Grupa IX - Przyjaciele Kota Filemona

no images were found

no images were found

  • Informacje grupowe

     

     

    Panie pracujące w naszej grupie:

    Wychowawczynie – p. Anitka i p. Marysia

    Pomoc nauczyciela – p. Jola

    J. angielski – p. Klaudia

    Rytmika – p. Ewa

    Religia – s. Regina

     

    Co słychać w naszej grupie:

    Drodzy Rodzice,

    w związku z decyzją Ministra Edukacji Narodowej o tymczasowym zawieszeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych, zapraszamy Państwa do kreatywnego i efektywnego spędzania wspólnie z dziećmi czasu w domu, który polegać będzie  na wykonywaniu różnych zadań i prac. Będą  się one pojawiały każdego dnia na  stronie internetowej grupy w zakładce Uczymy się i bawimy.

    Zaczynamy w poniedziałek, 16 marca!!!

    MARZEC:
    09.03/2020– Uroczystość z okazji Dnia Kobiet
    12.03/2020 (czwartek) odbędzie się zebranie grupowe. Zapraszamy na godz.15:00   ODWOŁANE!!!
    13.03/2020– Wyjście do kina na film „Naprzód”   ODWOŁANE!!!
    20.03/2020– Powitanie wiosny kolorem zielonym
    LUTY:
    10.02- 21.02/2020– Ferie zimowe
    28.02/2020– Koncert muzyczny
    STYCZEŃ:
    18.01/2020 – „Mały Art”-  „Dzień Babci i Dzień Dziadka” w MOK-u o  godz.  11.00

    14.01/2020 –
    Koncert Muzyczny  pt. „Roztańczona Lampa Aladyna”
    23.01/2020 –  Bal Karnawałowy
    GRUDZIEŃ:
    04.12/2019 – Uroczystość z okazji Dnia Górnika
    06.12/2019„6 grudnia – jak dobrze wiecie, Święty Mikołaj chodzi po świecie. Dźwiga swój worek niezmordowanie i każde dziecko prezent dostanie” 
    11.12/2019- Warsztaty z Robotyki – TechForKids
    12.12/2019- Rekolekcje
    LISTOPAD:
    08.11/2019- Udział w akcji MEN ” Szkoła do hymnu”- wspólne odśpiewanie hymnu o godz. 11:11
    07.11/2019 – Uroczysta Akademia z okazji Dnia Niepodległości
    15.11/2019 –  Iluzjonista –  Czary Mary „Magic Show”
    18.11/2019 – IV Gala Festiwalu Sztuki Własnej „Zatoka Twórczości”
    pod patronatem Prezydenta Miasta Głogowa Rafaela Rokaszewicza
    w Miejskim Ośrodku Kultury w Głogowie – wyróżnienie dla Ady.K
    Dnia 19.11/2019 – wtorek – zapraszamy Rodziców na zebranie, na godz. 15:30
    20.11/2019 –  Koncert Muzyczny, pt.„Witajcie w Naszej Bajce”
    25.11/2019 – Międzynarodowy Dzień Pluszowego Misia
    25.11/2019 –  „Wierszyki łamiące języki”- przedszkolny konkurs logopedyczny
    PAŹDZIERNIK:
    10.10/2019-Dolnośląski Festiwal Nauki 2019 – zajęcia w SP-11
    11.10/2019– Koncert muzyczny pt.O księżniczce Wiolince
    i czarodzieju Sol–fa–mi–lu”
    14.10/2019– Dzień Edukacji Narodowej
    15.10/2019– Spotkanie z uczniami Zespołu Szkół Ekonomicznych im. Jana Pawła II w Głogowie
    21.10.2019 – Teatrzyk, pt. „Tygrysek Pietrek”
    WRZESIEŃ: 
    02.09/2019- Witamy w przedszkolu
    05.09/2019- Zebranie ogólne i grupowe
    17.09/2019- Teatrzyk pt. „Bajki rozmaite”
    19.09/2019- Wizyta w bibliotece – wystawa prac uczniów z Zespołu Placówek Szkolno – Wychowawczych w Głogowie pt. „Magiczny Głogów”
    20.09/2019- Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka
    20.09/2019- Akcja Sprzątanie Świata- „Nie śmiecimy- sprzątamy- zmieniamy”
    23.09/2019- Powitanie JESIENI kolorem czerwonym
    24.09/2019-”Projekt Weteran”- wizyta komandosów z Iraku i Afganistanu 
    30.09/2019– Dzień Chłopaka
    W tym dniu szczególnym – września trzydziestego,
    Witamy serdecznie chłopaka każdego.
    Dzisiaj święto Wasze, dzień prezentów, życzeń,
    Innych przyjemności już nawet nie zliczę!
     
  • Uczymy się i bawimy

    Religia

    Kochani Rodzice:

    Zbliżamy się do Wielkiego Tygodnia i nie będzie możliwości pokazać dziecku Stacji Drogi Krzyżowej, dlatego przesyłam ilustrację, aby odczytać dziecku treść wiersza i pomóc ją pokolorować. Można nauczyć tego wiersza, niech to będzie jego modlitwa za ludzi chorych.    „Za to, że Jezu cierpisz tak srodze, chcę iść za Tobą w Krzyżowej Drodze”.

    Pomódlcie się z dziećmi modlitwą: „Któryś za nas cierpiał rany, Jezu Chryste zmiłuj się nad nami” za ludzi chorych na koronowirusa i zmarłych.
    Dzieci, proszę aby na kartce lub w zeszycie narysowały górę, na której stoi krzyż i kręta droga prowadzi pod krzyż. Rysunek pokolorowały.
    S. Regina

    ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

    Drodzy Rodzice,

    Od 25.03.2020 r. pracujemy według wprowadzonego rozporządzenia MEN. Realizujemy podstawę programową  poprzez obowiązek codziennego odbierania przez Państwa zadań ze strony internetowej przedszkola ( zakładka: Uczymy się i bawimy ) i wykonywania ich przez dzieci w warunkach domowych . W świetle przepisów mamy obowiązek monitorowania obecności dziecka na zajęciach zdalnych. Każdy sześciolatek jest domyślnie na nich obecny, chyba, że rodzic poinformuje wychowawców, ze dziecko jest chore / leży w łóżku/ jest w szpitalu itd.- wtedy wychowawca wstawia mu obecność usprawiedliwioną i zwalnia go z wykonywania w tym terminie zadań..

    30.03- 03.04/2020   Tematyka: Wiosna na wsi
    Dzień dobry Kochani ! Choć nie spotykamy się ostatnio w przedszkolu to edukacja trwa nadal, dlatego przesyłamy Wam kolejne propozycje na aktywności, zadania i zabawy w domu. Mamy nadzieję, że uatrakcyjnią one czas zarówno Wam jak i Waszym Rodzicom. Kolejny tydzień rozłąki, My już tęsknimy, ale myślami jesteśmy razem z Wami🙂 
    Poniedziałek  30.03/2020
    1. Wprowadzenie litery f – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
    Rozwiązywanie zagadek z głoską „f”
    – W jednym pudełku mieszka ich wiele,             
    a do tych krążków śpieszy pędzelek
    (farby)
    – Jak się nazywa cienka i zwiewna
    sukienka dla każdego okienka?
    (firanka)
    – Zrobi fryzurę, ładnie ostrzyże
    czy już wiesz kto to?
    (fryzjer)
    – Nie jest skoczkiem, ma tyczkę,
    przerośnie ogrodniczkę,
    zdobi działki, ogródki,
    w nazwie ma trzy nutki.
    (fasola)
    2. F jak farby
     Analiza i synteza słuchowa słowa farby: – dzielenie słowa farby na sylaby, na głoski – z ilu głosek składa się słowo farby?, − co słyszycie na początku słowa farby, podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską f (fajka, flaga, foka…), mających ją w środku (agrafka, delfin, perfumy…) oraz na końcu (elf, kilof, …),  − co możecie powiedzieć o tej głosce? (Jest to spółgłoska), wypowiadanie głoski f długo: fffyyyy…, wypowiadanie głoski f krótko: f, f, f, f, f…
    Analiza i synteza wzrokowa wyrazu farby: – piszemy dziecku wyraz farby, Franek  – dziecko rysuje tyle okienek z ilu głosek składa się wyraz, – następnie zamalowuje wcześnie narysowane okienka odpowiednim kolorem- samogłoski i spółgłoski,  – ćwiczenia w pisaniu litery F,f palcem w powietrzu, na dywanie, na blacie stolika, – karta pracy- piszemy literę F po śladzie i samodzielnie.
    3. Zabawa „Ile wyrazów słyszysz?” ćwiczenia  słuchowe połączone z przeliczaniem wyrazów – potrzebne będą kartoniki z cyframi: 3, 4, 5, 7, 8.
    Czytamy ciąg wyrazów, a zadaniem dzieci jest przeliczenie ich i pokazanie cyferki obrazującej ich liczbę,  np.
    Foka , gafa, szafa  (3)         
    pufa,  sofa, żyrafa, fotel  (4)       
     kaloryfer, szafka, fotografia, farby, Franek,  futro, film (7)       
     telefon, fryzjer, mizeria, fiołek, agrafka, fotograf  (5)             
      fajka, Frombork, Francja, furtka, pojazd, fasola, Fuksja, fanfary, fala (8)    
    4. Aktywność ruchowa– https://www.youtube.com/channel/UCMcxK1I5HhaZjM8HAg9uveQ- ruch jest dzieciom niezbędny do życia. Od kiedy nauczą się chodzić, ruch towarzyszy im niemal nieustannie. Biegają w domu, na spacerze, na placu zabaw, skaczą po kanapie, huśtają się, grają w piłkę. Tak zachowuje się praktycznie każde, zdrowe dziecko. Aktywność fizyczna wpływa pozytywnie na rozwój mózgu. Dlatego warto wiedzieć, że rozwijając sprawność ruchową dziecka wpływamy jednocześnie na jego rozwój umysłowy. Tak więc poprzez ruch ćwiczymy z dzieckiem jego zdolność logicznego myślenia, poprawiamy koncentracje, pamięć i pomagamy zdobywać nowe umiejętności.  Rodzice, bawiąc się z dzieckiem dają mu dobry przykład, jak można spędzać czas bez komputera czy telewizora                         
    Zapraszamy do wspólnej zabawy najlepiej codziennie!!! 🙂  
    5 .Praca plastyczna –  wysłuchanie utworu muzycznego „Wiosna” A. Vivaldiego I część. https://www.youtube.com/watch?v=Z_tk-AhlA1o – rozmowa na temat wysłuchanej muzyki – określenie doznań, porównań, wrażeń, spostrzeżeń, — malowanie farbami – wyrażanie w formie plastycznej odczuć wywołanych muzyką ( malujemy i słuchamy utworu)
    Z pozdrowieniami p. Anitka i  p. Marysia 😊
     
    Piątek  27.03/2020
    1.Słuchanie pełnego humoru wiersza A. Widzowskiej Psotna wiosna. Niespodziewanie, tuż o poranku, zaspany niedźwiedź stanął na ganku.
    – Wiosna już przyszła! Wszyscy, pobudka! Pierwsze przybiegły kury z ogródka. Z chlewika wyszła pani Chrumczyńska, za nią kwicząca gruba rodzinka. – Chrum, chrum! – zawołał tata do dzieci. – Uśmiech na ryjki! Słoneczko świeci! Konie galopem przybiegły z łąki. – Ihaaaha! Wiosna! Słychać skowronki!  Krówki pobiegły paść się nad rzeką. – Muuu! Dzisiaj damy wiosenne mleko! Pies oddał Wiośnie swój przysmak – kości, i choć był głodny, szczekał z radości. A psotna Wiosna, jadąc na sankach, zachichotała: – Zróbmy bałwanka!
    2.Zabawa z wykorzystaniem wiersza B. Szelągowskiej Jedna głowa.- podczas czytania  wiersza przez rodzica dzieci pokazują na palcach liczbę części ciała wymienionych w wierszu. Przy kolejnych powtórzeniach starają się mówić wiersz razem z rodzicem, pokazując poszczególne części ciała.
    Głowa jedna, a w tej głowie, jeden język do mówienia, jeden nosek do wąchania, jedne usta do jedzenia. Tyle dźwięków dookoła! Tu potrzeba uszu dwoje. Para oczu pilnie śledzi dokąd idą nogi twoje  Nogi – to już inna sprawa! Do biegania para nóg!  Ręce dwie potrzebne bardzo, abyś wszystko robić mógł!  – ponownie wymieniamy kolejno różne części ciała występujące w wierszu, a dzieci podają jak największą liczbę nazw czynności określających, do czego one są potrzebne, np. język – mówienie, jedzenie, próbowanie, mlaskanie, oblizywanie; nos – wąchanie, kichanie, oddychanie, wydmuchiwanie; usta – jedzenie, malowanie, całowanie, cmokanie itp.
    3. Ćwiczenia logorytmiczne – dzieci poruszają się zgodnie z rymowanką: – zrób do przodu cztery kroki  i rozejrzyj się na boki. Teraz przysiad, wyskok w górę,  jakbyś chciał dosięgnąć chmurę. Już na prawej nodze skaczesz,  lewą trzymasz, nie inaczej. Zmiana nogi – raz i dwa niech zabawa nadal trwa. Teraz w tył – raz, dwa, trzy, cztery to dopiero są numery Obróć szybko się dokoła mamę ( lub tatę, lub siostrę, lub brata)  wołaj.
    4.ŻYWE ZAPAŁKI – doświadczenie dla dzieci

    Bardzo fajne doświadczenie, które może zaskoczyć niejednego małego odkrywcę. Kilka zapałek, które pozornie są nieżywe, nagle zaczynają się ruszać. Każde dziecko będzie mile zaskoczone.
    CO NAM BĘDZIE POTRZEBNE? – 5 zapałek, kilka kropel wody JAK WYKONAĆ SZTUCZKĘ? Każdą zapałkę łamiemy na pół, tak, żeby jej nie rozerwać. Musi się trzymać w całości., następnie układamy zapałki jedna koło drugiej, tak aby utworzyły figurę widoczną na zdjęciu, w  środek figury dajemy kilka kropel wody. Zapałki zaczną się poruszać, aż utworzą gwiazdę – drewno posiada komórki roślinne, które zgniatamy podczas ich łamania. Woda wypełnia te zgniecione komórki i wywiera na nie ciśnienie, co powoduje zmianę kształtu zapałki.
    Z pozdrowieniami  p. Marysia i p. Anitka 😊

    Czwartek  26.03/2020
    Wiosenne rachunki- – rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania
    1.Ćwiczenia liczbowe Mieszkańcy łąki wiosną.
    Wiosna, wiosna już na łące, więc zwierzęta dają koncert.
    Konik polny ma skrzypeczki, , gitary – trzy biedroneczki.
     Na pianinie gra dżdżownica, motyl harfą się zachwyca,
     a w perkusję wali żuk, podśpiewując: – Uf, uf, uf.
     Wokalistka – pszczółka Bze ciągle śpiewa: – Ble, ble, ble.,
    Gdy na koncert wpadł skowronek, , to już był koncertu koniec.
    2.Pytania do wiersza: ( dla ułatwienia mogą dzieci narysować zwierzątka)
     − Ile było zwierząt, zanim przyleciał skowronek, a ile – razem ze skowronkiem?
    – Ile zwierząt brało udział w koncercie? Jakie to były zwierzęta? Kto przyleciał na koncert?
     – dzieci nazywają zwierzęta, które brały udział w koncercie i podają kolejność, np. konik polny był pierwszy, trzy biedronki – zajmują miejsca: drugie, trzecie, czwarte, dżdżownica – piąta, motyl – szósty, żuk – siódmy, pszczoła – ósma, skowronek – dziewiąty.
    3.Ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu – dzieci przedstawiają sytuację za pomocą klocków, a potem układaj działania i je odczytują np. układają 9 klocków, potem odsuwają 6 klocków. Liczą, ile klocków pozostało. Następnie zapisują działanie i głośno je odczytują 9 – 6 = 3
    a) 9 pszczółek siedziało na kwiatkach. Usłyszały jakiś hałas. 6 spłoszyło się i odleciało. Ile pszczółek pozostało?
    b) Na łące było 7 żabek. Potem przyszły jeszcze 3. Ile żabek jest teraz?
    c) Na łące skakało 10 żabek. Nadleciał bocian i 4 żabki uciekły. Ile żabek zostało?
    d) Na łące było 5 motylków. Potem przyleciały jeszcze 2. Ile teraz jest motylków?
    Do jednego, wybranego przez siebie  zadania wykonaj rysunek.
    Z pozdrowieniami p. Anitka i  p. Marysia 😊

    Prace Liliamki
    Środa 25.03/2020

    1. Zabawy z wykorzystaniem wiersza K. Datkun – Czerniak Prawda to czy żart?
    Wiersz czytamy 2-3 razy- dzieci odpowiadają, czy jego treść jest prawdziwa, czy nie – starają się uzasadnić swoje zdanie. Poszukują określeń czynności, jakie wykonują zwierzęta, np. zające – kicają, bocian – szuka, kukułka – kuka, motyl – pije…
    Po zielonej łące kicają zające.
    Bocian żabek szuka,
    kukułeczka kuka.
    Motyl nektar pije,
    ptaszek gniazdko wije.
    Świerszcz melodię gra:
    – cyt-ta, cyt-ta…
    Pszczoła pyłek zbiera,
    z białej koniczyny.
    Żuk kwiaty przynosi
    dla swojej dziewczyny.
    Mrówki ścieżynkami
    jeżdżą motorami,
    zaś zielone żabki.
    przymierzają czapki.
    Czy to wszystko prawda?
    Czy też żarty może ?
    Gdy się zastanowisz
    to odgadnąć możesz.

    2. Słuchanie piosenki Wiosna w błękitnej sukience https://miastodzieci.pl/piosenki/wiosna-w-blekitnej-sukience

    1. Wiosna w błękitnej sukience
    bierze krokusy na ręce.
    Wykąpie je w rosie świeżej
    i w nowe płatki ubierze.
    ref: Wiosna buja w obłokach,
    wiosna płynie wysoko,
    wiosna chodzi po drzewach,
    wiosna piosenki śpiewa.
    2.Potem z rozwianym warkoczem
    niebem powoli gdzieś kroczy.
    Wysyła promyki słońca
    i wiersze pisze bez końca.
    ref: Wiosna buja w obłokach…
    3. Nocą się skrada z kotami,
    chodzi własnymi drogami.
    A teraz śpi już na sośnie
    i nie wie, że sosna rośnie.
    ref: Wiosna buja w obłokach…

    3. Rozmowa na temat piosenki:
    − ile zwrotek ma piosenka? Czy ma refren? − Jak można ją zatańczyć?
    – krótkie opowiadanie jej treści z wyjaśnieniem znaczenia trudniejszych słów
    – nauczcie się pierwszej zwrotki i refrenu – 2 i 3 zwrotkę w kolejnych dniach

    4. Karta pracy Wiosenne  kodowanie 

    Pozdrowienia  p. Marysia i p. Anitka  😊

     

    Wtorek  24.03/2020

     

    1. Słuchanie opowiadania I. Kwintowej Przebiśniegi

     Całą zimę mama Małgosi była chora i coraz smutniejsza. – Żebym to wiosny doczekała! W wiosennym słoneczku się ogrzała. Może by mi zdrowie wróciło. – Mamusiu, a gdzie ta wiosna? – A po czym ją poznać? – Po ciepłym uśmiechu. Po wietrzyku lekkim. Po kwiatach, którymi ziemię obdarza. – A czym ta wiosna przyjedzie? – Może jej wiatr dywan rozściela; może motyle powóz pociągną, nie wiem. – A może sam Król Ryb swoją łodzią ją przez jezioro przewiezie? – Może, córeczko. Codziennie biegnie Małgosia na pole. Co dzień czeka na wiosnę nad brzegiem jeziora. W górę główkę zadziera, czy też skowronka nie ujrzy, czy też piosenki dźwięcznej nie usłyszy. Mija tydzień, mija drugi. Cieplej się robi na świecie. Małgosia pyta codziennie: – Mamusiu, może to już wiosna? – Nie wychodzę, córeczko, nie wiem. Jak pierwszy kwiatek mi przyniesiesz, to będzie znak, że przyszła. Może wtedy wiosenne słonko mi pomoże. „Pierwszy kwiatek” – myśli dziewczynka. „Nic innego, tylko trzeba tej wiosny szukać”. Otuliła się Małgosia maminą chustką w kratę i idzie za furtkę, za ogródek, dróżką prostą. Idzie Małgosia przez las. Wiewióreczka z drzewa na drzewo skacze: – Wiewióreczko, nie wiesz, czy tędy droga do wiosny? – Nie wiem – macha wiewióreczka puszystym ogonkiem i znika. Na gałęzi sosny siedzi wrona i rozgląda się wokoło. – Wrono, wrono, nie wiesz, gdzie mieszka wiosna? A może już do nas idzie? – Nie wiem – kracze wrona i prostuje skrzydła. Idzie dalej Małgosia przez las. Rozgląda się uważnie, czy też małego pączka kwiatu nie zobaczy. Usiadła Małgosia na pieńku: – Słoneczko, zaświeć jaśniej, może wiosna prędzej przyjdzie!  Nagle widzi tam, gdzie krzaki leszczyny, coś jaśnieje, coś się srebrzy, coś złoci. Czy to bazie, czy słonko promyk zrzuciło? Nie, to warkocz pięknej dziewczyny. Dłonią lekko dotyka gałązek krzewów i uśmiecha się ciepło i słonecznie. – Czego szukasz w lesie?– pyta dziewczyna. – Szukam wiosny – odpowiada Małgosia. – A na co ci wiosna? – Mamusia moja chora. Mówiła, że gdyby się w wiosennym słoneczku ogrzała, może byłaby zdrowa. Chciałam spotkać wiosnę, poprosić, żeby wcześniej do nas przyszła. – A jak ją poznasz? – pyta piękna dziewczyna. – Po pierwszym kwiatku, tak mówiła mamusia. Piękna dziewczyna uśmiecha się do Małgosi serdecznie, a potem nachyla się i całuje grudkę ziemi. I nagle z szarej grudki wyrasta śliczny kwiatek. – To dla twojej mamy ten przebiśnieg. Weź go i zanieś do domu. Małgosia zdumiona bierze kwiatek w małe rączki, chce o coś zapytać, rozgląda się wokoło. Na świecie jest jakoś jaśniej, weselej. Lekuchno kołysze wiatr czubkami drzew. Daleko złoci się pomiędzy gałązkami leszczyny jasny warkocz pięknej dziewczyny. Od tej pory w lesie wczesną wiosną rozkwitają prześliczne białe przebiśniegi. A mamusia Małgosi – jak myślicie, czy wyzdrowiała? (dzieci wyrażają swoje opinie). Tak, wiosenne słoneczko wróciło jej zdrowie.

    2. Rozmowa na temat opowiadania.

     – Dlaczego mama Małgosi była smutna? Co mogło przywrócić jej zdrowie? – Po czym Małgosia miała poznać, że przyszła wiosna? – Dokąd poszła dziewczynka szukać wiosny? Jakie zwierzątka spotkała po drodze? – Jak wyglądała dziewczyna napotkana w lesie? Kim ona była? Co o tym świadczyło? – Co Wiosna podarowała Małgosi? Skąd wziął się przebiśnieg?– Czy mama dziewczynki wyzdrowiała? Co jej w tym pomogło?

    3. Ćwiczenia językowe – Oceniamy zachowanie Małgosi. Dzieci poszukują jak najwięcej przymiotnikowych określeń, którymi można scharakteryzować Małgosię, np. dobra, wrażliwa, odważna, kochająca, troskliwa…

    4. Przebiśniegi z płatków kosmetycznych

    Zainteresowanie dzieci tym działaniem będzie w pewnym stopniu spowodowane materiałem, z jakiego będą korzystać – płatki kosmetyczne dostarczą im bowiem bardzo fajnych doznań dotykowych, poza tym jest to coś zgoła odmiennego, z czego nie korzysta się zbyt często. A to jak wiadomo jest dla przedszkolaków fascynujące doświadczenie 🙂

    Jak nie macie płatków kosmetycznych namalujcie lub narysujcie przebiśniegi:)

    Pozdrawiamy p. Anitka i  p. Marysia 😊

     

    Praca Kai, Oliwki, Oli, Amelki, Justynki

    ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

    Nadeszła wiosna – tydzień IV

    Drodzy Rodzice dziękujemy Wam, że wspólnie z dziećmi korzystacie z naszych propozycji zadań, kart pracy, zabaw o czym niewątpliwie świadczą informacje zwrotne w postaci zdjęć dzieci. Zaczynamy nowy tydzień i kolejne wyzwania dla dzieci. Pozdrawiamy serdecznie p. Marysia 😊 i  p. Anitka 😊

    PS Pozdrowienia również od p. Joli 😊

    Poniedziałek   23.03/2020

     Wprowadzenie litery ł – na podstawie wyrazu „łopata”
    1. .„Ogrodnik i ogrodniczka”praca z obrazkiem – rozwijanie umiejętności poprawnego pod względem fleksyjnym stosowania rzeczowników.
    –  nazywa osoby znajdujące się na obrazkach, opowiada o wszystkich elementach ich ubioru.
    Pyt. pomocnicze: – Pan, który pracuje w ogrodzie to? (ogrodnik), – Pani, która pracuje w ogrodzie to? (ogrodniczka), – spodnie do pracy w ogrodzie nazywają się? (ogrodniczkami), wymienia  prace jakie wykonuje ogrodnik
    2. „Narzędzia ogrodnika”- zabawy słownikowe – obrazki wybranych narzędzia ogrodowych.
    Dzieci wypowiadają się na temat: “Jakie prace ogrodowe można wykonać przy pomocy prezentowanych narzędzi?”.
    3. Ł, ł jak łopata
    Analiza i synteza słuchowa słowa łopata: dzielenie słowa łopata na sylaby,  na głoski.
    − Co słyszycie na początku słowa łopata?- podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską ł (łodyga, łuk, …), mających ją w środku (półka, igła…) oraz na końcu (dół, stół…).
    Analiza i synteza wzrokowa wyrazu łopata: piszemy dziecku wyraz łopata  – dziecko rysuje tyle okienek z ilu głosek składa się wyraz, następnie zamalowuje wcześnie narysowane okienka odpowiednim kolorem- samogłoski i spółgłoski,  ćwiczenia w pisaniu litery ł, Ł palcem w powietrzu, na dywanie, na blacie stolika,, karta pracy- piszemy literę ł  po śladzie i samodzielnie.
    4. Praca plastyczna – wydzieranka– wyklej literki kawałeczkami kolorowego papieru – kolor do wyboru – wydzieranki i wyklejanki to świetny sposób na urozmaicenie ćwiczeń grafomotorycznych dziecka, rwanie papieru wzmacnia mięśnie dłoni, a wyklejanie określonych kształtów – koncentrację.

    Z pozdrowieniami p. Marysia i p. Anitka  😊

    Marcowa pogoda – tydzień III

    Jest z nami również Małgosia 🙂

    I kolejne prace kolegi Olka

    Prace naszego kolegi Kuby- Brawo 🙂

    Prace naszej koleżanki Lilianki
    Piątek  20.03/2020

    Zabawy i ćwiczenia – Wokół marcowej pogody.

    1. Rozgrzewka – ćwiczenia separacji ruchów.

    Separacja ruchów polega na wprowadzeniu wybranej części ciała w ruch, w sposób niezależny od ruchów innych części ciała.

    • Niezależność ruchów rąk od tułowia:

     − prawa ręka uniesiona poziomo w bok, lewa – pionowo w górę

     − prawa ręka uniesiona poziomo w przód, lewa – pionowo w górę

     − prawa ręka uniesiona poziomo w przód, lewa – pod kątem w górę

     − prawa ręka uniesiona pod kątem w górę, lewa – pod kątem w dół.

    • Rozdzielanie ruchów dłoni i palców:

    − zaciskanie prawej dłoni przy jednoczesnym rozchylaniu lewej

     − uderzanie czubkami palców obydwu dłoni o blat stolika, na zmianę: wewnętrzną i zewnętrzną stroną dłoni

    − głaskanie stołu prawą dłonią i jednoczesne uderzanie o blat lewą dłonią.

    • Rozdzielanie ruchów palców:

     − zaciskanie pięści wokół kciuka

     − unoszenie po jednym palcu dłoni opartej palcami o stolik.

    2. Dobieranie rymów do podanych słów związanych z marcem.

     marzec – starzec, wiosna – …, przedwiośnie – …, deszcz – …, chmury – …, burza – …, parasolka-…,

    kałuża- …

    3. Zabawa z wykorzystaniem przysłowia o marcu.

     – wyjaśnienie znaczenia przysłowia „Marcowa pogoda – raz słonko, raz woda” przez dzieci.

    – liczenie słów w przysłowiu (6).

    – mówienie przysłowia z podziałem na sylaby. Mar-co-wa po-go-da – raz słon-ko, raz wo-da.

     – wypowiadanie przysłowia z różnymi emocjami np. ze złością, radością, smutkiem, strachem.

    4.Utrwalenie nazw pór roku, miesięcy, dni tygodnia

    5. Zadanie tekstowe:

    W wazonie są 3 żółte tulipany i 6 czerwonych. Ile tulipanów jest w wazonie?

    Wykonaj działanie matematyczne, oblicz i wykonaj rysunek do zadania. Powodzenia!

    Pozdrawiam p.Anitka

    PS Pochwalcie się swoim doświadczeniem!

    Czwartek  19.03/2020

    „Eksperymentowanie to takie czarowanie”

     „Każde badanie to poznawanie”

     „Eksperymentowanie to fajne zadanie”

    Zabawy badawcze rozbudzają ciekawość dzieci  na temat otaczającego świata, oraz uczą je prowadzenia obserwacji i wyciągania wniosków z doświadczeń i eksperymentów.

    Na jutro przygotujcie proszę: ocet, 1 jajko, szklanka

    Zabawa badawcza „Octowe jajko” –odkrywamy właściwości octu

    Do szklanego naczynia wlewamy ocet, wkładamy do niego surowe jajko i rozpoczynamy obserwację. Niemal od razu na powierzchni jajka pojawiają się niewielkie bąbelki – w ok. 90% szkielet jaja zbudowany jest z węglanu wapnia, gdy dochodzi do interakcji z octem, powłoka jaja zaczyna się rozpadać i uwalnia się przy tym dwutlenek węgla. Po włożeniu jajka do octu, rozpoczyna się reakcja. Kwas octowy rozpuszcza skorupkę jajka, a jajko po ok. 10 godzinach staje się elastyczne. Pozostaje jedynie wyraźna, nienaruszona błona zewnętrzna. Jest dość delikatna, dlatego z jajkiem wciąż należy się obchodzić ostrożnie. Jajko zachowuje się jakby było z gumy. Co ciekawe, gdy porównamy nasze jajo z kolejnym świeżym jajkiem, okaże się, że jajko, na którym zostało przeprowadzone doświadczenie, jest większe!

    Ważne !!!- jajko wyciągnięte z octu nie nadaje się do spożycia

    Karta pracy- matematyczna

    Z pozdrowieniami p. Marysia

    Brawo Olek! 🙂

    Środa  17.03/2020

    Ćwiczenia słuchowe

    Słuchanie zdań na temat marcowej pogody – czytamy zdania, a dzieci liczą w nich słowa ( zaznacz słowa poziomymi kreskami – tyle kresek ile słów, każde zdanie w innym kolorze np. 1. – – – – –

    1. Od samego rana pada deszcz.
    2. Dzieci włożyły kolorowe kalosze.
    3. Uciekaj, bo będzie burza!
    4. Rano mgła otuliła ulicę.
    5. Wczoraj padał deszcz, a dzisiaj pada śnieg.
    6. Wieje zimny wiatr

    Piosenka  Maszeruje wiosna       https://www.youtube.com/watch?v=DnH0l6NK6vI
    posłuchaj i powiedz: Jak jest zbudowana piosenka- ile ma zwrotek? − Czy ma refren? – Co robią ptaki? – Jak wygląda wiosna? …

    Tam daleko, gdzie wysoka sosna,
    maszeruje drogą mała Wiosna.
    Ma spódniczkę mini, sznurowane butki
    I jeden warkoczy krótki.

    Maszeruje Wiosna, a ptaki wokoło
    lecą i świergocą głośno i wesoło.
    Maszeruje Wiosna, w ręku trzyma kwiat,
    gdy go w górę wznosi, zielenieje świat

    Nosi Wiosna dżinsową kurteczkę,
    na ramieniu małą torebeczkę.
    Chętnie żuje gumę i robi balony,
    A z nich każdy jest zielony.

    Maszeruje Wiosna, a ptaki wokoło…

    Wiosno, Wiosno, nie zapomnij o nas
    każda trawka chce być już zielona.
    Gdybyś zapomniała, inną drogą poszła,
    zima by została mroźna.

    Maszeruje Wiosna, a ptaki wokoło…
    Przypomnij sobie  piosenkę ( znamy ją z tamtego roku) i zaśpiewaj wspólnie z rodzicami ( może nagracie  krótki filmik?:))

    Praca plastyczna – Pani Wiosna – dowolną techniką

    Wtorek  17.03/2020

    Mamo, Tato przeczytaj mi opowiadanie    „O marcu, pannie Juliannie i o ptaszku”

    Zbudził raz marzec pannę Juliannę.
    – Spójrz, jak słoneczko błyszczy poranne! Idźże czym prędzej na spacer miły, już wszystkie panny to uczyniły.
    Pyta Julianna tuż przed okienkiem.
    – A jaką marcu, wziąć mam sukienkę?
    – Weź tę leciutką, tę w kwiatki zwiewną, pogoda ładna będzie na pewno. I kapelusik ten z różyczkami. I pantofelki – te z dziureczkami.
    Biegnie Julianna wesoła taka, zdejmuje lekką suknię z wieszaka. Bierze kapelusz pełen różyczek. Frr… już wybiegła. Mknie przez uliczkę i myśli sobie: „Pójdę w aleje, już się tam wiosna na drzewach śmieje”. Lecz psotnik marzec pannę dogania, chmurami szybko niebo zasłania, zerwał się wiatr i deszcz chlusnął z cebra. Panna Julianna narobi krzyku:
    – Ej psotny marcu, psotny deszczyku! – Mój kapelusik, on nie na deszcze!
    I frr… pobiegła przebrać się jeszcze. Wzięła parasol, czapkę na słoty.
    – Na nic mi teraz marcowe psoty! Lecz marzec psotnik pannę dogania. Szepnął coś słonku, bo się wyłania i tak przygrzewa, i tak przypieka. Z panny pot spływa, panna narzeka:
    – Ej, nie na słońce grube ubiory. Ależ ten marzec do psoty skory!
    Miesza jak w garncu słońce i deszcze. Pójdę się chyba przebrać raz jeszcze.
    Znów się przebrała, biegnie z podwórka. Ujrzał ją ptaszek, ten w szarych piórkach, i ćwierknął głośno: Dziwię się pannie, że piórka zmienia tak nieustannie. Ja, kiedy deszczyk mam na ogonku, wysycham sobie w marcowym słonku.

    Rozmowa nt. opowiadania.
    – Kto wystąpił w opowiadaniu?
    – Jaką przygodę miała panna Julianna?
    – Dlaczego marzec został nazwany psotnikiem?
    – Jaka pogoda była tego dnia, gdy panna Julianna wybrała się na spacer?
    – Jak panna Julianna radziła sobie ze zmienną pogodą?
    – Jak należy ubierać się gdy mamy do czynienia z taką właśnie pogodą?

    Poznajemy przysłowie „w marcu jak w garncu”.

    Praca plastyczna– „Przepis na marcowa pogodę”: czarną kredką narysuj  duży garnek ( na całej powierzchni kartki), w środku garnka narysuj 6 słoneczek, 4 chmurki,  9 deszczowych kropelek i  7 śnieżynek”  ( można pracę wykonać farbami)

    Brawo, brawo, brawo!!!

    Poniedziałek  16.03/2020

    Zagadka

    Czy to rogal upieczony,
    czy to księżyc spadł?
    Siedzi sobie w abecadle.
    Jaka to litera? Ktoś już  zgadł?

    Wprowadzenie litery „c”, „C” na podstawie wyrazu „cebula”.

    Analiza i synteza słuchowa wyrazu „cebula”:

    – wypowiadanie sylab połączone z klaskaniem ce-bu-la

    – wypowiadanie kolejnych głosek wyrazu cebula  c-e-b-u-l-a

    – liczenie głosek w wyrazie cebula

    – określenie położenia głoski odpowiadającej literze „c”

    – podawanie przez dziecko wyrazów z głoską c na początku wyrazu np.: cukierek Celina, cyrkiel…, w środku wyrazu np.: klocek, kocyk, kucyk…,  na końcu wyrazu np.: koc, noc, moc…

    Określenie rodzaju głoski c (spółgłoska)

    Analiza i synteza wzrokowa wyrazu „cebula”: piszemy dziecku wyraz cebula

    – budowanie modelu wyrazu cebula z wykorzystaniem nakrywek białych–  głoski lub dziecko rysuje tyle okienek z ilu głosek składa się wyraz cebula,

    – budowanie modelu wyrazu cebula z wykorzystaniem nakrywek czerwonych i niebieskich- samogłoski i spółgłoski lub dziecko zamalowuje wcześnie narysowane okienka odpowiednim kolorem

     – ćwiczenia w pisaniu litery c, C palcem w powietrzu, na dywanie, na blacie stolika,

    – karta pracy- piszemy literę c  po śladzie i samodzielnie

    Praca plastyczna– lepienie litery c  małej i wielkiej z plasteliny.

    Brawo! Wiktor, Kaja, Olek, Ola, Oliwia i Błażej :))

    Zabawy przy piosence „Dżungla”
    „Dżungla, dżungla, taka wielka dżungla ( rozkładamy ręce na boki).
    Poplątane zwoje dzikich lian ( pokazujemy od góry w dół kręcone liany).
    Mieszka sobie w bambusowej chatce ( daszek chatki składamy z dłoni).
    Ambo Sambo dżungli wielki pan ( stukamy się piąstkami po klatce).
    Ref.Strusie mu się w pas kłaniają ( z ręki do łokcia robimy szyję i dziób strusia, kłaniamy się nim).
    Małpy na gitarze grają ( udajemy granie).
    Ambo tu, Ambo tam, Ambo tu i tam (pokazujemy ręką raz w prawo, a raz w lewo).
    Ambo Sambo ( ręce oparte na biodrach).
    Doskonale znam go ( wskazujemy na siebie).
    Węża się nie boi ( pokazujemy ruch pełzania przez węza ręką).
    Ani lwa ( dłonie z rozpostartymi palcami i straszymy „ła,ła”).
    Dla swych dzikich, leśnych ulubieńców ( ręce do łokcia złożone jedna na drugą i udajemy, że w prawej coś trzymamy)
    zawsze coś pysznego w dłoni ma.” ( pokazujemy coś pysznego w dłoni).
    Ref. Strusie…

    Piosenka „Wołanie wiosny” ( sł. i muz. K. Gowik)