybył gość
    wszyscy go witają.
    Znów przyszła wiosna i skacze po drzewach,
    rozwija kwiaty i budzi nas,
    to mała wiosna z ptakami dziś śpiewa,
    tęczą maluje świat.
    Znów przyszła wiosna i skacze po drzewach,

    rozwija kwiaty i budzi nas,
    to mała wiosna z ptakami dziś śpiewa,
    tęczą maluje świat.
    Po cichutku, po kryjomu
    przyszła do nas wiosna
    na paluszkach, niczym wróżka
    piękna i radosna.
    Zaprosiła do zabawy
    Dzieci małe, duże
    biegną wszystkie na polanę,
    aby śpiewać w chórze.
    Znów przyszła wiosna i skacze po drzewach,
    rozwija kwiaty i budzi nas,
    to mała wiosna z ptakami dziś śpiewa,
    tęczą maluje świat.
    Znów przyszła wiosna i skacze po drzewach,
    rozwija kwiaty i budzi nas,
    to mała wiosna z ptakami dziś śpiewa,
    tęczą maluje świat.

    „Znów przyszła wiosna” – nauka układu tanecznego .

             Miłej zabawy i nauki … Pani  Aldonka i Renia

    Załączniki:
    1. Karty obrazkowe do zabaw: „Szukamy zwiastunów wiosny”,
    „Zwiastuny wiosny” i „Ochroń kwiatuszek”
    2. Podpisy do zabawy „Zwiastuny wiosny”
    3. Karty obrazkowe do wiersza: „Przedwiośnie”
    4. Karty pracy „Kwiaty chronione”

    Wykorzystane strony:
    1. https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=tb5TAMjnNvM –
    piosenka „Budujemy ciszę”

    2. https://przedszkole1lomza.edupage.org/text/?text=teachers/-4&subpage=5 –
    wiersz „Przedwiośnie”

    3. https://www.youtube.com/watch?v=Z_tk-AhlA1o –
    utwór „Wiosna” do zabawy „Ochroń kwiatuszek”

    4. https://www.youtube.com/watch?v=iN6YfhyeZhs –
    piosenka „Znów przyszła wiosna”

    5. https://www.youtube.com/watch?v=tsswZXO1owY –
    pokaz układu tanecznego
    do piosenki „Znów przyszła wiosna”

         

    Wiosna, wiosna, wiosna, ach to ty…”  
                                           Witamy Cię…

    • Wiosno Astronomiczno – 20.03.2020
    • Wiosno Kalendarzowo – 21.03.2020
     „Dzisiaj rano niespodzianie zapukała do mych drzwi
    Wcześniej niż oczekiwałem przyszły te cieplejsze dni
    Zdjąłem z niej zmoknięte palto, posadziłem vis a vis
    Zapachniało, zajaśniało, wiosna, ach to ty
    Wiosna, wiosna, wiosna, ach to ty
    Wiosna, wiosna, wiosna, ach to ty…

         Piątek: 20.03.2020
     „Marcowa gimnastyka”

    W piątek Przedszkolaki spróbują rozpoznać dźwięki natury
    oraz utrwalą cechy marcowej pogody podczas
    przedstawiania ruchem wiersza i układania historyjki obrazkowej.
    Ponadto, wykonają ćwiczenia oddechowe
    i zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
    Będą miały również okazję do zadawania pytań
    w języku angielskim z użyciem zwrotu
    „Who has…?”

    Opis aktywności:

    1. „Dzień dobry dzieci” –
      – „Dzień dobry dzieci!„ – „ Dzień dobry Pani!”:

      – Witam na zajęciach!”- „Witam na zajęciach!
      Pytamy dziecko o dzień tygodnia oraz pogodę –
      dziecko, wybiera odpowiedni emblemat .
    2. „Co to za dźwięki?” – zabawa słuchowa – pytamy dziecko
      czy pamięta poznane w tym tygodniu przysłowie
      („W marcu jak w garncu”)
      oraz jego znaczenie
      i pogodę, która może pojawić się w tym miesiącu.

      Prosimy by dziecko zamknęło oczy
      i uważnie słuchało dźwięki…

      Zadaniem dziecka jest powiedzieć, co to za odgłosy
      i w czasie jakiej pogody mogły wystąpić.
    3. „Wymieszał marzec” – zabawa ruchowa – dziecko ilustruje ruchem:
      Wymieszał marzec pogodę w garze, (naśladujemy mieszanie
      w garnku)

      Ja wam tu zaraz wszystkim pokażę.
      I wrzucił do gara:…( emblematy z wiatrem, deszczem, śniegiem
      i deszczem, a dziecko je nazywa i pokazuje ruchem)
      Zabawę powtarzamy dwa/trzy razy tak,
      by dziecko mogły włączyć się w recytację wierszyka.
    4. „Pogodowe oddechy”  – zabawa oddechowa – pytamy dziecko,
      jaka może być pogoda. Gdy dziecko wymienią określone zjawisko,
      to proponuje im odpowiadające ćwiczenia, które opisuje i prezentuje.
      Każde powtarzamy po 3-4 razy.
      – Słońce: „Wąchanie kwiatów” – powolne wciąganie powietrza noskami,
      „Dmuchawce-latawce” – wciąganie powietrza nosem
      i dmuchanie jak najdłużej –
      jak na dmuchawiec.
      – Śnieg, mróz: „Chuchanie na zamarznięta szybę” – wciąganie powietrza
      nosem,
      a następnie chuchanie jak najdłużej tak jakbyśmy chcieli,
      żeby szyba zaparowała,

      „Chuchanie na zamarznięte ręce” – tak, aby poczuć na nich ciepło.
      – Deszcz: „Wędrująca kropla” – dziecko otrzymuje słomkę,
      kładziemy przed sobą emblemat z kropelką deszczu
      (z zajęć ze środy lub wycięty z papieru kolorowego).
      Za pomocą słomki unosi kropelkę i przenosi ją przed osobę obok siebie.
      – Wiatr: „Szumi i syczy” – prosimy dziecko, by do momentu,
      aż podniesie rękę
      do górę wymawiały długo głoskę „sz”,
      naśladując odgłos szumiącego wiatru.

      Następnie robimy to samo z głoską „s”, naśladując odgłos
      syczącego wiatru,
      „Kolorowe piórka”
      –  dziecko otrzymuje kolorowe piórko
      i jego zadaniem jest
      dmuchać na nie tak,
      by jak najdłużej utrzymało się w powietrzu.
    5. „Bałwanki topnieją” – zabawa ruchowa – dziecko porusza się
      w rytm piosenki.
      Na przerwę w grze
      pokazujemy jeden z emblematów pogody:

      – śnieg – dziecko stoi nieruchomo;
      – słońce – dziecko powoli opada na podłogę – kładzie się na dywanie.
      Zabawę prowadzimy 5-6-krotnie.
    6. „Z życia bałwanka” – wykonanie karty pracy dziecko wycina
      historyjkę obrazkową, układa w prawidłowej kolejności,
      koloruje oraz ponownie opowiada.
    7. „Gimnastyka smyka” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych –
      dziecko wykonuje
      ćwiczenia gimnastyczne
      zgodnie z poleceniem:

      – „Spacer na krawędzi” – rozgrzewka – dziecko ustawiają się
      na krawędzi dywanu
      i przemierzają go krokiem
      odstawno – dostawnym, najpierw w marszu, a potem szybciej.

      Następnie porusza się w drugą stronę.
      – „Most” – zabawa równoważna – przed dzieckiem rozkładamy
      długą linę
      lub skakankę, szalik. Prezentujemy wykonanie zadania,
      jakim jest przejście
      po linie, stawiając stopę za stopą.
      Powrót odbywa się truchtem.

      – „Slalom zajączków” – zabawa z czworakowaniem
      zadaniem dziecka
      jest przejść slalomem na czworaka
      między przeszkodami
      w jedną i drugą stronę.
      – „Żabie skoki” – zabawa skoczna – robimy z skakanka, szalika
      „kałużę”, zadaniem jest kucnąć, wskoczyć do pierwszej
      „kałuży, a z niej do drugiej i następnie do trzeciej .
      – „Ochroń się przed deszczem” – zabawa kształtująca
      prawidłową postawę –
      dziecko spaceruje
      z wyprostowanymi plecami
      trzymając
      nad głowami skakanki, szaliki…
    8. „Jaka dziś pogoda?”– masażyk relaksacyjny – tekst masażyku,
      które naśladuje dziecko na plecach osoby przed sobą –
      powtarzamy
      (za drugim razem odwracamy się
      w przeciwną stronę).

      Jaka dziś pogoda? Może słońce świeci? (okrężne ruchy dłońmi)
      Albo deszczyk kropi? (uderzenia opuszkami palców)
      Nie to deszczyk buty topi. (szybkie i mocne ruchy palców)
      Może ulewa nas zalewa? (oklepywanie dłońmi)
      Lub piorun trzaska w drzewa? (lekkie klaśnięcie w dłonie)
      Potem w ziemie szybko leci. (opadnięcie dłoni na plecy)
      Jak się czują wszystkie dzieci? (masowanie po szyi)
    9. „Who has…?” – zabawa dydaktyczna.

    Załączniki:

    1. Historyjka obrazkowa do zabawy „Topniejący bałwan”
    2. Emblematy pogody do zabawy „Śnieg-słońce”
    3. Karty obrazkowe do piosenki „Drip Drop Rain”
    4. Karty obrazkowe do zabawy „Who has..?”

    Wykorzystane strony:

    1. https://www.youtube.com/watch?v=JwbMnvfN2y8
      odgłosy natury do zabawy
      „Co to za dźwięki?”
    2. https://drive.google.com/file/d/0B5wagX0-agExOWZiMDAxNmItZTE
      zZC00MzFiLWJlMWQtZjQwODk3MDNhZmEz/view

      karta pracy
    3. https://www.youtube.com/watch?v=3WIF98ss2Tw –
      piosenka „Drip Drop Rain”

                    Miłej zabawy i nauki … Pani  Aldonka i Renia

                     Czwartek: 19.03.2020
          „Skąd wiemy jaka będzie pogoda?”

    Opis aktywności:

    1. „Witam wszystkich, którzy…” –
      „Witam wszystkich, którzy…”.
      Te z nich, dla których to zdanie jest prawdziwe – odmachują:
      – Witam tych, którzy się dziś wyspali…
      – Witam tych, którzy są dziś niewyspani…
      – Witam tych, którzy mają dziś dobry humor..
      – Witam tych, którym dziś smutno…
      – Witam tych, którzy lubią deszcz…
      – Witam tych, którzy uwielbiają słońce…
      – Witam tych, którzy lubią bawić się w śniegu…
      – Witam wszystkich!
      Pytamy dzieci, jaki mamy miesiąc i dzień tygodnia
      oraz jaka jest pogoda i wskazujemy odpowiedni emblemat do stacji pogody.
    2. „Skąd wiemy, jaka będzie pogoda?” – pogadanka – pytamy dzieci,
      – czy to ważne,
      by wiedzieć, jaka będzie pogoda?
      Po wysłuchaniu odpowiedzi dziecka, informuje,

      że jest to istotne, by wiedzieć, jak się ubrać i nie zachorować.
      Znajomość pogody pomaga też zaplanować to, co chcemy robić np.
      czy będziemy mogli wyjść na spacer, czy może będzie bardzo wietrznie
      i lepiej z tego zrezygnować. Następnie pytamy dziecko, gdzie możemy
      się dowiedzieć, jaka jest prognoza pogody. Mówi, że sprawdzamy to
      w Internecie czy też w telewizji, jednak nie zawsze pogoda się sprawdza,
      gdyż jest zmienna i może się zdarzyć, że będzie zupełnie inaczej
      niż zapowiadano. Może przekazać dziecku, że osobę,
      która przygotowuje taką prognozę nazywa się meteorologiem,
      a osobę, która ją przedstawia w TV – prezenterem/prezenterką pogody.
    3. Każdy zrobi to co ja” – zabawa ruchowa – klaszczemy naprzemiennie
      rytmicznie w dłonie i kolona, mówiąc „Raz i dwa, raz i dwa…”,
      natomiast dziecko „…każdy zrobi to co ja!”.
      Po tym wykonuje dowolny ruch, który powtarzamy.
    4. „Prezenter pogody” – zabawa dydaktyczna – wyświetlamy dziecku
      przykładową prognozę pogody dla Polski. Pytamy dziecko
      , gdzie leży ich miejscowość, gdzie są góry, a gdzie morze.
      Kolejno prezentujemy sama przykładową prognozę pogody/odtwarza film.
      Następnie dziecko wcielają się w rolę prezentera/prezenterki pogody.
    5. „Marcowy berek” – zabawa ruchowa.
    6. „Marzec Czarodziej” – nauka piosenki – nauka trzeciej zwrotki
      piosenki: „Marzec Czarodziej”.
    7. „Deszcze” – zabawa ruchowa – pytamy dziecko, jakie zna
      określenia
      deszczu, co one oznaczają i jak można je pokazać:
      – kropienie (naprzemienne ruchy palców obu dłoni),
      – mżawka, (powolne opadanie dłoni),
      – ulewa (szybkie ruchy palców).
      Dziecko porusza się naśladując rodzaj deszczu wymieniony.
      Gdy chcemy zmienić rodzaj deszczu to klaszczemy w ręce
      i mówimy inną nazwę, a dziecko zmienia swoje ruchy.
    8. „W marcu jak w garncu” – wykonanie kart pracy .
    9. „Wiatry” – zabawa ruchowa – pytamy dziecko, jakie znają
      określenia deszczu,
      co one oznaczają i jak można je pokazać:
      – podmuch (delikatny, lekko poruszamy wyciągniętymi w górę rękoma),
      – wichura (silny, mocno kołyszemy ręce na boki),
      – huragan (potężny, bardzo szybko biegamy). 
    10. „Marcowy garnek”- wykonanie pracy plastycznej – pytamy dzieci,
      – jaka pogoda
      może pojawić się w marcu?
      Następnie omawiamy z dziećmi, jak należy wykonać

      pracę plastyczną (rysujemy garnek, w szablonie garnka naklejamy
      pogodowe symbole
      z plasteliny np.
      słońce, deszcz, chmury, śnieg,
      następnie możemy pokolorować garnek).
    11. „Drip Drop Rain” – śpiewanie piosenki – w trakcie piosenki dziecko
      pokazuje odpowiednie ruchy
      i karty obrazkowe. 
    12. „Rain on my head” – zabawa ruchowa – rozkładamy na dywanie kartki
      papieru A4
      i włącza piosenkę „Drip Drop Rain”,
      a dziecko biega pomiędzy kartkami.

      Na przerwę w muzyce, w języku angielskim nazywamy część ciała:
      (tummy, head, shoulder, toe), którą dzieci mają dotknąć leżącą kartkę.

    Załączniki:

    1. Karty pracy „W marcu jak w garncu”
    2. Karty obrazkowe do piosenki „Drip Drop Rain”

    Wykorzystane strony:

    1. https://tvnmeteo.tvn24.pl/mapa-pogody
      – mapy pogody i filmy z prognozą pogody do zabawy „Prezenter pogody”
    2. https://www.youtube.com/watch?v=YooD0x8941E
      – piosenka „Marzec Czarodziej”
    3. https://pracaplastyczna.pl/index.php/wiosna/1337-w-marcu-jak-w-garncu-2
      – inspiracja do pracy plastycznej „Marcowy garnek”
    4. https://www.youtube.com/watch?v=3WIF98ss2Tw
      – piosenka „Drip Drop Rain

                        Miłej zabawy i nauki … Pani  Aldonka i Renia

                         Środa: 18.03.2020
              „Pogodowe rytmy”

    W środę dzieci rozwiną umiejętności matematyczne
    poprzez układanie rytmów, klasyfikowanie według
    wielkości i porównywanie liczebności zbiorów.
    Poćwiczą także umiejętność orientacji w przestrzeni
    poprzez poruszanie się według podanej instrukcji
    oraz wezmą udział w zabawach rytmicznych.
    Odkryją literę oraz głoskę c.

    Opis aktywności:

    1. „Pogodowe rytmy” – zabawa matematyczna –  rozkładamy na dywanie
      emblematy pogody, tworząc pewien rytm, który wskazane dziecko
      ma dokończyć np. słońce, słońce, śnieg, śnieg, słońce, słońce,
      śnieg/deszcz, wiatr, śnieg, deszcz, wiatr.
      Po 3-4 przykładach pytamy, czy chciałby zaproponować swój rytm.
      Dziecko układa emblematy na dywanie i wskazana osoba dokańcza.
      Przypominamy dziecku, że taką powtarzalność nazywamy rytmem.
    2. „Deszcz i kałuże” – zabawa ruchowa – trzymamy w ręku dużą kostkę
      do gry (lub może narysować kropki na kartce), pokazujemy na kostce/kartce:
      – jedno oczko, dziecko  naśladują skakanie przez kałuże;
      – dwa – spacerują pod wyobrażonym parasolem.
    3. „Parasole i kropelki” – zabawa matematyczna – rozkładamy na dywanie
      trzy sylwety parasoli różnej wielkości. Pytamy dziecka,
      który jest największy, a który najmniejszy.
      Prosimy by dziecko ułożyło je w takiej kolejności –
      od największego do najmniejszego.
      Następnie pokazujemy trzy krople wody i ponownie pytamy,
      która jest największa, a która najmniejsza. Dziecko umieszcza je pod parasolem
      o odpowiedniej wielkości, czyli największa kropla pod największym parasolem,
      średnia pod średnim, a najmniejsza pod najmniejszym.
      Potem przeliczamy  i określamy, gdzie jest najwięcej,
      a gdzie najmniej kropel oraz jaka jest różnica w liczbie elementów
      pomiędzy poszczególnymi zbiorami: największym,
      a najmniejszym, średnim a największym oraz średnim a najmniejszym.
    4. „Z małej chmury duży deszcz” – zabawa ruchowa
    5. „W lewo czy w prawo?” – zabawa matematyczna
      – Idź dwa kroki do przodu
      – Idź trzy kroki w prawo
      – Idź trzy kroki do tyłu
      – Idź dwa kroki w lewo
      – Idź cztery kroki do przodu
      – Idź krok w prawo
      – Idź dwa kroki do przodu itd.
    6. „Taniec wiatru i deszczu” – zabawa ruchowa – dziecko z kolorowymi chusteczkami
      lub pasmami bibuły, za zadanie będzie pokazać ruchem w wymyślony przez siebie
      sposób wskazaną przez nią pogodę. Włączamy utwór „Marzec Czarodziej”
      i po kolei prezentuje emblematy pogody: wiatr, deszcz, śnieg, słońce.
    7. „Wiosenny deszczyk ” – zabawa rytmiczna metodą Batii Strauss
      kładziemy dzieckiem kawałek folii/worka. Pokazuje dzieciom ruchy, które będą wykonywać do muzyki:
      – śnieżynki: młynek z rąk, zakończony klaśnięciem;
      – wiatr: poruszanie folią w górę i w dół;
      – deszcz: naśladowanie spadających kropel z góry na dół,
      palcem wskazującym raz prawej, a raz lewej ręki.
      Następnie włączamy utwór pt. „La Chiapaneca”

      i wraz z dzieckem wykonujemy do niego wcześniej wymienione ruchy.
    8. „Nieruchome instrumenty” – zabawa ruchowo-muzyczna – dzieco poruszają się
      w rytmie utworu: „La Chiapaneca” grając na instrumentach (mogą to być łyżki, kijki).
      Na przerwę w muzyce zatrzymują się – nie mogą się poruszyć,
      a ich instrumenty nie mogą wydawać żadnych dźwięków.
      Zabawa na zasadzie „Figury figury- zmieniajcie się”
    9. „Drip Drop Rain” – aktywne słuchanie piosenki
    10. Odkrywanie litery c – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
      1) Wyodrębnianie wyrazu podstawowego: cebula.
      2) Analiza i synteza słuchowa słowa: cebula.
      Dzieci dzielą słowo cebula na sylaby i na głoski.
      Liczą sylaby i głoski w tym słowie. Podają inne słowa
      rozpoczynające się głoska c (cytryna, cukier, cement…),
      mające ja na końcu (koc, noc, walec)
      i w środku(abecadło, baca, kucyk…).
      3) Budowanie schematu słowa cebula Białe kartoniki.
      Dzieci układają tyle kartoników, ile sylab słyszą w słowie: cebula –
      rozsuwają kartoniki i mówią głośno sylaby.
      Następnie układają tyle kartoników, ile głosek słychać w słowie: cebula,
      wymawiają głoski głośno dotykając kartoników.
      4) Budowanie schematu słowa: cebula.
      Dzieci wypowiadają głoskę c, długo- ccccccyyyy, krótko ccc.
      Określają czy głoska c jest spółgłoską czy samogłoską.
      Pod schematem słowa:cebula, zaznaczają miejsca
      głoski c niebieskim kartonikami – bo c jest spółgłoska.
      Oznaczają inne spółgłoski i samogłoski.
        Miłej zabawy i nauki … Pani  Aldonka i Renia

    Załączniki:

    1. Emblematy pogody do zabawy „Pogodowe rytmy”
    2. „Jesteśmy pogodą”
    3. Karty Pracy MAC Nowe Przygody Olka i Ady”

    Wykorzystane strony:

    1. https://www.youtube.com/watch?v=YooD0x8941E
      piosenka „Marzec Czarodziej”
    2. https://www.youtube.com/watch?v=eY4so1w1DjY
      utwór „La Chiapaneca”
      do zabaw
      „Wiosenny deszczyk” oraz „Nieruchome instrumenty”
    3. https://www.youtube.com/watch?v=3WIF98ss2Tw
      piosenka „Drip Drop Rain”

                  Wtorek: 17.03.2020
               „Woda wokół nas”

    We wtorek Przedszkolaki poznają właściwości
    oraz różne stany skupienia wody poprzez wykonywane
    doświadczenia. Zapoznają się ze schematem jej obiegu
    w przyrodzie oraz sposobami na jej oszczędzanie.
    Podzielą również wyrazy na sylaby oraz wyróżnią
    głoski w nagłosie i wygłosie.
    Utrwalą poznane piosenki i słownictwo w języku angielskim.

    Opis aktywności:

    1. „Na powitanie wszyscy razem”
      Na powitanie wszyscy razem – hip hip hura! hip hip hura!
      Z całego serca, pełnym gazem – witamy was, witamy was!
    2. „Co stało się z wodą?” – zabawa badawcza
      – co stało się z wodą?  – woda częściowo została wchłonięta
        przez piasek i ziemię,

      – czy przypomina im to jakieś zjawisko przyrodnicze?
      Podobnie woda z powierzchni ziemi, np.
      kałuż, pod wpływem promieni słonecznych gromadzi się
      w chmurach, czyli paruje. 
    3. „Pada deszcz” – zabawa ruchowa
      – dzieci poruszają się w rytmie piosenki „Marzec Czarodziej”.
      Na przerwę w muzyce, dzieci i naśladują padający deszcz. , tj.
      Kap, kap, kap – pukanie rozłożonymi dłońmi o uda
      Puk, puk ,puk – stukanie kostkami palców o podłogę
      Szu, szu ,szu – pocieranie dłonią o dłoń
      Chlup, chlup, chlup – klaskanie dłońmi nad głową.
    4. „Krążąca woda” – zabawa dydaktyczna
      – skąd bierze się deszcz? Po wysłuchaniu odpowiedzi
      pokazujemy schemat obiegu wody w przyrodzie i omawiamy go
      z dzieciem,
      wskazując poszczególne elementy:
      1) woda pod wpływem słońca paruje, czyli unosi się do góry;
      2) następuje kondensacja, czyli ta parująca woda tj.
      para wodna przekształca się w chmur
      3) następnie woda zebrana w chmurach przechodzi w stan ciekły,
      skraplając się, tj. opada na ziemię jako deszcz,
      grad – gdy silny wiatr unosi krople bardzo wysoko
      i one zamarzają, łącząc się w kule lub
      śnieg – gdy woda w chmurach zamarza.
      Cały proces nieustannie się powtarza.
    5. „Jestem wodą” – zabawa ruchowa –
      dzieci poruszają się  w rytmie piosenki. Na przerwę w grze naśladują wodę
      we wskazanej postaci: rzeka, jezioro, morze, woda płynąca z kranu,
      woda gazowana, woda gotująca się, deszcz, śnieg.
    6. „Pogodowe napisy” – zabawa dydaktyczna
      –  rozkładamy na dywanie emblematy zjawisk pogodowych
      oraz ich nazwy pocięte na sylaby: słońce, kropla, płatek, wiatr.
      Prosimy  dziecko, by ułożyło z sylab którąś nazwę
      i położyło pod odpowiednim rysunkiem.
      Następnie zadajemy pytania:
    7. „Gdzie kryją się głoski?” – zabawa ruchowa
      – dzieci poruszają się po sali w rytmie piosenki.
      Na przerwę w grze zatrzymują się i dotykają dowolnego przedmiotu,
      który rozpoczyna się na głoskę wypowiedzianą przez nauczycielkę np.
      „d” (dywan), „t” (tablica), „k” (krzesło), „s” (stół). 
    8. „Sylabowa pogoda” – wykonanie karty pracy –
      (zamalowujemy tyle kółeczek ile jest sylab w wyrazach).
    9. „Woda-ląd” – zabawa ruchowa
      – dzieci biegają swobodnie. Gdy pokazujemy
      krążek niebieski – udają, że pływają;
      zielony – udają, że kierują samochodami. 
    10. „Woda” – burza mózgów
      –  pytamy dzieci, do czego jest potrzebna woda i gdzie możemy ją spotkać.
      Odpowiedzi zapisujemy na arkuszu.
      – czy jest możliwe życie bez wody?
      – czy mają pomysł, jak możemy oszczędzać wodę?
      Wszystkie odpowiedzi zapisuje na drugim arkuszu:
      • zakręcanie wody przy myciu zębów i naczyń
      • branie prysznica zamiast kąpieli
      • dokręcanie kranów
      • nie odkręcanie wody maksymalnie
      • uruchamianie tylko pełnej pralki czy zmywarki
      Po wyczerpaniu odpowiedzi  pokazujemy plakat dotyczący oszczędzania wody.
    11. „Parasole i kałuże” – zabawa ruchowa –
      „Drip drop rain” nad głową trzymając kartki A4, które służą im jako parasole.
      Na jej wyciszenie, kładą je na dywan i przeskakują przez nie, jak przez kałuże. 
    12. „Drip drop rain” – słuchanie i próby śpiewania piosenki
      – w trakcie piosenki pokazujemy odpowiednie karty obrazkowe
      i wykonuje odpowiednie ruchy (ruchy widoczne na teledysku do piosenki).

    Załączniki:
    Schemat obiegu wody w przyrodzie do zabawy „Krążąca woda”

    Wykorzystane strony:

    1. https://www.youtube.com/watch?v=V3Vb7rBWviU –
    piosenka „Na powitanie wszyscy razem”
    2. https://www.youtube.com/watch?v=YooD0x8941E –
    piosenka „Marzec Czarodziej”
    3.„10 sposobów jak codziennie oszczędzać wodę” do zabawy „Woda”
    4. https://www.youtube.com/watch?v=3WIF98ss2Tw –
    piosenka „Drip Drop Rain”

       Miłej zabawy i nauki  Pani Renia i Aldonka.

     

                     Poniedziałek: 16.03.2020
            „Co się kryje w marcowym garnku?”

    W poniedziałek Przedszkolaki poznają przysłowie
    „W marcu jak w garncu”, a poprzez wiersz „Marzec”
    dowiedzą się, co ono oznacza.
    Rozpoczną naukę piosenki „Marzec czarodziej”
    oraz poznawanie właściwości wody poprzez doświadczenia.
    Nauczą się także nazw zjawisk pogodowych
    w języku angielskim dzięki piosence „Drip drop rain”.

    Opis aktywności:

    1.  „Na zielonej łące” – zabawa ruchowa/taneczna
    2. „Co wkładamy do garnka?” – wprowadzenie do tematu
    3. „Gotujemy zupę” – zabawa ruchowa
    4. „Marzec” – słuchanie wiersza Joanny Kulmowej „Marzec”
    5. „W marcu jak w garncu” – słuchanie opowiadania
      Małgorzaty Strękowskiej Zaremby

          „Marzec”
     Joanna Kulmowa

    Marzec ma ogromny garniec.
    Mieszka w nim przez całe noce,
    Wieje w garncu nieustannie
    Syczy coś i bulgocze.
    – Powiedz, Marcu,
    Co masz w garncu?
    – Mam składniki różnorodne:           
    Wiatry ciepłe, wiatry chłodne,
    Chmury, słońce, śnieg i wodę
    Z nich przyrządzam wam pogodę. 

    Rozmowa na temat treści wiersza:

    • O jakim miesiącu był wiersz?
    • Co miał ze sobą Marzec?
    • Co było w jego garnku?
    • Co robił z tymi składnikami marzec?
    • Czy znacie przysłowie „W marcu jak w garncu”
    • Co to znaczy „W marcu jak w garncu?”
    1. „Marcowa pogoda”- zabawa ruchowa
    2. „Marzec Czarodziej”/ „Marcowi Przyjaciele”- kontynuacja
      – osłuchanie z piosenką

        „Marzec Czarodziej”
    Słowa:Anna Bernat

    Chodzi marzec-czarodziej
    Po chmurach, po lodzie
    Aż tu nagle hokus-pokus
    I już pączki na patyku
    I już trawka na śnieżniku
    Och, ten marzec-czarodziej

    Chodzi marzec-czarodziej
    Po chmurach, po lodzie
    Aż tu nagle hokus-pokus
    Słońce rzuca swe błyskotki
    Że aż mruczą bazie-kotki
    Och, ten marzec-czarodziej

    Chodzi marzec-czarodziej
    Po chmurach, po lodzie
    Aż tu nagle hokus-pokus
    Przez kałuże skaczą kaczki
    Żwawe kaczki-przedszkolaczki
    Och, ten marzec-czarodziej

         „Marcowi przyjaciele”
       Słowa, Muzyka: K. Gowik

    Marcowi przyjaciele zebrali się na łące,
    i wiatr, i grad, i deszczyk, śnieg, burza i słońce.
    I tak wszyscy razem kłótnie wywołali,
    każdy chciał być ważny, Wiosnę więc wezwali.
    Wiosno, Wiosno, schowaj łózko i przybądź leśną dróżką
    Zobacz, kto z nas dziś ma do ciebie przyjść.  

    Ćwir, ćwir, ćwir, kle, kle, kle.
    Zobaczymy, zobaczymy,
    co zrobi panna wiosna z przyjaciółmi marcowymi                                       

    Zbudziła się Wiosenka, poduszkę schowała
    i biegnie do przyjaciół w zieleni już cała.
    Patrzy w prawo, w lewo, śmieje się wesoło,
    prosi aby z nią razem zrobić wielkie koło.
    Moi drodzy przyjaciele, nie ma co myśleć wiele.
    Razem lećmy w świat na sto długich lat!

    Ćwir, ćwir, ćwir, kle, kle, kle.
    Zobaczymy, zobaczymy,
    co zrobi panna wiosna z przyjaciółmi marcowymi

    I proszę, co się stało, aż mówić o tym szkoda.
    Zrobiła się po prostu marcowa pogoda!
    Burza wiatrem wieje, pada śnieg, deszcz leje,
    stuka grad o chodnik, słońce potem grzeje.
    Wiosnę głowa rozbolała, bo – cóż – narozrabiała!
    Trochę Wiośnie wstyd za marcowe dni!

    Ćwir, ćwir, ćwir, kle, kle, kle.
    Zobaczymy, zobaczymy,
    co zrobi panna wiosna z przyjaciółmi marcowymi

    1. „Jaką jesteś pogodą?” – zabawa ruchowa
    2. „Woda na talerzu” – zabawa badawcza
    3. „Cztery pory roku” – zabawa ruchowa
    4. „W marcu jak…” – zabawa dydaktyczno-ruchowa
    5. „Drip drop rain” – osłuchanie z piosenką

    Drip Drop Rain

    Drip drop rain on my head
    Drip drop rain on my head
    Rain falls down on the ground
    Drip drop rain on my head
    Drip drop rain on my shoulder
    Drip drop rain on my shoulder
    Rain falls down on the ground
    Drip drop rain on my shoulder
    Drip drop rain on my tummy
    Drip drop rain on my tummy
    Rain falls down on the ground
    Drip drop rain on my tummy
    Drip drop rain on my toe
    Rain falls down on the ground
    Drip drop rain on my toe
    Come on, let’s go paddle, jump, jump /x2
    It’s splashed on my toe, on my tummy, and my shoulder
    Can’t you heard what I said?
    The rain splashed on my head!
    I’m so wet
    Drip drop rain on my head
    Drip drop rain on my head
    Rain falls down on the ground
    Drip drop rain on my head

    1. „Drip Drop Rain” – zabawa dydaktyczna
        Miłej zabawy i nauki … Pani  Aldonka i Renia

    Załączniki:

    1. Emblematy pogody do zabaw:
    2. „Co wkładamy do garnka?”,
    3. „Marcowa pogoda” i
    4. ,„Drip Drop Rain”

    Wykorzystane strony:

    1. https://www.youtube.com/watch?v=H0d-zG2Z2-g  –
      piosenka „Olimpiada w Jarzynowie”
    2. http://www.pse.edu.pl/grupy/puchatki/wiersze-i-piosenki-2018-2019/
      marzec-joanna-kulmowa
      – 
      wiersz „Marzec” Joanna Kulmowa
    3. https://www.youtube.com/watch?v=YooD0x8941E
      piosenka „Marzec Czarodziej”
    4. https://www.youtube.com/watch?v=3WIF98ss2Tw
      piosenka „Drip Drop Rain”

    Tematyka:

    1. Zwierzęta z dżungli i sawanny
    2. Zwierzęta naszych pól i lasów
    3. Marcowa pogoda
    4. Wiosenne przebudzenia

             „Dżungla”
          Autor nieznany

    Dżungla, dżungla, taka wielka dżungla,
    Poplątane zwoje dzikich lian.
    Mieszka sobie w bambusowej chatce
    Ambo Sambo wielkiej dżungli pan.
    Strusie mu się w pas kłaniają,
    Małpy na ogonach grają
    Ambo tu, Ambo tam, Ambo tu i tam.
    Ambo, Sambo doskonale znam Go,
    Węża się nie boi ani lwa.
    Dla swych dzikich, leśnych ulubieńców,
    W dłoni coś smacznego zawsze ma.

          „Pachnąca Wiosna”

    muzyka: Krzysztof Maciejowski,
    słowa: Anna Kwiecińska-Utkin

    Słońce coraz mocniej świeci,
    rosną zboża, krzewy, kwiaty.
    Już się cieszą wszystkie dzieci
    z wiosny strojnej w jasne szaty,
    z wiosny strojnej w jasne szaty.

    Wszystko cudnie nam rozkwita:
    tulipany i żonkile.
    Już pierwiosnek fiołka wita.
    Znowu deszcz popadał chwilę,
    znowu deszcz popadał chwilę.

    Przyszła wiosna, piękna pani,
    co bukiety kwiatów niesie.
    Ogród cieszy nas ziołami.
    Witaj w sadzie, witaj w lesie,
    witaj w sadzie, witaj w lesie.

        „Pożegnanie Marzanny” 
             Agata Widzowska

    Wskakuj na miotłę, mroźna Marzanno!
    Czas się pożegnać, Zimowa Panno!
    Nadal ze szronu dziergasz nam getry,
    a dla bałwanków bielutkie swetry
    Przestań zamieniać nosy w mrożonki
    i pieskom wplatać sople w ogonki!
    Spójrz! Wiosna biegnie do nas ze słonkiem,
    próbuje zbudzić misia skowronkiem! 
    Obsypie drzewa brokatem z kwiatków,
    na łąkach złoży dywan z bławatków,
    z norek wygoni śpiochy – zwierzaki,
    zwoła na koncert pszczoły i ptaki!
    – A kysz, Marzanno, mrożąca lodem!
    Czas na słoneczko i ule z miodem.
    Witamy Wiosnę, twą koleżankę!
    A ty idź wcinać zimną owsiankę!

    LUTY:

    Tematyka:

    1. Baśnie Bajki Bajeczki
    2. Muzyka wokół Nas
    3. Nie jesteśmy sami w kosmosie
    4. Projekt:Mój wymarzony zawód

             „Malowane Bajki”
    Muzyka: Krzysztof Maciejowski
    Słowa: Anna Kwiecińska Utkin

    Malowane bajki w złocie i błękicie,
    Pędzlem na papierze wnet się pobawicie.
    Pędzlem na papierze, piórkiem na tekturze,
    Rosną tulipany, stokrotki i róże.

    Malowane bajki, bajki malowane, 
    Słoneczne, tęczowe, zawsze roześmiane.

    Rosną tulipany, pienią się dmuchawce,
    Słońce się przegląda w srebrzystej sadzawce.
    Słońce się przegląda w uśmiechu malarza,
    Który tu na płótnie nowe bajki stwarza.

    Malowane bajki, bajki malowane,
    Słoneczne, tęczowe, zawsze roześmiane.

    W malowanych bajkach malowane światy,
    Malowane domy, malowane kwiaty.
    W malowanych domach malowane dzieci.
    Malowane słońce na obrazku świeci.

     

    STYCZEŃ:

    Tematyka:

    1. Mijają dni, miesiące, lata…
    2. Zima i zwierzęta
    3. Babcia i Dziadek
    4. Projekt: Zabawka

       „Zimowa rymowanka’’  
         Dorota Gellner

    Najpierw się pojawił on- srebrny i błyszczący szron.
    Na trawniku  wartę trzymał, i wciąż wołał: – Idzie  zima!
    Potem z nieba coś padało, wszędzie  się zrobiło biało
    I zajechał  biały wóz, a na wozie siedział mróz.
    Siedział, siedział  potem wstał – zamarzniętą minę miał .
    W końcu  wiatr wyleciał  z kąta, w białym śniegu się zaplątał.
    Patrzcie jak tym śniegiem miecie! I już wszyscy są w komplecie.

       „Piosenki na Cztery Pory Roku”
         Słowa, Muzyka: Jerzy Kobyliński

    Babciu! Dziadku! Teraz wnuki macie, które tak kochacie.
    Babciu! Dziadku! Wnuki też Was mają i też Was kochają.

    Babciu, Dziadku chodźcie z nami, obsypiemy Was kwiatami,
    Do wąchania, do patrzenia, a do kwiatów są życzenia.

    Babciu! Dziadku! Teraz wnuki macie, które tak kochacie.
    Babciu! Dziadku! Wnuki też Was mają i też Was kochają.

    Dziadek jest jak dobra wróżka, co otwiera bajkom drzwi,
    Babcia kładzie nas do łóżka, mamy potem piękne sny.

    Babciu! Dziadku! Teraz wnuki macie, które tak kochacie.
    Babciu! Dziadku! Wnuki też Was mają i też Was kochają.

    Żyjcie Dziadki nam lat dwieście, Wy najlepsi w całym mieście!
    Niechaj złota rybka w wodzie, trzy życzenia spełnia co dzień.

           

         „Wszystkiego Najlepszego”

    Słowa: Janusz Odrowąż – Wisniewski    
    Muzyka: Romuald Żyliński

    Wszystkiego najlepszego, radości, szczęścia moc,
    Słoneczka wesołego, snów pięknych co noc!
    Śpiewając, idź przez życie, rozkwitaj jak ten kwiat
    Przy dobrym apetycie i w zdrowiu sto lat!

    Pieniądze szczęścia nie dają? Być może!
    Lecz kufereczek stóweczek daj Boże!
    Wakacji w Złotym Brzegu, podróży morskiej też,
    Wszystkiego najlepszego, wszystkiego, czego chcesz!

    Ludzie nienawidzą się nawzajem, taki już niedobry świat,
    Dla mnie w restauracji czy w tramwaju, każdy człowiek jest jak brat!
    Życzliwości tyle w piersiach ma się, że aż ona kipi wprost,
    Nawet kiedy w lustro spojrzę czasem, myślę sobie – miły gość!

    Wszystkiego najlepszego, radości, szczęścia moc,
    Słoneczka wesołego, snów pięknych co noc!
    Roboty nie za wiele – ot, by przeleciał czas!
    W tygodniu trzy niedziele, to norma w sam raz!

    Pieniądze szczęścia nie dają? Być może!
    Lecz kufereczek stóweczek daj Boże!
    Segmentu rodzinnego i czterech kółek też!
    Wszystkiego najlepszego, wszystkiego, czego chcesz!
    Wszystkiego, czego chcesz!

    GRUDZIEŃ:

    Tematyka:

    1. Jak wyglądał świat przed milionami lat?
    2. Idzie zima ze śniegiem
    3. Idą święta
    4. Projekt Przyjaźń

    „Nie miały aniołki choinki na święta”
             Wanda Chotomska

    Nie miały aniołki choinki na święta,
    o choince dla nich nikt tam ni pamiętał.
    Popatrzyły się na siebie, wywierciły dziurę w niebie

    Refren: O, ho, ho! O, ho, ho! O, ho, ho!

    Złapały za czubek największą choinkę,
    przywiązały do niej bardzo dużą linkę
    i wciągnęły ją na górę
    przez tę dziurę, w niebie dziurę

    Refren: O, ho, ho! O, ho, ho! O, ho, ho!

    Stanęła choinka w samym środku nieba,
    orzekły aniołki że ją ubrać trzeba,
    więc skoczyły przez tę dziurę
    po orzech do wiewiórek

    Refren: O, ho, ho! O, ho, ho! O, ho, ho!

    Chciały pozapalać świeczki choinkowe,
    święty Florian – strażak złapał się za głowę:
    „Matko Boża! Matko Boża!
    Chcą mi w niebie zrobić pożar”.

    Refren: O, ho, ho! O, ho, ho! O, ho, ho!

    Spojrzał na choinkę święty Florian – strażak
    zamiast świeczek gwiazdy pozapalać kazał.
    I zaśpiewał święty Florian
    z aniołkami „Gloria! Gloria! Glorija! Glo..Glo.Glo

    Refren: O, ho, ho! O, ho, ho! O, ho, ho!

     

    „ Jest Taki Dzień…”
      Słowa, Muzyka: K. Dzikowski

    Jest taki dzień, bardzo ciepły,
    choć grudniowy.
    Dzień, zwykły dzień,
    w którym gasną wszelkie spory
    Jest taki dzień, w którym radość
    wita wszystkich
    Dzień, który już każdy z nas
    zna od kołyski

     Niebo ziemi, niebu ziemia
    Wszyscy wszystkim ślą życzenia
    Drzewa ptakom, ptaki drzewom
    Tchnienie wiatru płatkom śniegu

     Jest taki dzień, tylko jeden
    raz do roku
    Dzień, zwykły dzień, który liczy
    się od zmroku
    Jest taki dzień, gdy jesteśmy
    wszyscy razem
    Dzień, piękny dzień, dziś nam
    rok go składa w darze


    Niebo ziemi, niebu ziemia
    Wszyscy wszystkim ślą życzenia
    A gdy wszyscy usną wreszcie
    Noc igliwia zapach niesie.

     

    LISTOPAD:

    Tematyka:

    1. Mama i Tata
    2. Mój Dom
    3. Moje Prawa i Obowiązki
    4. Moje Zdrowie i Bezpieczeństwo

     

    „Piosenka Małego Patrioty”

    Słowa: Marcin Przewoźniak.    
    Muzyka: Mariusz Matuszewski

    Kto ty jesteś? Polak mały!
    Mieszkasz w Polsce? Właśnie tak!
    Orzeł Biały jest wspaniały.
    To jest godło! To nasz znak!
    Naszą flagę zgodnie dzielą
    najpiękniejsze barwy dwie.
    Biel z czerwienią, czerwień z bielą,
    ja im wierny zostać chcę.

    Ref. Ucz się kochać kraj rodzinny
    i to od najmłodszych lat.
    Ważne, by szanować innych,
    byś rozumiał lepiej świat. (refren 2x)

    Moje przedszkole, dom, rodzina
    to ojczyzna, którą znam.
    Swoje życie tu zaczynam,
    tu dorosłym zostać mam.
    Wobec wrogów trzeba twardo,
    lecz odróżniaj: wróg – czy gość?
    I nie traktuj go z pogardą,
    by nie gardził tobą ktoś.

    Ref. Ucz się kochać kraj rodzinny
    i to od najmłodszych lat.
    Ważne, by szanować innych,
    byś rozumiał lepiej świat. (refren 2x)

    Patriotyzm jest jak wiara:
    serce pełne wiary miej.
    A kto wierzy, ten się stara,
    więc dla kraju staraj się!
    Z mądrych dzieci – dobrzy ludzie.
    Z dobrych ludzi – mądry dzień.
    W takim świecie chcę się budzić,
    w takim świecie rosnąć chcę!

    Ref. Ucz się kochać kraj rodzinny
    i to od najmłodszych lat.
    Ważne, by szanować innych,
    byś rozumiał lepiej świat. (refren 2x)

     

    „Kocham cię Polsko!”

    Za Sukiennice, za Katowice,
    Za łosia, żubra i za łasicę,
    Za hel, za Wisłę i za Kasprowy,
    Za narodowy kotlet schabowy,
    Za to, że wiosną wciąż mnie zachwycasz,
    Że jak nie upał, no to śnieżyca,
    Za to, że z tobą czuję się swojsko,
    Ja tak po prostu kocham cię!

    Kocham cię Polsko!,
    Kocham cię Polsko!
    Kocham cię Polsko!,

    Za blask choinki i za kolędy,
    Za wielkie czyny, za nasze błędy,
    Za dziury w drogach, w rosole oka,
    Za wawelskiego, rzecz jasna – smoka,
    Za mecz na Wembley, za skok Małysza,
    Mało źeźwego z Krupówek misia (hej!),
    Za to, że z tobą czuję się swojsko,
    Ja tak po prostu kocham cię!

         „Polska”

    Słowa, Muzyka:  Katarzyna Komińska

    Czy to noc, czy to dzień
    w kraju naszym pięknie jest.
    Już od morza, aż po góry.
    Szczyty Tatr cudne są,
    Giewont dumnie pręży pierś
    i wzlatuje ponad chmury.

    Bo to nasz kraj, nasza Ojczyzna.
    Językiem mym – piękna polszczyzna.
    Polska ziemia wzdłuż i wszerz
    najcenniejsza dla mnie jest,
    zawsze będę mieszkać tutaj./ bis

    Jezior blask, morza szum,
    wszystko dla mnie piękne jest
    w ukochanym kraju moim.
    Tutaj las, jezior blask
    każdym latem wzywa nas,
    Wiatr kołysze białe chmury.

     

    PAŹDZIERNIK

    Tematyka:

    1. Idzie Jesień…przez ogród i sad.
    2. Idzie Jesień…do zwierząt.
    3. Co z czego otrzymujemy?
    4. Idzie Jesień..z deszczem.

      „W spiżarni”
      M. Kownacka

    W spiżarni na półkach zapasów bez liku
    są dżemy, kompoty, złoty miód w słoiku.
    I cebula w wianuszku i grzybki suszone,
    są główki kapusty, ogórki kwaszone.
    A gdy będzie w zimie, tęgi mróz na dworze,
    zapachnie nam lato, gdy słoik otworzę.

    WRZESIEŃ

    Tematyka:

    1. To jestem Ja.
    2. Moja grupa.
    3. Moja droga do przedszkola.
    4. Idzie Jesień…przez las,park.

      „Jesienny pociąg”                                                  
      Dorota Gellner

      Stoi pociąg na peronie –
      żółte liście ma w wagonie
      i kasztany, i żołędzie-
      dokąd z nimi jechać będzie?

      Rusza pociąg sapiąc głośno.
      Już w przedziałach grzyby rosną,
      a na półce, wśród bagaży,
      leży sobie bukiet z jarzyn.

      Pędzi pociąg lasem, polem
      pod ogromnym parasolem.
      Zamiast kół kalosze ma,
      za oknami deszcz mu gra.

      O, zatrzymał się na chwilę!
      Ktoś w wagonie drzwi uchylił
      potoczył w naszą stronę
      jabłko duże i czerwone.

       

      Stoją w naszej sali: 
      szyszkowy dziadek 
      i szyszkowa babcia 
      w szyszkowych ubraniach 
      i w żołędziowych kapciach.
      Stoją i patrzą przez szyby. 
      Może wybierają się na grzyby?
      Na rydze lub borowiki, 
      bo przecież mają 
      z kasztanów koszyk.